Zo gisteren was het dan zover, de maiden van de Nomad.
Eigenlijk de 2de maiden, jullie kennen allemaal het verhaal en het filmpje van de eerste.
Maar hier het relaas van gisteren.
Nadat we nog even naar de modelbouwzaak geweest waren voor 4 proppies voor de
Hercules waren we lekker vroeg op het veld.
De Nomad opbouwen, linker tank vullen, klaar, rechtertank vullen, psssst het komt overal uit behalve uit de uitlaat.
Damn, slang lek en alles onder de brandstof :evil: , slang vervangen, vullen en klaar.
Linker motor starten, rechtermotor, afstellen, afstellen, afstellen, afstellen afstellen en nog eens afstellen.
Hee dat klinkt aardig

Plop ineens de linkertank half uit de motorgondel, tankdeksel los, allkes uit elastiekje er omheen en weer starten.
Dat ging een stuk makkelijker en ze klinken goed.
Daar gaan we:
Nomad Maiden 1min 45sec / 4.5mb
Nou jullie zien hij vliegt.
Tijdens de take off ben ik niet verder geweest dan 3/4 gas, het middengedeelte van de vlucht half.
Maar wat ging er nu mis met de landing :?:
Even na start hield 1 motor wat in en kwam niet geheel lekker meer lekker mee.
Dus het zou een kort rondje worden en de kist weer neer zetten.
Maar een nieuwe kist is altijd weer even wat gewenning qua snelheden van landing en grootte van het circuit en ik had maar 1 kans want een nieuw circuit was helemaal te link dus het moet in 1 keer goed gaan.
Maar ik had veel verder aan kunnen halen en had wat lager moeten zitten, de snelheid over de baan drempel lag dus veel te hoog (zeg ik geloof ik ook wel tig keer) en pas aan het eind van het veld even met de wielen aan de grond in de hoop dat ie wat afremt.
Een doorstart was toen helemaal geen optie meer want de rechtermotor was op dat moment al uitgevallen dus hij moest naar beneden.
Het laatste hopje was een bewuste aktie.
Aan het eind van het veld, bij de overgang van de hei zit een kleine vieze geul van +/- 10 cm diep.
Direct daarachte zie je de hei en als ik daar met die snelheid rechtstreeks was in gereden dan was er meer schade geweest dan nu, ik denk dat ik dan weer aan vleugelschade en landingsgestel schade had gezeten terwijl er nu alleen maar schade is aan de staart.
Ik had no voldoende snelheid dus ik heb de kist over de geul en de heidebosjes heen getrokken en even verder neer gezet.
De schade is zo beperkter gebleven.
Maar Onno en ik zijn helemaal blij

de Nomad vliegt, dat heeft ie bewezen, hij vliegt ook zeer gemakkelijk, lekker rustig er was geen echte trimakties nodig.
Dus in reparatie, en gaan maar weer 8)