Norsk Love

Hallo,

Ik ben nog niet heel erg bekend met de modelbouw, maar ben hier de laatste tijd steeds meer geintereseerd in geraakt en ben nu van plan om binnenkort een schip aan te schaffen.. Nu is mijn oog gevallen op een billing boat, de Norsk Love, echter vraag ik mij af of dit wel een goed schip is om mee te beginnen, aangezien ik op verschillende sites zie staan dat dit een boot uit de moeilijkste categorie is. Echter de "kleinere boten" vind ik niet zo mooi en neig er toch naar om de Norsk love aan te schaffen, want ik zou zeggen, wat kan er mis gaan als ik netjes de handleiding volg...Of is dit te simpel gedacht??

Graag zou ik jullie reactie zien, alvast bedankt!

Groeten Marco

Allereerst welkom hier op het forum, Marco. Als deze hobby bij je "aanslaat" dan kan je vreselijk veel plezier hieraan beleven.

want ik zou zeggen, wat kan er mis gaan als ik netjes de handleiding volg...Of is dit te simpel gedacht??

Inderdaad, ik denk dat dit wat te simpel is. Dat geldt zeker voor een beplankte houten romp. Daar komen zaken bij kijken die niet zo maar even in de handleiding staan.
We praten dus over deze boot:

norske_love_lrg.jpg

Beslist niet de makkelijkste romp om te bouwen. En de romp is iets waaraan je achteraf niets of maar heel weinig aan kan verbeteren. Als een mast niet goed uitvalt, of bij het optuigen gaat er iets niet naar wens, dan is dat nog wel te herstellen, maar aan de romp doe je op schuren na niet zo veel aan. Extra complex wordt het als het een blank houten romp is, zoals hier boven de waterlijn het geval is. Als er in een te schilderen romp een kier zit tussen de planken kan je dat altijd nog opvullen met een geschikte plamuur en netjes glad schuren. Bij een blank houten romp kan dat niet, of je moet met bepaalde vulmiddelen gaan werken, maar echt mooi wordt het dan nooit.
Een extra complexiteit zit hem ook nog in de kanonspoorten, daar valt zo niets specifieks over te zeggen want hoe die aangebracht worden verschilt nogal eens per boot/merk. Maar een complex iets is het zeker!!
Maar de eerste hobbel die je moet nemen is het beplanken zelf. Ik zou eerder adviseren om een bouwkit aan te schaffen met een houten romp die iets minder complex is. In de eerste plaats leer je daar veel van, en in de tweede plaats kom je er dan ook achter of je dit leuk vindt. Je moet zowiezo niet aan deze hobby beginnen om snel resultaten te boeken. Over mijn eerste "grote" boot van deze klasse, de Amerigo Vespucci deed ik 9 maanden, over de tweede, de HMS Victory zelfs 12 maanden. En dan bouwde ik heel regelmatig, vrijwel dagelijks. Maar ik vond dat niet erg, want bij mij komt het "bouwen" op de eerste plaats. Vandaar dat ik nu een boot bouw waar ik denk ik wel drie jaar aan ga werken.

Ik wil je beslist niet afschrikken, daar is het een veel te leuke hobby voor. Maar als je bij je eerste boot te hoog grijpt, is de kans dat je voortijdig afhaakt veel groter. En dat zou nou weer een gemiste kans zijn!!!

Succes met je keuze.

Groet,

Ad Bakker

Ik zou voorstellen eerst een Zeeschouw of een Hoogaars te bouwen, om op kleine schaal de boel een beetje in de vingers te krijgen. deze kleine scheepjes zijn in een relatief kort tijdsbestek te bouwen, en relatief veel kleine probleemjes kom je op deze bootjes ook wel tegen.

Waarbij ik snap dat het lastiger is om een schip te bouwen waar je hart niet ligt. maar wellicht is ook dat wel een deel van de oefening. Ook bij de Norske Lowe zal je op een gegeven moment denken "waar ben ik aan begonnen" en "ik mik de zooi in de kliko". En ook dan moet je doorgaan...

En om een persoonlijke voorkeur uit te spreken: Kijk ook eens naar de Wasa. Er staan er genoeg op Marktplaats.

Ik kan me alleen maar bij bovenstaande sprekers aansluiten.
Als je boven je macht gaat werken, staat er over een jaar wéér een (slecht) half-afgebouwd houten scheepsmodel op Marktplaats, naast al die Wasa's.

En jij? Bent een illusie armer en ook een partij geld.

Niet proberen te rennen voor je kan lopen, zei mijn moeder altijd...

Hallo Ad, Skiff en Roel,

Bedankt voor jullie reacties! En Ad, dat is inderdaad de boot die ik (uiteindelijk) voor ogen heb. Ik weet dat het misschien wel een meerjaren plan is om zo'n boot helemaal af te bouwen, maar daar zit hem wat mij betreft nou ook juist de uitdaging in!

Leuk om te zien dat er mensen als jullie, die al zoveel ervaring hebben met dit soort dingen, wat tijd vrijmaken om mij hierover wat meer informatie willen geven! Omdat ik het gevoel heb dat jullie weten waarover jullie praten en hier heel serieus mee bezig zijn denk ik dat het inderdaad verstandig is om eerst een makkelijkere boot uit te kiezen om mee te beginnen.. Ik zie hierboven al dat er voorbeelden als zeeschouw en hoogaars worden aangedragen om mee te beginnen, maar hebben jullie misschien ook wat specifieke voorbeelden voor mij, iets waarin een heleboel aspecten in een misschien wat makkelijkere variant al de revue passeren.. dit zou ik erg waarderen.

Alvast bedankt!

Groeten Marco

als je in de zelvde ( oude ) steil wil bouwen is de pinta van cristoffel columbus een mooie starters kid . de romp valt goed mee en je hebt ook de masten en het bijhorende touw werk.

het is wel een eeuw vroeger maar je zult heel veel kunnen leren van deze kid

Beste Marco,

Schepen met houten rompen staan vrijwel nooit in de categorie "beginners", maar als je die richting uit wilt dan moet je toch ergens beginnen, toch?
Nu kan ik alleen maar uit eigen ervaring spreken. Mijn eerste schip met houten romp was de America van Mamoli, maar je hebt hem van diverse merken omdat het natuurlijk een erg beroemd schip is waar de America's cup naar vernoemd is. Het is een schoener, tweemaster waarbij de moelijkheidsgraad vrijwel geheel in de romp zit. De opbouw is minimaal en masten zijn ook niet moeilijk. Maar het is wel een prachtige romp om beplankingservaring mee op te doen. Daarbij blijf ik het een schip met echt een schitterende lijn vinden, echt eentje die niet misstaat in een latere verzameling.

Mamoli_mv26.jpg

Ik moet eerlijk zijn dat ik na het beginnen hiermee, in eerste instantie geen goed begin wist te maken met de beplanking. Ik heb hem toen opzij gelegd (gelukkig niet gegooid), en hem veel later weer opgepakt. Op de één of andere manier lukte het toen wel. Ik denk zelf wel eens dat dat door een te grote haast kwam, en dat het pas lukte toen ik er rustig de tijd voor nam.

Bij de andere, veelal 17e en 18e eeuws schepen komen een groot aantal extra moeilijke dingen gelijk aan bod (kanonspoorten, boeg en spiegelversieringen, etc), en zie je soms door de bomen het bos niet meer. Bij een schip als de America, of ook de Blue Nose kan je je echt helemaal op de romp concentreren. Wat je bij zo'n boot niet hebt is een ingewikkeld tuig met moeilijke wanten maar weer wel zeilen maken etc. Maar dat zijn zaken, met name wanten knopen, die je "droog" kunt oefenen, net zolang tot je het goed genoeg onder de knie hebt. Bij een romp moet je gelijk echt aan de bak, en is droog oefenen er niet bij.

Als anderen het niet met me eens zijn laten ze dat hopelijk ook wel even horen.

Succes met je keuze. Als je gaat bouwen zou ik je willen aanbevelen een bouwverslag te plaatsen in het "bouwverslagen" subforum. Dan zal je merken dat er veel medebouwers zijn die je graag verder willen helpen als je ergens mee zit. Ik zit nu zelf bijna 2 jaar op dit forum, en beleef er ontzettend veel plezier aan. Daarbij komt dat ik het ook wel leuk zou vinden om tussen al het gemotoriseerde geweld weer eens een verslag van een statische bouwer (wat ik ook ben) erbij te krijgen.

Groet,

Ad

Laatst bewerkt:
Marco,

Ik had het advies van "amazone" nog niet gezien toen ik het vorige bericht schreef. De Pinta van Columbus:

a1410_lrg.jpg

Ik denk dat daar vrijwel hetzelfde voor geldt als ik over een schoener type schreef.

Nog 1 aanvulling: Sommige kits zijn qua beplanking gemaakt uit 2 lagen. Dit biedt een voordeel, aangezien je de eerste laag beplanking, die vaak wat dikker is, niet natuurgetrouw hoeft te beplanken. Dat kan dan dienen voor de tweede, dunnere laag van sierfineer. Dat buigt wat makkelijker, kan vol verlijmd aangebracht worden op de onderste laag, die je hebt kunnen schuren, plamuren en desnoods strak trekken met plamuur (deuken, etc). Bovendien heb je dan de ervaring al van de vorige laag. Enige waar je dan dus op moet letten is dat alles perfect aansluit, en natuurgetrouw is. Daarvoor kan je gerust hulplijnen op de 1e laag beplanking zetten.

Heeft de kit slechts 1 laag beplanking, dan heb je dus slechts 1 kans...

een kleine tip is hoe scherper de voorboeg hoe makelijker het is om te beplanken. tog in het algemeen gezien.

de america en de pinta zijn hier mooie voorbeelden van.

de Norsk Love heeft een heel ronde boeg.

Sommige kits zijn qua beplanking gemaakt uit 2 lagen.

Inderdaad, een goed punt. Alle vier de rompen die ik tot nu toe gebouwd heb zijn met dubbele beplanking, ook de America van Mamoli. Of dat ook voor de Billing Boats modellen geldt weet ik niet (stond niet op de informatie die ik vond).

En je hebt zeker gelijk dat het een voordeel heeft. Bij een boot als de Pinta helemaal, omdat dat een blank houten romp is, en je de tweede beplanking er gemakkelijker op krijgt (dunner en flexibeler, groot lijmoppervlak) dan de eerste.

Ik zou daar ook voor gaan.

Groet,

Ad

De draak en de zeeschouw van BB zijn enkel, maar dat zijn maar simpele modellen. De Draak is afgekomen, de Zeeschouw ligt half afgebouwd in een doos op zolder. Aan de WASA ben ik maar nooit begonnen... (Het boek VASA van Landstrom, de tekeningen van het museum, en nog een boek over de Wasa, heb ik inmiddels zelfs al verkocht, heb e.e.a. nog wel digitaal, dat heb ik nu ook op Marktplaats gezet)

Nogmaals heel erg bedankt voor al jullie tips en adviezen, hier heb ik echt wat aan en ik krijg ondertussen al een wat beter beeld van wat er allemaal bij komt kijken. Is toch wel iets meer dan dat ik in eerste instantie had gedacht moet ik eerlijk bekennen. Maar goed, dat maakt de uitdaging alleen maar groter!
Ben inmiddels wel van mening dat ik inderdaad met een wat makkelijkere boot moet beginnen en dank voor jullie voorbeelden! Als ik moet kiezen tussen de America en de Pinta neigt mijn keuze toch lichtelijk naar de America. Ik vind de Pinta iets te "oudbollig" en de America eigenlijk iets te strak, maar dat vind ik toch wel een mooie boot en denk dat ik daar dus meer plezier aan beleef met bouwen. Of zit er misschien nog een modelletje "tussenin" waarmee ik ook zou kunnen beginnen..
Tevens ben ik benieuwd waar jullie je boten aanschaffen. Ik heb hier in de buurt namelijk niet een winkel zitten waar ik houten modelschepen kan kopen en zal dat dus via internet moeten doen. Ik heb natuurlijk wat rondgezocht en kom dan op een aantal sites terecht. Kunnen jullie mij aangeven wat een betrouwbare en verstandige site is, of maakt dit niet heel veel uit..?

Groeten Marco

Tevens ben ik benieuwd waar jullie je boten aanschaffen. Ik heb hier in de buurt namelijk niet een winkel zitten waar ik houten modelschepen kan kopen en zal dat dus via internet moeten doen. Ik heb natuurlijk wat rondgezocht en kom dan op een aantal sites terecht. Kunnen jullie mij aangeven wat een betrouwbare en verstandige site is, of maakt dit niet heel veel uit..?

Beste Marco,

Een ander schip kan ik je zo niet aanrijken, je kan natuurlijk eens naar de sites van de bekendste merken zoeken, als Billing Boats, Mantua, Mamoli, Amati, Caldercraft (en zo zijn er nog wel een paar) en kijken wat je aanspreekt.

Wat modelbouwwinkels betreft hier een vrij uitgebreide lijst van HMBC, ik schat zo dat Deventer en Almelo het dichtst bij jou in de buurt komen??

Wat betreft internetwinkels ga ik geen adviezen uitbrengeb, dat wordt hier niet echt op prijs gesteld. Zelf een beetje rondneuzen met googelen is dan het beste, en ook in een draadje van dit forum is een overzicht te vinden, maar ook zonder een enkel waardeoordeel (ik veronderstel dat dit zaken zijn waarmee mensen in ieder geval geen negatieve ervaringen hebben). Nederlandse sites zijn dan natuurlijk het meest safe, zeker als je met iDeal kunt betalen.

Succes ermee,

Ad

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo allen,

Ad, nogmaals weer dank voor je reactie! Ik heb inmiddels ook even op het bouwverslagen topic rondgekeken en zag dat je druk bezig bent met de ss Rotterdam, wow wat een werk! Succes daarmee!

Ik begrijp dat jullie geen mensen voor het hoofd willen stoten en daarom liever geen namen van winkels/online shops noemen. Dar kom ik echter zelf ook wel uit denk ik.

Ik heb inmiddels even verder gekeken en heb nog een paar schepen gezien die mij wel wat lijken, en welke misschien ook geschikt zijn als "eerste boot". Toch zou ik hierop graag nog even jullie reactie/advies willen hebben. Omdat ik nog niet weet hoe ik hier foto's kan neerzetten noem ik ze even bij naam & merk

Scottish Maid van Artesania (moeilijkheidsgraad 2 uit 5)
Virginia van Artesania (moeilijkheidsgraad 1 uit 5)
Mistral van Artesania (moelijkheidsgraag 2 uit 5)
Black Prince van Malmoli (moeilijkheidsgraad ??)
Fishing boat van Billing boats (moeilijkheidsgraad gevorderd)

Hierbij heb ik een beetje proberen te letten op een niet al te ronde boeg (ben er inmiddels achter dat dit een van de lastigste dingen is en een grot geeelte van het uiteindelijke resultaat bepaalt) en op een niet al te hoge moeilijkheidsgraad.

Mijn voorkeur gaat zelf uit naar de Scottisch maid van Artesania, maar zoals gezegd ben ik benieuwd wat jullie mij adviseren.

Tevens ben ik benieuwd welke tools sowieso handig zijn om te gebruiken bij het bouwen van zo'n boot, want ik zie dat je allerlei hulpmiddelen kan kopen.. Misschien kunnen jullie hierin ook wat advies geven?

Alvast bedankt weer!

Groeten Marco

Scottish Maid van Artesania is een mooi beginners model .

als je voorkeur daar naar uitgaat moet je het zeker proberen.

als je een kid bout heb je echt niet zoveel tools nodig
een houtbeitel een scherp breekmes , houtlijm een meetlatje en potloot en een 10 tal spanklemmetjes en een vijltje en je komt al een heel eind

Mijn voorkeur gaat zelf uit naar de Scottisch maid van Artesania, maar zoals gezegd ben ik benieuwd wat jullie mij adviseren.

Marco, dit is gewoon mijn mening over deze boten, iedereen kijkt er anders tegenaan. Ik vergelijk ze maar even met de America (overigens vind ik de Blue Nose ook een hele mooie schoener, wat meer invulling op het dek en ook een wat complexer tuig):

Scottish Maid van Artesania
Mooie romp, qua moeilijkheidsgraad vergelijkbaar lijkt me. Tuig is aanzienlijk moeilijker, maar kan een goede oefening voor een groter schip zijn.

Virginia van Artesania
Is denk ik vergelijkbaar, ook een schoener. Maar dan vind ik de America of Blue nose toch veel mooier.

Mistral van Artesania
Heeft wat meer zaken op dek, wat op zich geen bezwaar is. Ook het tuig is wat complexer

Black Prince van Malmoli
De romp lijkt me aan de boeg en boegspriet heel wat complezer, ook de masten zijn dat. Persoonlijk vind ik het niet zo'n mooie boot.

Fishing boat van Billing boats
Ik weet niet welke je hier bedoelt, als het de FD10 Yawl is, dan kan ik er kort over zijn: ik vind haar niet mooi

Samenvattend, buiten de America en de Blue Nose vind ik de Scottish Maid het mooist. Maar qua moeilijkheidsgraad lijken ze me elkaar niet ver te ontlopen. Je moet gewoon op je eigen gevoel afgaan denk ik.

Tevens ben ik benieuwd welke tools sowieso handig zijn om te gebruiken bij het bouwen van zo'n boot, want ik zie dat je allerlei hulpmiddelen kan kopen.. Misschien kunnen jullie hierin ook wat advies geven?

Moeilijk. Begin maar met zo min mogelijk. Scherpe hobbymesjes, vijltjes, schuurpapier, voor de romp vrijwel uitsluitend "gewone" witte houtlijm. Kiel, spanten en waarschijnlijk ook dekken zijn tegenwoordig allemaal voorgesneden, dus als het goed is hoef je niets te (figuur)zagen.

Een stevige plank om je kiel met spanten op te fixeren, zodanig dat deze tijdens het beplanken niet kromtrekt, is heel erg belangrijk.

Als ik verder nog dingen bedenk, laat ik dat nog wel weten.

Succes,

Ad

EDIT
Ik zie net amazone's reactie, ik geloof dat we elkaar niet tegenspreken!!!

Na al jullie adviezen heb ik uiteindelijk besloten om de Scottish maid aan te schaffen, nog even contact gezocht met de shop omdat ik niet kon vinden of er een nederlandse handleiding bij zit en dit blijkt niet het geval :( Vind ik denk ik toch wel belangrijk voor een eerste schip.. Dus daarom toch maar even verder gekeken en toen kwam ik tegen de:

Carmen van Constructo

Niet zo'n hele grote boot, maar niet al te duur en al het nodige gereedschap wordt er bij geleverd.
Vind de boot wel iets minder mooi dan de scottisch maid en misschien ook dan de bluenose of de america, maar gezien de bovenstaande misschien wel een goede boot om mee te beginnen, zijn jullie het hier mee eens?

Groeten Marco

hmm maak geen schip waar je niet 100% achter staat of ze beland in de kiko.

de prentjes zijn in het engels en nederlands tog het zelvde. en bij de meeste kids is de nederlandse handleiding ook geen hoogstaands nederlands.

de keuze is aan jou natuurlijk

Carmen van Constructo

Mijn advies: niet doen. Heeft een complete romp, hoeft dus niet beplankt te worden. Dan wordt het niet meer dan een soort lego.
Als je even geduld heb kijk ik straks even verder, Mantua heeft meestal wel een Nederlandse beschrijving (wel slechte vertalingen, maar daar kom je wel uit). Billing Boats heeft trouwens ook Nederlandse vertalingen (ik dacht van alle boten, je kunt het zien want hun instructies - zonder de grote - tekeningen zijn te downloaden van hun site).
Ik moet nu even naar m'n "werkplaats", dan kijk ik straks nog wel verder.

Ad

Back