Nog kijkers in Sivry dit weekend op de F3A wedstrijd?

De fotosite geeft een aardig beeld van wat er vloog:

Picasa Webalbums - F3A - sivry 2010

Job,
Van het materiaal dat je zag vliegen waren daar toestellen bij die zich duidelijk onderscheiden wat betreft vliegbeeld.
Het lijkt er op dat weer de ontwerpen van Christoph (Axiome) hoge plekken bezetten. Vloog Lassi Nurila met een WindS Pro?

Vloog dit een beetje?

P1040041.JPG

Lassi vloog met een Winds Pro en zag er erg strak uit. Hij heeft tov vorig jaar een grote stap gemaakt. Of dat alleen aan de kist ligt...... :-)

Zoals Alex laat zien was er een "vreemd" ontwerp met geloof ik als doel een totaal neutraal vliegtuig te ontwerpen. Dus rechtop, op de kant of rug, het zou allemaal gelijk moeten zijn met de roeren. Vandaar ook de contraprop.
Ik vond dat ding een ramp in zichtbaarheid. Je kunt slecht zien in welke positie dat ding vliegt. Bij de slowrolls zou ik zelfs zweren dat hij maar een halve rol maakte en anderhalf tegengesteld, toch was het niet zo. Ik blijf het maar een vreemd ding vinden.....

Het "vliegende hondenhok" van de Duitser Peter Haase verdiend meer aandacht dan het op het eerste gezicht kreeg. De gedachte achter het idee was naar mijn idee helemaal niet zo slecht. Het model heeft richtingsroeren op zowel de vleugel als het stabilo, met als achterliggende gedachte om in eerste instantie de zelfde kant op te sturen zodat je perfekt op kunt sturen met dwarswind, terwijl de romp dus slippend vliegt. Het geniale hiervan is natuurlijk dat je model bij het verticaal gaan niet meer met rol gecorrigeerd hoeft te worden. Bij grotere richtingsroer uitslag gaan de roeren tegengesteld bewegen om stall-turns mogelijk te maken. Helaas was het model nog niet af en waren de servo's in de vleugel richtingsroeren vast gezet totdat er een nieuwe zender met uitgebreidere mixers beschikbaar kwam. (Ik geloof een Robbe FX-40). De zelfbouw tandwiel kast voor de eveneens zelfbouw contra roterende schroeven was ook een juweeltje om te zien.

De fotosite geeft een aardig beeld van wat er vloog:

Picasa Webalbums - F3A - sivry 2010

Job,
Van het materiaal dat je zag vliegen waren daar toestellen bij die zich duidelijk onderscheiden wat betreft vliegbeeld.
Het lijkt er op dat weer de ontwerpen van Christoph (Axiome) hoge plekken bezetten. Vloog Lassi Nurila met een WindS Pro?

Hi Hans,

Axiome inderdaad op 1 en op nummer 9 als ik me niet vergis. Maar voor de rest is de Spark zeer aanwezig, naast nog steeds de Integral. Van de Wind S Pro waren er 2. Ook de Xigris was aanwezig, een stuk of 4, maar als je die 1 wilt moet je waarschijnlijk wachten tot 2012, sneller levert ZN Line niet.... En natuurlijk ook wat oudjes, Synergy, Fashion en Twister gezien. Weinig dubbeldekkers helaas, ziet er altijd mooi uit, 1 adventure (Brandon Ransley)

Naast het "hondenhok" van Peter Haase geen nieuwe dingen gezien.
groet Job

Ja, vanwege de grote hoeveelheid deelnemers moest er vroeg gestart worden. Om ca. 8:30 stond de zon nog ruim in het kader en was het een must om de zon uit je gezichtsveld te houden.

Ja, vanwege de grote hoeveelheid deelnemers moest er vroeg gestart worden. Om ca. 8:30 stond de zon nog ruim in het kader en was het een must om de zon uit je gezichtsveld te houden.

Dat zouden ze dan beter bij F3M ook eens introduceren in Tongeren bv daar kan je op bepaalde momenten gewoon niets zien, geen bril die helpt...

In de F3A gebruiken we dit al enige jaren. Er zijn wel enige beperkingen. Je moet uiteraard wel je hoofd goed stil kunnen houden anders kijk je toch in de zon. Ook zal tijdens de vlucht de zon verder opschuiven en moet je dus rekening houden dat de schaduwplek op het gezicht van de piloot dus zo wordt afgesteld dat er dus ongeveer 7 minuten profijt van getrokken kan worden.

In de F3A gebruiken we dit al enige jaren. Er zijn wel enige beperkingen. Je moet uiteraard wel je hoofd goed stil kunnen houden anders kijk je toch in de zon. Ook zal tijdens de vlucht de zon verder opschuiven en moet je dus rekening houden dat de schaduwplek op het gezicht van de piloot dus zo wordt afgesteld dat er dus ongeveer 7 minuten profijt van getrokken kan worden.

Het is vrij makkelijk te maken, neem een driepoot, daarnaast pak je een oude zender antenne, ik geloof dat die voldoende in omloop zijn :-) , nu iedereen 2.4 gebruikt. bevestig een niet doorschijnende schijf eraan, en zorg dat de antenne strak op de driepoot gemonteerd kan worden. Ik heb er 1 gemaakt in een uurtje, moet alleen nog zorgen voor een niet zon doorlatend schijfje :-)

Het ziet er inderdaad heel simpel uit om te maken. En waarschijnlijk is het dan ook de simpelste / beste oplossing... Moeten ze in Tongeren ook maar eens gaan gebruiken. Of ik zal eens kijken wat ik hier nog liggen heb :-)

Andere vraag; ik zit dat filmpje van BPLR grijs te draaien hier, maar op welke diepte is dit gevlogen? Vliegt men internationaal ook zo dichtbij (ca. 70 tot 100m) als in Nederland, of is dit fors dieper gevlogen?

De laatste wedstrijd heeft niemand dieper dan ca 110 meter gevlogen, ik had voor de wedstrijd de diepte uitgelopen, ter indicatie, vanaf vliegplek tot de grens groen/zand, waar veel niet veel achter vlogen, was 70 meter.

Hoe dan ook, ik zat al te denken.. het gaat zo langzaam allemaal, naar verhouding, maar dat kan dan ook op die diepte. Echt leerzaam om naar te kijken, toch nog een héleboel te leren.. :)

Laatst bewerkt door een moderator:
De laatste wedstrijd werd er vaak op een diepte van 150+ meter begonnen maar de meesten lieten zich door de blow-in omstandigheden dichterbij blazen. De omstandigheden in Sivry waren niet anders, een stevige wind recht in je gezicht, zodat er bijde kanten op gestart en geland werd. De vraag is dan ook niet hoe BPLR op die diepte uitkomt maar vooral hoe hij het ding op die diepte houd zonder met belachelijke opstuur hoeken te moeten werken. Hierin was hij duidelijk de beste. Ik denk dat een video dat niet goed kan laten zien, je moet er bij geweest zijn.

Volgend jaar misschien :)

Vooralsnog moet ik het maar met de video doen, waarvoor dank.. van alle P11 video's "out there" is dit wmb de beste, zowel qua vlucht als qua opname.

Officiele uitslag is nu ook te zien op: f3aworldcup.com

Hier zie je ook de stand in de worldcup van F3A. Dit jaar is het weliswaar de uitslag van Sivry omdat de eerste is, maar die van vorig jaar staat er ook op.
Staan ook wat nederlanders bij!!! (Job 91ste en Ferry)

Back