Nomad N22... of een andere twin?

Hallo,

Ik kocht me in het begin van het vliegseizoen een mooi gebouwde Britten Norman Islander die prachtig op electro was gezet. M'n eerste "schaalmodel". 2,15m span, 7 kg, twin motor.
10847581_681830801944355_453947094908829581_o.jpg

Het invliegen etc was vrij succesvol en ik genoot van de realistische vluchten. Netjes opstijgen, passages vliegen, landing zo goed mogelijk proberen te doen... In het begin wel vrij veel stress maar het was een leercurve.

Tot het op een dag na 11 vluchten goed fout ging in de landing. Afgekapt en een radslag... herkenbaar...

Het zou mij niet overkomen. Nou het overkwam me toch. Het is tot op heden de crash waar ik het meest ziek van was...

11267427_720646971396071_5537469477861771128_n.jpg

Nu, al bij al "valt het mee", en ooit vliegt hij terug opnieuw (zeg ik nu toch tenminste). De afwerking zal veel meer tijd vragen dan de eigenlijke herstelling.

Ik stak de ervaring in de pocket en na een enkele dagen was ik erover. Het vliegen met een twin daarentegen had me wel serieus besmet. Er zou volgend seizoen een nieuwe twin komen. Onder welke hoedanigheid wist ik nog niet: ofwel passeert er een buitenkansje, ofwel de Islander herstellen, ofwel.... iets bouwen.

Met het vallen van het blad en de langere winteravonden in het vooruitzicht zocht ik iets om doenbaar te bouwen.

De voorwaarden:
Een twin (uiteraard)
Niet te moeilijk te bouwen (ik kan wel een trainer of sporttoestel van plan bouwen, maar ben klaar voor een next level denk ik). Schaal is niet de belangrijkste voorwaarde, maar het moet natuurlijk wel ergens wijzen naar een bestaand toestel.
Graag ongeveer in dezelfde spanwijdte en gewichts range. Ik wil namelijk de setup van de Islander integraal overzetten want die is prima in orde. Dus rond de 200-220 cm span.

En ik begon op zoek te gaan, vooral op Outerzone en daar vond ik het plan van een N22 Nomad, in die tijd een beetje de Australische tegenhanger van de Islander en de Twin Otter.

http://www.outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=6341

72" span, 183 cm.

Nice, maar eigenlijk net iets te klein. Door 15% tot 20% te vergroten bekom je wel de 210-220 cm range.
Wel ziet de romp er door zijn rechte vorm nog gemakkelijk maakbaar uit en is de vleugel een rechte plank.

Maar dan komen er vragen opgeborreld, mede door de enkele ervaringen met de Islander:
-Welk vleugelprofiel toepassen? Op het OZ plan staat een Clark Y achtig profiel, de Islander had een niet nader genoemd semi-symmetrisch profiel en dat vloog goed.
Ik kan denk ik niet zomaar klakkeloos het getekende profiel 120% vergroten. Aan de andere kant: een klassieke big lift is ook ongeveer van die grootte, heeft ook een vlakke vleugel en heeft z'n strepen al ruim verdiend.
-Wash out toepassen?: De Islander had de typische schuin oplopende "winglets" maar voor de rest was er geen washout. Hij is gegaan na een tipstall...
-Zijn er andere modellen die doenbaar zijn voor een niet zo ervaren bouwer? Een Piper Seneca of een Cessna 310 bvb vind ik persoonlijk prachtig maar dit is echt nog geen spek voor mijn bek...
-Loont het de moeite om dit uit te tekenen in CAD en te laten laseren, of blijf ik bij het plan en gaan we de balsa toer op?
-Plan toont een volledig beweegbaar stabilo en geen apart hoogteroer. M'n gevoel zegt dat dit qua invalshoeken en instellingen het vliegtuig maakt of kraakt...
-Plan vergroten: wat zijn de booby traps?

Ik zit nu een beetje in de brainstorm fase... er valt niet veel te vinden over een Nomad op RC vlak. Hier en daar een foam exemplaar en bovenvermeld plan.

Tips, adviezen, afrading, ?

Graag leer ik bij!

Dag Dries,

Veel vragen, waar ik ook niet zo 123 een antwoord op heb . . .

Zou je graag helpen.

Misschien laat ik vanavond m'n licht er over schijnen.

jan.

Hoi Dries,

Was dat nu een Svenson Islander die je 'geditcht' had?

Hebt natuurlijk meer mooie twins...
Pica Duellist...geen schaal... twin RC1 http://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=5962
Partenavia
https://www.google.nl/search?q=part...alAdh&biw=1687&bih=1021#imgrc=SrAPqWnDDAUh3M:
Of de observer versie met glazen dome op de snuit...
https://www.google.nl/search?q=part...SkvASoSCdS6-xv69Y9HEd_1V33XzdmMJ&q=partenavia
Hele mooie 'beletteringen' er tussen... Italiaanse Politie etc...

Was een kit van RCM, maar de tekening trof ik niet op Outerzone. Heb deze wel in het tijdschrift staan als kleine litho-afbeelding.
Kan onder de scanner... "Partenavia Victor"

http://rcgroups.top/hiee-fpv-rc-systems-901/showthread.php?t=2460416 even als indicatie

Hier stond nog een sky-van... zo een vliegende koektrommel... al weer verkocht... zullen wel als een draak vliegen. Toch heel mooi...
http://www.ebay.de/itm/Unikat-Scale...zmXDqzr5iO%2BLS2V1MGs%3D&orig_cvip=true&rt=nc

Tipstal bij de Islander? Had de vleugel geen wharp? Niet gebruikelijk om bij dat soort vliegende garagedeur-vleugel wash-out in te bouwen?
Anders... Wat wel zal helpen zijn aangepaste tips, of turbulators, die de luchtstroom over de vleugel dwingen. Schotjes op de vleugel, zoals je die bij de Sebart's treft midden op de vleugel. Tot de tip doorlopende ailerons geven bijkans ook meer kans op tipstall.

Laat je de ailerons lopen zoals hieronder in dit internetplaatjesvoorbeeld (Yep... een Cloud Dancer40), geeft die tip iets wash-out, dan zal het landingsgedrag sterk verbeteren. Heb die tips ook toegepast op mijn bijna niet te landen Hype Extra. (dat zal vast met mijn stuur-ervaring te maken hebben gehad! Geen 3D vlieger...), maar na het ombouwen, werden de landingen opeens zeer gecontroleerd... aangenaam, hield het voor mij de boel heel. Alleen het 3D stuurgedrag is dan wel sterk afgenomen. Naja...

a5944525-73-2.jpg

Tot zovers...
Gr Bas

Je Islander heeft flaps zie ik op de foto. Het was neem ik aan een landing zonder gebruik te maken van je flaps, waarbij je een tipstall kreeg?

Kan me wel voorstellen dat je daar goed ziek van bent, want het ding ziet er schitterend uit. Een stuk mooier dan de Nomad om heel eerlijk te zijn. Rustig een jaar in de hoek zetten werkte bij mij na een crash in zo'n geval wel goed.

Wat vind je van een Bristol Freighter?

BRISTOL FREIGHTER
1/12 scale. Span 108ins. Length 71 ins. Wing area 1,480 sq.ins. Weight with sixteen N-1900 SCR nicads is 157 ozs giving wing loading of 15.2 oz/sq.ft. Flaps.
http://ivansplans.com/

Freighter6.jpg
Freighter5.jpg
Freighter.jpg
pic%20214.jpg

Gut, die heb ik vroegâh wel op Roterdam Airport gezien. Weet niet of dat B.O.A.C. was, vast een andere maatschappij.
Er werd toen een RR verladen :-) Zal '65 zijn geweest? Je kon buiten op een terras achter een hekje de boel bekijken...
Het leek wel een moderne modelvliegclub...

Bijzondere vleugel... zie voorlijst...

Mijn all time favorit, de Short Skyvan:
full

Max.

Laatst bewerkt door een moderator:
Even de antwoordjes tesamen bundelen :)

Yep, het is de Svenson Islander die gecrasht is. Een week voor de crash stond er een plan van deze op Ebay Duitsland, is 2 seconden voor het einde van de veiling van voor mijn neus gegraaid. Ben ik nog beetje pissed van.

Flaps stonden uit. Zo'n 20° voor de landing, daarmee was het gedrag goed beheersbaar. 8/10 landingen ervoor waren in de categorie zeer netjes, de andere 2 waren meer van "nou, hij staat...". Totaal niet te vergelijken met m'n Sebart F3A bakjes, daar ligt natuurlijk ook de uitdaging!

Was een mooie, heel mooie semischaal kist die ik naar verhouding echt niet veel betaald heb.

De Islander was er ook omwille van de jeugdherinneringen. De Belgische luchtmacht had vroeger Islanders, de paraclub in Moorsele had er ook een. Op de talrijke airshows in de jaren '80 waar ik met m'n vader naartoe ging heb ik veeeeel Islanders zien vliegen. Het maakte toen een klik, en zoveel jaren later is die klik er nog altijd, al zijn de echte Islanders al lang verdwenen.

Bij de Nomad denken we natuurlijk aan Flying Doctors en vooral aan:
Kate-2.jpg

Of hoe de jonge hormonen op hol sloegen door Kate EN vliegtuig :)

Goed, even 2015 nu.

Heb de Bristol Freighter bekeken. In ieder geval een zeer uniek model. Heb ook Ivans plans nog eens bekeken (want die was ik vroeger al eens tegengekomen, niet in het kader van de huidige zoektoch). Wat een schatkamer...

De Partenavia: er stond een paar weken na de crash een partenavia tweedehands te koop. 2,2 meter. Heb ik laten gaan. En voel er ook geen spijt voor, want de klik was er niet.

Ondertussen is de focus echt verlegd naar zelf iets bouwen dus moet ik wel aan de slag :-)

De Short Skyvan, uniek toestel en was al m'n zoektocht gepasseerd. Maar heb ik wat schrik voor naar vliegbaarheid wegens de slanke vleugel. Genoeg vleugeloppervlakte?
In ieder geval, hij ziet er zo apart uit dat het wel een uniek model zou zijn... En ziet er qua constructie echt niet zo moeilijk uit...

short_skyvan_3v.jpg

Net zoals de Casa 212... (al triggert die OOK een jeugdherinnering, en is er dus een klik)

a6134589-225-C212.jpg

Maar die 212 is al een niveautje hoger van constructie vermoed ik...

Veel vragen ....

Dries,

de GAF Nomad N24 is naar mijn gevoel mooier ( wat is voor de ene mooier is is voor een ander net lelijker ), heeft een langere snuit. Ik bouw deze N24 momenteel en ben op zoek naar een goed profiel voor de vleugel. Het plan dat ik heb heeft een vleugel met een erg kleine koorde. Hierdoor is de vleugelbelasting naar mijn gevoel veel te hoog, zo ergens rond de 120gr/dm² denk ik uit te komen.
Ik weet niet hoe een PB te sturen naar je, anders stuurde ik je een aantal foto's van de stand van zaken.

Dries,

de GAF Nomad N24 is naar mijn gevoel mooier ( wat is voor de ene mooier is is voor een ander net lelijker ), heeft een langere snuit. Ik bouw deze N24 momenteel en ben op zoek naar een goed profiel voor de vleugel. Het plan dat ik heb heeft een vleugel met een erg kleine koorde. Hierdoor is de vleugelbelasting naar mijn gevoel veel te hoog, zo ergens rond de 120gr/dm² denk ik uit te komen.
Ik weet niet hoe een PB te sturen naar je, anders stuurde ik je een aantal foto's van de stand van zaken.

PB beantwoordt ;-)

Het plan op OZ heeft een vergrote vleugelkoorde, exact om die reden die je aanhaalt. Ik weet nog niet waar je het plan vandaan gehaald hebt, ben er nieuwsgierig naar.
Even ter vergelijking: de Islander had een vleugelbelasting van 115 gr/dm² en had daar geen moeite mee. Tot je hem natuurlijk te traag binnenbrengt...

De N24 is idd iets mooier door die langere snuit. Maakt het naar balancering toe ook iets makkelijker denk ik. Motoren vlak voor CG, fameuze staart, ...
Met de lipo's net na het neuswiel had de Islander geen gram lood nodig.

Bedankt voor de tip alvast :)

Joah... 's mooie miep... vast nu een ouwe sok geworden...
Bij de weg... staat pardoes deze hier... hoe kan dat nu komen?
http://www.marktplaats.nl/a/hobby-e...f5dcc18d02a99040ca8de656940d2&previousPage=lr
Gr Bas

Tsja, een oplettende verkoper misschien? Maar ik zou bouwen! Niet kopen....

Dries ,

Als ik het zo lees denk ik dat Ivan Pettigrew's twin otter het perfecte model voor je is. Eenvoudig te bouwen , fun scale en vliegt echt SUPER !

Mvg,

Bart

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=710485

Bart bedankt voor de tip! Twin Otter is mooi, heel mooi. Heb ik aan m'n TODO lijst toegevoegd.

Ondertussen had ik toch een beetje m'n zinnen gezet op de Nomad en ben begonnen met het RCM plan van Outerzone te vergroten met factor 1,2. De spanten zijn uitgeprint, de vleugel op het plan had ten opzichte van de echte een veel bredere koorde en een Clark Y profiel. Net zoals Agusta zit ik er een beetje mee in dat een vleugel met een schaal vleugelkoorde te klein zal uitvallen voor het model. Ik verbreed dus ook, tot 288 mm ipv de schaal 242 mm. Ik denk over een klassiek Naca 2415 profiel.

Twijfel nog een beetje of ik de N24 of N22 versie zal aanhouden. N24 is met z'n langere neus mooier, maar naar vervoerbaarheid een pak minder handig. Nog even afwegen...

hoi dries en deze :)

Hey Wim, hoe groot is die Caribou? Kan het niet zien op je afbeelding en vond hem niet terug op je AW FB pagina. Ben al eens in het verleden op zoek gegaan naar een model van deze toch wel aparte kist.

Te groot vind ik ook niet praktisch, heb geen remorque dus alles moet in de break kunnen.
Electro is voor dergelijke kisten goed te doen en nog betaalbaar mits je tot 6S gaat.

Hoi Dries, een zeer ervaren bouwer in onze club heeft me de raad gegeven om het NACA2413 te gebruiken of het Clark Y profiel , maar toch wel met een voorkeur voor het NACA profiel.

Back