Nostalgie

full
full
full
full
full

Hallo Lijnbestuurders,

voor de huidige lijnvliegers nog maar eens wat nostalgie.
Wat kwam ik tegen: het tijdschrift VT 1965; toch alweer
bijna 50 jaar geleden. VT gescand en hierbij gevoegd.

Mijn interesse gaat altijd uit naar stunt, maar vooral naar autogyro's.
In 'Outerzone" kwam ik 'n mooi oud ontwerp tegen van een forse
lijnbestuurde autogyro. Ontworpen door Ole Dan Nielsen uit
American Modeller.

Groeten Henny J. van Ommeren.

Laatst bewerkt door een moderator:
Deze VT is uit 1968, dat was namelijk het jaar dat ik met kunstvliegen ben begonnen en ik herinner me goed dat deze reportage extra inspiratie gaf.
Ik had in Amsterdam een paar maanden te voren de Thunderbird van Paul Tupker (2e pagina L en onder) voor het eerst live zien vliegen en dat was voldoende om me te doen besluiten dat ik uiteindelijk ook met zulke grote modelen zulke spectaculaire figuren zou gaan vliegen.
De foto's in VT lijken mij gemaakt op de selectiewedstrijden voor de WK ploeg op het terrein aan de Utrechtse Ina Boudier Bakkerlaan.
Het jaar daarna stond ik op de bult van Terlet met een Mini Suppi met Webra Record diesel het beginnersprogramma te vliegen, terwijl ik mij tussendoor vergaapte aan de 'grote jongens'.
Kan me de Olympussen (Olympae?) van Louis van den Hout (oranje), Henk Twerda en diens vliegmaat (de twee donkerrode) ook nog zeer goed herinneren.
De gele Plano van Wim Cator staat er ook op.
Ook de superelegante Trianic van Bert Metkemeijer (niet op deze foto) heeft mij in meerdere opzichten geinspireerd.

Over nostalgie gesproken inderdaad , ik ben nu na vele jaren terug begonnen met de fantastiche modelbouw hobby .
Maar deze vorige foto's en tekst doen mij ook terug denken naar mijn jeugd jaren +/- 1970 - 75 toen ik ook '' rondvlucht '' vloog en combat wedstijden .
Bruno is duidelijk ook van deze tijd en herinnert zich mogelijk nog wel ons teamke ( RAAC Combat team uit Antwerpen ) , heel toffe tijden meegemaakt en je moet rondvlucht gevlogen hebben om te weten hoe tof het wel was ( is ) .
Grtjs Blitske

Sterker, ik heb mijn eerste 'buitenlandse' wedstrijd (F2B) gevlogen op een terrein aan de rand van de luchthaven Deurne. Zal 1971 of -72 zijn geweest.
Met de Super Suppi (Fox 35)
full

Van RAAC herinner ik mij nog een paar mensen die naar de open nederlandse combat wedstrijden kwamen. Omdat een deel van de organisatie uit mijn club kwam, heb ik daar ook rondgehangen.
De Belgische namen die nog komen boven drijven zijn Olivier Mittler en Ronny v/d Maele. Ik heb ze sinds de jaren 70 niet meer gezien.

Bruno , ongelooflijk hoe klein de wereld is he :-)
Ik was dus in de club daar aan de rand van het vliegveld van deurne ( de RAAC - Royal Antwerp Aviation Club ) dus .
Ik zat dus in het team waar ook Olivier deel van uit maakte :-) .
Maar Olivier was veel beter en heeft ook nog langer wedstrijden gevlogen .
Uiteindelijk iedereen gestopt met rondvlucht maar ik zal het nooit vergeten , was zalige jeugd periode en ik heb nog altijd vrienden uit die periode , heb trouwens Olivier vorige week nog gezien .
Alle grtjs en nog veel plezier :-)

Grtjs Blitske

Hier een mooie foto van mijn jeugdhelden (vlnr: Paul Tupker, Louis van den Hout en Bert Metkemeijer), opname waarschijnlijk ergens in Belgie. Zij waren toen veel jonger dan ik nu ben. De tijd gaat te snel...:(
full

Back