Nog tips voor de Libera Ocean van Graupner....

• Topicstarter Topicstarter No1Uno
  • Startdatum Startdatum
N

No1Uno

Guest
Hey daar,

Van het weekend eindelijk mun Libera Ocean gehaald, en dus inmiddels druk aan de bouw begonnen.

Nou vroeg ik mij af of er al mensen zijn hier die dit schip hebben, en mij alvast extra lekker kunnen maken met mooie verhaaltjes 8)

Uiteraard zijn alle tips welkom, en een NEDERLANDSE of ENGELSE bouwtekening of beschrijving dan natuurlijk, want een tekening heeft geen taal :wink: , is ook erg welkom ;) Mijn Duits is wel ok, maar nie wonderbaarlijk zegmaar :roll:

Ben nog bezig met snel een siteje in elkaar te flansen waarop de bouw te volgen is. Indien die draait, zal ik hier de URL wel posten.

Verder zie ik er nu al naar uit om een keertje met een grote groep te gaan zeilen, en aangezien ik in mijn vriendenkring nie zo veel zeilbootjes heb, en hier al wat leuke initiatieven zag, moet dat wel goed komen dus :P

Voor nu dus allen gegroet,

Marco.

Zow... Ff een updateje voor die paar mensen die het toch lezen ;)

Het begint inmiddels ergens op te lijken. Bijna al het hout in de romp is verwerkt. Wel een hoop dubieuze constructies. E.e.a. al verstevigd omdat ik het niet vertrouwde.
Ook paste de zeil winch niet. Beetje aangepast, en nu past het wel ;)

Inmiddels moet ik de romp straks gaan verlijmen. Vroeg me af waar de rest dat mee doet. Met welke lijm bedoel ik dan... Het schip zit nagenoeg volledig in elkaar gelijmd met 2 comp lijn, en ik twijfel of ik de romp ook daarmee dicht ga lijmen.

Voorlopige verwachting is dat het schip, waarvoor ik nog geen eens een leuke naam heb bedacht, zo halverwege volgende week zijn 1e proefvaart maakt. Heb van het weekend geen tijd, dus ut zal allemaal ff moeten wachten.

Die site waar ik het in de post hierboven overhad, komt er niet, dus zal wel proberen hier een fotootje te posten. Heb ff geen digicam voor handen, dus weet nog ff nie hoe ik dat ga doen.

Kortom beloof nog nix, en post de vorderingen wel weer ;)

Marco,
Je kunt ook een gewone foto maken, die scannen en het format wijzigen naar jpg.
(maar ja, als je ook geen scanner tot je beschikking hebt :wink: )

Wijzigen van scan-format (vaak een tif) naar jpg kan bv met irfanview: zie de thread in het foto forum.

wim

Grijnsss.. Ik zou graag willen ja, maar mun scanjet is naar de filistijenen :twisted:

Gaat dus helaas nie lukkuh... Probeer van ut weekend de Digicam van mun pa ff mee te pikkuh en dan komt het wel goe ;)

Ik zie dat er buiten dat niemand de Libera Ocean heeft, er ook weinig mensen zijn die verlijmen...

Of er leest niemand dit topic natuurlijk :lol:

Neemt niet weg dat ik nog steeds benieuwd ben waar mee de meeste bootjes aan elkaar worden gelijmd.

Marco.

Marco!

Je topic wordt wel gelezen hoor! Kijk maar naar het aantal: stond net nog op 54x (zal nu wel hoger zijn :wink: )
Weet je ook welke kunststof het is?
Ik heb kort geleden ook iets willen lijmen (zie de draad daarover in het algemene forum: m'n nieuwe project) en ben er toen achter gekomen dat er errrrrrug veel soorten kunststof lijm zijn. Als je weet WAT je lijmen wilt scheelt een hoop!
staat er overigens niets in je handleiding?

Wim

Marco
Als je belangstelling hebt voor de recensie van dit schip in "Kwiklink", moet je me even via PB je Emailadres sturen.
Ik heb het artikel al voor je ingescand;
Nu moet ik nog weten waarheen ik het kan sturen...

Roel

Vandaag de eerste testvaart gemaakt. HIJ DREEF !!! hehehehe... Alles ging goed, had alleen wat stel problemen met de fok. Voorkant van de giek bleef achter mun voorstag hangen.

Zou nu opgelost moeten zijn, maarja.. Inmiddels is het donker, en licht zit er nog niet op. Morgen 2e poging dus.

@Roel
Nog bedankt voor het artikel. Heb het wel 20 keer doorgelezen denk ik :wink:

Rob zei:

Dit topic had ik inderdaad al gelezen ja. Heb uiteindelijk gelijmd met Stabilit. Werkt goed, alleen wordt je heeeel snel high van die lucht :lol:

Het schip, welke voorlopig nog even naamloos is omdat ik de Libera Ocean geen leuke naam vindt buiten dat de kleuren ook niet meer overeenkomen, heeft inmiddels wel aardig wat metertjes gemaakt. Ondanks dat de wind me een beetje in de steek heeft gelaten de laatste dagen, heb ik wel e.e.a. gevonden om aan te passen. Moet mun giek van de fok inkorten. Deze zit of tegen de voorstag aan, of tegen de mast, maar blijft continu hangen. Veel zijwaartse kracht dan, waardoor die erg scheef wegtrekt.

Als die eenmaal alle zeilen goed heeft staan, dan loopt die wel als de brandweer. Het snijdt schitterend door het water heen.

Nu al de details nog, en dan wordt het tijd voor een volgend project.

Vandaag weer wezen zeilen, en eindelijk wat foto's kunnen maken.

Zonder railing en verdere opbouw nog, maar hij zeilt wel als de brandweer ;)

afb623.jpg

afb624.jpg

afb625.jpg

afb626.jpg

afb627.jpg

Nu dus opleuken enzo ;)

@Robert

Hij vaart erg mooi, maar het opbouwen is best een karwei, zeker als je alleen bent. Ik ben nog een beetje aant zoeken naar de juiste volgorde enzo. 2 masten en wat touwtjes kan je nie meer alleen vasthouden :evil:

Maar oefening baart kunst. Nou de juiste afstellingen nog zoeken, en al de knoopjes op de juiste plek zetten ;)

Wie weet krijgt er nog een of andere zottekop het geniale idee om als afsluiting van het vaarseizoen nog een Nazomer - vaardag te organiseren. Dan kan ik hem nog een keer life showen dit jaar ;)

Het is in ieder geval de moeite waard geweest om het scheepje te kopen, en te bouwen... Ben inmiddels dus ook echt verslaaaaaaafd aan het varen. Ben haast slecht gemutst als ik wakker wordt, en het is windstil ;)

Ja Marco, hallo.... Op deze manier organiseert niemand meer een modelforum - (zeil - werkschepen - duikboten - luxe jacht-doorhalen wat niet van toepassing is-)dag! :wink: Wordt je meteen voor zottekop uitgemaakt!

Even een tip voor alleenstaande zeilbroeders: als je tijdens de bouw handjes tekort komt, ga onder een lamp zitten en maak m.b.v. lijmklemmen de masten aan de lamp vast. Dan blijven ze staan en je hebt meteen licht op je werk.
Je kan natuurlijk ook gaan samenwonen of trouwen, maar dat is een stuk duurder en het geeft minder licht. tenzij je een verblindende schoonheid trouwt :zon: Maar ja, dan heb je weer geen tijd voor de hobby...
Het leven zit vol keuzes...

:rolling: Demonstrandum est (Het bewijs is daar...)
Even :offtopic: : Huwelijkstherapeut nodig, Robert? :wink:
:ontopic: Hoe deed jij het dan met de mast van je zeilboot? (Ook al zit hij er voor de sier op, want met die "onderwatergenua" van jou heb je natuurlijk geen mast nodig...)

Back