Nogmaals... depron verven

Hoi allemaal, heb vanavond een nieuwe depron parkjet om zeep geholpen door verkeerde verf.

depron-f-16-gerald-rutten-willem-bravenboer

Blijkbaar is acrylverf niet per definitie geschikt voor depron (ik dacht van wel).

Waarschijnljik niet voor de eerste maal, maar waarop moet gelet worden? Wat kan en wat niet. Heb Duplicolor verf in spuitbus (Hubo) gebruikt. Ik vermoed dat het drijfgas de boosdoener is?
Welke verf werkt en welke niet niet met depron...

En ja ik weet het, m'n eigen domme fout want geen testje vooraf gedaan.

Laatst bewerkt door een moderator:
acrylverf uit een potje/tube is altijd goed. Dingen uit een spuitbus zijn bijna altijd niet oke voor depron.
En als je het niet zeker weet kun je beter even testen op een stukje afval schuim.

Ik gebruik nog wel eens een spuitbus verf om bijvoorbeeld letters met een stencil op depron te spuiten dan krijg je een mooi verdiept effect doordat het is weggevreten

Het is het drijfgas in de spuitbus wat het depron aantast, niet de acrylverf-stof.

Als je op grotere afstand spuit is het drijfgas verdwenen voordat het je model bereikt en heb je geen last van invreten.

Paul

Blijkbaar is acrylverf niet per definitie geschikt voor depron (ik dacht van wel).

Verkeerd gedacht (maar daar was je al achter gekomen)

Een bestanddeel van acrylverven is de verdunner. Veelal gewoon water maar soms ook op basis van tolueen. Met Acrylverf op basis van water is er niets aan de hand op derpon/epp/epo/elapor. Met acrylverf die tolueen bevat des te meer.

datasheet van Duplicolorspuitbussen :

http://www.motipdupli.de/fileadmin/files/sdb/en/sd10516_-_Touch_up_pencil_-_RAL-Acrylic_%28GB%29.pdf

Bevat dus xylene of een derivaat van tolueen.

Nog een hazardwarning op de datasheet :

66 Repeated exposure may cause skin dryness or cracking. (je F16 krijgt dus last van kloven na verloop van tijd ;-))

De drijfgas zorgt niet voor het invreten, propaan is lang vervlogen voor tijd.

Altijd acryl op waterbasis gebruiken (staat ook op de potjes/flacons vermeld).

Oldskool vlammenpatroon met acryl op waterbasis op mijn EPO Fox

pict0017in.jpg

Niets aan de hand dus.

Heb ook Tamiyaacryl gebruikt om te testen maar daar stonden enkele symbolen op die niet veel goeds deden vermoeden (irritant en ontvlambaar). Maar wijselijk aan de kant gehouden (en het doet geen afbreuk aan de Tamiyaverf) Deze die ik in het bezit had was gewoon niet geschikt voor mijn toepassing. Bleek ook Tolueen te bevatten.

Laat ook alle potjes met acryllic enamel alla Humbrol en Revell aan de kant staan, deze zijn acrylverven op basis van olie en deze kun je uiteraard nooit verdunnen met water maar weer met touleen, xylene, benzeen of een derivaat daarvan.

Eén tip, laat je neus het werk doen, riekt het alsof je elk moment in de punica-oase kan terecht komen, links laten liggen voor het spuiten van foam!

Stevo

Laatst bewerkt:
Ik gebruik uitsluitend acrylverf uit tube verkrijgbaar bij o.a. de Xenos/Hema/kruidvat.

In het begin heel moeilijk gedaan met airbrush, maar voordat je een keer aan de slag bent, en daarna de spullen weer schoongemaakt en opgeruimd, is een hele klus.

Als je enkel een basiskleur wilt aanbrengen is de volgende methode supersnel, en geeft een resultaat dat niet van spuitwerk te onderscheiden is:

- Scheidingslijn afplakken met geschikte afplaktape. (Testen!)
- Met een kwast rijkelijk verf aanbrengen, hoeft niet netjes.
- Met een schone droge roller een paar keer over de verf rollen.

Nu op laten drogen. (10 min) en je bent klaar.

DSCN4356.JPG

Goede morgen,

Ik ben zeker geen spuit expert en al zeker niet met depron. Maar ik heb het idee dat er verschillende types verf/lak door elkaar gehaald worden op het moment.
Acryl verf heeft normaal gesporken een watergedragen basis eventueel op alcohol basis. Als een lak/verf is opgelost in Tolueen/Xyleen wordt is het geen Acryl maar een Alcyd verf. Ik verwacht dat als je verf gebruikt die je niet ruikt je een redelijke mate van veiligheid inbouwt. Stinkende verf is normaal een verf die als oplosmiddel een aardoliederivaat heeft. (xyleen, Tolueen)
Zeker lak op tolueen basis is niet geschikt voor Depron wat geloof ik een expanded polystyreen is. (piepschuim in een luxe variant) Styreen is een benzeen afgeleide wat tolueen en xyleen ook weer zijn. Dit zijn dus de perfecte oplosmiddelen voor piepschuim.
Na een snelle scan door de datasheet van de duplicolor verf, waar geloof ik een correctiestift besproken wordt vind ik ook het wonderschone Butyl acetaat. Dit is geen aardoliederivaat maar wel een behoorlijke sterke solvent welke ondermeer gebruikt wordt in nagellak remover.
Ik verwacht dat in de correctiestift deze solvents gebruikt worden om de omliggende lak te verzachten zodat de correctie verf beter "pakt".

Succes met het verven van je modellen.

Bas

Back