Novarossi N12T1 (basic) de clubmotor

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Velox, 9 nov 2010.

?

Wat is jullie mening

Peiling gesloten op 7 feb 2011.
  1. Ja, dat lijkt mij wel wat...

    62,2%
  2. Nee, over mijn lijk...

    16,2%
  3. Ik stem niet, want ik rij of ga toch niet rijden op een circuit...

    21,6%
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. R3an!m@ted

    R3an!m@ted

    Lid geworden:
    9 jul 2005
    Berichten:
    709
    Locatie:
    Zwanenburg
    Voorstellen voor Mach

    Hierbij de voorstellen mbt de standaard motor welke ik wil indienen bij de Mach.

    Wanneer iemand nog op of aanmerken heeft, dan hoor ik het graag.

    Voorstellen voor de MACH Brandstofsectie

    -Dit betreft nog een concept voorstel, wanneer 28 november blijkt dat er hier genoeg draagvlak voor is zal dit verder uitgewerkt moeten worden-

    1 Voorstel m.b.t een en dezelfde motor voor de brandstof 1/10 sectie

    Een middel om de kosten van het brandstof rijden terug te dringen is het introduceren van een standaard motor voor alle rijders.
    Een motor die daar uitermate geschikt voor is is de Novarossi N12T1. In Duitsland wordt deze motor al gebruikt als standaard motor in de “Shepherd Hobby-Cup”
    Voor de Duitse Cup rijders wordt deze motor aangeboden voor 159 euro inclusief een 2630 uitlaat (excl. Bocht)

    Verder heeft onlangs de AMCA besloten om voor het 2011 seizoen een standaard motor (N21 5T) in te voeren bij de 1/8 klasse.

    Het rijden met de N12T1 zal het afstellen van de motor, versnellingsbak en koppeling makkelijker maken, omdat deze motoren een breder werkgebied hebben (minder piekvermogen). Vooral het afstellen van de motor zal een stuk eenvoudiger worden.
    Omdat het motorisch gedeelte makkelijker voor elkaar te krijgen is, kan de rijder zich meer gaan richten op het afstellen van het chassis en de stuurkunsten. Ik zie dat veel club en Nomac rijders daar niet aan toekomen omdat ze vrijwel al hun tijd aan het motorische gedeelte kwijt zijn.

    Wanneer je naar een basis motor gaat zullen de kosten behoorlijk afnemen:

    -Kosten van de motor zijn aanzienlijk lager, 100-200 euro
    -Bandenslijtage is lager, ik denk dat dit zo 20-30% kan schelen.
    -Brandstofkosten, zo'n motortje moet makkelijk 6 minuten, misschien wel 7 op een tank kunnen doen.
    -Aandrijflijn, pulleys, snaren, aandrijfassen, koppeling, versnellingsbak, het zal allemaal langer meegaan omdat het gewoon minder te verduren krijgt.


    -Maximaal 2 motoren per jaar, heb je er meer nodig, dan strafpunten. Waarom 2 i.p.v. 1, omdat een brandstof motor toch minder constant en simpel is dan een electro motor. Je kan wel is pech hebben met een mindere motor of 1 die zonder waarschuwing kapot gaat. Ook al is deze kans een stuk kleiner met de basis motoren dan met de getunede versies, aangezien de basis motoren een stuk minder vragen van de gebruikte materialen. Verder voorkomt dit ook dat rijders de motoren extreem arm gaan afstellen om het maximale er uit te halen en vervolgens elke race met een nieuw motortje aan de start staan.

    -Vaste uitlaat verplicht stellen, dit bespaart ook behoorlijk wat kosten. Voor een N12T1 zouden de Novarossi 2601 en 2630 in aanmerking komen

    -Uitsluiting van het kampioenschap wanneer er modificaties aan de motor worden waargenomen. Alle delen moeten origineel Novarossi zijn en van het zelfde type zijn zoals deze bij de motor zijn geleverd (dus geen Ceramische lagers, carburateurs met losse venturi)
    Hier moet je denk ik gewoon heel streng in zijn. Denk alleen dat we ons hier verder niet zo druk over moeten maken, de N12T1 is nog een korte slag motor en hier zijn eigenlijk geen snelle versies meer van in de handel dus zomaar een ander binnenwerk plaatsen wordt lastig.

    Dit voorstel gaat voornamelijk over de 1/10 klasse, dezelfde regel zou natuurlijk ook kunnen worden toegepast op de 1/8 klasse.
    De AMCA heeft besloten om voor het 2011 seizoen een standaard motor (N21 5T) in te voeren bij de 1/8 klasse.





    2 Voorstel m.b.t. “helpersuurtje” op de zondag ochtend.

    Afgelopen seizoen (2010) is er bij het NK/Nomac kampioenschap 1/10 het zogenaamde “helpersuurtje” geïntroduceerd.

    Tijdens het “helpersuurtje” helpen de NK rijders de Nomac cup rijders.
    Dit betreft het afstellen van de modelauto of andere hulp met betrekking tot de competitie.

    Afgelopen jaar is gebleken dat de Nomac rijders deze hulp zeer op prijs stellen.
    Verder laat de hoeveelheid rijders die we momenteel hebben in de clubcompetitie het toe om zoiets in te plannen zonder dat het ten kosten gaat van de rijtijd van andere rijders.


    Dus als er nog op of aanmerkingen zijn, dan hoor ik dit graag. :D

    Vr. groeten,

    Daan Stuiver
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Modificaties kunnen redelijk onzichtbaar verwerkt worden, de krukastiming (als meest belangrijke) kan vertimed worden zonder het aan de krukas te zien. Wil je excessen eruit halen moet je ook weten wat je moet controleren (en ik kan je genoeg hints geven om dit soort motoren op te leuken zonder het zichtbaar te maken bij gebrek aan apparatuur)

    Kijk, dit is iets wat we bij de AMCA ook nog niet echt hebben vastgelegd al heb ik wel de apparatuur om het te meten maar wat met het gebruik van bv. ceramische lagers, je krukas laten coaten met een low frictie laag, de boel polijsten en hogere compressies met zwaardere gloeipluggen? (of verklap ik nu te veel?) Alle kleine beetjes helpen en dit zijn dingen die op het grensgebied zitten die gezamelijk toch winst geven. En laat ik het nog maar niet hebben over 6 tot 7% olie en dan 18 tot 20% nitro maar ach, dat zijn normale zaken in de racelarij.
     
  3. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Naast het gelijktrekken van betaalbaar vermogen, zijn ook zaken als makkelijker rijden/ agstellen en eerder genoemde punten aan de orde.
    Laten we ons niet blindstaren op een volledig gelijkwaardige klasse qua vermogen.

    Het meeste tuningswerk zie je toch zo, hier nog een werk van jou Roelof, dit zie ik meteen hoor.
    een-2e-leven-voor-een-oude-novamega-evo5
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Tuurlijk is veel tuning zichtbaar maar je kunt ook veel dingen over het hoofd zien bij een controle. Het grootste verschil bij deze motoren (naast minder bewerkingen) zit in de krukas timing en zonder ook maar een dremel in de krukas te zetten is de timing te veranderen. Denk daar maar eens over na.....

    Natuurlijk zullen er op de baan nog steeds grote verschillen zichtbaar zijn veroorzaakt door oa. koppeling, schakelpunt 2e versnelling en vergiering (naast banden en afstelkunsten motor/auto) maar een motor die anders loopt zal opvallen, zeker de klank zal anders zijn als je van 1 en dezelfde uitlaat uit gaat. Je moet hier controle op willen houden wetend dat er genoeg mensen zijn die hun oude Novamega SX of NR LL3 onderdelen uit de kast trekken.

    Maar ik wil best wel wat simpele meetmethodes op papier zetten om iets van controle te hebben mocht het erdoor komen.
     
  5. djiewie

    djiewie Guest

    Daan ben het helemaal met je eens.
    Hierbij machtig ik DAan Stuiver om voor JWG te stemmen aangaande dit voorstel.
     
  6. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    ik weet wat je bedoeld, vroeger deed ik dat ook altijd, gewoon aan de buitenkant van het carter ter hoogte van de inlaat/krukas een gat van buiten naar binnen boren, liefst vierkant. Kan er eerder extra lucht bij in..;)

    Nee, bedankt voor het voorstel voor de testmethoden, laten we het tunen gewoon verder negeren, des te minder er over gesproken wordt, des te minder mensen eraan beginnen, zeker de rookies.
     
  7. R3an!m@ted

    R3an!m@ted

    Lid geworden:
    9 jul 2005
    Berichten:
    709
    Locatie:
    Zwanenburg
    Ik denk dat we ons hier niet al te veel zorgen over moeten maken, we praten over een clubkampioenschap en evt. Nomac cup, niet over EK niveau.
    Verder denk ik dat de sociale controle een groot deel van de rijders zal weerhouden van vals spelen. Wanneer je wordt gepakt kan je je niet echt meer met opgeheven hoofd vertonen op je club, is die 0.1 seconde die je evt. kan winnen dat waard?.

    De gemiddelde club/nomac rijder kan meer winnen met een goed gebouwde/afgestelde auto, dit hebben we perfect kunnen zien bij de 1/10 rookie klasse tijdens de 3 uren van heemstede (ene Mr. Hofmeijer die asociaal hard in de rondte ging :D)

    Verder lijkt het me een beetje ongepast om hier allerlei methoden te gaan opsommen die tot vals spelen kunnen leiden.
    Dat soort dingen kan je beter achter gesloten deuren bespreken met de beleidmakers of de personen die daadwerkelijk de controle gaan uitvoeren.
     
  8. R3an!m@ted

    R3an!m@ted

    Lid geworden:
    9 jul 2005
    Berichten:
    709
    Locatie:
    Zwanenburg
    Hey JW,

    Ik wil best voor jouw stemmen hoor als je zelf verhindert bent.
    Denk alleen dat je dit nog even officieel aan de Mach moet laten weten.
     
  9. djiewie

    djiewie Guest

    is dat naar ben de jong emailen?
     
  10. petertjes

    petertjes

    Lid geworden:
    9 apr 2009
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Belgie (Bocholt)
    Hallo Jongens,

    Maar is het dan de bedoeling zoals ik het begrijp, alleen de standaard motor en geen apparte klassen voor vrije motoren?
    Dus wil je graag je snelle motoren gebruiken in een wedstrijd dan moet je NK gaan rijden? (was ik toch weer van plan)

    Maar er zijn ook jongens die alleen club rijden en die kunnen dan hun andere motoren niet meer gebruiken?

    gr.
    Peter
     
  11. Thrustmaster

    Thrustmaster

    Lid geworden:
    3 dec 2007
    Berichten:
    229
    Dan zal de club dan maar 2 klasses moeten invoeren net als bij bijv. elektro :
    een Stock en Modified. Want ik sprak gisteren nog een clublid en die zei dat hij alleen maar getunede motoren had en dus buiten de standaard klasse zou vallen. En als de clubs het op deze wijze doen, houd je iedereen tevreden.;)
     
  12. rcbbie

    rcbbie

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    85

    Daar hebben we bij de baanbrekers geen tijd voor, we zijn nu al tot 6 uur bezig.

    Nog een andere vraag, wat doe je met de standaard motor als het gaat regenen..??
     
  13. petertjes

    petertjes

    Lid geworden:
    9 apr 2009
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Belgie (Bocholt)
    Dit had ik ook al meerdere keren aangegeven, maar ik zie het nergens in Vetec of DS zijn voorstellen terug komen. Misschien toch iets om over na te denken bij de MACH?

    gr.
    Peter
     
  14. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491

    Daar zou voor de Nomac over nagedacht moeten worden, op club niveau is dit voor de mach geen probleem, daar gaan de wedstrijden niet door als het regent.
     
  15. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Er moet idd. iets zijn voor de mensen die nog veel snelle motoren hebben, het blijft mijn voorkeur om op clubniveau gewoon met een grote groep en misschien wel iedereen met een mindere/goedkopere motor te rijden.
    Persoonlijk lijkt het mij het gaaf om net zoals op Amca met een grote groep rijders zo`n motor te kopen en dan gemengd gaan rijden met de mensen die het echt niet willen of nog oude motoren hebben.
    Je zou dan twee losse systemen voor de puntentelling kunnen hanteren, of gewoon 1 puntentelling, dit afhankelijk van de aantallen tussen de twee klassen. Dan zullen er vanzelf meet mensen omgaan, of niet..:cool:
    In Duitsland is het een succes en rijdt er ongeveer 100 man verdeeld in de 2 klassen.
     
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Wat bij regen?

    De gemiddelde rijder rijdt niet of zet een oud of low cost motortje erop, bij clubraces wordt er meestal niet meer gereden....

    Kortom, de N12T1 is ideaal.

    Iemand een idee wat de onderdelen kosten of is een nieuwe motor goedkoper?

    Maar ehm, de motor gaat misschien 100 euro kosten, dat moet toch in het budget kunnen?
     
  17. KweetNiet

    KweetNiet

    Lid geworden:
    22 feb 2008
    Berichten:
    341
    Heb ik zelf ook en kan ze altijdnog tijdens de trainingen inzetten. Als je max. twee motoren per seizoen kunt gebruiken zul je ook nog iets nodig hebben voor de NIET racedagen.

    Het zal al een gedoe genoeg zijn om ALLE verenigingen dezelfde voorwaarden te laten opstellen. Als je dit nu weer in tweeen gaat delen dan zijn mensen die nu al wat hebben sneller geneigd om te blijven doen wat ze als deden (lees ook eens dezelfde discussie bij de electro). Als je maar één motor op club gebied toelaat heb je veel minder discussie, die kan nl. helemaal niet plaatsvinden.
     
  18. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Misschien moet je dat na bv. 1 jaar proberen echt voorschrijven voor iedereen, dan heb je 1 testjaar.
    Twee aparte klasses zijn te weinig mensen voor (dus kwali/wedstrijd...)en als je het verplicht bestaat de kans dat er van de weinig mensen die er nu zijn een aantal stoppen.

    Het blijft lastig, wat is wijsheid heh...
    Verplichten kan, maar dan moet er wel een groot deel van de diehards en stemmingmakers van de club achter staan..!!
     
    Laatst bewerkt: 23 nov 2010
  19. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Denk een nieuwe kopen...heb je gelijk een goede regenmotor erbij...;-)

    Prijzen bij abc (euro`s):

    drijfstang _________________18
    zuiger+ bus ________________60
    krukas ___________________________31
    achterlager ________________17
    voorlager __________________13
    cilinder kop ________________22
    carburateur ________________40
     
    Laatst bewerkt: 23 nov 2010
  20. djiewie

    djiewie Guest

    Ja Roy en opgeteld ben je duurder uit als gewoon een nieuwe kopen.:confused:
    Voor de regen heb je nu je dure 400 euro motoren die je stuk rijd, dus non argument. Diegene die een snelle motor hebben , gewoon gebruiken zoals Iwan wijselijk noemt voor het trainen, krijg je de auto goed voor die snelle moter dan is die voor de T12 een droom om te rijden.

    Mijns inziens is er maar een mogelijkheid dit te laten slagen en dat is VERPLICHTEN.:| Misschien verlies je er een paar maar het jaar erop komen er mensen bij verwacht ik. Op de ETS hebben ze ook niet overlegd maar gewoon gezegd dit is het en prompt meer dan 100 man bij de MACH.

    Jongens gelijkwaardig racen met een normaal hobby budget dat is de sleutel voor succes. Clubraces MACH en eventueel andere clubs met een gezamenlijk nationale titel met bij iedere club een open clubwedstrijd die meedoet voor de punten . Kun je er de rest van de clubwedstrijden gewoon laten rijden met alle motoren erbij voor volgend jaar en dan net zoals in duitsland de nova basic cup. Lijkt mij geweldig om te doen. ALs die beslissing valt op tijd ga ik deze cup rijden en laat ik misschien het NK aan de snelle jongens met veel geld of sponsoren het verder uitvechten.

    Gewoon met elkaar schik hebben wordt het. :D En mocht die stuk gaan no problemo toch? is in ieder geval beter als 400 euri`s voor die RB en Flash.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina