Nog tips voor de Libera Ocean van Graupner....

• Topicstarter Topicstarter No1Uno
  • Startdatum Startdatum
hey Mark,

Ja dat heb ik gezien.........
Zelfs als er ijs ligt zijn jullie nog actief daar
alleen niet meer met bootjes

ciao, Ronald

bol zei:
wat is "afsluiting van het vaarseizoen" wij gaan gewoon het hele jaar door op madestein

Grijnsss.. Het gaat mij ook niet om het afsluiten van, maar om gewoon een reden te hebben om nog een keer te gaan zeilen met veel mensen ;) Lijkt me bonus gezellig, en aangezien mijn scheepje nog niet in mijn bezit was ten tijde van de vorige zeildag, en ik gewoonweg niet wil wachten tot volgend jaar, leek het me wel grappig ;)
Zijn jullie nog gewoon aanwezig aant water in de weekenden dan ? Dan kom ik nog wel een keertje langs... Tenminste.. Als er meerdere zeilbootjes / zeilfreaks zijn dan.

@Roel
Dat zottekop was uiteraard niet letterlijk bedoeld. Ik heb veel respect voor hen die het organiseren van zo'n dag voor hun rekening nemen (Wil zelf ook wel helpen, maar heb er geen ervaring in, ben nie lid van een club met een mooi vaarwater, en zoek nog steeds naar een leuk watertje om zelf te varen ;)

Het probleem met de mast vasthouden doet zich trouwens voor aan de waterkant, met het opbouwen van de boot... Nou weet ik niet waar jij allemaal vaart, maar de plekjes waar ik tot nu toe ben geweest, hebben geen lampen hangen aan de waterkant :P

Ik denk ook al na over hoe op en af te tuigen aan het water :wink:
(voor zo'n imitatie MM natuurlijk geen probleem)
Maar wat dacht je van een plank waarop je een in het midden de mast en rondom een aantal oogjes zet . aan die oogjes kun je dan de stagen vastmaken. Als je iets maakt (plankje o.i.d) waarop de stagen per kant (sb en bb) zitten, raken ze ook niet in de war en kun je ze stuk voor stuk van het hulp plankje overplaatsen aan je schip.
Misschien wat vaag verteld, maar het gaat om het idee, en anderen kunnen dit vast wel aanvullen

wim

Tja Wim.. Dat is een oplossing voor het vervoer ja. Misschien wel een hele slimme zelfs, echter blijf ik dan zitten met het feit dat ik het hele apparaat dan dus niet in mijn auto krijg. Ik kan de zeilen nu los op de bodem van mijn kofferbak leggen. Dat past net als ik ze een beetje dwars leg. Aan de andere kant van de kofferbak staat dan de romp, en ook daar heb ik geen extra ruimte.

Ga er eens over nadenken, want het is in ieder geval wel een potentieel idee ;)

Blijft echter het probleem aan de waterkant. Een 2-master is nou eenmaal iets lastiger vasthouden dan een enkele mast. Gelukkig leert men aldoende, alleen jammer dat er tijdens het leerproces wel eens wat fout gaat ;) Zo zie je maar... Altijd op pad met extra lijn, een scherp mes, een tang en wat 1 seconde lijm. Komt het wel goe ;)

Marco.

Wim,

Naar aanleiding van jouw reactie ben ik eens gaan denken, en het is toch wel een goed idee.. Ik heb nu een plaatje mdf gepakt, en daar zitten nu zowel mijn grootzeil met mast, en de bazuin met zeil aan de andere kant op. Alle stagen zitten vast, en vervoer is nu een stuk makkelijker.
In de kleinere auto past het nu niet meer zo goed in de achterbak, maar je moet wat over hebben voor geen knopen.

Zal wel wat fotoos posten hier om te laten zien hoe ik het heb gedaan...

Marco.

Over de toegepaste lijmen.. Ik heb mijn Micro Magic NED 111 geheel met UHU hart in elkaargezet en vooralsnog geen problemen! :!:

Marco,

Ook ik heb nog even na zitten denken, want dat idee is natuurlijk niet uit de lucht komen vallen :wink:
M'n vader zeilde vroeger met modellen en hij had het zo opgelost DACHT IK
Niet dus:
Hij had, vlak boven de dekhoogte, AAN de mast, een messing plaatje gemaakt, waarin evenveel gaatjes zaten als er stagen aan die mast zaten.
Alle stagen zitten normaal (bij transport) in de gaatjes aan het messing mastplaatje. Wanneer hij aan het water gekomen was, zette hij de mast in de romp en nam alle stagen stuk voor stuk los, om ze aan de romp te hangen.
Bij het aftuigen achterste voren:
Alle stagen losnemen van de romp en weer aan dat messing plaatje hangen.

Wim.

Maar blijven aan dat plaatje dan je schoten enzo niet hangen?

Ik heb nu al problemen met alles wat uitsteekt :evil:

Marco.

Marco,

't is maar een heel klein plaatje hoor,
net groot genoeg om gaatjes voor de stagen in te hebben.

Wim

Hmm We gaan er weer eens over nadenken he, hoe we dat kunnen fiksen...

Moet vast kunnen, anders had hij het vroeger ook niet gehad toch ;)

Marco.

Back