Hallo,
Ik kocht me in het begin van het vliegseizoen een mooi gebouwde Britten Norman Islander die prachtig op electro was gezet. M'n eerste "schaalmodel". 2,15m span, 7 kg, twin motor.
Het invliegen etc was vrij succesvol en ik genoot van de realistische vluchten. Netjes opstijgen, passages vliegen, landing zo goed mogelijk proberen te doen... In het begin wel vrij veel stress maar het was een leercurve.
Tot het op een dag na 11 vluchten goed fout ging in de landing. Afgekapt en een radslag... herkenbaar...
Het zou mij niet overkomen. Nou het overkwam me toch. Het is tot op heden de crash waar ik het meest ziek van was...
Nu, al bij al "valt het mee", en ooit vliegt hij terug opnieuw (zeg ik nu toch tenminste). De afwerking zal veel meer tijd vragen dan de eigenlijke herstelling.
Ik stak de ervaring in de pocket en na een enkele dagen was ik erover. Het vliegen met een twin daarentegen had me wel serieus besmet. Er zou volgend seizoen een nieuwe twin komen. Onder welke hoedanigheid wist ik nog niet: ofwel passeert er een buitenkansje, ofwel de Islander herstellen, ofwel.... iets bouwen.
Met het vallen van het blad en de langere winteravonden in het vooruitzicht zocht ik iets om doenbaar te bouwen.
De voorwaarden:
Een twin (uiteraard)
Niet te moeilijk te bouwen (ik kan wel een trainer of sporttoestel van plan bouwen, maar ben klaar voor een next level denk ik). Schaal is niet de belangrijkste voorwaarde, maar het moet natuurlijk wel ergens wijzen naar een bestaand toestel.
Graag ongeveer in dezelfde spanwijdte en gewichts range. Ik wil namelijk de setup van de Islander integraal overzetten want die is prima in orde. Dus rond de 200-220 cm span.
En ik begon op zoek te gaan, vooral op Outerzone en daar vond ik het plan van een N22 Nomad, in die tijd een beetje de Australische tegenhanger van de Islander en de Twin Otter.
http://www.outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=6341
72" span, 183 cm.
Nice, maar eigenlijk net iets te klein. Door 15% tot 20% te vergroten bekom je wel de 210-220 cm range.
Wel ziet de romp er door zijn rechte vorm nog gemakkelijk maakbaar uit en is de vleugel een rechte plank.
Maar dan komen er vragen opgeborreld, mede door de enkele ervaringen met de Islander:
-Welk vleugelprofiel toepassen? Op het OZ plan staat een Clark Y achtig profiel, de Islander had een niet nader genoemd semi-symmetrisch profiel en dat vloog goed.
Ik kan denk ik niet zomaar klakkeloos het getekende profiel 120% vergroten. Aan de andere kant: een klassieke big lift is ook ongeveer van die grootte, heeft ook een vlakke vleugel en heeft z'n strepen al ruim verdiend.
-Wash out toepassen?: De Islander had de typische schuin oplopende "winglets" maar voor de rest was er geen washout. Hij is gegaan na een tipstall...
-Zijn er andere modellen die doenbaar zijn voor een niet zo ervaren bouwer? Een Piper Seneca of een Cessna 310 bvb vind ik persoonlijk prachtig maar dit is echt nog geen spek voor mijn bek...
-Loont het de moeite om dit uit te tekenen in CAD en te laten laseren, of blijf ik bij het plan en gaan we de balsa toer op?
-Plan toont een volledig beweegbaar stabilo en geen apart hoogteroer. M'n gevoel zegt dat dit qua invalshoeken en instellingen het vliegtuig maakt of kraakt...
-Plan vergroten: wat zijn de booby traps?
Ik zit nu een beetje in de brainstorm fase... er valt niet veel te vinden over een Nomad op RC vlak. Hier en daar een foam exemplaar en bovenvermeld plan.
Tips, adviezen, afrading, ?
Graag leer ik bij!
Ik kocht me in het begin van het vliegseizoen een mooi gebouwde Britten Norman Islander die prachtig op electro was gezet. M'n eerste "schaalmodel". 2,15m span, 7 kg, twin motor.
Het invliegen etc was vrij succesvol en ik genoot van de realistische vluchten. Netjes opstijgen, passages vliegen, landing zo goed mogelijk proberen te doen... In het begin wel vrij veel stress maar het was een leercurve.
Tot het op een dag na 11 vluchten goed fout ging in de landing. Afgekapt en een radslag... herkenbaar...
Het zou mij niet overkomen. Nou het overkwam me toch. Het is tot op heden de crash waar ik het meest ziek van was...
Nu, al bij al "valt het mee", en ooit vliegt hij terug opnieuw (zeg ik nu toch tenminste). De afwerking zal veel meer tijd vragen dan de eigenlijke herstelling.
Ik stak de ervaring in de pocket en na een enkele dagen was ik erover. Het vliegen met een twin daarentegen had me wel serieus besmet. Er zou volgend seizoen een nieuwe twin komen. Onder welke hoedanigheid wist ik nog niet: ofwel passeert er een buitenkansje, ofwel de Islander herstellen, ofwel.... iets bouwen.
Met het vallen van het blad en de langere winteravonden in het vooruitzicht zocht ik iets om doenbaar te bouwen.
De voorwaarden:
Een twin (uiteraard)
Niet te moeilijk te bouwen (ik kan wel een trainer of sporttoestel van plan bouwen, maar ben klaar voor een next level denk ik). Schaal is niet de belangrijkste voorwaarde, maar het moet natuurlijk wel ergens wijzen naar een bestaand toestel.
Graag ongeveer in dezelfde spanwijdte en gewichts range. Ik wil namelijk de setup van de Islander integraal overzetten want die is prima in orde. Dus rond de 200-220 cm span.
En ik begon op zoek te gaan, vooral op Outerzone en daar vond ik het plan van een N22 Nomad, in die tijd een beetje de Australische tegenhanger van de Islander en de Twin Otter.
http://www.outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=6341
72" span, 183 cm.
Nice, maar eigenlijk net iets te klein. Door 15% tot 20% te vergroten bekom je wel de 210-220 cm range.
Wel ziet de romp er door zijn rechte vorm nog gemakkelijk maakbaar uit en is de vleugel een rechte plank.
Maar dan komen er vragen opgeborreld, mede door de enkele ervaringen met de Islander:
-Welk vleugelprofiel toepassen? Op het OZ plan staat een Clark Y achtig profiel, de Islander had een niet nader genoemd semi-symmetrisch profiel en dat vloog goed.
Ik kan denk ik niet zomaar klakkeloos het getekende profiel 120% vergroten. Aan de andere kant: een klassieke big lift is ook ongeveer van die grootte, heeft ook een vlakke vleugel en heeft z'n strepen al ruim verdiend.
-Wash out toepassen?: De Islander had de typische schuin oplopende "winglets" maar voor de rest was er geen washout. Hij is gegaan na een tipstall...
-Zijn er andere modellen die doenbaar zijn voor een niet zo ervaren bouwer? Een Piper Seneca of een Cessna 310 bvb vind ik persoonlijk prachtig maar dit is echt nog geen spek voor mijn bek...
-Loont het de moeite om dit uit te tekenen in CAD en te laten laseren, of blijf ik bij het plan en gaan we de balsa toer op?
-Plan toont een volledig beweegbaar stabilo en geen apart hoogteroer. M'n gevoel zegt dat dit qua invalshoeken en instellingen het vliegtuig maakt of kraakt...
-Plan vergroten: wat zijn de booby traps?
Ik zit nu een beetje in de brainstorm fase... er valt niet veel te vinden over een Nomad op RC vlak. Hier en daar een foam exemplaar en bovenvermeld plan.
Tips, adviezen, afrading, ?
Graag leer ik bij!