Nose in hoveren. Hoe?

Hallo.
Voor het nose in hoveren oefenen ken ik 2 manieren.
1) Nose in aanvliegen. Stilhangen en blijven hangen (of in ieder geval proberen)
2) terug naar het begin = de ring weer onder je heli monteren. Nose in neerzetten, stijgen en oefenen maar.
Ik heb ergens gelezen dat 2) DE manier is maar 1) lijkt me veiliger omdat je al meteen op hoogte zit.
Hoe doen jullie het, wat raden jullie aan ?

ik heb het ook op manier 1 geleerd. 2 kan ik nu ook wel maar 1 is toch het beste.

Manier 3 : Neem een simulator en kijk maar wat het beste gaat ;)

de stappen volgen op john zijn website en je leert probleemloos nose in hooveren.
let op, je komt jezelf tegen als je stappen verwaarloost en te snel naar de volgende stap gaat.
zorg dat je alles probleemloos en in alle orientaties leert en je vliegt binnenkort de sterren van de hemel.
http://home.tiscali.nl/john.vugts/

Ik ben side in gaan hooveren op hoogte en steeds verder draaien. Kan nog steeds niet lang nose in hooveren, maar kan het wel vliegen.
Dus denk dat dat met 1 overeen komt. En idd de stappen van de site van John zoals Gerard ook zegt.
Maar het is een hele stap maar moet wel zegen na die stap gaat een wereld open. Ben een beetje begonnen met stallen, en heb van richard (raptor rolezzz) al een schriftelijke cursus loopings gehad :D
Grootste probleem blijft het zicht dat je op het ding hebt. Probeer eerst iets naast je nose in te hooveren kan je je hele heli zien vol nose in heb je geen zicht op de staart en is het een stuk moeilijker.

gr Remco

Satoer zei:
Naar de kant sturen waarvan het blad het laagst is.

Da's dan geen stabiele hoover, da's dan hard-3-D! :P

Beter tegen sturen.
Of denken vanuit de heli (of je er in zit).
Of de stick bewegen in dezelfde richting als de heli beweegt (bij nose-in).

:wink: Erwin

Satoer zei:
Naar de kant sturen waarvan het blad het laagst is.
Met je stick het laagste punt van het model altijd ondersteunen en het komt allemaal wel goed.

nee hij heeft wel gelijk, sturen naar de kant waar het blad het laagst hangt.
hangt de disk van voren gezien naar links dan stuur je ook naar links om hem op te tillen weer.

geld overigens alleen voor de roll, met de nick vlieg je jezelf dan omver.

overigens is het al vaker gezegd, geen truukjes aanleren, want een keer gaat je magische truuk niet snel genoeg op :wink:

@remco, loopings ? leer eerst gewoon goed nose in.
als ie beroerd uit een loop komt schiet je stress nivo omhoog en als ie dan ook nog eens nose in naar beneden op je af komt gevallen............vergeet het dan maar.

Je moet er volgens mij gewoon niet over nadenken.

En dat kan dan weer alleen door heel veel uurtjes achter de sim. Ik heb het met een hoepeltje laag boven de grond geleerd. Beetje piro's maken om het leuk te houden en neer zetten als het te veel wordt. Op een gegeven moment heb je hem door.

Succes

Elwin

Hoi,

Ik ben het helemaal met Elwin eens, gewoon net zo lang oefenen op de sim en bij het gewoon hoveren totdat je er totaal niet meer bij na hoeft te denken. Daarna side in gaan hoveren en steeds een beetje verder daarna snel weer terug en even tot rust komen.

Ik was tijdens dit oefenen side in aan het hoveren toen er een klein beetje wind opstak waardoor de heli ineens nose in vloog. Gewoon blijven sturen. Als je er eenmaal door bent heb je echt zoiets van is dit het nu?

Mark

Gerard_nl zei:
geld overigens alleen voor de roll, met de nick vlieg je jezelf dan omver.
Werkt ook bij de nick. Als de heli voorover nick trek je de stick dus naar achter omdat daar zich het laagste punt bevind.
Hoe dan ook, truckjes of geen truckjes, ik denk er ook niet meer bij na.
Heb wel gemerkt dat het "inbeelden in de heli" manier, het makkelijker maakt om in elke positie te hoveren. Dus bv schuin nose in.

Maar wat ik mij nu af vraag... hoe leer je nu een inverted hover. Dan kan je niet eerst een beetje rollen en steeds schuiner tot die op z'n kop staat. (staan ook niet op Johns site) Dan moet je het wel gewoon in 1 keer goed doen.

Ik ben heel erg voor manier 1). Manier 1) is veel leuker, manier 2) is heel erg frustrerend, het lijkt alsof je opnieuw moet beginnen.

Verder is manier 2) veel crash gevoeliger, omdat je geen hoogte hebt. Bij manier 1) kom je vanuit een bekende vlucht situatie, en als het mis gaat kun je heel snel direct weer in die bekende vlucht situatie komen om het probleem op te lossen.

@Satoer:

Inverted leren hoveren doe je gewoon vanuit een looping, eigenlijk het zelfde verhaal (uiteraard kun je eerst al achteruit vliegen etc!). Je maakt gewoon loopings, maakt ze groter en langzamer boven in (zodat je negatief moet geven boven in de loop). Je snapt nu ook waarom je er eerst voor moet zorgen dat je achteruit kunt vliegen :) Dan laat je hem boven in de loop een stukje rechtdoor vliegen (loop met platte kant). dat doe je totdat je dat prima beheerst. Als je dat goed kunt, dan ga je gewoon steeds langzamer vliegen boven in de loop, totdat hij op een dag stil hangt. Eerst 1 seconden, en dan de "loop" afmaken door elevator te geven en negatieve pitch (beide sticks trekken). Dit steeds uitbreiden totdat hij b.v. 20 seconden stil hangt. Dan ga je de hoogte iets terug brengen zodat je hem goed ziet. Dan begint het verhaal opnieuw, neus stukje wegdraaien links en rechts etc. net zo lang totdat je vol op de zijkant kunt kijken etc. Dan de T vliegen inverted. Als je dat allemaal goed kunt, dan kun je de hoogte nog wat verder naar beneden brengen. Dan pirouette gaan leren (zelfde leerstappen als bij een gewone pirouette). Dan veel oefenen totdat je het op lage hoogte kunt.

ok, dat zijn grofweg de stappen, ik zal binnenkort wel weer eens een pagina aanvullen op mijn site. Ik zal bovenstaande tekst vast als "placeholder" er neer zetten.

Suc6

Echt leuk heli vlieg id toch best wel veel moeilijker dan vliegtuig vliegen. Wel een stuk leuker want je hebt veel meer uitdagingen :) Ik hoop met mijn volgende heli (piccolo buiten is niet stabiel) echt goed nose-in te kunnen. Ik moet nu zoveel bij sturen dat het niet leuk meer is. Aan vliegen en dan afremmen en stil hangen vindt ik nog steeds het makkelijkst. Opstijgen van de grond lukt nu ook wel maar dat ding is zo instbiel bij de grond dat je enorm moet corrigeren.

Bedankt voor de reacties.
Aangezien ik het saai vind om 1 ding steeds te oefenen ga ik denk ik wat mengen.
Eerst oefenen side in (met de neus naar links gaat goed maar naar rechts gaat een stuk moeilijker) afgewisseld met Nose in vliegen goed oefenen en af en toe even stilhangen en meteen weer doorvliegen en ondertussen ook het achteruitvliegen oefenen. (gaat ook al een beetje)
Eerst die dingen maar eens goed onder de knie krijgen en dan is het pas tijd voor de volgende stap.
Nose in hoveren op de sim (reflex) gaat probleemloos (ook als ik de wind krachtiger instel) maar op het veld vind ik het toch anders. (ja, ja, het zit tussen de oren (en de beurs))

Back