Novarossi N12T1 (basic) de clubmotor

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Velox, 9 nov 2010.

?

Wat is jullie mening

Peiling gesloten op 7 feb 2011.
  1. Ja, dat lijkt mij wel wat...

    62,2%
  2. Nee, over mijn lijk...

    16,2%
  3. Ik stem niet, want ik rij of ga toch niet rijden op een circuit...

    21,6%
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. QuiXoTic

    QuiXoTic

    Lid geworden:
    20 sep 2005
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Den Hoorn
    Een aantal mensen halen een belangrijk punt aan: de groep 200mm rijders is zeker een andere groep dan de 1:8 rijders. Voor een groot aantal 200mm rijders is het kostenaspect t.o.v. 1:8 zeker een argument om 200mm te rijden. Echter, in de loop der tijd is het 200mm rijden toch ook best duur geworden. Sowieso is het natuurlijk nooit verkeerd om de kosten te drukken zonder dat het ten koste van de lol gaat.

    Dit is een hele belangrijke vraag. Ik denk dat je gelijk hebt dat er weinig tot geen rijders zullen afhaken bij het invoeren van deze regel. Maar het is wel nuttig om dat even te peilen denk ik. Persoonlijk zou ik zeker niet afhaken, ook al zit ik in dezelfde situatie als veel anderen: mijn motoren zijn nog goed (cq goed genoeg voor clubracen).

    Dat is zeker een risico, maar de vraag is of dat uiteindelijk zo'n probleem is; ik denk dat de potentiele nieuwe instroom ook afgeschrikt wordt door de snelheid, het niveau en de professionaliteit van deze rijders. Voor nieuwelingen kan het zeker een geruststellende gedachte zijn dat iedereen met dezelfde motor rijdt, die betaalbaar en hopelijk betrouwbaar is.
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
    Bij de AMCA had ik ook aangegeven dat dit niet zomaar een regel is die je op een vergadering waar maar hooguit 30% van de rijders aanwezig zijn moet gaan beslissen. Als hiervoor gestemd moet gaan worden moet je iedereeen benaderen en hun mening vragen, alleen dan krijg je een goed beeld. En zelfs dan moet je niet de grens op een meerderheid van 51+% leggen want dan hou je nog steeds 49-% over die kunnen besluiten om te stoppen.

    Uiteindelijk hebben we bij de AMCA een goede middenweg gevonden en volgens de lijst die ik van de week voorbij zag komen zijn het meer rijders geworden dan alleen de licentiehouders.
     
  3. Thrustmaster

    Thrustmaster

    Lid geworden:
    3 dec 2007
    Berichten:
    229
    Er werd al aangehaald om net als bij de electro 2 klassen in te voeren. Dus stock en modified. Zo sla je 2 vliegen in 1 klap. De jongens die al dure cq snelle motoren bezitten kunnen deze inzetten in de 'modified' En voor de 'stock' zou alleen de Basic van Novarossi in aanmerking komen. :wink:
     
  4. lobotm

    lobotm Guest

    Hallo ik meld me ook even aan.

    Het is leuk dat er voor een model basis motor word gekozen maar wie zegt dat dit model nog leverbaar eind 2011. Of dat er verschillende revisies / fabrieken voor dezelfde motor zijn wat eventueel prestatie verschillen zouden kunnen opleveren.

    Maar ik ben wel voorstander voor een basis motor.
     
  5. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Peter,

    op NK niveau is het natuurlijk niet de bedoeling om met zo`n basic te gaan rijden, dit zal helemaal een lastige discussie worden (lees niet wenselijk en onmogelijk...) Als je die basic helemaal spuug zat bent kan je door naar de dure snelle..!!

    6 motoren is idd. overdreven, maar twee voor de wedstrijden en 1 voor training is zeker geen uitzondering. in mijn optiek ook echt noodzaak voor een topper in die hoog in de klassering rijdt.

    met dat verhaal van die TOP motor sla je de spijker op de kop, dit geeft duidelijk aan dat menig beginner, semi pro, vaak naar de snelle rijder kijkt en zich daar mee wil spiegelen qua spullen. Ze zien dat iedere snelle rijder meerdere motoren heeft en denken dit ook nodig te hebben. Dit gevoel overheersd en zo`n mindere motor wordt vaak als troep gezien.

    Misschien dat de NK rijders dan moeten lijden onder het basic reglement, ze winnen immers toch de clubwedstrijden als ze meedoen, zo`n basic vormd meer een uitdaging als ze mee willen doen. Ze kunnen ool gewoon trainen op hun thuis circuit in een gewoon weekend.
    Ze hebben zoveel meer voordeel op de beginner, dit door stuurkunst en ook nog eens omdat zij wel zo`n snelle motor kunnen beheersen.

    Kan je nog wat meer vertellen over die motor: slijtage, onderhoud, rijrijd, bandenslijtage irt. de "snelle" motor...
    Blijft de motor zijn vermogen behouden?
     
    Laatst bewerkt: 11 nov 2010
  6. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Ja dat blijft de vraag, dan kan ook de vraag gesteld worden of Novarossi eind 2011 uberhaubt nog bestaat. Wie niet waagt, wie niet wint moeten we maar denken.
     
  7. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Als je het zo bekijkt heb je zeker een goed punt, hoe hebben jullie dat dan aangepakt en hoeveel procent heeft uiteindelijk ingestemd.
    Hebben jullie een mailing gedaan ofzo, Misschien moeten we iets organiseren zodat er bij alle clubs zo`n enquette gehouden wordt?
    Al is het kort dag, dan is het alvast bekend..
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
    Dit is tijdens de bijeenkomst op de club besloten, enkele clubrijders wilden er niet in mee gaan en is besloten dat in ieder geval de licentiehouders (die allemaal voor zo'n motor waren) met de standaard motor gaan rijden en de rest laten we in hun vrije keuze.
     
  9. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    We hebben bij de AMCA altijd aan het eind van het seizoen onze rijdersmeeting, en per klasse wordt dan het afgelopen seizoen geëvalueerd en gesproken over de reglementen voor aankomend seizoen.

    Tijdens de AMCA rijdersmeeting op woensdag 13 oktober 2010 hebben we in de 1:8 bespreking de clubmotor als voorstel gebracht, om te kijken wat iedereen hierover zou denken. Het voorstel waar iedereen die aanwezig was mee ingestemd heeft (poldermodel) is dat de (NOMAC) licentiehouders hebben afgesproken allemaal met een 5-poorter te gaan rijden op de AMCA clubwedstrijden, met als 3 voornaamste redenen:

    1. Als voorbeeld om te laten zien dat je ook daarmee hard kunt gaan;
    2. Om het verschil met beginnende rijders kleiner te maken, dus voor iedereen veel competitiever;
    3. Om het kostenplaatje, qua motoren, veel aantrekkelijker te maken (voor iedereen).

    Reden om niemand te verplichten is onder andere de opmerking van een redelijk nieuwe 1:8 rijder, die aangaf net 2 leuke (snelle) motoren te hebben gekocht en dat heel erg goed bevalt. En eerlijk is eerlijk, ik moet ook zeggen dat ie er goed mee overweg kan. Vandaar dit compromis, waarin iedereen zich heel goed kon vinden. Wel hebben we, zoals Roelof ook al aangeeft, afgesproken dat als zo iemand met zijn snelle motoren de rest helemaal zoek rijdt, verzocht wordt om het jaar erop ook met een clubmotor te gaan rijden. Maar dit zal zeker niet in het eerste jaar gebeuren.

    Ik mag denk ik, zonder enige arrogantie, best wel zeggen, dat we als NK / Nomac Cup rijders heel goed weten hoe we zo’n 1:8 (auto + motor) moeten afstellen, en rijden we simpelweg een stuk beter / strakker, dus die grote voordelen hebben we al.

    Ook hebben enkele nieuwe 1:8 rijders, staande de vergadering, aangegeven dat zij geïnteresseerd waren om graag ook in deze inkoopactie mee te liften, alleen al omdat het prijstechnisch erg interessant is. Erg fijn om te horen, want dat is nou precies wat we willen bereiken. Gelukkig begrijpen de meeste beginnende rijders ook wel dat ze met een iets minder snelle motor veel snellere rondetijden rijden, omdat ze nog helemaal niet toe zijn aan zo’n snel kanon. Andere factoren, afstelling en lijnen rijden zijn vele malen belangrijker om sneller te gaan.

    Hulp / begeleiding bij nieuwe leden is het allerbelangrijkst. Onuitgezonderd werd door de beginnende rijders volmondig aangegeven dat dit wel goed zit bij de AMCA.

    Alle merken overwegende, kon iedereen zich vinden in de keuze van de Novarossi 5T motor, aangezien alle NR onderdelen erg uitwisselbaar zijn (m.n. hoofdlager 25.8mm en drijfstang P7).

    Vervolgens zijn alle AMCA 1:8 clubrijders (per email en telefonisch), die in het afgelopen zeizoen mee hebben gedaan, maar ook (oude en nieuwe) rijders die aangegeven hebben (weer) 1:8 te gaan rijden, persoonlijk benaderd om mee te kunnen liften in de gezamenlijke inkoop van de motoren. Nadat iedere rijder telefonisch en/of schriftelijk bevestigd heeft wel of niet mee te doen, zijn de motoren inmiddels besteld (16 stuks) ...

    Misschien wel een leuk puntje. Op aangeven van Jan-Willem Gons is tijdens de rijdersmeeting het idee ontstaan om ook een helpers”uurtje” van 20 a 30 minuten ’s ochtends bij AMCA clubwedstrijden te doen, waarbij de ervaren rijders, o.a. de licentiehouders allemaal in de pits zullen staan om de beginnende rijders goed op weg te helpen. Zoals je ziet, hebben we goed opgelet, en leren we ook wel eens van andere secties. ;)

    Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
     
    Laatst bewerkt: 11 nov 2010
  10. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Richard,

    denk dat iedereen hier iets mee kan, men ziet dat zo`n opzet perfect werkt, alleen moeten natuurlijk wel een paar mensen hier het voortouw in nemen. Dit blijft een groot probleem en dat moet je onderkennen om er iets aan te kunnen doen... Dit is ook deels de opzet van zo`n topic als dit. Op de Mach hebben ik dit ook opgezet voor de dynamische regelaar klasse (electro TC) en zo`n enquette geeft gewoon een heel duidelijk beeld van de wensen van de rijders. Uiteindelijk is een ledenlijst binnen 2 seconden gevraagd en een eventueel excel bestandje met enquette is misschien een half uurtje werk...

    Helaas hoor je dit niet al te vaak en blijven het meestal alleen maar meningen op de baan of het forum, die vaak ver uit elkaar lopen, maar toch uiteindelijk, mits goed georganiseerd best wel dicht bij elkaar liggen. inmiddels is de Kampioen van de mach ook al druk bezig met een voorstel etc. voor de 200mm.... Het is een goed idee om dit overal en op elke baan zo te regelen, dit zal de enige manier van toekomst zijn, de snellere ervaren rijders dienen mee te denken en het voorbeeld te geven en moeten misschien wel compromissen sluiten...

    Zelf zou ik deze inventarisatie liever in 1 keer op landelijk niveau zien, lijkt me nog efficienter ivm. landelijk wedstrijden.

    Dat helpers uurtje klinkt idd. erg goed, dat zou bij de mach ook niet verkeerd zijn een paar keer per maand. In de drukke tijd (ongeveer 2003..) was het helpen altijd perfect geregeld en ging automatisch, zelf heb ik nu het idee dat de brandstof een beetje aan het uitsterven is incl. alles dat hierbij hoort. Hoogste tijd voor verandering dus...
     
  11. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Roy, pas op, want je stapt iets te gemakkelijk over een aantal valkuilen heen.

    Een enquête (per email?) is erg onpersoonlijk, en dat niet alleen. Iedereen kan heel gemakkelijk vanachter zijn eigen beeldschermpje en toetsenbord van alles op het internet dumpen. Van het grootst mogelijke belang is de persoonlijke benadering van de rijders. Dus daar waar ik in mijn post begon, een overlegvorm waarin het grootste of belangrijkste deel van de rijders fysiek vertegenwoordigd zijn, en elkaar letterlijk in de ogen kunnen kijken. Dit komt totaal anders over dan een emailtje in je postvakje met een enquête of een stukje tekst op een forum. In een persoonlijk overleg kan iedereen zijn gedachten met elkaar delen, heb je woord en wederwoord en zijn de gedachten van de afzonderlijke (type) rijders voor iedereen hartstikke duidelijk die er allemaal bij aanwezig zijn. De groep die aanwezig is moet dus voldoende groot zijn, en een goeie afspiegeling van alle verschillende rijders. We zijn tenslotte allemaal individuen. Vergeet dus een ledenlijst … je 2 seconden en je Excel bestandje … en hou er rekening mee dat het organiseren van iets dergelijks iets meer is dan een half uurtje werk ...

    Persoonlijk ben ik al vanaf het begin dat ik 1:8 rij, vanaf 2005, voorstander van een clubmotor, maar dit jaar bleek iedereen hier in mee te gaan, een erg mooie ontwikkeling … ik ben er zelf erg blij mee en heb nu al enorm veel zin in het aankomend seizoen … en ik ben ervan overtuigd dat ik namens alle AMCA 1:8 clubrijders spreek, want ik heb alle meningen van iedereen gehoord ;).
     
  12. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Je hebt gelijk Richard,

    mijn omschrijving was te simpel, wij hebben dit op dezelfde methode gedaan voor de TC electro, tijdens het seizoen en in de kantine is veel gesproken met de rijders over een eventuele enquette, na wedstrijden en training hetzelfde.
    Dit om ieders mening en eventuele optie voor een enquette in kaart te brengen. Dit is uiteindelijk door mij gebundeld tot een redelijke enquette, dit laatste kost weinig tijd en zal door iemand gedaan moeten worden.

    Ik ging ervan uit dat dit "voorspel" wel op elke club gebeurde, maar dat het niet afgemaakt werd...
     
    Laatst bewerkt: 11 nov 2010
  13. KweetNiet

    KweetNiet

    Lid geworden:
    22 feb 2008
    Berichten:
    341
    Als overwegend 1/10 clubrijder lees ik hier al heel veel verschillende meningen en hoor dat ook het poldermodel is langs gekomen.

    Ik heb al 4 (eigenlijk 6), meestal goed afgestelde, motoren met diverse uitlaten en ben in het bezit van 2 dezelfde chassis. Maar toch
    zie ook ik in dat het rijden met een standaard motor, het plezier van een rc auto kan verhogen, juist/mede doordat het competatieve element
    groter wordt.

    Na alle voor en tegens genoemd te hebben gelezen heb ook ik een conclusie gemaakt:
    Dit kan alleen nadat ALLE rc verenigingen tot één besluit zijn gekomen en hetzelfde regelement t.b.v. deze klasse zullen hanteren.
     
    Laatst bewerkt: 12 nov 2010
  14. Thrustmaster

    Thrustmaster

    Lid geworden:
    3 dec 2007
    Berichten:
    229
    Toen ik nog met mijn basic Nova reed was ik zo onervaren dat ik door verkeerd gebruik er maar 1.5 seizoen mee gereden heb. Hij stond regelmatig te arm, was ook wel eens luchtfilterolie vergeten :rolleyes: Dus qua slijtage kan ik eigenlijk niets zeggen als ik het wel goed had gedaan. Maar dan had ik zeker langer met de motor gedaan. Onderhoud werd alleen toegepast in het toedienen van afterrun na elke rit. Nooit maakte ik de motor open om de lagers en drijfstang te checken op speling. Qua rijtijd had ik nooit moeite om ruim de zes minuten te halen. En ja, de bandenslijtage was vooral in het begin zeer laag maar dat kwam vooral omdat ik Captain Slow imiteerde. ;) Ik reed heel in het begin weleens 2 wedstrijden met 1 set banden en daar waren de qualificaties bij inbegrepen. (hoezo dure hobby?) Maar naarmate ik harder ging is dat kunstje mij niet meer gelukt. En vermogen had de motor genoeg, zeker om een beginner het af en toe moeilijk te maken. Maar even alle gekheid op een stokje, het zou geen slecht idee zijn als wij, de meer ervaren rijders de motoren van de beginners zouden onderhouden en afstellen.
     
    Laatst bewerkt: 12 nov 2010
  15. KweetNiet

    KweetNiet

    Lid geworden:
    22 feb 2008
    Berichten:
    341
    Onderhouden is zeker geen optie.

    Maar even aangeven wat iemand moet doen (rijker/armer), of roepen dat je lagers rot zijn is zeker geen overbodige luxe. En als er dan ook nog mensen zijn met de juiste gereedschappen kan het ook zijn dat je iemand helpt met bv het wisselen van lagers.

    Zoals je zelf al aangeeft, vooral het geen/te weinig/verkeer onderhoud of verkeerd afstellen, heeft grote invloed op de duur en het plezier van een motor.
     
  16. Thrustmaster

    Thrustmaster

    Lid geworden:
    3 dec 2007
    Berichten:
    229
    Okee, ik ben het wel met je eens. Dat je van iemand die je niet kent niet zo gauw zal aanbieden om zijn motor te onderhouden. Maar mijn gedachte ging meer uit van de club. De ervaren clubleden helpen de leden die net komen kijken. Bij ons is dat ook zo maar ze moeten er wel naar vragen als iets niet duidelijk is.
    Zelf ben ik nog steeds geen 'held' in het afstellen van motoren en vraag ik regelmatig de ervaren mannen om hulp. ;)
     
  17. hansdo

    hansdo

    Lid geworden:
    13 jan 2006
    Berichten:
    330
    Locatie:
    Zoetermeer
    Nog een kleine opmerking/toevoeging t.o.v. de Amca club motoren ; Dit is een geheel vrijwillige keuze van de meer ervaren rijders zonder het invoeren van weer meer regelgeving want daar hebben we er al zat van . Zo kan het dus ook . Mocht iemand perse willen winnen door een snelle motor : 'so be it ' . Uiteindelijk zal de sociale controle zijn werk wel doen.
    In mijn ogen ook zeer belangrijk dat we afgesproken hebben dat de ervaren rijders ook de minder ervaren rijders gaan pogen meer te helpen want daar zit hem natuurlijk de kneep . Onze hobby/sport is niet 1 van de gemakkelijkste en daar knappen een hoop mensen op af als ze voor de zoveelste keer weer met een onwillige auto staan te kl..ten, hulp van anderen die dit allemaal al meegemaakt hebben kan dit soort rijders het plezier weer terug geven tot ze op eigen benen kunnen staan . Aan al die onervaren rijders zou ik willen zeggen : klamp gewoon zo'n ervaren rijder aan ,de meeste die ik ken zal hen zeker helpen !
     
    Laatst bewerkt: 12 nov 2010
  18. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Hee die Cyclops, jij bent druk bezig met het voorstel voor de Nomac?
    de invulpapieren staan op hun site, doe hier je voordeel mee.

    Houdt als je wil ons op het forum ook even op de hoogte van de uitomst van de vergadering etc..
     
  19. Wuppie

    Wuppie

    Lid geworden:
    6 sep 2010
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Haarlem
    Heb dit draadje aandachtig doorgelezen en met "de chauffeur" besproken.

    Stemmen via de poll doe ik vooralsnog niet (mijn voorkeuroptie staat er niet bij).
    Wij overwegen om een basic motor + uitlaat aan te schaffen. De praktijk zal voor ons moeten uitwijzen of het rijden in club verband ons plezier in de hobby niet verminderd/wegneemt.
    Reden: wij hebben, mede door de motor, afgelopen seizoen nog meer plezier in de hobby gekregen.
     
  20. djiewie

    djiewie Guest

    De as vergadering bij de MAch even afwachten denk ik.
    DAn zal er over gesproken worden neem ik aan. Overigens is de NOMAC klasse beslissing in deze ook belangrijk voor een eventueel succes van deze voorgestelde klasse. DAn wordt de moter voor meerdere mensen aantrekkelijk verwacht ik.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina