Nomad, 3 mtr twin, 2x10cc

Dank jullie allemaal voor het medelleven met ons.

Als de temperatuur wat zakt dan zullen we eens aan de reparatie gaan beginnen.
Het valt op zich wel mee het is een kwestie van de scheuren lijmen afwerken en een nieuwe poging :wink:
 
Zo, nu de temperatuur in het bouwhok wat gedaald is 8)
en er weer ruimte is om de Nomad op te bergen omdat de Hercules op het werk staat
(zaterdag tijdens het werk motoren draaien?!?!?!?)

Zijn we dus maar weer eens begonnen om de Nomad weer vliegklaar te maken voor een derde en hopelijk nu schade vrije poging.
(drie keer is scheepsrecht toch?)

Hier het wat naar achteren gebogen neuswiel:
nomad147.jpg


De uitgebroken bevestiging van het stabilo:
nomad148.jpg


De schade aan de voorzijde van het stabilo:
nomad149.jpg


De opengescheurde achterzijde van de romp omdat het stabilo rechts bleef haken en zo zijn bevestiging losbrak.
Deze schade is veroorzaakt door de middelste bout die op de achterzijde van de romp ook het stabilo vasthoudt.
Had deze bout er niet geztene dan was de schade zeer beperkt gebleven:
nomad150.jpg

nomad151.jpg


Zo we zullen maar eens beginnen met de romp weer aan elkaar te lijmen.
 
Laatst bewerkt:
Het verschil in romplengte en breedte tussen de Nomad en Hercules beide met een spanwijdte van 3 meter:
nomad6.jpg

herc6.jpg
 
Laatst bewerkt:
De rompachterzijde is weer gerepareerd:
nomad152.jpg

nomad153.jpg

nomad154.jpg


Rest me nog wat licht plamuur en schuur- en schilderwerk en dan is dat weer geregeld, het neuswiel is ook weer terug gebogen.

Op naar de (kleine) reparatie aan het stabilo.
 
Laatst bewerkt:
En dubbel maar vooruit :wink:

En beide modellen bij elkaar:
nomher1.jpg

nomher2.jpg

nomher3.jpg

nomher4.jpg

nomher5.jpg

nomher6.jpg

nomher7.jpg

nomher8.jpg



:p
 
Laatst bewerkt:
De romp van de Herc is wat dikker, verder weinig verschil zo te zien :)

Grt.
 
8O Groot zeg die Hercules. Nu hebben ze bij Ben Air of Vliegschool Hilversum ineens wel erg gave kisten in de hangaar staan.

Ook niet meer eenmotorig, maar twee en zelfs viermotorig. :wink:
 
@ Alexzzz,
Klopt de romp van de Hercules is dikker, langer en logger.


@ Marcelair,
Groot?, valt wel mee spanwijdte scheelt niks met de Nomad alleen de romp is wat langer.

Een twin zul je misschien nog wel eens in de hangaar zien maar een 4 motorige zeker niet.


@ Huib,
Dank je en heel houden....... we gaan ons best doen maar bij ons weet je het maar nooit en als die gaat dan heeft het zo geweest moeten zijn, jammer dan :)
 
Zo, er lopen weer heel wat projekten door elkaar (Deze, Diamant, Super Decathlon en de P-40 natuurlijk :lol: ) maar dat gaat allemaal wel lekker.

Terwijl van de 1 de lijm droogt doen we weer wat aan de ander.

Zo ook het stabilo van de Nomad even onderhanden genomen en de schade gerepareerd met een inzetstuk:
nomad155.jpg

nomad156.jpg


Eens kijken of ik vandaag op het werk de rompachterzijde even kan schilderen en morgen lakken dan is die ook weer echt klaar.
 
Laatst bewerkt:
Jaaaaa, eindelijk weer eens tijd voor de Nomad.

Doel is om deze of volgende week nog een keer te vliegen en bij goed gevolg op naar de meeting de 26ste :D

Wat heb ik allemaal gedaan na de laatste update:
- alle reparaties zijn achter de rug,
- de oude gasoverbrenging is verwijderd en elke motor heeft zijn eigen gasservo,
- de tanks zijn voorzien van een vilt klunk.

Wat moet er nog gebeuren:
- de reparaties moeten nog geverfd en gelakt worden,
- de gasservo`s moeten goed afgesteld worden,
- de motoren moeten weer afgesteld worden.

Ik denk dat we nu al een hoop problemen qua afstelling van de motoren kwijt zijn omdat ze direct aangestuurd worden met een eigen servo.
En een vilt klunk draagt ook wel eens bij tot een beter motorloop.

De oude overbrenging had wat speling, a-symetrie en na-ijling op 1 motor wat een betrouwbare loop niet ten goede komt.

Nu zou dat dus verleden tijd moeten zijn dus op naar de volgende vlucht.
Woensdag al :roll:
 
De kleine wint momenteel ;-)

Gezien de verre staat van het vrouwtje en de onvoorspelbaarheid van het komen heb ik besloten om voorlopig niet te gaan vliegen.

Dit vanwege het feit dat wat er ook mocht gebeuren het zeker 1,5 tot 2 uur duurt eer ik thuis ben vanaf het modelvliegveld.
In die tijd zal de kleine er heus nog niet zijn maar het is wel lekker om m`n vrouwtje bij te staan met wat er ook gebeurt.

Dus momenteel even rustig op het vlieg front maar het bouwen gaat lekker door :-)
 
Zo een ff een fotootje.

Hier kun je zien dat ik gewoon een servo in de motorgondel heb vastgelijmd als aansturing voor de gasservo.
Dit is in beide gondels zo uitgevoerd, dat voorkomt al een hoop aansturingsproblemen.

nomad157.jpg
 
Laatst bewerkt:
Berto zei:
Dit vanwege het feit dat wat er ook mocht gebeuren het zeker 1,5 tot 2 uur duurt eer ik thuis ben vanaf het modelvliegveld.
In die tijd zal de kleine er heus nog niet zijn
Zo staat het wel in de boekjes maar het kan toch heel anders lopen. Wij zaten om half negen Tatort te kijken en nog niets aan de hand. Het einde daarvan niet gehaald want toen was de kleine er al bijna.
Vliegen kan je nog zat in je leven, maar je eerste kind is een eenmalige gebeurtenis.
 
Berto zei:
En twins zie je niet zo gek vaak bij de "gewone" modelvliegers en dat is ook wel een reden om er mee te vliegen en na de Twin Ace wilden we toch wel eens wat anders resulterend in de Nomad en ook een Twin Comanche, een logisch vervolg erop is dan weer de Hercules

Wat volgt er daarna............ :roll:

een Heinkel He111z Zwilling natuurlijk :D
He111Z_01.jpg

of een messerschmitt Me321 :roll:
Me_323_04.jpg


hmm, ik vind duitse oorlogskisten toch het mooist :? .
ze hebben iets stoers, net als de bf109, die is lekker hard en toch strak.
 
Back
Top