Nomad, 3 mtr twin, 2x10cc

Mhhh, Onno is uitgesloten van deelname hij weet hoe het bij ons er aan toe gaat 8)

@ jetpropdlx

Zeker dat laatste :D (je mag door voor het modelvliegtuig Raymon :wink: )
En soms niet alleen de "dode" momenten :roll:

Maar ik heb alle modellen gewoon thuis staan maar heb elke 3 weken zaterdag dienst (oftewel baliedienst).
Tijdens deze zaterdagen onderhoud doen heeft geen zin omdat we dan constant gestoord worden door de telefoon of afrekenen van klanten en dat is te onveilig.

Dus dan moet ik wat verzinnen voor tussendoor en dat bestaat veelal uit modelbouwen :)

En `s avonds gaat het kissie dan weer mee terug naar huis, om er `s zondags weer verder mee te bouwen :P

@ Ger Kovacs

ik heb net het hele zaakje even op de weegschaal gehad en op een paar gram na precies 9 kg.
Moet ik wel bij zeggen dat dit is met alleen gelakte buitenvleugels, en zonder bedrading voor de gloeipluggen welke via 1 aansluiting gegloeid kunnen worden voor het starten.
Verder dus ook voorzien van ontvanger, akku, servo`s etc.

Dus onder de 10 kg moet toch wel te halen zijn dacht ik zo :yes:

:offtopic:
Ger Kovacs zei:
lakken neemt namelijk behoorlijk wat gewicht met zich mee, meer als foliëen.Groet Ger.

Dat zou ik dus niet durven beweren, als je goed en zuinig lakt, is het lichter dan bespannen met oracover. Transparante oracover weegt al 37gr/m en zo'n rol is 60cm breed, dus een 60gr/m² voor de transparante.

:ontopic:
Het is wel geen schaalmodel maar dat maakt het niet minder mooi, hij is echt prchtig aan het worden. Hopelijk is hij een lang vliegleven beschoren want het zou zonde zijn zo'n kist te verliezen. Schitterend werk.

Het "lakken" gebeurt met de spuitbus, weet niet of dit veel uitmaakt maar ik geloof dat het gewicht niet zo`n probleem is, gezien ik ruim onder de 12 kg blijft waar Ger over sprak.

En dank voor de lovende woorden :oops:
We doen ons best en het is best een aardige kist geworden, hier en daar heb ik zelf nog wel wat op en aanmerkingen maar ja, hij is niet zelf gebouwd dus daar zal ik het mee moeten doen.

Het opknappen duurt nu net iets meer dan een maand dus we hebben niks te klagen dacht ik zo.

En dat lange leven :roll:
Dat weet je bij ons maar nooit maar dat we er plezier aan gaan beleven, hoe dan ook dat, dat staat vast :wink:

Het motto van ons blijft ten alle tijden dan ook: "dan het het maar geen modelvliegtuig moeten worden" 8)

Zo het vleugelmiddendeel is voorzien van de laklaag :wink:

Nu de romp nog stukje bij beetje 8)

Zo motor 1 hangt was nog een knap rot klusje ben ik bijna 1 uur mee bezig geweest en dan is het gas nog geen eens afgesteld :roll:
Jullie zullen het ook wel kennen je kunt overal..... net..... niet..... bij.......

nomad83.jpg

Maar ok motor 1 hangt op naar motor 2 kijken of dat sneller gaat.

Laatst bewerkt:
En de 2de motor hangt ook weer.
nomad84.jpg

Zou ie zo een beetje willen vliegen :|

Laatst bewerkt:
En de kist even in elkaar op de eettafel 8)
nomad85.jpg

nomad86.jpg

nomad87.jpg

Het enige wat er nu nog moet gebeuren is:
- tankslangen aansluiten,
- gaskabels afstellen,
- stabilo striping aanbrengen en lakken.

O ja en m`n neuswilebandje vervangen (waar blijft dat bandje nauw Onno????)

En geloof het of niet maar de kist is LICHTER geworden 8O
Op de weegschaal zoals die nu staat:
- INCL. alle servo`s, ontvanger, grote ontvangerakku,
- EXCL. stabilo striping, tankslangetjes.

8452 gram
Gewoon een 3 meter twin met een vlieggewicht van 8,5 kg

Ruim onder de 10 kg kan ik wel zeggen, eens kijken hoe de kist hiermee vliegt :wink:

Morgen/overmorgen even de striping op het stabilo aanbrengen en lakken en dan is dit projekt ook weer volledig afgerond.
:banana: :banana: :banana: :banana: :banana:

Laatst bewerkt:
Ha die berto

Dat ziet er weer super strak uit.
Ik zal dat bandje zaterdag meenemen.
(kunnen we nog gaan bouwen als het pleisteren niet wil lukken).

Groeten Onno

HA Onno,

een bandje in de buurt van 87mm moet je hebben liggen.

Ik zie je zaterdag :bye:

Berto zei:
@ Ger Kovacs

ik heb net het hele zaakje even op de weegschaal gehad en op een paar gram na precies 9 kg.
Moet ik wel bij zeggen dat dit is met alleen gelakte buitenvleugels, en zonder bedrading voor de gloeipluggen welke via 1 aansluiting gegloeid kunnen worden voor het starten.
Verder dus ook voorzien van ontvanger, akku, servo`s etc.

quote]

Nou da's dus duidelijk, deze vlieger gaat als een engeltje met heimwee :D

Grtz Ger

Yep, kan nu bijna niet meer wachten :(
Wordt een leuke invliegochtend :D

De laatste loodjes nog even.

Vanochtend de begonnen met de striping op het stabilo:
nomad88.jpg

Laatst bewerkt:
En de laatste strip is aangebracht.
nomad89.jpg

Morgen lakken en dan is de Nomad vliegklaar :banana:

Laatst bewerkt:
En Jaaaaa de Nomad is nu echt klaar :banana:

Het model staat momenteel op m`n werk en zo af en toe laat ik de motoren even draaien.
Ik probeer ze een beetje af te stellen maar kan er nog niet echt de tijd voor vinden dus de fijnafstelling zal op het veld moeten gebeuren.

Vanochtend nog even een paar fotootjes gemaakt en zie hier:
nomad90.jpg

nomad91.jpg

nomad92.jpg

nomad93.jpg

Als het weer meewerkt dan de 26ste de maiden, ik hoop dat ik voor die tijd de motoren al redelijk goed afgesteld kan krijgen zodat niets ons meer in de weg kan staan.
Van de maiden volgen zoals gewoonlijk weer filmpjes :p

Als het goed is komt vandaag ook onze derde opknap twin maar dat wordt in een nieuw draadje.

Laatst bewerkt:
Impreza-GTT zei:
ik krijg zo stilaan goesting om met vliegtuigen te beginnen...
mijn oom heeft nog een oude piper staan die ik normaal gezien zo mag hebben... :o
zou ik dit doen of niet? of zou er te veel werk aan zijn
de motor is gereinigd en ingeolied weggestopt in de doos en zit er na 20 jaar nog steeds in perfect.
Die gek twijfelt er nog aan om gratis aan de modelvlieghobby te beginnen :lol: .
jongen, meteen doen, zo te horen is de motor nog perfect. weinigen van ons stappen zo makkelijk ( en goedkoop :wink: )in de modelvlieghobby.

ik zou wel eerst een zender moeten kopen... en er is wat oplapwerk aan, beetje zelfde zoals met de nomad van bosmodelair :)

Nop :nooo:
de bedoeling was om vroeg in de ochtend te gaan maidenen (lekker woord :roll: ) maar gaat om verschillende redenen niet door.

Belangrijkste reden is het weer.
De verwachting is dat het slechter, de wind zo`n 4bft uit het N-No is en het `s ochtend om een uur of 9 een graad of 3 is.
Gevoelstemperatuur is dan nog lager en om dan 2 motoren goed af te stellen is geen pretje.
En als ze dan al lopen na afstellen dan ben je al tot op het bot afgekoelt dat het vliegen niet meer lekker genoeg is voor een maiden :(

Dus we hebben besloten om morgen te skippen en het zo snel mogelijk weer te proberen in het weekend (ahhhh was het al maar zomer en dan lekker van 9 to 22 op het veld te zijn 8) ).

We houden jullie op de hoogte.

@@@@@
Ik wordt nu toch wel heel nieuwsgierig naar de maiden van de "nomad"
Het wordt morgen perfect vliegweer, (besteld voor jullie 8) )
P.S. laat je hierdoor niet opjagen :wink:

Grtz Ger Kovacs.

Hee Ger,

Ik wordt ook wel nieuwsgierig naar de maiden van de Nomad 8)

Maar op de een of andere reden is het er nog niet van gekomen.
Het is erg druk op het werk geweest de laatste weken en daarom is er ook weinig gebouwd.
Daarnaast heb ik vaak `s zaterdags moeten werken en om dan ook `s zondags weer de hele dag te gaan vliegen......
Moet ook wel vriendjes blijven met de vrouw :wink:

Daarnaast ben ik thuis veel bezig geweest met de kinderkamer aan het op te knappen (niet dat ie al af is) want die moet nu ook onderhand klaar zijn en daar is ook menige zondag aan gespendeert :o

Maar we (althans ik) heb nu de 26ste in mijn agenda staan als mogelijke optie, de vrouw is naar de 9 maandebeurs met vriendinnen en wij gaan kijken of we nog kunnen vliegen :roll:

Daarnaast is het bijna weer zomertijd dus loont het weer min. 1x per week vanaf 16:00 op het veld te staan tot de zon onder is, kan niet wachten.

Maar geloof me zodra we hebben gevlogen (of gecrasht :| ) weten jullie het een dag later met een filmpje :P

Back