Noodboei

• Topicstarter Topicstarter Harry Grapperhaus
  • Startdatum Startdatum
H

Harry Grapperhaus

Guest
Daar er belangstelling is naar uitleg en noodzaak over een noodboei plaatsen in een onderzeeboot,hier een klein verslag.

Ik denk dat wij het alle het wel eens hebben meegemaakt,we varen rusrig op
periscoopdiepte,dan ineens is de boot weg,je probeerd van alles met je zender maar geen resultaat.Als je geluk hebt werk je failsafe.
Maar dan komt je noodboei naar boven als laatste redmiddel.

full

In mijn Walrus en Seawolf zit een noodboei ingebouwd die op perslucht werkt.
Een drijver van stiropor wordt vastgehouden door een festocilinder.
full

full

full

full

Met een stukje electronica wordt deze boei naar 1 min. gelost,ook als het noodlucht leeg is komt de boei naar boven.
full

De noodboei zit vast aan 5 meter lijn die op een klos is gewikkeld.

Bij de Akula werkt de noodboei niet op perslucht maar electronich.

full

Ik heb een servo zo omgebouwd dat na 1 min. deze een stift naar buiten drukt die zo de noodboei lost.

full

Deze zit ook aan een lijn van 5 meter.

full

full

Omdat deze noodboei electronich werkt op de failsafe zit er een stukje electronica tussen de ontvanger en de servo.
De failsafe werkt meestal direct als er geen ontvangst of storing aanwezig is.
Dit wil dus zeggen dat de servo direct de noodboei zal aanspreken,men wil dit dus pas na 1 min.
Zodat er een stukje electronica is ingebouwd die de failsafe pas na 1 min. doorgeeft.

full

Omdat ik mijn onderzeeboten bouw met een bovenluik systeem,is het eenvoudiger om een noodboei te plaatsen onder het bovendek.
Maar met een gesloten systeem moet het ook mogelijk zijn om een noodboei in te bouwen.

Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb de indruk dat je foto's geplaatst hebt, maar ik zie ze helaas niet. :)
Noodboeien zijn denk ik ook wel bruikbaar bij de model oppervlakte schepen, maar dan bijv geactiveerd door een watersensor in de romp oid. :)

Je hebt gelijk zal het nog een keer proberen.

Hoi Harry,

Heb de foto's even bekeken. Mooi systeem hoor, goed bedacht!

Perslucht is voor mij al out of the question. Electrisch is mogelijk maar de locatie waar de boei origineel op de VII zat en het U-47 model van Robbe.... is volgens mij makkelijker gezegt dan gedaan.... :|

hallo merlijn

je kan proberen een van de containers die vooraan op het dek staan als nood boei te gebruiken
of allemaal kan ook natuurlijk
het drijvend vermogen van deze boei moet zo groot zijn dat ze de spoel met de draad kan afrollen

wel niet vergeten deze zeer stevig vast te maken LOL

groetjes raf

Op zich een goed idee Raf! Alleen mijn boot is zelfs na de ombouw met de dream arts toren nog van de generatie zonder containers ;) Een oudje LOL

hallo mrlijn

dan kan het nog
je hebt voor en achter een deksel liggen op je dek
deze voorzien van een drijver en de toestanden van harry moet wel lukken
dun uithollen dat deksel en dan een stop van styrodure er onder
groetjes raf

Dat is inderdaad een mogelijheid. Iets om komende winter over te denken... Deze week eerst de tae de vuilnisbak in pleuren en de nieuwe bts installeren ;)

hallo

moet ik jan gelijk in geven

eventjes een update voor diegene die olaf kennen
die had een mooie ichtneo (hopelijk goed geschreven)
hij had hem ook al eens bij in mol
wel die is in keulen naar de dieperik gegaan (afgezopen) en ze hebben deze boot nog NIET terug gevonden

er staat een metertje kruid in keulen op de bodem en daar is zijn boot tussen gezonken
en een duiker met gezond verstand gaat daar niet in rond zwemmen om zelf niet in de problemen te komen

groetjes raf

Kan zijn.... maar eh hoeveel mensen, Harry niet meegerekend hebben zo'n installatie aan boord? ;) En hoeveel boten gaan er daadwerkelijk onbedoeld ten onder in verhouding tot het aantal succesvol uitgevoerde tochten?

Denk dat je voor jezelf al een behoorlijk backup veiligheid kan inbouwen door alleen te varen op locaties die geschikt zijn voor natte konten acties en niet al te diep water... En varen op een locatie waar de bodem bijv overwoekerd is met planten spul... mja eigen risico toch? :-?

hallo merlijn

keulen is een zeer mooie en goede locatie hoor
het probleem met de planten is maar eentje van de laatste jaren

dit was over twee jaar en deze is van verleden jaar
je ziet dan de planten langzaam maar zeker groeien
het is een plant met een dikke stengel en dikke blaadjes
je kan er mooi tussen landen en terug van de bodem los komen maar als je zo een stengel in je straalbuizen krijgt zit je muur vast

groetjes raf

Laatst bewerkt door een moderator:
Back