Naast enkele lopende projecten ben ik vandaag begonnen met de bouw van de "EAGLE" zoals we hem 45 jaar terug noemden. Vader zaliger had de plannen getekend en er werden 2 stuks gebouwd. Eentje rood/geel, eentje wit/blauw. Op de foto sta ik in korte broek, vermoedelijk te bibberen, klaar voor een eerste vlucht. (De Eagle was infeite een vergroting van een Porterfly uit een Amerikaans magazine. Dat heb ik pas veel later ontdekt. Alhoewel ik de oude plannen nog steeds heb bouw ik JVO-01 op een geheel andere methode en maak ik voornamelijk gebruik van goedkoop populieren-triplex van 3.6mm dikte. Het model met 2m spanwijdte is eerst in 3D uitgetekend. Dat laat toe op voorhand te bepalen of ik door de andere bouwwijze toch met een praktisch zwaartepunt zit zonder gewicht in de neus te moeten laden. Op de screenshot van het virtuele model zie je dat ik de romp om die reden achteraan uitgesneden heb. Die vlakken worden met balsa ingelegd. Vandaag heb ik al een pak stukken kunnen frezen op de CNC en ik hoop morgen toch met de samenbouw te kunnen beginnen. Foto's volgen wel.
Weer enkele uurtjes verder... Alle freesdelen voor de romp en de vleugels zijn gesneden. Als alles past zoals het hoort kan ik morgen "plakken"...
Dank U Nico, Ik werk met Autodesk Inventor Professional 2017. De dxf files bewerk ik daarna nog met Draftsight (is feitelijk een oude versie van AutoCad) want ConstruCam, de software om het CNC frezen voor te bereiden, durft soms rare dingen doen met recentere versies van dxf.
Wordt dit de opvolger van je FunCub Dirk? Is dit het plan waar je naar verwijst? https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=7725
Om het lange verhaal kort te maken Dries; ik had in Duitsland een PIPER PA-18 op de kop getikt (span 1880mm) en zodoende de FunCub te koop gesteld op 2de hands. De brave man die de FunCub gisteren kwam ophalen is met de PA-18 vertrokken… Dus voorlopig nog FunCub en misschien deze Porterfield als opvolger. ‘k Zie wel maar zal toch meer mijn best moeten doen om tot in Haaltert te geraken dit jaar! en ja... dit is het plan waarvan mijn pa ooit de JVO-01 heeft afgeleid.
Dat de tijd vliegt is bij deze alvast weer duidelijk. Na iets meer dan 2 jaar "stof vergaren", ben ik er eindelijk toegekomen de vleugel te bespannen. Daarvoor heb ik Koverall (SIG) gebruikt wat echt een top-product is. Contouren gekleefd met verdunde houtlijm en de hardnekkige spots met sekondenlijm. Doek laat zich eenvoudig spannen met het kleine strijkijzertje. De komende dagen wellicht de eerste laag spanlak er op...