Novarossi V2 (R60V2H5) en vaatwastablet

Tja,

Ik kreeg de Navarossi in de Futura niet goed. Uiteindelijk na het afnemen van de backplate een vreselijke ravage. Vreselijke roest, zelfs de krukas. Zaak uit elkaar gehaald. Krukas met de onvolprezen dremel weer schoon gekregen. Na een lange speurtocht uit Engeland nog twee lagers kunnen krijgen. Om de rest ook schoon te krijgen, de zaak een half uur in een pannetje met kokend water en een vaatwastablet laten sudderen. Alles zag er weer als nieuw uit. Inmiddels alles weer gemonteerd, en binnenkort zal ik hem op een bok laten proefdraaien met tijdelijk een prop erop gemonteerd. Nu de vraag. Na de vaatwastabletactie bleek de zuiger helemaal zwart uitgeslagen. Hij voelde ook wat ruw aan. De motor lijkt nog een goede compressie te hebben, maar ik heb geen vergelijking met de toestand ervoor. Heb ik nu toch met mijn actie de zuiger aangetast, of zou het slechts oppervlakkig en optisch zijn. Uiteindelijk zal de test moeten uitwijzen of de motor weer goed wil lopen, maar misschien is er een metaalkenner die er iets van kan zeggen. uiteraard waren bij mijn schoonmaakacties de carburateur en de o-ring van de backplate verwijderd.

Met vriendelijke groeten,

Eric Schumacher
 
Is waarschijnlijk alleen oppervlakkig en optisch....

Het blanke alu van de zuiger zal gereageerd hebben op een stof in de tablet en slaat vervolgens zwart uit. Is een niet geheel onbekend fenomeen met blank alu.

Daarom worden onderdelen die we gebruiken in 95% van de gevallen ook geanodiseerd.
 
Ik heb eens een Webra behuizing uurtje in waspoedersopje (Biotex groen) verwarmd en vervolgens een dag of wat laten staan. Het spuitgietaluminium werd donkergrijs, maar nog niet zwart.
 
Ron,

Het gaat hier om de zuiger. Kennelijk is die van zachter aluminium dan de behuizing. Het oppervlak lijkt ook wat ruw geworden. Als ik er met een loupe naar kijk, lijkt het oppervlak wat ingevreten. Maar tevoren heb ik niet gekeken, dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal. De compressie kan ik wel vergelijken met mijn overige motoren, en die lijkt wat aan de lage kant. Ik kan de as met enige moeite met blote vingers door de compressie draaien.
Ik ben bang dat ik met mijn actie mijn restauratieprojec de nek heb omgedraaid. Een nieuwe zuigerset, als die al te leveren is, komt op tussen de Eur 130 en Eur 170. Wellicht is het beter om te zoeken naar een mogelijke vervanger voor die motor in mijn futura. Misschien is er ook nog ergens een oude Novarossi motor te vinden onder de forumgenoten als donor voor een zuiger en zuigerwand.
 
Heb je compressie beoordeeld met oliefilm in de motor, of met een droge motor?

In spuitgietaluminium zit meer silicium dan in het gesmede zuig-aluminium, wellicht vandaar het kleurverschil. Nou ja, we hebben het ook over twee verschillende fabrikanten, tabletten versus poeder.
 
Ron,

Niet met gewone olie of brandstof met olie erin. Wel hab ik afterrun olie gebruikt. Op de lagers, en ook op de zuigerbus (binnen). Je hebt misschien wel een punt. Wellicht heeft die afterrun niet dezelfde eigenschappen als de normale smeerolie. Die afterrun heeft meer een conserverende, antiecorrosie werking.

Met vriendelijke groeten,

Eric Schumacher
 
Hallo Eric,

Mocht je vastlopen met je project ,neemdan even contact met me op. Ik weet nog een motor bij iemand te liggen, en ik denk dat die er niks meer mee gaat doen. gaat om dezelfde heli en ook een 60er novarossi met paarse kop.....

Steven.
 
Steven,

Ik heb je een PB gestuurd.
Ik heb een prop op de as gezet. Nu kan ik wel heel makkelijk door de compressie draaien. Ik zie ook kleine luchtbelletjes langs de zuiger komen als ik door de uitlaatpoort kijk. Eigen schuld, dikke bult. Tip; geen zuigers met een vaatwastablet koken!
Jammer, want de rest van de motor is weer als nieuw.

Met vriendelijke groeten,

Eric Schumacher.


Hallo Eric,

Mocht je vastlopen met je project ,neemdan even contact met me op. Ik weet nog een motor bij iemand te liggen, en ik denk dat die er niks meer mee gaat doen. gaat om dezelfde heli en ook een 60er novarossi met paarse kop.....

Steven.
 
Ron,

Ik zie volgens mij helemaal geen zuigerveer. Het lijkt me gewoon een ABC motor. Toen de zuiger eruit was, zag ik ook helemaal geen zuigerveer. Als ik nu door de uitlaatpoort kijk, zie ik wel op ongeveer 4 mm van de bovenkant van de zuiger een heel kleine groef. Ik schat die breedte van de groef op 0,3 mm. Ik kan het ook nauwelijks een groef noemen, want hij heeft nauwelijks diepte. Ik zal hem dit weekend eens testen met een prop erop. Ik ga ervan uit dat als de compressie echt slecht is, hij zwaar onvoldoende vermogen levert. Hij zou dan het normale toerental van een 12x7 prop niet meer halen.

met vriendelijke groeten,

Eric Schumacher
 
Back
Top