nogmaals: werkende ankerlier van Krick

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Roel van Essen, 14 jul 2009.

  1. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Op verzoek een uitleg over de werking van een (model-)ankerlier.
    Deze is van Krick; je moert 'm zelf in elkaar zetten.
    Op zich is dat leuk werk, en zodoende leer je er ook van.
    Hij is dan ook vrij simpel na te maken.
    Maar goed. Eerst een plaatje van de onderdelen:
    [​IMG]

    De lier is er een van ketting-op-trommel-type, voorzien van een slipkoppeling. Aangedreven door een Bühlermotor met vertraging heeft hij in ieder geval genoeg kracht.

    Hier het geval gemonteerd:
    [​IMG]
    De motor staat geschakeld via een servoschrijf op een micro-switch. Deze combinatie heeft drie standen:
    * motor uit, tandwielen grijpen in elkaar (ketting is gestopt)
    * motor uit, tandwielen zijn uit elkaar gedrukt (Anker vallen)
    * motor aan, tandwielen in elkaar grijpend, anker wordt opgehaald.
    De servo bedient dus én de micro-switch, én het stukje alu waar de motor op vastzit en dus het aandrijftandwiel. De combinatie motor/vertraging heeft genoeg weerstand om de ketting met anker tegen te houden.
    Op de as zie je net de slipkoppeling met drukveer niet. Dit is een van de belangrijkste onderdelen. Het is zaak deze goed aan te passen aan de zwaarte van je anker/ketting-combinatie. Op het moment dat het anker in het kluisgat verdwijnt, krijgt de aandrijfas zoveel weerstand dat de slipkoppeling haar werk gaat doen: de motor blijft lopen, maar de as staat stil. En dat is een mooi systeem.
    Hier het zij-aanzicht met beide grote nylon tandwielen:
    [​IMG]
    Je ziet dus dat de servo ook een bedieningsstang heeft richting motorplaat.
    En hier de lier ingebouwd:
    [​IMG]

    De ketting loopt door het kluisgat naar boven, over het dek, over een (dummy) ankerlier naar een 2e gat in het dek. Dat gat is een messing buis, die ongeveer 5mm boven het dek uitsteekt, en vervolgens onderdeks, met een ruime bocht van 90 graden, richting lier gaat. Tussen het uiteinde van de buis en de lier zit ongeveer 10 cm.
    Waarom? zo kan de ketting zichzelf netjes van links naar rechts over de liertrommel verdelen.
    Het was een behoolijk aantal keren proefdraaien voor ik de juiste plaats van de lier onderdeks had bepaald: dat is de plaats waarbij de ketting zichzelf spontaan netjes en gelijkmatig over de as verdeelt. Staat de liet iets te ver naar links of rechts, krijg je aan de de ene kant van de as héél veel ketting, en aan de andere kant niets...

    Samengevat: een goed functionerende lier.
    Tekortkomingen: het aluminium is erg dun. Maakt het geheel wat minder stevig.
    Tip: De ketting komt, zoals je op de 2e foto kunt zien, tussen twee aluminiumstrips van de trommel af. Maak in twee stukjes ABS buis (met de breedte van de trommel) in de lengterichting een snee over de hele lengte, en lijm die over het aluminium heen. (Foto 4) Je ketting glijft er nu makkelijker overheen. Op het kale aluminium bleef hij haken.
    Voor de liefhebber nog een paar filmpjes die zeer recent zijn:

    mKtYIQTnsKI[/media] - Ankerlier Krick

    szb-hE8cxdw[/media] - Werkende ankerlier van Krick, video 2

    oymJYqblCZ8[/media] - werkende ankerlier van Krick, video 3

    Bovenop de lier zie je een nieuwe constructie met een microswitch.
    Die heb ik er kortgeleden opgemaakt, want ik wilde dat de ankerverlichtng aanging als het anker "uit" was, en de normale navigatieverlichting aan als het anker "op" was. Met een driepolige microswitch is dat geen punt.
    Op het moment dat ik het anker laat vallen, schakelt de switch de navigatieverlichting uit en de ankerverlichting aan. De lier blijft in de stand "anker vallen" staan. Op het moment dat ik het anker wil hijsen, verandert de schijf op de servo van positie, schakelt de ankerverlichtnig uit en de navigatieverlichting in. Dit blijft zo, ook als het anker in het kluisgat zit, en de lier uitgeschakeld is.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Roel,

    Hartelijk dank voor deze duidelijke bijdrage ;)
    Dit ziet er makkelijk en ook zeker realistisch uit.

    Wel nog wat vragen...

    Ik ben zeer benieuwd, hoe en waarvan de slip-koppeling precies van vervaardigt is.
    Heb je hiervan ook detail foto's ?
    (zal heel simpel zijn, maar wel handig om het te weten ;) )

    Welk toerental maakt de vertraagde motor ?

    Heb je geen last van de tandwielen, als je het anker weer gaat ophalen ?
    Doel dan meer op, dat de tanden niet direct in elkaar (kunnen) schuiven !
    Zeker doordat de servo hard verbonden is, via die bedieningsstang naar de motorplaat.

    Alvast mijn dank.
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Hoi Marten
    Voor het eerst eens op je site gekeken... Sjongejonge! Indrukwekkend!
    Je vragen:
    De slipkoppeling bestaat uit een klein aluminium schijfje en een grote (tevens de ene "wang"van de winchtrommel) met daartussen een rubber schijfje.
    Ze liggen op de "exploded view" aangewezen met gele pijlen:
    [​IMG].
    Een drukveertje met daarachter een stelring met inbusje drukt het koppelingsplaatje contant tegen de rubberring aan.
    Het rubberen schijfje is het slippend medium.
    (Een slippend medium:confused: Hmmm... Yomanda in de bocht??)

    De winch-as maakt ongeveer 80 rpm op 7,2V. De (Bühler-)motor kan 12V aan, maar dat ziet er niet realistisch uit. Ik heb 'm ook op 4,8V geprobeerd, maar dat gaat weer net te langzaam naar mijn smaak.

    Met de tandwielen heb ik geen problemen; ze schuiven niet langs elkaar (maken geen laterale beweging) maar worden door de servo uiteengedrukt.
    [​IMG]

    Op het moment dat ik het commando geef: "Anker op" grijpen de tanden weer in elkaar. Het tandwiel waar de winchtrommel op zit kan vrij draaien, dus de weerstand tussen beide tandwielen zal minimaal zijn. Ze 'klikken'gewoon in elkaar, met waarschijnlijk een minimale beweging tussen de tandwielen.

    Naar aanleiding van je vraag heb ik beide tandwielen eens kritisch bekeken, maar ze vertonen nog geen spoor van slijtage. Terwijl ik de winch toch al een jaar of drie best intensief heb gebruikt.

    Mijn oplossing voor "ankerlicht" of "navigatieverlichting" zal jou als electronica-man wellicht uiterst primitief zijn overgekomen. Dat mag. Op elektrogebied ben ik een absolute nono van het type "Rood = +, zwart = - een andere kleur is de pulsdraad van de servo en de rest snap ik niet", maar je komt er een eindje mee.
    Het maakt onderdeel uit van een experiment om met een FF-7, 2,4 Ghz zender een werkschip uit te rusten met toch een behoorlijk aantal functies.
    En dat zonder multiswitch... Het kost wat tijd en creatief denkwerk, maar het vordert gestaag. Een artikel hierover zal waarschijnlijk over een paar maanden in de Modelbouw Aktueel te lezen zijn.

    Die schakeling om je model op afstand uit- en weer aan te zetten (Kamara, Adam) lijkt me overigens ook wel wat. Als je daar meer nieuws over hebt: ik houd me aanbevolen!
     
    Laatst bewerkt: 15 jul 2009
  4. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    hoi Roel,

    Het is mij nu helemaal helder, bedankt voor je uitleg.
    Ik zal eens kijken bij de ijzerhandel, of daar een juiste maat voor die slip-koppeling te vinden is.
    (volgens mij worden dit soort rubber ringen o.a. toegepast, in kranen en douche-koppen)

    Betreft het elektronica gedeelte, daar heb ik ook zeker al wat ideeën voor :)
    En ja... ook weer in combi met een PIC-microprocessor.
    Met o.a. een instelbare snelheid, servo-aansturing en een samenwerking met het navigatie-verlichtings-unit.
    (dat laatste moet ook nog gemaakt worden)
    Het idee is om met maar één druk op de knop, alles automatisch te laten verlopen :)

    - Anker laten vallen --> de servo van positie verplaatsen --> verlichtings-unit aansturen (alles uit, behalve het ankerlicht)...
    Na een X aantal seconden, zal de servo weer de ophaal-stand innemen en wordt de hoofdrelais uitgezet.
    - Anker ophalen --> motor aan --> na een X aantal seconden "motor stop" --> navigatie-verlichting aan --> hoofdrelais aan.
    (motor kan in het begin op volle snelheid en na een X aantal secondes, zal die de ingestelde snelheid aanhouden)

    De hoofdrelais is ook apart te bedienen, mocht je een stuk moeten verhalen...

    Als er vorderingen zijn met het 433Mhz "voor anker"systeem, dan zal dit zeker op het forum aangekondigd worden ;)
    Als het zover is, dan zal ik er een aparte topic over opstarten.
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Klopt. Een standaard kraanrubbertje voldoet.

    Kijk, dat noem ik handig. Want inderdaad: hoe meer ketting op de winch zit bij het inhalen, hoe sneller de ketting gaat lopen. En dus hoe meer kans dat je anker op het einde zichzelf vastzet in de kluis.
     
    Laatst bewerkt: 25 nov 2010
  6. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Dat hoeft niet perse, als je zorgt dat je twee "vlakke" delen tegen elkaar aan trekt, die kunnen zich niet vast zetten.
     
  7. tim elfering

    tim elfering

    Lid geworden:
    28 jan 2008
    Berichten:
    697
    Locatie:
    aerdenhout
    Hoi roel,

    Ziet er goed uit hoor. Maar hoe schakel je dan precies de motor met de servo tegelijk want dat begrijp ik uit je tekst of heb ik het enorm fout. Maar kan je niet beter te ankerlier maken zoals adam want als je servo of koppeling kapot gaat dan moet je alles uit je boot slopen en dan nog de vraag of je er aan kan komen. Heb je de link van krick kan het niet zo snel vinden op hun site.

    tim
     
  8. tim elfering

    tim elfering

    Lid geworden:
    28 jan 2008
    Berichten:
    697
    Locatie:
    aerdenhout
    Hoi roel,

    Laat maar heb het al gevonden maar wat was jouw typenummer en wat moest je er voor bij kopen om die werkend te maken?

    tim
     
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Ik denk dat je het nog niet helemaal begrijpt.
    Op de servo zit een schijf. Die schijf drukt, als de servo draait een schakelaar in en die schakelaar sluit het circuit voor de ankerliermotor. Da's één.

    De andere schakelaar (die ik er dus opgezet heb) wordt door dezelfde schijf ingedrukt, alleen op een ander moment. En die schakelaar schakelt over van ankerverlichting (als het anker valt en op de bodem ligt) naar navigatieverlichting (als het anker gehesen wordt en bovenin de kluis vastzit.

    En ik ben best goed in modelbouw, maar zo goed nou ook weer niet. Dus het systeem wat Adam heeft "even" namaken: nee. De lier van Krick doet 't prima. En als er iets defect gaat aan mijn lier: geen probleem, dan neem ik 'n gewoon uit. Ook bij mij zit hij modulair ingebouwd; als er iets kapot is kan ik m'n met één handgreep uitnemen. En vervolgens repareren.

    En volgens mij levert Krick deze lier niet meer. Hij staat in ieder geval niet meer op hun site.
     
    mave77 vindt dit leuk.
  10. tim elfering

    tim elfering

    Lid geworden:
    28 jan 2008
    Berichten:
    697
    Locatie:
    aerdenhout
    Hoi roel,

    Heel erg bedankt voor deze uitleg! Maar doormiddel van de koppeling vrij te laten lopen om het zo even te zeggen kan het anker vallen en als je de servo de andere kant op zet is die gekoppeld net als bij een auto zeg maar. Hoe bestuur je dan die motor met dezelfde kanaal of heb je daar ook weer een ander kanaal voor nodig?

    tim
     
  11. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    De servo die de koppeling bediend, bediend tegelijke tijd ook de schakelaar (microswitch) die de motor schakelt.
    Wanneer die de motor schakelt is afhankelijk van hoe je het e.e.a. afstelt.
     
  12. tim elfering

    tim elfering

    Lid geworden:
    28 jan 2008
    Berichten:
    697
    Locatie:
    aerdenhout
    Hoi adam,

    Oke heel erg bedankt voor de uitleg nu zie ik pas hoe simpel het is:p
    Ik wil er denk ik ook eentje in mijn smitlloyd gaan zetten maar eerst even wachten tot de romp er is en een ander klein en minder ingewikkeld project af is;)

    tim
     
  13. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    mooi oud draadje, de moeite waard om eens verder uit te pluizen.
     
  14. Frank Vekemans

    Frank Vekemans

    Lid geworden:
    21 okt 2008
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Benidorm (Spanje)
    @ Baggeraar, inderdaad is het de moeite om dit eens onder het stof vandaan te halen. Misschien dat Roel de foto's die in het begin van het verslag stonden nog eens kan terug plaatsen want deze zijn volgens mij spijtig genoeg verwijderd.
     
  15. Jan Joosse

    Jan Joosse

    Lid geworden:
    28 sep 2020
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Borssele
    Kunnen de foto's die uit dit verslag zijn gehaald er weer in worden gezet? Ik wil zelf ook zo'n ankerlier gaan bouwen voor mijn ALP Striker. Met beeld erbij is het toch een stuk makkelijker te begrijpen
     
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Jan, de foto's zijn niet uit het topic 'gehaald', maar tijdens een hack heeft een of andere kl@@thommel de zaak zo verziekt dat vrijwel alle foto's van voor de hack in het digitale hiernamaals zijn verdwenen. En nee, ik kan ze niet terugzetten, want ook ik heb ze niet meer.
     
  17. Jan Joosse

    Jan Joosse

    Lid geworden:
    28 sep 2020
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Borssele
    Ok, jammer. Heb ondertussen zelf al iets bedacht wat moet lukken.
    Gr.
    Jan Joosse
     

Deel Deze Pagina