normaal tuigage in plaats van swing rig op Basic Jolle

Ik heb de tekeningen en de bouwbeschrijving van de Basic Jolle eens door genomen en ik vind de swing rig constructie nou niet echt bijzonder mooi en realistisch.

Heeft iemand al een "normaal" tuigage in plaats van de swing rig geplaatst op de basic Jolle?

dus mast, giek, losse fokkeboom etc zoals normaal gebruikelijk is, giek en fok schoten samen naar de zeil servo, de mast beweegt hiebij dus niet!

Ik was namelijk van plan om een Basic Jolle te gaan maken, maar dan liever niet met zo`n swing rig.

of optuigen volgens het zelfde systeem als men met de Micro Magic doet.
eenvoudig en toch effectief

Ik zou ook voor een MM-achtig tuig kiezen, maar een swingrig is wel efficienter...

LaurenZ

Hoe bedoel je " swing rig is efficienter dan een normaal tuigage" ?
Efficienter met opbouwen aan de waterkant, of efficienter qua zeil eigenschappen, snelheid etc ?

efficienter qua opbouw zal het wel zijn, zeileigenschappen zullen wel minder worden, anders zouden ze ook een swing rig op ware schaal gebruiken.ik denk dat ik op de basic jolle geen probleem mag opleveren omdat je de krachten met een normale tuigage ook beter verdeelt.

mvg Robert

of het efficienter al zijn weet ik niet.
maar met het swing rig systeem zal je fok zelfs met ruimschootse koersen nog te loevert gaan. gevolg is dat je boot minder schuin gaat
maar of dat voordelen heeft :roll: ik heb geen idee.

2e punt is dat de fok er nooit doelloos bij hangt omdat deze wel mee moet gaan met het grootzeil.

Mischien de moeite waardt om het eens te testen op een Micro Magic.
daarvan zijn de zeil eigenschappen inmiddels bekend. dus is het makkelijk na te gaan (vooral voor iemand die wedstrijden zeilt met de MM) of er iets in de eigenschappen veranderd.

Swingrig mag niet op MM volgens klasseregels...wel in GT-klasse

LaurenZ/MM117

eh als ik mij niet vergis (of mijn magic moet wel een heel appart ding zijn)
is de mast van een MM toch afneembaar?

verstaging heb je niet bij swingrig. dus het lijkt mij dat je toch makkelijk van tuigage kunt wisselen.

aan de romp van de MM hoef je niets te doen. het enige waar je op moet letten is je fokkeschoot, die bij swingrig geen fucntie heeft.

verder kun je gewoon je grootschoot gebruiken.

wil je een wedstrijd gaan varen met de MM trek je gewoon de swingrig mast uit het dek en druk je er weer een MM tuig voor in de plaats.

kortom de MM ondergaat geen ingrijpende verbouwing, maar een aanpassing die moeiteloos ongedaan kan worden gemaakt.
as easy as it gets zeg ik maar.

zo ga ik binnenkort zelf bezig met een lichtweer tuig voor mijn MM
dat betekend dat er niet alleen grotere zeilen op komen te zitten, maar ook het tuigage neemt in formaat toe. ca 15 %.

dit doe ik dus puur voor de lol om maar zo te zeggen.
gevolg is wel dat ik dan met twee masten fokkebomen en giekjes te maken krijg, dus bij een wedstrijd is het wel opletten geblazen met welke onderdelen ik de boot optuig.

Back