Noob question: Lipo's laden met imax B6

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Knirdir, 14 jun 2011.

  1. Knirdir

    Knirdir Guest

    Noob vraag:

    Ik gebruik mijn Imax B6 lader al een hele poos voor nimh accu's.
    Nu heb ik sinds kort ook een auto met lipo's, maar weet niet precies hoe deze het beste te laden met mijn lader, en de handleiding is hierin nét te beknopt voor me.

    Er zit een LiPO <charge> programma op de lader, en er zit een LiPO <balance> programma op de lader.

    Vraag 1:
    Klopt het dat ik een 5300 C28 2S accu met 5A kan laden op het <charge> programma, maar dat als ik de LiPO oplaad met het <balance> programma met maximaal 1A kan laden?

    Vraag 2:
    Wat is de beste manier om LiPO's te laden?
    -balance modus met 1A
    -laad modus met 5A, en daarna balanceren
    -eerst balanceren, en dan met 5A laden

    Vraag 3:
    Slaat deze lader automatisch af als de max aanbevolen spanning per cel bereikt is, of blijft hij doorladen tot de cellen van de LiPO maximaal gevuld zijn?

    Alvast bedankt!

    Groet,
    Rob
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    In beide gevallen kun je met 5A laden. Wedervraag: waardoor denk je dat?

    Verplicht leesvoer, bespaart je een keer een setje accu's, vastgepind bovenaan in dit subforum:
    wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die

    DE/EN/FR/NL handleiding Imax/Turnigy/Voltcraft B6 & B6AC:
    http://www.produktinfo.conrad.com/d...-01-ml-MULTILADER_ENTLADER_B6_de_en_fr_nl.pdf
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. Knirdir

    Knirdir Guest

    Ron,

    Merci! Dit is een nuttige handleiding! Duidelijker dan het boekje dat bij mijn lader zit. De tips en info uit het forum die je hierboven aangeeft had ik al doorgenomen. Erg nuttig. De vragen waar ik mee zit, hebben dan ook vooral betrekking op mijn lader.

    De 5A max laadstroom kan je berekenen uit de 5300 mA capaciteit.
    Plak:
    "De aanduiding „1C“ betekent dat de laadstroom overeenkomt met de waarde
    van de capaciteit van de accu. Bij een 1800mAh-LiPo-accu met 1C moet
    bijvoorbeeld een laadstroom van 1.8A worden ingesteld."
    Mijn LiPO's zijn 5300 mAH -> 5A max laadstroom

    Wat me alleen nog steeds niet helemaal duidelijk wordt: kan je als je gebruik maakt van het veel dunnere balancer kabeltje, nog steeds gebruik maken van de 5A max laadstroom?

    Ik zou het namelijk erg zonde vinden als ik door een te hoge laadstroom mn balancer kabeltjes frituur, en ik zou het ook zonde vinden als ik mn LiPO's met 1A oplaad terwijl ik dat ook met 5A zou kunnen doen.
    Vandaar mijn vragen :)

    Verder geeft deze handleiding aan:
    [FONT=ArialNarrow,Bold][FONT=ArialNarrow,Bold]"LiPo[/FONT][/FONT][FONT=ArialNarrow,Bold]
    [/FONT]Nominale spanning: 3,7V / cel
    Max. laadspanning: 4,2V / cel
    Max. laadstroom voor snelladen: 1C (of lager)

    Uitschakeling ontlaadstroom bij: 3,0V/cel (of hoger)"
    De handleiding geeft echter niet aan of de lader automatisch afslaat als deze spanning bereikt wordt. Zou ook zonde zijn als ik mn LiPO's overlaad omdat ik er onterecht van uit ga dat de lader bij 4,2V / cel afslaat.

    Groet,
    Rob
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Correct allemaal. Het gaat hier nog alleen om wat de accu aan kan. En daarbij maakt het geen verschil of je gebalanceerd of ongebalanceerd laadt zoals jij dacht, in beide gevallen 5,3A (of max.stroom die lader kan leveren).

    Stroom loopt langzaam terug naarmate je dichter bij 4,2Volt per cel komt. Dat is inherent aan het laden met een constante spanning (lithium- en lood-accu's). Op gegeven moment is spanning die lader levert gelijk aan accu-spanning en loopt er daardoor geen stroom meer. (NiCd/NiMH accu's worden met constante stroom geladen, bij snelladen slaat lader af op delta-piek diep in de accuspanning).

    Stroom is te hoog voor balancerkabels. Lees wat hier geschreven wordt over laden via balancerkabel, notes onderaan de pagina:
    The Script Asylum (erg handige tooltjes, iets voor favorietenlijst)
    -> [​IMG] R/C Calculations
    -> electrical
    -> LiPo pack wiring (4 tooltjes)

    Als je meerdere pakketten in serie gaat laden ook The diagram below shows how to create balancer Y adaptors ... lezen, en plaatje laten generen want je moet dan een draadje verwijderen, anders bij elke keer aansluiten 50% kans op een pets.

    De overige electrical menu-items zijn handig bij keuze van nieuwe lader en/of voeding.
     
    Laatst bewerkt: 14 jun 2011
  5. greyeey

    greyeey

    Lid geworden:
    30 jan 2011
    Berichten:
    14
    Ik heb zelf een iMax b6. Als je je lipos wil laden met het balance programma MOET je ook de gewone laadkabel aansluiten, hij laad hem als ik het goed heb via d gewone kabels, en hij houdt de balance in de gaten via de balance kabel, die frituur je dus niet. Let wel op dat als je 5 amp wil laden, je voeding sterk genoeg is. Anders sloop je die en dat is zonde toch? Verbeter mij waar nodig, maar volgens mij klopte dit
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Greyeey, kijk/speel/lees nog eens goed met het balanceerkabel tooltje in de link die ik gaf. Je kunt laden via de balancerkabel doordat de buitenste draadjes zijn verbonden met de plus en de min pool van de accu. Dat is ook de reden dat je bij laden van 2 pakketten in serie één draadje van de balancerconnecor moet losmaken. En in de lader zijn ze verbonden met de plus en min bus van de lader.
     
  7. greyeey

    greyeey

    Lid geworden:
    30 jan 2011
    Berichten:
    14
    DON NOT MIND THIS.
    Ik moet beter leren lezen, sorry Ron, je hebt volgensmij gelijk, en ik heb niet de mogelijkheid om dit te testen.

    Zover was ik. Dat merkte ik toen ik mijn lipo cel voltage's apart wilde meten. Het moet dus ook mogelijk zijn, maar dus niet met een imax b6, ik heb het zojuist geprobeerd. Mijn 3s lipo eraan met ALLEEN de balance connector, en dan op 1a laden, resultaat:"Connection break"

    Dat het een duurdere en kwalitatief betere lader best mogelijk is geloof ik best, en de kleine turnigy 2s en 3s lader doet het ook puur via de balance connector, maar MIJN imax b6 dus niet, bewezen na een praktijktest.


    DON NOT MIND THIS.
    Ik moet beter leren lezen, sorry Ron, je hebt volgensmij gelijk, en ik heb niet de mogelijkheid om dit te testen.
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat komt doordat er in de balancerkabel een draadje ontbreekt (veiligheid). Jji gebruikt het balancerkabeltje uit bovenste tekening op de manier zoals in onderste tekenening. De lader constateert dan dat er geen verbinding is tussen de beide pakketten.

    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2011
  9. DennisM

    DennisM Guest

    Laatst bewerkt door een moderator: 26 aug 2011
  10. Manta

    Manta

    Lid geworden:
    1 mrt 2010
    Berichten:
    2.563
    Locatie:
    Zwolle
    Euhhh, een laadsnoer aanschaffen misschien :rolleyes:

    Aan de ene kant de stekers voor in je lader en aan de andere kant de contrastekers die in de stekers van je LiPo passen.

    Zo iets als deze multiset;) zijn er in alle soorten en maten en ook voor jouw LiPo, welke connectors zitten er op je LiPo?

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 26 aug 2011
  11. Manta

    Manta

    Lid geworden:
    1 mrt 2010
    Berichten:
    2.563
    Locatie:
    Zwolle
    De witte is de balancesteker, deze moet aan de zijkant in de 2s aansluiting, deze zorgt voor het gebalanceerd laden van je cellen in je LiPo.
     
  12. DennisM

    DennisM Guest

    Heh, welke snoer heb ik nodig dan? Ik dacht dat dat er gewoon bij zat???

    @Manta, kan ik dus de LiPo laden met die witte stekker?
     
  13. Manta

    Manta

    Lid geworden:
    1 mrt 2010
    Berichten:
    2.563
    Locatie:
    Zwolle
    Nee, je laad eigenlijk via die dikke rode en zwarte draad, deze moeten via een laadsnoer in de ronde zwarte/rode connectors in je B6. De witte steker moet dan ook nog in je B6 aan de zijkant in de 2S aansluiting en dan ga je pas laden, LiPo's moeten gebalanceerd geladen worden namelijk;)

    Op de foto is de connector niet te zien van jouw LiPo, kun je even een foto posten?

    Op de foto van je link naar de B6 is een setje laadkabels te zien, heb je die r niet bij gekregen? Zaten ook bij mijn oude B6 namelijk.....
     
  14. DennisM

    DennisM Guest

  15. Manta

    Manta

    Lid geworden:
    1 mrt 2010
    Berichten:
    2.563
    Locatie:
    Zwolle
    Zie idd dat jij geen laadkabel hebt voor de LiPo connectors. Je kunt idd de bruine eraf knippen en dan Traxxas connectoren doen maar let op! Solderen van deze dikte aders is een bitch, het juiste snoer bestellen (enkele euro's) is wellicht raadzamer.

    Tip, knipt de aders 1 voor 1 door en maak dus NOOIT kortsluiting op de aders van een LiPo!
     
  16. Manta

    Manta

    Lid geworden:
    1 mrt 2010
    Berichten:
    2.563
    Locatie:
    Zwolle
  17. DennisM

    DennisM Guest

  18. Manta

    Manta

    Lid geworden:
    1 mrt 2010
    Berichten:
    2.563
    Locatie:
    Zwolle
  19. DennisM

    DennisM Guest

    Haha ja, maar daar is het 10 euro, bij toemen dan is 5 euro meer :p...
    maar, jij denkt dus dat die bruine koppen eraf knippen heel moeilijk zal zijn om te solderen en dan om op de lipo de female traxxas <-> Male xt60 op te doen en dan te laden erg "gevaarlijk is"?

    Oja ik zie het! Deze is het goedkoopst, deze is dan ook goed? dat met 4 mm?
    http://www.rc-addict.nl/index.php?c...mid=2&option=com_virtuemart&vmcchk=1&Itemid=2
     
  20. Manta

    Manta

    Lid geworden:
    1 mrt 2010
    Berichten:
    2.563
    Locatie:
    Zwolle
    4mm idd.

    Je kan het zelf doen, maar is een tijdrovend klusje, zeker met Traxxas connectoren. Heb het zelf paar keer gedaan met Traxxas, wil prima als je het secuur doet met wat geduld.


    Een snoer bestellen kost geen energie, bestellen/ontvangen/uitpakken/insteken.....;)
     

Deel Deze Pagina