nordkaap billing boots

Hallo,
Ik heb na een lange speurtocht een nordkap weten te bemachtigen.
Ik zou hier graag mijn bouw verslag laten zien met enkele foto`s.
Heeft iemand enige ervaring met het model en de rc inbouw.
Aangezien er erg weinig ruimte tussen de spanten overblijft.
MVG Barry Langenberg

hallo,
Mijn bedoeling van het op marktplaats zetten is als volgt.
aan dit model is al begonnen en helaas is dit model niet laser gesneden.
mocht ik iemand vinden die geintereseert is in deze boot en hem vervolgens wilt overnemen. zal ik de boot verkopen.
vervolgens zou ik gelijk naar de modelbouw winkel gaan om dit model nieuw te kopen en met een schone lei beginnen.
een van de nadelen van deze boot is dat bepaalde spanten van deze boot aan de bovenzijde waar de boeing op gelijmt moet worden zijn afgebroken.
Geen Nood maar door die kleine dingetjes zou ik graag moet een nieuwe beginnen.
Ik zal deze boot ook gewoon bouwen en mocht er later een koper voor zijn zal ik ook de boot nog steeds verkopen, om hem vervolgens opnieuw te maken en natuurlijk nog mooier proberen te maken.
Ik hoop dat met dit bericht het misverstand de wereld uit is.
MVG Barry Langenberg

Laatst bewerkt:
hallo,
Mijn bedoeling van het op marktplaats zetten is als volgt.
aan dit model is al begonnen en helaas is dit model niet laser gesneden.
mocht ik iemand vinden die geintereseert is in deze boot en hem vervolgens wilt overnemen. zal ik de boot verkopen.
vervolgens zou ik gelijk naar de modelbouw winkel gaan om dit model nieuw te kopen en met een schone lei beginnen.
een van de nadelen van deze boot is dat bepaalde spanten van deze boot aan de bovenzijde waar de boeing op gelijmt moet worden zijn afgebroken.
Geen Nood maar door die kleine dingetjes zou ik graag moet een nieuwe beginnen.
Ik zal deze boot ook gewoon bouwen en mocht er later een koper voor zijn zal ik ook de boot nog steeds verkopen, om hem vervolgens opnieuw te maken en natuurlijk nog mooier proberen te maken.
Ik hoop dat met dit bericht het misverstand de wereld uit is.
MVG Barry Langenberg

ik vond het al raar maar nu snap ik het :)

gr, nick

Tja, dat is het grote probleem in de regel als je via Marktplaats een tweedehands kit aanschaft waar al aan gewerkt is.
Nu is het ontbreken van een paar spantkoppen het probleem niet zo, erger wordt het wanneer er grotere delen aan ontbreken.
Zo heb ik een keer een Cutty Sark van Billing Boats gekocht waarbij het complete voorste deel van de boeg inclusief 1e spant bij ontbraken.
Als je dat ontdekt dan baal je als een stekker maar dat is ook wel weer te verhelpen.
Erger wordt het wanneer de helft van het materiaal ontbreekt want dan kun je wel ophouden.
Is me dus overkomen met een Norske Løve van BB en gekocht via Marktplaats.
Werd verkocht als zijnde compleet echter zonder beslag.
Bleek dat alle belangrijke delen er aan ontbraken.

Maar ook bij laser-cut kan het mis gaan.
Ben bezig met de laser-cut versie van Wasa van BB en ook daar zijn spantkoppen afgebroken evenals andere laser-cut onderdelen.
Maar dat ligt hem in de regel toch aan het gebruikte hout en plaatmateriaal dat door BB wordt gebruikt.

In ieder geval succes met de bouw van Nordkap.
Het is en blijft een leuk trawlertje om te zien.

hallo ernie,
inderdaad dat is erg vervelend.
gisteren heb ik de 6 spanten waar de spanten koppen ontbraken opnieuw uitgetekend en uitgezaagt.
Het spanten plan zit inmiddels weer in elkaar.
Onder het terug plaatsen van de spanten is mij opgevallen dat er eigenlijk erg weinig ruimte in de romp zit om het RC gebeuren in te plaatsen heb jij daar misschien ervaring mee?
Groetjes Barry

Hallo Barry,

Ik heb helemaal geen ervaring met RC-modellen hoewel ik wel in een ver verleden de Mercantic en Zwarte Zee van BB heb gebouwd maar niet RC gemaakt.
Ik meende ooit ergens te hebben gelezen dat Nordkap van BB eigenlijk niet echt geschikt is voor RC juist vanwege de krapte tussen de spanten maar waar dat was weet ik zo niet meer.

Laser cut

Hey allen,

Ben van plan om een kit te kopen van Billing boats "de Nordkap". Is het zo dat er 2 versies bestaan ? Een gewoon en een laser cut ? Ik stel me voor dat laser cut op voorhand uitgesneden is. En dat de gewone kit helemaal met de figuurzaag moet uitgezaagd worden? Kan iemand me een woordje uitleg geven of zijn er mensen die deze kit al gemaakt hebben?

Groeten

Is het zo dat er 2 versies bestaan ? Een gewoon en een laser cut ?

Voor zover ik kan zien is de Nordkap (Billing # 476) een houtbouw trawler die varend gemaakt kan worden. Alle bouwkits met houtbouw romp hebben tegenwoordig lasercut spanten. Het is mogelijk dat er andere gelijksoortige boten zijn van Billing Boats met een plastic romp. Die zijn dan niet "laser cut", maar dan is de romp gewoon uit kunststof.

Groet,

Ad Bakker

Ad,

Het "Laser cut" slaat op het bijgevoegde houtwerk en zegt niets over het materiaal van de romp. Heb hier een Smit Nederland liggen met ABS romp en, jawel, een stapel laser gesneden hout.

Op de buitenzijde van de billing dozen staat het doorgaans wel aangegeven.

Het "Laser cut" slaat op het bijgevoegde houtwerk en zegt niets over het materiaal van de romp.

Je hebt gelijk, Geert. Zelfs mijn jaren oude Zwarte Zee met plastic romp had ook al "laser cut" bovenbouw delen. Maar er worden volgens mij geen kits meer uitgebracht waarbij je zelf nog dit soort onderdelen met de figuurzaag moet uitzagen. Maar ik kan me vergissen omdat ik de laatste tijd die "markt" niet echt meer volg.
Waar je als beginnend bouwer wel goed op moet letten is of het een kit is met een houtbouw of plastic romp. Ik weet nog wel dat indertijd de Zwarte Zee door Billing Boats in twee uitvoeringen werd uitgebracht. Maar ik dacht dat dat tegenwoordig niet meer zo is.

Groet,

Ad

Laatst bewerkt:
Back