Nooit gelopen maar wel vastnaaier .

Ik heb van de week een GS Vision gekocht. Dit is mijn eerste Nitro Rc auto'tje. Nou wou ik gisteravond het motortje starten en ik heb alle stappen die in het 'Quick start guide' stonden nagelopen en uitgevoert zoals: eerst besturing checken en brandstof door laten lopen.
Eindstand heb ik mijn glowplug-starter erin en wil ik gaan trekken. De eerste slag die ik maak ging redelijk soepel, maar toen ik de tweede slag wou maken, ging het opeens erg zwaar.
Ik heb nu thuis het blok uitelkaar gehaald en ik kwam erachter dat de zuiger boven in de 'Cilinder' erg stroef loopt maar de rest loopt lekker soepel.
Is dit een kwestie van slijten of hoort dit echt totaal niet te gebeuren?

Het gaat om een GS Vision motorblok van 3.0 cc. Hij is nog volledig standaard.

Alvast bedankt.

Als het blokje nog niet gelopen heeft lijkt het me sterk dat je al een vastloper hebt gehad. Nieuwe motortjes kunnen redelijk veel compressie hebben. Ik zou het motortje nog niet uit elkaar gehaald hebben voordat iemand er naar gekeken had die er meer van af weet.

Ik denk zelf dat het gewoon compressie is wat ingesleten moet worden.

Dit noem je klemming, je moet je motortje nog inlopen.. Omdat je cillinder & zuiger conisch loopt klemt hij bovenin wanneer hij nieuw is. Je kan je motortje voor verwarmen met een Föhn/verfstripper oid. dit verminderd je klemming.

Het heeft trouwens niets met compressie te maken, dat is iets anders.

Omdat deze motoren geen zuigerveren kennen die de ruimte tussen de zuiger en cilinder opvult is er een constructie bedacht die alsnog de zuiger netjes doet passen. De cilinder loopt naar boven taps toe en de zuiger is zo op maat dat die inderdaad bovenin klem loopt. Door een inloop proces zal de zuiger en de cilinder zich naar elkaar zetten en kan het inderdaad zo zijn dat de 1e start wat moeizaam is. Voorverwarmen met een föhn is raadzaam als ook de plug een halve slag los te draaien.

alsof de bronzen bus alleen naar buiten uitzet en niet zijn eigen binnen diameter verkleint? dat laagje chroom er over zal t niet tegenhouden

Hmmmm naaien....gewoon netjes inrijden en niet meteen als een dolle alles uit elkaar slopen. Begin eerst eens met de hobby....

alsof de bronzen bus alleen naar buiten uitzet en niet zijn eigen binnen diameter verkleint? dat laagje chroom er over zal t niet tegenhouden

Dat niet, maar de zuiger krimpt ook als die warm wordt:rolleyes: :rolling:

Tuurlijk zet ie alleen naar buiten uit. je moet niet alleen denken in wanddikte uitzetting, maar ook in omtrek uitzetting, en die is meer dan de uitzetting naar binnen tov de middenlijn van de diameter;)

Het is een cirkel he... De omtrek bevat meer materiaal als de dikte van de wand van de cylinder waar door de omtrek meer gaat uitzetten als de wand.
Probeer het vliegwiel eens over te draaien van een koude motor en daarna als ie warm gereden is/warmgestookt. In het 2e geval zal het beter gaan.

Het is een cirkel he... De omtrek bevat meer materiaal als de dikte van de wand van de cylinder waar door de omtrek meer gaat uitzetten als de wand.
Probeer het vliegwiel eens over te draaien van een koude motor en daarna als ie warm gereden is/warmgestookt. In het 2e geval zal het beter gaan.

kijk zo een antwoord zat ik nou op te wachten niet op dat kinderachtige gezijk van anko

Bedankt.

dat je zuiger krimpt? onzin in mijn oogen.
waarop baseer jij het dat hij krimpt?

You made my day
laugh.gif

Back