Nordic Classic boats ss bohuslän

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Dick serne, 2 jul 2021.

  1. Dick serne

    Dick serne

    Lid geworden:
    29 jun 2021
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Zaltbommel
    Omdat ik toch thuis zit en een beetje me begon te vervelen, ben ik opnieuw gestart na ruim 35 jaar met het bouwen van houten modelbouw boten.
    Eerst een billing boats Havmågen, beginners bootje omdat je niet meer weet wat je te wachten staat.
    Deze was dus met 3 weken klaar, dus kwam de wens om een iets meer geavanceerdere boot te gaan bouwen, vingeroefeningen voordat ik aan het echte werk durf te beginnen, zit stil te dromen om een kolderstok duyfken te gaan bouwen.
    Nu is de combinatie van veel tijd en zonder werk vaak gelijk aan minder te kunnen uitgeven, dus ben ik op marktplaats rond gaan kijken en daar kwam ik gisteren dus een half afgebouwde bohuslän tegen voor een zeer schappelijke prijs, dus deze heb ik net opgehaald A78BE409-AEA8-45F2-BB41-B3949180940F.jpeg EC99979D-65A8-4BAC-B256-252ACC1BA992.jpeg
     
    Tug.NL, Jaap Smith, Bert V en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. Dick serne

    Dick serne

    Lid geworden:
    29 jun 2021
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Zaltbommel
    6F47A444-65E5-471C-AC5D-97515EE73EA3.jpeg B9D4B51D-DF48-45F1-9DF0-6C4A765F9B91.jpeg E19AC8C7-BD8E-475B-8D0C-FB546355EB6A.jpeg Omdat ik toch meer oefening wil, en met de bohuslan de romp al klaar is heb ik bij de kringloop nog een ander klein scheepje gekocht, om ook met het plankenbuigen te kunnen oefenen
     
  3. Dick serne

    Dick serne

    Lid geworden:
    29 jun 2021
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Zaltbommel
    image.jpg Een dag aan het schuren geweest, en nu zijn mijn armen wel moe.
    Het resultaat is dat de boot er naar mijn idee al beter uit is gaan zien.
    Morgen op plamuur uit, welke plamuur kan ik hier het beste voor gebruiken?
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dick, Geen idee of anderen ook gelijk plamuur op het hout doen. Zelf zou ik pas gaan plamuren na het conserveren van het hout en het opzetten van een laag grondverf of primer. Moet je nog wel de keuze maken wat je gebruikt om te conserveren. En dan moet je eerst nog een ei leggen of het een varend of statisch model wordt. Voor een statisch model is de kans op beschadiging minder groot en voldoen een aantal lagen verf. Voor een varend model zou je er een laag 80 grams keperdoek met epoxy op kunnen zetten. Is de romp gelijk waterdicht en beter bestand tegen puntbelasting. Waarom na een laag grondverf of primer gaan werken met plamuur. Je ziet dan veel beter de oneffenheden, gebruikt minder plamuur en dat is ook weer minder geschuur en het daarbij behorende stof. Dus neem even de tijd om je richting te bepalen. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  5. Dick serne

    Dick serne

    Lid geworden:
    29 jun 2021
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Zaltbommel
    Is een statisch model, dus hoeft niet waterdicht te zijn.
    Zal morgen beginnen met een primer
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zou er voor de primer dan een paar lagen blanke lak op zetten. De eerste keer verdund met 20% terpentine. Waarom? Om het hout zoveel mogelijk te fixeren en het op den duur niet krimpt. En je krijgt een gladder oppervlak. Bij de eerste laag lak of verf komen de afgeschuurde houtnerven wat omhoog. Die schuur je weg en bij de tweede keer blijft het glad. Dan weer glad schuren en dan een primer. Die schuur je weer glad en dan zie je precies waar de "kuilen" zitten. Dan pas gaan vullen met plamuur. Uiteindelijk heb je een mooie gladde romp, welke na nog een laag primer afgelakt kan worden. Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  7. Dick serne

    Dick serne

    Lid geworden:
    29 jun 2021
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Zaltbommel
    Boot was al,geschilderd, maar voor mijn idee niet goed genoeg,
    Nu zit er een laag primer op die moet drogen
    Morgen kijken hoe hij is geworden, denk dan schuren, plamuren en weer schuren
    Daarna weer plamuren in de hoop,dat ik hem dan strak genoeg vindt
     
  8. Dick serne

    Dick serne

    Lid geworden:
    29 jun 2021
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Zaltbommel
    68DEB5DC-F268-4EE2-89BE-82C2F89F162B.jpeg 28853C37-0D92-48D1-8E70-D0C609836205.jpeg Na een weekje met gronden, schuren en plamuren nu maar de eerste laag primer erop gespoten, begint er al wat beter uit te zien.
     
    Jaap Smith vindt dit leuk.
  9. Dick serne

    Dick serne

    Lid geworden:
    29 jun 2021
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Zaltbommel
    Toch niet helemaal mijn boot, hoe meer ik er naar kijk, hoe meer fouten ik vind.
    Ga me nu eerst maar toeleggen op de Brig supply en langzaam verder met deze boot als ik moet wachten
     

Deel Deze Pagina