Nomad, 3 mtr twin, 2x10cc

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Berto, 4 dec 2005.

  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Jaaaaaa, :banana: eindelijk weer goed nieuws op het Nomad front.

    Vandaag de linkermotor eindelijk kunnen monteren :oops:
    En hij loopt stukken beter dan met z`n oude zuigerveer :yes:

    Even tank gevuld, aanzuigen en met de chicken stick proberen aan te slaan.
    Mhhh, dat wilt ie net niet, nou dan even de startmotor erop en..............

    VROOEEEMMMMM, lopen.

    Stationair even afgesteld op 3500 en dat ziet er goed uit (met de oude zuigerveer stond stationair veel hoger).

    Toen rechtertank even gevuld, aanzuigen en rechtermotor starten, had eerst wat moeite maar liep toen ook weer lekker.
    Beide stationair op 3500 en het klinkt goed.
    Even geprobeerd naar half gas en beiden pakken redelijk op.

    Zo een minuut of 3 laten draaien en het ziet er goed uit, met de oude zuigerveer zou de linkermotor al tig keer afgeslagen zijn op dit toerental maar nu blijft ie lekker door pruttelen.

    De eerste keer dat ie weer mee mag naar het veld zullen we het synchroon lopen even instellen en dan moet ie er weer een keer aan geloven.

    De video verschijnt tzt weer :D
     
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    De Nomad heeft gister weer lekker 2x gevlogen met goed gevolg.

    De eerste vlucht was feilloos, tijdens de 2de vlucht liepen de motoren iets minder maar geen probleem om te blijven vliegen.
    Eindelijk na lange tijd dus goeie vluchten :)

    Nomad 6min / 16.5mb
     
  3. stefan_riemens

    stefan_riemens

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    1.069
    Locatie:
    Eersel
    Nou Berto,

    dat zag er prima uit :!: [sub:aa2034f213]Nou de herc nog :wink:[/sub:aa2034f213]

    stefan
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Dank je.

    Yep, nu de Nomad het doet gaat de Hercules binnenkort weer mee :yes:
     
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Gister weer 2x met de Nomad gevlogen:
    De Nomad heeft weer 2x gevlogen:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  6. Teus

    Teus Guest

    Mooie landing :thumbsup:

    Gr. Teus
     
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Om even eerlijk te zijn niet echt :noo:

    De motoren lopen nog niet helemaal optimaal en wat te hoog stationair, de kist komt dus iets te snel binnen,
    daarbij komt ook nog dat de kist zweeft als een bezetene,
    En het veld loopt van hoog naar laag,
    en momenteel vrij hard wat minder remt dan gras,
    + dat het gister echt windstil was en dan is 80 mtr voor dit bakbeest krap met de huidige instellingen.

    Tijdens beide vluchten was het dus echt het model tegen de grond drukken (wel met beleid en juist wanneer de 3 wielen de grond raken, en aan het einde de kist de bocht om zetten :lol: ).

    En dan krijg je dit:
    [​IMG]

    De neus omhoog trekken is een optie maar met de huidige motorinstelling wil de kist dan al stijgen, je komt voor het mooie dus te vlak binnen en met een wat te hoge snelheid.
    Wat wind en een grasbaan + lagere stationair zou al een stuk helpen.

    Maar aan alles wordt gewerkt ;-)
     
  8. sven311

    sven311

    Lid geworden:
    21 nov 2006
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Liedekerke(Belgiƫ) (model wings ternat)
    mooi,mooi

    Nog veel succes/vliegplezier met de nomad berto!!

    mvg sven
     
  9. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Kill switch?
     
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Is aanwezig, kan de beide motoren uitschakelen met 1 schakelaar.
    Maar die is voor uiterste nood ;-)
     
  11. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    aangezien dit model gebaseerd is op een echte kan hij ook mee naar de schaalmeeting, toch? :wink:
     
  12. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Hij was op de schaalmeeting maar we hebben er niet mee gevlogen :-(

    Maar gister heb er er 2 goede vluchten mee gemaakt, de eerste was zelfs zeer goed te noemen vondt ik zelf.


    Allereerst op het veld beide motoren mechanisch beter afgesteld, toen kwam ik er ook achter dat de aansluiting op de servoarm niet geheel even ver naar buiten staan (eigen gemaakt plaatje) waardoor er dus zowiezo een uitslag verschil zit tussen beide bedieningsstangen.

    Dit voor gister even ondervangen door de servo dezelfde middenstand te geven en een beetje te gaan rommelen met de max. uitslagen van 1 servo.
    Na het starten van beide motoren (ze gaan steeds "lekkerder" lopen en zijn soms al met de hand te starten) ze beide afgeregeld in het midden gebied.
    Toen de stationair stand bepaald, en daarna volgas.
    Na veel meten afstellen, meten en afstellen, liepen de motoren redelijk gelijk.

    Stationair en volgas waren ze beide top, in het midden gebied was het verschil wat groter maar niet te groot om te gaan vliegen.
    Dit komt dus door die verschillende uitslag, die nu software matig wat aangepast is maar een net even verschilldende verdraaiing geeft.

    Ook stationair een stuk lager laten uitkomen dan eerst en hierdoor zal de landingsuitloop sterk verkort worden.
    Beide motoren bleven ook betrouwbaar lopen op stationair.

    Zo dat waren 2 tankjes leeg :-( , even vullen en gaan vliegen.

    Nou die eertse vlucht was top, de motoren bleven als een zonnetje lopen en nu er wat vertrouwen in was 3 touch & go`s gemaakt om de kist te leren kennen.
    Dat ging nu met het lagere stationair en het beetje wind wat er stond ineens een stuk beter, had niet de hele baan nodig om de kist stil te krijgen :)

    Wel is de kist een floater, hij blijft maar doorgaan, dan is die 9 kilo redelijk licht en had ie van mij iets zwaarder mogen zijn. Een beetje wind is dus wel aan te bevelen voor deze kist.
    Maar verder geen enkel probleem dus dat was een lekker vluchtje :yes:


    De 2de vlucht verliep wat minder goed, allereerst had de rechtermotor wat minder zin om lekker te blijven lopen en ten tweede was de wind kompleet weggevallen.

    Na de start liepen de motoren wat minder mooi gelijk maar goed genoeg en ze bleven lopen, tijdens een touch & go en na het volgas geven hield de linkermotor ineens sterk in, zat met m`n vinger al bij de motoren uit switch maar hij pakte gelukkig nog goed op.
    Even wat hoger gaan vliegen en daar een tijdje blijven hangen.

    Toen nog een hoog circuit gedraaid en de kist neergezet, direct was het windstille weer merkbaar en had ik weer bijna de hele baan nodig om hem stil te krijgen.

    Goh wat zou het mooi zijn om dit model met flaps uit te gaan voeren, mhhhh, wie weet van de winter ;-)


    Maar weer wat ervaring met deze kist en zo wordt het nog wel eens wat ;-)
     
  13. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Misshien een idee om eens te proberen met flaperons te progameren:
    Dat je de beide rolroeren wat naar boven zet bij/voor de landing
    De kist gaat meestal iets meer op zijn staart hangen en heeft daar door meer weerstand
     
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Erik,

    Als de rolroeren voldoende uitslag zouden hebben (of grotere koorde) zou ik dat zeker gaan doen.

    Feit is dat de rolroeren eigenlijk onderbemeten zijn voor de kist.
    Heb nu af en toe al volledige uitslag nodig om de kist lekker de bocht in te leggen of uit te sturen (en dat vliegt al niet echt lekker).

    Met wat flapperon zal het neergaande rolroer daarna geen uitslag meer hebben om ook nog bij te rollen (mits ik 90 gr. uitslag wil :nooo: )

    Op zich zouden flaps ook niet misstaan op deze kist, en als ik dan toch bezig ben direct de rolroeren vergroten, de hel kist glassen, etc. etc.
    (mhhh, zal ik dat ooit gaan doen met al die projecten :lol: )
     
  15. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Flaps zouden niet misstaan ;-)
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 25 jul 2023
  16. wesley puma

    wesley puma

    Lid geworden:
    5 apr 2005
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Groesbeek
    uhhm...

    heb je dat nou getekent, of heb je er echt flaps in gemaakt? :lol: :oops:

    Grtz.
     
  17. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Was het maar waar :wink:

    Maar nee dus even met de pc wat lijntjes getrokken om te kijken hoe het eventueel er uit zou gaan zien 8)
    (waarschijnlijk ga ik het wel uitvoeren :lol: )


    Heb ook de oorzaak van de steeds ontregelde motor(en) gevonden, de gasarm van de linker motor kan +/- 15 graden vrij verdraaien zonder dat de gasschuif zelf mee beweegt.
    Tijdens trillingen zal dit de motor dus wel steeds ontregelt hebben, de eerste vlucht was dus een "lucky one" ;-)

    Dat gaan we dus eerst even verhelpen.
     
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Zo ik heb besloten dat de Nomad weer klaar is voor de volgende vluchten.

    Motoraansturingen zijn nu in orde, even licht afstellen op het veld mbv de toerenteller en dan gaan we het weer proberen :yes:
     
  19. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Jaja, gister 3 heerlijke vluchten gemaakt met de Nomad.
    Nou 3, eigenlijk 2, de laatste was even hangen en wurgen.

    De eerste 2 vluchten waren toppie, de motoren liepen goed, de kist had er zin in en ik was in m`n nopjes.
    De motoren waren weer zo lekker betrouwbaar dat er diverse touch en go`s zijn gemaakt om de kist lekker te leren kennen.
    Er stond ook nog wat wind wat de landing alleen maar makkelijker maakt met deze kist.

    Zie ook de video:
    Nomad 4min 33 sec

    De derde vlucht verliep dus wat spannender, de take off was geen probleem, even naar boven met de kist, toen een paar fly-by`s op hoogte en dan maar weer wat doorstarts maken.

    Toen ging het dus mis, ik komen netjes aan, zet de kist netjes neer, start door en toen hoorde ik al wat verschil in de motoren.
    De linkermotor pakte beter op dan de rechter, en de kist gierde wat naar rechts, even corrigeren.
    Mooi de rechtermotor pakt ook op en klim rustig door.

    Eenmaal op een redelijke hoogte en vlak voordat ik een linkerbocht in wil zetten om het circuit te vliegen nokt de rechtermotor ermee.
    Okee, rechts uit, links wat gas terug, neus iets zakken, rechtdoor blijven vliegen, gieren corrigeren met richting en de kist vlak houden met rol.

    Mooi de kist blijft vliegen, mocht het mis gaan meteen links uit en zweven.

    Maar het blijft goed gaan, okee, kijken wat er gebeurt met meer gas op links. Toppie iets meer richting erin, wat rol erbij en de kist is op hoogte te houden.

    Maar ondertussen ben ik redelijk ver weg van het veld en lopen heb ik geen zin in, dus met beleid een linkerbocht ingezet en kijken of dat goed gaat. Voor de veiligheid gas-uit schakelaar al overgehaald dat mocht de kist ineens wegvallen dat ik direct met gas dicht de motor uit gooi en hopenlijk de kist kan redden.

    Maar de kist draait rustig zijn bocht, stukje doordraaien nog en op downwind kan ik met bijna volgas en corrigeren de kist op hoogte houden.

    Hee dat valt nog best wel mee :)
    Maar dan nog draaien van downwind naar final, die 2 bochten heb ik maar als 1 grote bocht genomen, oplijnen, gas wat dicht en rustig neerzetten.

    Ach man, vliegen op 1 motor stelt niets voor :lol:

    Jullie mogen best weten dat ik toch wel weer blij was dat de kist heel aan de grond stond en dat zo`n circuitje best spannend is met 1 motor uit.
    Maar nu we dat ook weer meegemaakt hebben weten we dat de kist dit ook kan, heb de kist na de landing even een liefdevol klopje gegeven en hem bedankt voor zijn medewerking 8)
     
  20. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Heel netjes Berto!
    Die landingen zien er goed uit.
    Met die flinke deur achter heb je natuurlijk wel wat te zeggen als 1 motor uit is.
    Jammer dat die laatste vlucht er niet op staat.
    Veel plezier met de Nomad.
     

Deel Deze Pagina