Novarossi N12T1 (basic) de clubmotor

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Velox, 9 nov 2010.

?

Wat is jullie mening

Peiling gesloten op 7 feb 2011.
  1. Ja, dat lijkt mij wel wat...

    62,2%
  2. Nee, over mijn lijk...

    16,2%
  3. Ik stem niet, want ik rij of ga toch niet rijden op een circuit...

    21,6%
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Beste circuitracers,

    De 200mm klasse die gereden wordt op meerdere circuits is een kostbare aangelegenheid, zou het niet interesant zijn om tijdens de clubwedstrijden en misschien wel de nomac klasse, met een vaste motor te gaan rijden?
    Dit om de kosten te beperken en een iets gelijkere prestatie te waarborgen voor een lager budget.

    Ik begrijp dat de snelheid een stukje omlaag zal gaan, maar zou het allemaal niet een stuk minder kritisch en kostbaar worden?

    Wat zijn jullie ideeen hierover, de Diehards kunnen natuurlijk met de nk`s gewoon knallen met de motor die ze willen. In mijn optiek maakt zo`n clubmotor de drempel om in te stappen voor nieuwe rijders een stuk lager.

    Een goede wedstrijd motor plus uitlaat kost nu al gauw 450 euro, de Nova basic is al te koop met uitlaat rond de 160 euro.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. ma_RC_el

    ma_RC_el

    Lid geworden:
    14 aug 2007
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Herten
    Op zich zie ik wel iets in een standaardmotor, echter lijkt het me lastig om rijders te overtuigen die, net als mij, die rib al een keer uit hun lijf hebben getrokken en een goede wedstrijdmotor hebben. Die zouden ze dan nergens meer kunnen gebruiken.
     
  3. QuiXoTic

    QuiXoTic

    Lid geworden:
    20 sep 2005
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Den Hoorn
    De Nova basic is een uitstekende motor om clubwedstrijden mee te rijden. Een goede rijder met een basic motor wint ook gemakkelijk van een mindere rijder met een snellere motor. Bij ons op de club (Gouda) heeft iemand een tijdje met zo'n ding gereden. Ik ben er ook van overtuigd dat een beginnend rijder met een basic motor sneller is en sneller leert dan met een snelle motor.

    Overigens hoeft een motor voor clubracen (of NOMAC-cup) geen 450 euro te kosten. Ik rij al een paar jaar met JP Stock motoren (zo'n 220-250 euro, plus ongeveer 60 voor een uitlaat + bocht) en ben daar op clubniveau redelijk succesvol mee. Voor die prijs is het altijd goed te doen goede motoren te vinden; er zijn maar heel weinig rijders die echt voordeel hebben bij het nieuwste van het nieuwste.

    Ik denk inderdaad dat de instap iets gemakkelijker wordt met een basic motor, hoewel ik vrees dat je de parkeerplaats rijders met HPI RS4's of Kyosho Fazer's er nog steeds niet mee de baan op krijgt, immers zij zouden toch een andere motor moten kopen, en wellicht een startbox.

    Daarnaast komt met een standaard motor de vraag wanneer een motor nog standaard is en hoe dat gecontroleerd moet worden.

    Al met al ben ik in beginsel wel een voorstander van een standaard motor, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan de invoering. Daarnaast geldt natuurlijk voor alle huidige clubrijders (en ik persoonlijk natuurlijk ook), dat de motoren die ze nog hebben liggen waardeloos worden.
     
  4. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Het belemmerd eerder de instroom dan dat het de instroom bevorderd.
    Als je nu wil gaan rijden in de NOMAC kan dat als je aan een paar regels voldoet.
    Met dit voorstel komt er weer een regel bij en eentje die je veel geld gaat kosten als een andere motor hebt. Dus als je dan mee wil doen ben je verplicht om juist die motor te gebruiken en als je pech hebt zal je hem moeten kopen om überhaupt mee te mogen doen.

    Dus: niet zo'n goed voorstel!
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    28.217
    Locatie:
    Sassenheim
    In beide richtingen is er wat voor te zeggen. Ja, de mensen die geïnvesteert hebben zullen hun investering minder gebruiken maar daartegen ook sparen voor de open wedstrijden zoals bv. de Benelux die het komend jaar weer naar Nederland moet gaan komen. Daarnaast zijn deze mensen ook toe aan een reserve motor of is ooit hun snelle motor op en komt die investering toch wel weer, misschien zijn het extra ongewenste kosten maar komen doet die toch ooit eens.

    Ik persoonlijk ben wel een voorstander van een stockklasse, deze motoren zouden met enige kortingen geregeld kunnen worden en zou de prijs mogelijk nog wel eens onder de 100 euro uit kunnen komen, dit is toch wel aantrekkelijk voor iedereen, zelfs de snellere rijders die een goedkoop alternatiefje zoeken voor in de regen, training of een simpele een reserve. Ik heb hem even mogen aanschouwen maar veel minder zijn de prestaties ook niet, het zal waarschijnlijk even zoeken zijn naar de juiste tandwielverhoudingen, uitlaat en eventueel carburateur.

    Overigens gaan we bij de AMCA het komend seizoen met de 140 euro kostende N21-5T rijden. Uiteraard heb ik die motor al in kaart gebracht en weet ook waar de prestatie verminderende factoren zitten. Niet dat ik wil zeggen dat het eenvoudig is om de prestaties te verhogen (want dat is het wel) maar het is vrij snel te controleren als er iets aan gedaan is, de klank en de visuele prestaties moet voldoende info geven als er iets aan gedaan is om een verdere onderzoek te eisen.
     
  6. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.582
    Locatie:
    Wormerveer
    Is het nou wel of niet eenvoudig?.... :p

    en al dat gedremel aan die motoren...
    Er zijn er maar weinig die qua pure motorvermogen mij afgelopen jaar voorbij zijn gegaan met mijn standaard af fabriek motoren....
    In de Nomac zijn er die nieuw uit doos de dremel erin zetten, maar diezelfde personen heb ik nog nooit zonder motorproblemen een race zien finishen.....

    Maar goed, ook een spec klasse heeft zo zijn haken en ogen.
    Stel ik heb een vrij groot budget, en rij elke race met een NIEUWE motor, dan ben ik de 1e 2 niet, maar de laatste paar races qua vermogen toch echt in het voordeel, het is niet veel, maar wel genoeg om andere rijders in de klasse een naar gevoel over te laten houden.
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    28.217
    Locatie:
    Sassenheim
    Laat ik over mijn gedremel duidelijk zijn, als ik een topsegment motor koop en gebruik is die standaard uit de doos, ik experimenteer alleen op minder snelle motoren en samenbrouwsels (ik meet wel alles wat ik in mijn handen krijg).
    Op de laatste NK had ik een goedkope JP offroad set in mijn Eagle zitten om nog even het seizoen uit te zingen, ik heb alleen de uitlaatpoorten in stappen omhoog moeten halen en voor het goede is die nog (steeds) niet hoog genoeg maar ik heb er lekker mee gereden.
    Ik ken inderdaad de mensen in de NOMAC die dremelen voordat ze de motor uberhaupt geprobeerd hebben (iets wat ik nooit doe), die hebben toevallig ook erg veel last van uitvallende motoren...

    Maar om je een idee te geven over de N21-5T, de P/S set kan je zo in een Flash of ander soortgelijke 7 of 9 poorter zetten zonder iets aan te passen qua timing. Alleen de krukas heeft een kleinere doorlaat waar ook nog mee te leven zal zijn maar allerbelangrijktst: hij mist nog een 6 tot 8 graden extra timing.
     
  8. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Volgens mij is ook redelijk snel te zien/horen of iemand de dremel erin gezet heeft, daarnaast heeft 90% van de mensen helemaal niet de kennis om zo`n motor echt sneller te maken.

    Het grootste probleem zal inderdaad mensen zover zien te krijgen dat ze in de mindset meegaan, we kunnen nu al vaststellen dat dit niet de volle 100% zal zijn.

    Maar ik heb al meer verhalen gehoord dat het niet eens zo heel veel scheeld met de dure motoren, ok, als je natuurlijk twee toprijders neemt met een snelle en een basic motor, dan zie je het duidelijk... De meeste rijders die een stukje onder die toppers zitten moeten het toch echt in het sturen zoeken en niet ook de motor. De motor is bij deze rijders al snel "too much" en sturen wordt lastig...

    Zo`n Jp stock kan meekomen met rijders met snelle motoren, eerlijk gezegd denk ik dat dit komt doordat er veel rijders zijn met snelle motoren, die gebrek aan stuurkunsten hebben, hierdoor valt het verschil soms te overzien, zelf heb ik met zo`n normale JP eagle gereden, maar deze kwam toch echt tekort met de 400 euro motoren. De top 3 haal je er zeker niet mee. Daarnaast is er elk jaar een wedloop op het snelste motortje qua merk/type..

    Het is al vaker geprobeerd (basic/stock) en vaak wordt zo`n voorstel meteen de grond in gestampt, het is vaak lastig dit voor een ieder te verplichten. Wel denk ik dat als er meerdere goede/redelijke rijders met zo`n basic over de baan zouden gaan, er al snel meer mensen om zouden gaan, dit vooral door de prijs, ik heb het hier niet over de top 5 rijders...

    Men zou het zo kunnen brengen, dat er op club niveau gereden wordt in een gemengde klasse, dus snelle en basic motoren door elkaar, dit verschil is niet storend groot qua snelheid volgens mij, toch..?
    Als er dan een apart puntenklassement wordt bijgehouden heeft iedereen het naar zijn zin:
    Je geeft de bestaande snelle motoren de kans om lekker hard te gaan voor veel geld en de "basic" klasse krijgt een eerlijke kans...!!
    Na 1 of 2 jaar kan er gekeken worden of meer mensen dit een gave betaalbaardere klasse vinden en of zij ook zo`n motortje aanschaffen, hun snelle motoren zijn tegen die tijd dan wel op dacht ik zo.

    Uiteraard is het haast onmogelijk om dit zo in 1 jaar op landelijk Nomac niveau voor elkaar te krijgen, je krijgt bijna nooit alle neuzen dezelfde kant op (weet nog een topic electro te herinneren...:wink::D)

    Misschien is het een idee voor clubniveau?
    Op de mach zijn meerdere rijders die interesse hebben in zoiets, men is bezig met voorstellen etc... Voorschrijven voor iedereen gaat niet werken en komt er nooit door, een gemengde klasse lijkt mij zeker haalbaar.

    Of het op de mach nu wel of niet officieel erdoor komt, ik neem de gok en ga eens lekker een jaartje testen met zo`n set!!
    Na een stuk of 7 a 8 dure motoren te hebben opgereden en ook zo af en toe een uitschieter van 16s. rond qua tijd, dit nog met de 710.... heb ik van de week een mooie H-K1 KM-racing auto gekocht voor 285 euro en hier komt een basic motor op met uitlaat voor 150 euro, twee savox low profiile en voor even 500 euro heb je een nieuwe set... Ik hoop dat er meer volgen, waarschijnlijk niet dit jaar, maar wie weet volgend jaar...

    Zijn er al linkjes naar filmpjes met een 200mm met een "basic" N12T1 motor..?
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2010
  9. WVK Performance

    WVK Performance

    Lid geworden:
    23 sep 2004
    Berichten:
    913
    Locatie:
    niet op deze wereld.
    Een stock motor reglementair in te stellen voor 2010 zal op veel weerstand stuiten lijkt me.... mischien is het iets om voor 2012 in te voeren?
    Dan kunnen de leden/clubs/nomac er beter naar toe werken (ook qua inlichting/promotie)

    Op een of andere manier werkt een reglementair voorgestelde motor nooit echt lekker...
    Zelfs bij de FIA met hun Global Race Engine stuiten ze op wat tegenstand (voornamelijk F1)
     
  10. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Voor 2011 gaat dat natuurlijk niet lukken, zijn jullie niet van mening dat "men" de motor veel moet zien en vooral hard en strak over het circuit moet zien gaan. Alleen promoten gaat denk ik niet lukken, hier hebben de diehard rijders een te overtuigende stem.

    Leeft dit op meer clubs? op de mach wel. Ik hoorde Roelof (amca)er ook al over

    Het vergelijk met F1 gaat naar mijn mening in 99,9% van de gevallen niet op, als alleen al naar het budget wordt gekeken.
    2 Speelgoed autos 1.500 euro/jaar
    2 F1 auto`s 700.000.000 euro/jaar
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2010
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    28.217
    Locatie:
    Sassenheim
    Bij de 1:8 met de AMCA zijn er ook clubrijders die al voor volgend jaar geïnvesteerd hebben en niet een N21-5T willen kopen. De afspraak is gemaakt dat zeker de NK rijders met deze N21-5T gaan rijden en het aan ons is om te bewijzen dat wij met deze motor nog steeds snel kunnen zijn omdat wij weten dat de clubrijder toch de nodige steekjes laat vallen om een snelle rondetijd/heat/finale te zetten.
    Afgesproken is wel dat als een clubrijder met een snelle motor ons duidelijk zoek rijdt hij het vriendelijke verzoek kan verwachten om alsnog een N21-5T te gaan aanschaffen.
     
  12. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Ja precies, dat is nou een cool systeem, dan krijg je een gezonde club competitie en naar mijn mening al snel meer mensen achter het voorstel.
    Een motortje van 100 euro kan iedereen kopen....Zeker de diehards met 5 motoren a 2500 euro...
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2010
  13. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.263
    Locatie:
    Schoonebeek
    Ik ben er op zich wel voorstander van. Ik rijd al jaren KWC en daar wordt ook met een stock motor gereden en dat gaat prima. Als er iets aan de motor gedaan zou worden dan merk je dat vrij snel.

    1 van de reden dat ik niet met de nomac meerijdt is, dat ik geen lid ben van een club die bij de nomac is aangesloten.
    Na dit jaar ben ik van geen enkele club lid meer. Ik woon in zuid-oost Drenthe en de dichtsbijzijnde club is Groningen. Het kost mij echter al een uur om daar heen te gaan.
    Dus daar zal ik dan ook niet echt vaak rijden.

    Eigenlijk zou het mooi zijn als je geen lid van een club hoeft te zijn om mee te mogen doen met de nomac cup.
    Ik zou het dan zeker overwegen om mee te doen, maar dan moet het ook gunstig vallen samen met de KWC, want die blijf ik wel rijden omdat het zo super gezellig is daar.

    Maar als er een stock klasse komt bij de nomac zou ik wel mee willen rijden.

    M.v.g. Mark
     
  14. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Voor de Nomac zal het waarschijnlijk nog even duren voor een stock klasse, eerst moeten er meer mensen zijn die het willen proberen op clubniveau, je kan het best even de verschillende reglementen van de clubs in de gaten houden, volgens mij mag je bijna overal wel een open clubwedstrijdje meedoen. Er gaan meer stemmen op voor vrije inschrijving.
    Doel van dit topic is de Basic motor afkraken/promoten/bespreken.
     
  15. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.263
    Locatie:
    Schoonebeek
    Ik ben voor de basic motor;)

    M.v.g. Mark
     
  16. djiewie

    djiewie Guest

    Roy, als je de nomac 1/10 forum leest zul je zien dat er al een voorstel gedaan is voor een NOMAc BASIS klasse met daarin een reglementaire verplichte moter , dievan Novarossie of een sts wat Roelof voorstelde . Maakt niet uit, het gaat om het kosten aspect van de motoren.

    @Martin, nu is het ook zo wanneer ik 6 motoren koop in de NK heb ik iedere wedstrijd een verse motor vergeleken met die er maar een per seizoen rijden en dus al 5 wedstrijden er in hebben zitten. (kan er wel een paar noemen die het zo doen) Dat is 6x400,-. Bij 6 basis motoren is dat ca 6x 126,- Wel even een verschil. (heb ik niet hoor). Je kunt ook de motoren merken zoals je de chassis merkt en er maar 3 mogelijk maken. Voor mij is dat niet belangrijk het gaat mij erom dat iedereen met dezelfde motor raced en die voor instappers qua aanschaf
    " te doen " is.

    Volgens mij zijn de sectiebestuursleden al bezig met dit voorstel en is de NOVA al getest. Wat mij betreft dit jaar al voorstellen voor 2011.
    En dan ook duidelijk kenbaar maken zodat een ieder zou kunnen inschrijven voor een licentie op de NOVA BASIC NOMAC KLASSE 1/10
    ik roep even wat zou kunnen. De winnaars van de finale trekken de moter los vanwege het dremel effect wat niet zou mogen. Lijkt mij wel een rijders aantrekkende maatregel maar je moet het wel 2 seizoenen een kans geven. Ik doe er in ieder geval aan mee wanneer het zover is.



    Het maakt het voor een beginner in ieder geval mogelijk om mee te doen, men moet altijd zelf weten hoeveel je uitgeeft.
     
  17. djiewie

    djiewie Guest

    Roy, mijn ervaring is anders namelijk; heb altijd met een iets mindere moter gereden van wege dat aspect maar sinds ik de " snellere" motoren heb aangeschaft zijn mijn rij kapaciteiten met sprongen verbeterd.
    De snelle motoren maakt het rijden makkelijker namelijk, klinkt gek maar mijn ervaring is zo. De motor trekt heel constant en steeds op dezelfde manier. Je kunt meerdere rijmanieren gebruiken en niet onbelangrijk, het is gewoon leuk om die auto hard te zien gaan. Je leert de auto ook beter afstellen op die hogere snelheid , banden reageren anders en het verschil in de diffolie wordt duidelijker qua verschil enz. Of te wel snelle moteren is leuk maar wel duur.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 nov 2010
  18. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Hee die Jan Willem,

    had al even op de Nomac site zitten neuzen, maar kan niet op het forum, ben nl. (nog) niet lid. Ook kon ik niks vinden over voorstellen indienen en het format etc. Geen probleem verder.

    Wel weet ik dat er hier en daar het een en ander speelt, had gehoord dat Arco de Jong is wezen testen met die motor en hard rond ging.

    Dat verhaal met 6 motoren kan natuurlijk altijd, misschien kopen sommige er dan wel 36, kunnen ze per wedstrijd uit 6 stuks de snelste kiezen...
    Maar dat maakt toch helemaal niet uit, dat is gewoon helemaal niet de bedoeling van de klasse..Kosten en gelijkheid zijn het belangrijkst.
    Diegene die hier niet aan mee doet en veel motoren koopt, begrijpt het doel niet en daar kan toch gewoon om gelachen worden, lekker laten gaan.

    Roelof omschreef het juist, het is aan de snelle(re) rijders de taak om te laten zien dat zo`n motor best ok is, dan gaat een groot deel vanzelf mee.

    Als het in 2011 bij de Nomac wordt ingevoerd, volgen er vanzelf clubs in dit beleid. Geef het twee jaar en de Nomac zit helemaal gevuld..
     
  19. djiewie

    djiewie Guest

    Roy, ik bedoelde in het modelbouwforum de topic 1/10 NOMAc klasse.
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    28.217
    Locatie:
    Sassenheim
    Mja.... heb je echt een voordeel bij een verse motor voor een wedstrijd? Sommige motoren komen pas goed los als ze al 1 of 2 wedstrijden erop hebben zitten. Dat de topjongens op vrijdag beginnen met een verse motor in te rijden betekent wel dat ze t/m zondagochtend vele liters moeten trainen om de motor goed los te krijgen, is die niet los kan dat 1000 tot 2000 toeren op top schelen.....
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina