nova rossi kurkas

Praat je nu je vader na? of wat?

Modelbrandstof kookt bij ongeveer 80 graden.... Die zuiger word bij lopende motor zo rond de 200 graden....

waarom zou die zuiger kapot gaan van 80 graden?

Ik begrijp prima dat je nog jong bent, en eerlijk gezegd, ik heb het precies zo geleerd als jij: 12 jaar oud, versleten motortje, en sleutelen maar...

Alleen mijn motortjes waren goedkope weggevertjes of zelfs dingen die ik zelf moest kopen na weer een maand lang kranten bezorgen, en geen NovaRossi's... Mijn pa deed niet aan modelbouw dus ik kreeg niks en ik leerde (in elk geval over modelmotortjes) weinig van pa, en ik vloog ook nog niet vanaf mijn 6e.... Daar moest ik namelijk éérst voor werken, en mijn eerste succesvolle motorkist vloog pas toen ik nét 15 was.

Maar ik had al wél geleerd, geen onzin te verkondigen en niemand klakkeloos na te praten om lekker slim over te komen, want anders hield de weinige hulp die ik kon krijgen, namelijk érg snel op.
Ik denk dat ik dat nu ook maar ga doen....

Groet, Bert

Een beetje geduld a.u.b.

Heren, heren,

Hier de vader van Lars, die zojuist zijn draadje leest.

Lars vliegt sinds zijn achtste, en kan dat doen omdat zijn vader inderdaad ook vliegt. Daarom is zoiets mogelijk, want je pakt gewoon een kist van je vader. Eerst een zwevertje, en later motor (brandstof en electro) en daarna helicopters. (Brandstof en electro).
Hij heeft een zweef, motor en heli brevet, eerlijk verdiend door examens te doen met dezelfde eisen die voor iedereen gelden.
Zo goed als hij vliegt, zoveel heeft hij inderdaad nog te leren als het gaat om goed Nederlands te schrijven. Hij zit in de eerste klas van het VMBO, kader.
Verder is hij inderdaad 12, en soms last van wat bravour, zoals wij allen op die leeftijd is het niet?
Ook mag hij inderdaad wat meer geduld hebben, en de zak met leestekens bij de hand houden als hij schrijft.
V.w.b. die Novarossie's, dat zijn inderdaad 2 kapotte motoren, waar hij probeerde weer één werkende van te maken. Een kansloze missie, maar wel heel leerzaam.
Die drijfstang heeft hij van de krukas gekregen, omdat het oog waarmee de drijfstang aan de krukas zit gebarsten was. De cilinderbus had hij niet verwijderd. Die motor was ter ziele door een vastloper als gevolg van een veel te hoge temperatuur door een te arm mengsel. Een pilot error van pa.
De andere zuiger die hij erin heeft proberen te zetten ziet er inderdaad ingekookt uit. Die zuiger is niet goed, omdat z'n vader bij het koken van de motor in water met een vaatwastablet de zuiger in het pannetje had laten zitten. Alles werd mooi schoon, maar het zachte aluminium van de zuiger kon daar niet tegen. Die zuiger had dus helemaal geen compressie meer.
Hij heeft dus geprobeerd deze zuiger weer in de motor te zetten zonder de cilinderbus te verwijderen. Dat kan niet, en dat weet ie nu. Zonder verdere schade, want die motoren waren toch al kapot.
Ik heb zelf niet het idee dat hij iets roept om slim over te willen komen. Het is een ontdekkingsreis in modelbouwland, waarbij soms de bel gehoord is, maar de klepel nog niet altijd in beeld is.
Ik zal van deze kant proberen het een beetje te monitoren, en hoop van jullie kant op een beetje begrip voor de leeftijd.
Verder krijgt hij niets zomaar. Hij is bezig een Logo 600 op te bouwen. Met sommige onderdelen wordt hij geholpen door clubgenoten. Voor andere moet hij kisten en heli's verkopen die hij eerder bij elkaar gespaard heeft. Verder maken we gebruik van onderdelen die we opknappen. Bijvoorbeeld een kapotte Scorpion weer te voorzien van een nieuwe as en lagers. Daardoor hebben we nu een goede motor voor een fractie van de prijs. Ook hier heeft hij weer hulp gekregen binnen de club. De TRMC waar we beiden lid van zijn.
Zodoende hopen we die heli klaar te hebben voor het komende vliegseizoen.
Het is dus niet zo dat we het hebben over een jongetje wat alles zo maar krijgt. Daar heeft zijn vader trouwens de middelen ook niet voor.
Vliegen kan ie in elk geval wel. Hij heeft mijn ME 109 met 2 meter span ingevlogen, omdat ie beter vliegt dan ik. Maar goed, dat zegt natuurlijk ook wat over mijn vliegkunsten. Voor de goede orde. Ik ben niet geirriteerd, of zo. Ik wil e.e.a. alleen even in perspectief zetten.

Blijf hem rustig wijzen op leestekens en lange zinnen. En ik hoop dat jullie toch willen blijven reageren als er vragen zijn. De bedoelingen zijn van deze kant in elk geval niet zo slecht.

Met vriendelijke groeten,

Eric Schumacher.
(Die ook nog nooit een kurkas gezien heeft in een motor.)

Heerlijk zo samen aan de hobby.
Is de motor niet nog in voldoende staat er een nieuwe bus en zuiger in te zetten.
kan niet wachten totdat mijn kinderen hier oud genoeg voor zijn.
Mvg

rare pointe !!

ik vlieg zelf 4 brandstofhelikopters
en lees geïnteresseerd de discussies in "Brandstof specifiek"

dus dat is inderdaad

rare pointe !!

Back