Not4Sale

Hallo,
ieder jaar organiseren wij een clubhappening in onze club met hier en daar wat proeven die we moeten vliegen, gevolgd met een BBQ.
we hebben enkele jaren geleden toen zelf een modelletje ontworpen die enorm goedkoop was en die zowel electro als benzine kon. de KISS (Keep It Super Simpel)
19-12%2520%25286%2529.JPG

triplexen bakje, carbon staartbuis en een schuimvleugel gecoverd( de meeste zelfs zonder covering)
vloog heel goed, maar meskant enzo ging niet door de staartbuis, dus wel beperkingen.
Dit jaar zijn er zo een 15tal piloten die een swift of zagi gemaakt hebben wat natuurlijk ook lol is... maar die raken stilaan ook op, rarara.
ik kwam uit op dit model om als nieuwe uitdaging te proberen:
notforsale-image.jpg

zoveel mogelijk uit gammaply maken en verlichten, eventueel beplanken met balsa. waarom gammaply? omdat dit veel goedkoper is dan alles in balsa te doen...

Laatst bewerkt:
Ik heb zelf een aantal jaren geleden aan de hand van een ervaren bouwer (TaurusFlyer) een stick-look-alike gebouwd, de "Jonni". De gehele romp was van Gammy-ply, zonder gaten. Waarom verlichten ?? Maak het makkelijk !! Als de staart wat zwaarder is, ontwerp je de vleugel wat verder naar achteren toch ...

De vleugel was een NACA 2415 rechte vleugel, er gewoon boven op ge-elastiekt. Eigenlijk lijkt het wat op jouw KISS, maar dan zonder carbon buis. De vleugel was alleen een ribbenvleugel van hetzelfde Gamma-ply, met vuren liggers.

Ik volg dit nog wel eventjes ....

Volhout

volop de romp onderdelen aan het tekenen.

vleugel verleggen wil ik niet doen. het blijkt gewoon een goed ontwerp te zijn.
waarom verlichten? wel nu we toch bezig zijn met tekenen kunnen we het er beter in steken... voor de electro setups is een lichtere kist ook wat aangenamer en heb je meer speling met setups...

ook is de optie er dan om het geheel te voorzien van leuke leds...
oorspronkelijk ontwerp is met volle balsa, maar dit komt veel duurder uit(wel makkelijker

1.JPG

de boven en onderkant van de romp uit 3mm gammaply(deze zitten tussen de zijkanten, en wordt eerst een 3hoeklat op gelijmd 6x6)
de bovenkant is voorzien van een dekseltje om gemakkelijk aan de tank te kunnen of om de lipo accu te plaatsen.

linksboven zie je de 4 rompspanten die ertussen gelijmd worden.

2.JPG

hier rudder en stabilo ook uitgefreest uit 3mm gammaply, en dan volledig(of voorzien van gaten) beplanken met 2,5mm balsa, zo krijg je een sterk geheel die je ook wat in vorm kunt schuren. op de uiteinden van het stabilo een versterking voor eventueel spankabels. ook blijft er triplex staan waar de roerhorentjes komen.

3.JPG

een extra stuk bodem 6mm triplex(wordt aan de binnenkant erop gekleeft) dit om de lipo accu op te bevestigen, maar vooral om een stevig geheel te maken voor firewall en landingsgestel
links ervan zie je de firewall

5.JPG

rompzijkant
4plaatsen voor servo's te steken. persoonlijk zou ik de hoogteservo bovenaan steken zodat als ik up geef de servo trekt.

hier worden aan de binnenkant ook smalle grenen latjes gelijmd om sterkte te hebben voor de servoschroefjes.

Knipsel.JPG

start vleugelspanten. ze kunnen nog lichter maarja...
beplanking van 2mm over de neus

Laatst bewerkt:
Nieuwsgierig

Ik weet niet of je eerder met Gamm-ply gewerkt hebt, maar ik vind het vrij grove structuur hebben. Ik ben heel erg bang dat de dunne structuren die jij uit wilt frezen (lijkt wel 5mm of minder) weinig sterkte overlaat. Je kunt bijna net zo goed Balsa 3mm nemen, zeker als je het toch met balsa wilt bekleden aan beide kanten. Of neem een massieve 6mm balsa plank.

Ben in ieder geval benieuwd naar het resultaat.

je hebt het op het stabilo waarcshijnlijk?
ja het is 6mm( ik kan naar 8mm gaan)
met gammaply heb ik al gewerkt ja...
waarom hieruit frezen, gewoon omdat we dan al een correcte vorm hebben, en de clubleden gemakkelijk snel, en op de juiste grootte kunnen bouwen...

Ziet er heen netjes uit!

Als je het stabilo beplankt met bv 1mm balsa is het al sterk genoeg hoor! Mits je de houtnerf je juiste richting op zet natuurlijk ;)

Ga zo door!

Ik weet niet of je eerder met Gamm-ply gewerkt hebt, maar ik vind het vrij grove structuur hebben. Ik ben heel erg bang dat de dunne structuren die jij uit wilt frezen (lijkt wel 5mm of minder) weinig sterkte overlaat. Je kunt bijna net zo goed Balsa 3mm nemen

3 mm balsa is veel zwakker .

full

0,7 mm sterk is dit uit 3 mm Gammaply gefreest.

Het model heeft wel iets van de Guppy.

full

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk, de NotforSale. Ik heb 'm jaren geleden verkleind naar 1 meter spanwijdte, en gebouwd voor een 4 cc. Vloog uit de kunst. De vleugel had ik uit 1 stuk gemaakt, en simpelweg door de romp heen gestoken met wat extra dikte ter plaatse aan de binnenkant. Ook de zijkanten had ik rechtdoor getrokken, zodat de romp van hoog en smal naar plat en breed uitliep, kwestie van smaak.

Waarvoor zijn de "wiegjes" in de vleugels?

Max.

Laatst bewerkt:
de vleugelribben zijn uit balsa die wiegjes dienen ter versterking van vleugelbuis maar vooral om de 2 vuren latjes in op te vangen waar de servo op komt(moet nog wat gemodificeerd worden):p
ja vleugel uit 1 stuk is moeilijker op 1m35cm...
enige nadeel gevonden is dat er door tapslopende romp een klein vulstukje tussen vleugel en romp zal moeten gemaakt worden(tenzij ik het ontwerp verander.)

ik heb het eens geprint op papier, mss dat er volgende week al een clublid eraan wil beginnen.

3 mm balsa is veel zwakker .

full

0,7 mm sterk is dit uit 3 mm Gammaply gefreest.

Mvg Johan

Scherp gefreesd !! Ik moet het zelf met een hand figuurzaagje doen (anno 1960), en heb beduidend meer moeite met alles was onder de 3mm komt, zelfs als ik fijne -metaal- zaagjes gebruik ipv de grovere hout zaagjes.

Volhout

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuke kist, heb hem ongeveer 1,5jaar geleden gebouwd, vliegt gweldig en kan zeer langzaam vliegen zonder uit de lucht te vallen.
Het is 1 van mijn favoriten vliegtuigen, gaat elke week mee!
Gr rinie

Back