Novarossi N12T1 (basic) de clubmotor

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Velox, 9 nov 2010.

?

Wat is jullie mening

Peiling gesloten op 7 feb 2011.
  1. Ja, dat lijkt mij wel wat...

    62,2%
  2. Nee, over mijn lijk...

    16,2%
  3. Ik stem niet, want ik rij of ga toch niet rijden op een circuit...

    21,6%
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. _cyclops_

    _cyclops_

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    2.244
    Locatie:
    Veenendaal, NL
    Goeie discussie, ga zo door!
    Dit is nuttig voor mij en 't voorstel wat ik ga indienen bij de sectie vergadering ;-)

    Momenteel is de status simpel: het voorstel komt er. Hoe precies en wat is nog een beetje onduidelijk. Wellicht twee voorstellen om een keuze te geven op de sectievergadering.
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Eigenlijk wel een goed plan, dan is ons probleem met het uitbreiden van de Promo ook opgelost :D
     
  3. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Die 50 MACH leden rijden wel NK's, maar op de clubraces is het aantal droevig....
    Dat is denk het probleem.

    (nu ga ik geen vrienden maken, maar op het forum heb ik een dikke huid)

    Als ik naar het rijniveau kijk onderin de Nomaccup en het merendeel van de Promo, dan denk ik "jongens blijf nog ff lekker een jaartje of 2 clubrijden"....
    Maar nee, omdat het kan, rijden ze nationaal.
    Omdat deze rijders vrij veel kapot rijden is het voor hun dus extra kostbaar dus worden de clubraces kind van de rekening.....

    Maak je nu de totale Nomac groep kleiner (Promo afschaffen dus), blijft er voor deze rijder alleen nog de clubrace over en dat is precies waar ze nog eventjes horen!....

    (Ik heb 15 jaar alleen op de club gereden wegens ontbrekend budget alvorens ik het nationaal ging proberen!)
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2010
  4. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Zeg ik net!. ;)

    aanvullend:
    Eventueel kun je wel de clubkampioenschappen koppelen aan de instroom in de Nomaccup....
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2010
  5. _cyclops_

    _cyclops_

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    2.244
    Locatie:
    Veenendaal, NL
    Nou, dat is eigenlijk wel opvallend, want dat doet mij weer een beetje denken aan 't feit dat de club juist aanwas voor de NOMAC zou moeten zijn. Dat is nu niet het geval en dat is eignelijk wel verkeerd, maar ook op de clubs zijn d'r maar weinig nieuwe rijders.. dus ja.. als we 't probleem van de hobby moeten oplossen zul je 't bij de club moeten doen, niet bij de NOMAC.
     
  6. djiewie

    djiewie Guest

    Even inhaken met een 1/10 rijder mening ipv de heren 1/8.
    Het betreft de 1/10 situatie met een veel lagere leeftijd instromers met navenante budgetten.

    Wat is de situatie: De hobby is veel te duur voor instappers.= leegloop
    Wat kun je doen: goedkopere klasse invoeren.
    Wat heeft de interresse : Kijken naar de snelle jongens en die dan willen bijhouden.

    Mijn mening: NOMAC geeft het voorbeeld voor de clubs, want die volgen de mening van de snelle rijders en die volgen de EFRA.
    DUS: Actie bij de EFRA blue printed klasse invoeren met een kampioenschap. Dan volgen de NK rijders en dan volgen de clubrijders en dan hebben we allemaal weer plezier in een hobby die wel maar al tegraag willen doen voor het (beperkte) budget die we hebben. En dan is het voor de instroom ook nog betaalbaar. Voorbeeld is de electro ETS klasse met navenant resultaat, laten we daar van leren
     
  7. djiewie

    djiewie Guest

    Ja Martin , maar dat is al geprobeerd en zo werkt het dus klaarblijkelijk niet en is ook te verwachten. We willen allemaal NK kampioen worden en dus de NK jongens gaan verslaan. Daar moet je dan ook een basis middels een klasse voor aanbrengen. Vervolgens gaan de NK jongens deze klasse rijden waarna in clubverband dat ook wordt en daarna pas de instroom komt met het realiseren dat zoon autootje met motor basic eigenlijk niet eens zo duur is enz. enz. En niet andersom want dan gaat het NOOIT GEBEUREN OF LUKKEN
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 nov 2010
  8. djiewie

    djiewie Guest

    Hee Rob , als ik jou nu vertel dat ik er 6 NOVA s Flash nieuw heb liggen mag ik dan die dan volgende 6 jaar gebruiken wanneer jij jou ene op hebt;)

    Je ziet wanneer ik dit zo stel, dat met dat gefaseerd je opnieuw niets gaat veranderen. Naar mijn mening is die snelle motor prima om me te trainen dan, en krijg je de setup 90% dan is die met de stock motor in de wedstrijd gelijk 100%, vanwege de eventuele minder kracht en snelheid, weer een voordeel.
     
  9. djiewie

    djiewie Guest

    OK Promo is opgelost. Die gaan op clubniveau voor de plaatsen strijden begrijp ik dus Martin.
     
  10. djiewie

    djiewie Guest

    Maar zolang de klasse leegloopt vanwege het kosten aspect ga jij die aanwas niet zien. Pas als het weer betaalbaar is komen de mensen weer.

    Is mijn mening natuurlijk maar zo had je het ook begrepen.;)
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Is het de kosten of is het gewoon een slap excuus om niet verder te willen of een andere reden te verbergen?

    Ik kan niet bij iedereen in de koffer kijken maar ik weet dat op clubniveau in sommige koffers genoeg motoren en banden liggen om een vol seizoen te rijden. In mijn omgeving zijn er ook weinig mensen die echt over de kosten klagen. Regels, verplichtingen, niet goed genoeg, tijd etc. zijn meer gehoorde excuses.
    De enige methode om te zien als het de kosten zijn is er dan ook daadwerkelijk deze motor invoeren en evalueren wat de groei cq animo is geworden.

    Dat jeugdigen geen vervoer hebben is een algemeen bekend iets, neemt niet weg dat de overige 25 rijders een mogelijkheid kunnen bieden om mensen mee te nemen (tot zover mogelijk) maar het vragen lijkt soms moeilijk te zijn....

    Begrijp mij niet verkeerd maar met 54 gelicenceerde 1:8 rijders en 29 namen die aan de Promo gesnoept hebben waarvan 20 serieus de minimaal 3 tellende wedstrijden hebben gereden in een nog duurdere klasse lijkt het mij dat kosten niet zo'n grote rol zal spelen. Als geld een grote rol speelde had de 1:8 net als alle andere klasses een probleem met de weinige deelnemers maar vreemd genoeg zien wij geen teruggang, eigenlijk zien wij een lichte groei aan de onderkant.
     
  12. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Op de mach zijn het er echt veel en veel minder, de laatste jaren is het alleen maar omlaag gegaan, als er 5 200mm rijders zijn op zaterdag of zondag is het een feestje...Vijf jaar geleden reden er minimaal 5 per dag door de weeks...Nu niemand meer.
     
  13. R3an!m@ted

    R3an!m@ted

    Lid geworden:
    9 jul 2005
    Berichten:
    709
    Locatie:
    Zwanenburg
    Dit zou een ideale oplossing zijn, maar de kans dat dit er komt is denk ik nihil. En als dit er door zou komen, dat gaat het nog 2-3 jaar duren voordat het daadwerkelijk gebruikt kan worden.

    Voor nu denk ik dat de plannen zoals die er zijn een goede begin kunnen maken m.b.t. het verhogen van de rijders aantallen.

    Op het moment zijn de grootste kosten de motoren, banden en brandstof.
    De auto's van tegenwoordig zijn zo goed dat je met een kit makkelijk twee jaar kan rijden tegen minimale onderhoudskosten (afgelopen seizoen heb ik nog geen 100 euro aan onderhoud uitgegeven).

    Wanneer je naar een basis motor gaat zullen de kosten behoorlijk afnemen:

    -Kosten van de motor zijn aanzienlijk lager, 100-200 euro
    -Bandenslijtage is lager, ik denk dat dit zo 20-30% kan schelen.
    -Brandstofkosten, zo'n motortje moet makkelijk 6 minuten, misschien wel 7 op een tank kunnen doen.
    -Aandrijflijn, pulleys, snaren, aandrijfassen, koppeling, versnellingsbak het zal allemaal langer meegaan omdat het gewoon minder te verduren krijgt.

    Zoals Jan Willem al aangaf gaat de vergelijking tussen 1/10 en 1/8 niet op qua kosten.
    De 1/10 rijder is over het algemeen jonger en heeft dus minder te besteden.
    Verder is denk ik de instelling ook anders, het aandeel plezier rijders (dus geen wedstrijden) is bij 1/10 veel groter. Bij de 1/8 zie je vrijwel elke rijder ook terug bij de wedstrijden, ik weet niet waardoor dit komt. Drempel lager, andere instelling??
     
  14. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    We horen veel argumeten en of het echt meer rijders gaan terug brengen dat is natturlijk een kwestie van afwachten...en eens proberen.
    Zouden er echt heel veel mensen stoppen als er voor de 200mm zo`n motor wordt ingevoerd? Ik denk het niet.

    Want we hadden het er ook over dat een basic motor maar iets lanzamer loopt als een echt snelle. Het is niet te vergelijken met een trekstarter of zo`n Kyosho motortje... Het is gewoon een kwaliteitsmotor die maar 100 euro kost...

    Ik denk dat er op de mach de afgelopen 5 jaar wel 25 rijders 200mm zijn gestopt vanwege de kosten, je ziet ze nog vaak terug en komen een paar keer per jaar nog kijken, ze blijven het een gave hobby vinden. Elke keer weer klagen ze over de kosten, bijna altijd over de motoren en banden.

    Er zijn natuurlijk altijd mensen die gewoon genoeg geld hebben en gewoon lekker 6 motoren kopen en als die stuk gaat gewoon een nieuwe erop, dat willen we natuurlijk allemaal wel, dit zijn diehards, die gewoon gaan voor de hobby en er een levenswerk van maken, daarnaast zitten ze lekker in de slappe was. Maar vertel maar eens tegen een vreemde dat je raced met autotjes en dat je daar een motortje op hebt zitten van 400 euro, nou dan staan ze wel even raar te kijken...Veel mensen en jongeren hebben of niet zoveel geld over of hebben dit nodig voor een gezin of gaan ook wel graag eens uit eten.

    Stel dat je per jaar 2 motoren gebruikt, dan kosten die 800 euro of 200 euro, het verschil is dus 600 euro, dit is voor 80% van de jonge vaders geld voor de kado`s voor: verjaardagen, sint, kerst en tussendoor eens iets leuks. Ik ben van mening dat kosten zeker een groot probleem is, mensen zeggen dit niet graag en vertellen vaak dat ze geen tijd hebben of iets anders. De kosten kunnen ook zorgen dat interesse`s verschuiven, omdat men het racen het geld niet meer waard vindt.
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2010
  15. djiewie

    djiewie Guest

    Roy, ben het helemaal en volledig met je eens. Die rijders die komen kijken zie ik ook en ook andere. Het kosten aspect is heel belangrijk. En is geen slap excuus maar iets wat niemand graag zegt, beter is tijd of iets anders als reden op te geven. maar ik heb al genoeg bijgedragen,

    Ik denk dat er best veel zijn die het er wel mee eens zijn, de 1/10 jongens in ieder geval.

    Zal ik nu wachten met mijn Flash aankopen voor volgend jaar of komt die klasse er volgend seizoen zeker niet?:D
     
  16. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Hahaha...je weet hoe het gaat, we kunnen zomaar volgend jaar ineens een .15 gaan rijden omdat iemand met macht dit beslist....lol:D

    Nee, het zou mooi zijn als er iets gebeurd, wat dan ook, als er maar een Basic in voorkomt in enige vorm van reglement.

    Hoe dan ook, ik ga gewoon eens meedoen met die motor in de mach clubwedstrijden, al ben ik de enige...
     
  17. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Nog een vraag:

    Er zijn hier nu een paar mensen die 200mm rijden, kan een ieder die rijders kent uit de 200mm Nomac of club even vragen via telefoon of mail of ze hier ook hun mening komen vertellen met naam en toenaam...?

    Dan hebben we wat meer inbreng
     
  18. Thrustmaster

    Thrustmaster

    Lid geworden:
    3 dec 2007
    Berichten:
    229
    Hallo mijn naam is Rob en ik rij op Gouda. Net als Quixotic die dit jaar bij ons club kampioen is geworden. (alsnog van harte Martijn!) Nu kom ik pas kijken maar ik denk dat het een goed idee is om een Basic motor vooral op clubniveau te introduceren. Zelf ben ik begonnen met een N12TS1 van Nova, en geloof me als beginner heb je er echt je handen vol aan en heb je helemaal niets aan een +€250,= bommetje. Zelfs mijn Mega MF12 had ik vrij tam afgesteld dit jaar om langzaam te wennen aan een snellere motor. Pas laat in het afgelopen seizoen kreeg ik pas het gevoel dat ie wat scherper kon omdat het naar mijn gevoel te makkelijk (langzaam) ging. Maar dat kan ook voor een deel met het chassis te maken hebben. Vorig jaar reed ik met een 710 en nu met een 733. Welk voor mij met toch vrij weinig ervaring toch redelijk is af te stellen en de 733 makkelijker te rijden is voor een beginner.:wink:
     
  19. petertjes

    petertjes

    Lid geworden:
    9 apr 2009
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Belgie (Bocholt)
    Hallo,

    Ik heb er even over nagedacht maar het is misschien wel een goed idee, zeker op club niveau of de Nomac klasse, maar niet voor het NK (wat ik ook ergens las). Alleen zal er gekeken moeten worden of er niet op club niveau dan een aparte klasse kan komen waarin dan de motor vrij te kiezen is.
    Dit omdat er ook mensen zijn die net een nieuwe motor gekocht hebben waar ze dan weer niks aan hebben en ze ook GRAAG mee willen rijden. Want anders VERPLICHT je ze weer om iets te doen!! En als je sommige mensen iets verplicht willen ze altijd iets anders.

    Ook is het zo dat er NK rijders mee rijden op club niveau, zij rijden al 6 wedstrijden (excl. internationalen) met andere (snellere?)motoren, dus misschien wordt een club wedstrijd met langzamere motoren niet interessant genoeg, waardoor zij weer afhaken. En ook wordt een club wedstrijd vaak gebruikt om motoren te testen/inrijden.

    Bij de nomac is dit wel te doen denk ik, want wil je geen standaard motor dan ga je NK rijden.

    Samengevat.
    1. Op club niveau, JA. (met apparte klasse voor onbeperkt motor, net zoals Elektro!!)
    2. Op nomac niveau JA. (wil je dit niet kan je gewoon NK gaan rijden)
    3. Op NK NEE.

    gr.
    Peter (MACH/AMCA)
     
  20. WVK Performance

    WVK Performance

    Lid geworden:
    23 sep 2004
    Berichten:
    913
    Locatie:
    niet op deze wereld.
    Zijn er echt mensen die 6 motoren per jaar KOPEN?
    Denk eerder dat de gene die meer dan 3 a 4 motoren gebruiken (of 2 carters met een zuiger/bus set refreshment halverwege het seizoen) zullen echt wel wat meer korting krijgen dan john doe.

    Ik heb begin 2008 4 359 RACE .21 motoren kunnen kopen voor weinig.
    Bij eentje ging in augustus 2010 de drijfstang eruit en vernielde zowat de ganse motor... 1 andere begint wat 'op' te raken... en de overige 2? nog nieuw in de doos ;-)
    Met 2 motoren heb ik 2 seizoenen gereden (1 jaar promo+internationaal+regen en afgelopen seizoen, 5 wedstrijden nomac cup)
    Hoevaak ik de drijfstang/lagers/bus+zuiger heb vervangen.... slechts 1 drijfstang, en die was 50meter oud toen ie mijn motor vernielde :S

    Mensen die 6 motoren kopen is sterk overdreven lijkt me.... tuurlijk fabrieks rijders, die hun spullen voor nop krijgen.. kunnen elke wedstrijd een verse motor gebruiken ...mits hun contract dat toelaat!!

    Als voor de basic motor,
    In 2009 was ik een paar dagen in NLD, middagje gereden op de MACH samen met een stel andere Promo jongens, aan het eind van de dag wilde 2 jongens mijn motor kopen..terwijl hun met een collari motor reden!
    oh, ik reed met een TOP 221P, een buggy motor die ik gewonnen had in een loterij tijdens een wedstrijd in Fiorano ;-) absoluut geen levendig motortje in verhouding tot een collari oid, maar een goede motor om je koppeling/auto set-up/je rijden mee te verbeteren.
     
    Laatst bewerkt: 11 nov 2010
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina