H
Harry Grapperhaus
Guest
Daar er belangstelling is naar uitleg en noodzaak over een noodboei plaatsen in een onderzeeboot,hier een klein verslag.
Ik denk dat wij het alle het wel eens hebben meegemaakt,we varen rusrig op
periscoopdiepte,dan ineens is de boot weg,je probeerd van alles met je zender maar geen resultaat.Als je geluk hebt werk je failsafe.
Maar dan komt je noodboei naar boven als laatste redmiddel.
In mijn Walrus en Seawolf zit een noodboei ingebouwd die op perslucht werkt.
Een drijver van stiropor wordt vastgehouden door een festocilinder.
Met een stukje electronica wordt deze boei naar 1 min. gelost,ook als het noodlucht leeg is komt de boei naar boven.
De noodboei zit vast aan 5 meter lijn die op een klos is gewikkeld.
Bij de Akula werkt de noodboei niet op perslucht maar electronich.
Ik heb een servo zo omgebouwd dat na 1 min. deze een stift naar buiten drukt die zo de noodboei lost.
Deze zit ook aan een lijn van 5 meter.
Omdat deze noodboei electronich werkt op de failsafe zit er een stukje electronica tussen de ontvanger en de servo.
De failsafe werkt meestal direct als er geen ontvangst of storing aanwezig is.
Dit wil dus zeggen dat de servo direct de noodboei zal aanspreken,men wil dit dus pas na 1 min.
Zodat er een stukje electronica is ingebouwd die de failsafe pas na 1 min. doorgeeft.
Omdat ik mijn onderzeeboten bouw met een bovenluik systeem,is het eenvoudiger om een noodboei te plaatsen onder het bovendek.
Maar met een gesloten systeem moet het ook mogelijk zijn om een noodboei in te bouwen.
Ik denk dat wij het alle het wel eens hebben meegemaakt,we varen rusrig op
periscoopdiepte,dan ineens is de boot weg,je probeerd van alles met je zender maar geen resultaat.Als je geluk hebt werk je failsafe.
Maar dan komt je noodboei naar boven als laatste redmiddel.
In mijn Walrus en Seawolf zit een noodboei ingebouwd die op perslucht werkt.
Een drijver van stiropor wordt vastgehouden door een festocilinder.
Met een stukje electronica wordt deze boei naar 1 min. gelost,ook als het noodlucht leeg is komt de boei naar boven.
De noodboei zit vast aan 5 meter lijn die op een klos is gewikkeld.
Bij de Akula werkt de noodboei niet op perslucht maar electronich.
Ik heb een servo zo omgebouwd dat na 1 min. deze een stift naar buiten drukt die zo de noodboei lost.
Deze zit ook aan een lijn van 5 meter.
Omdat deze noodboei electronich werkt op de failsafe zit er een stukje electronica tussen de ontvanger en de servo.
De failsafe werkt meestal direct als er geen ontvangst of storing aanwezig is.
Dit wil dus zeggen dat de servo direct de noodboei zal aanspreken,men wil dit dus pas na 1 min.
Zodat er een stukje electronica is ingebouwd die de failsafe pas na 1 min. doorgeeft.
Omdat ik mijn onderzeeboten bouw met een bovenluik systeem,is het eenvoudiger om een noodboei te plaatsen onder het bovendek.
Maar met een gesloten systeem moet het ook mogelijk zijn om een noodboei in te bouwen.
Laatst bewerkt door een moderator: