Novarossi V2 (R60V2H5) restauratie

Deskundigen.

Ik heb inmiddels een vergelijkbare motor gevonden na mijn vaatmachinetablet debacle. (Zie eerdere draadje) De lagers van de donor motor zijn verrot, maar de zuiger is goed. Ook een goede compressie. Mijn eigen zuigerbus lijkt wel wat beter. Vermoedelijk omdat die Novarossi nauwelijks gelopen heeft. Kan ik nu uitsluitend de zuiger vervangen, of is het toch beter de zuiger/zuigerbuscombinatie over te zetten. Die zijn natuurlijk in de donormotor al op elkaar ingesleten? Ook de krukas van de donormotor is beter. Niet zo erg aangetast, en aan de ronde plekken op de krukaswang te zien van het gebalanceerde type. Misschien ook over te zetten. Kan ik aan de krukas zien of de timing hetzelfde is? Of maakt het niet uit, als het maar past. Ik weet het, een hoop vragen. Maar het wordt een beetje een principekwestie om die motor, na al zoveel investeringen, weer goed te krijgen. En ach, je leert er weer veel van. Overigens wel opvallend, dat van alle 4 Novarossies die ik gezien heb, de lagers totaal verroest waren. Typisch Italiaans staal?

Met vriendelijke groeten,

Eric Schumacher

Als het een motor met zuigerveer is kún je de zuiger over zetten (incl veer) maar zul je wel weer moeten laten inlopen. Liefst de volledige procedure.

Als het een ABC motor is (zonder zuigerveer dus) dan heb je geen keus en moet je bus en zuiger bij elkaar houden, want dat zijn altijd "matched pairs".

Maar in principe, als je niet zeker bent van je zaak, UITSLUITEND onderdelen overzetten van een identieke motor....

Groet, Bert

EDIT: of NovaRossi "typisch italiaans staal" gebruikt weet ik niet. Mijn Rossi's (zeg maar, het merk waar NovaRossi zich van afgescheiden heeft) roesten in elk geval niet van binnen....

Laatst bewerkt:
Bedankt Bertus,

Het is inderdaad een ABC motor, dus ik zal zowel de bus en de cilinder overzetten. Ik kijk nog even naar de krukas. Een andere optie is nog, om de nieuwe lagers weer te verplaatsen van mijn motor naar de donormotor. Eerst de donormotor maar eens schoonmaken. Maar dan nu zonder vaatwastabletten.

Eric Schumacher

Zo te lezen, is van die donormotor het enige probleem de slechte lagers....
Dan wist ik het wel, gewoon lagers vernieuwen en die motor gebruiken. maar ik kan de rest van de situatie niet goed overzien, dus....

Groet, Bert

Hallo Bert,

Inderdaad, maar voor het zover is moet ik eerst de zuigerbus van de donormotor los kunnen krijgen. Anders krijg ik de lagers er niet in.
Wat heb ik al gedaan:
Cilinder verhit met electrische verfbrander; geen resultaat.
Houtje in de uitlaatpoort, en de krukas verdraaien met een sleutel.
Weken in de brandstof met olie.
Momenteel staat ie te weken in de wd 40.
Nog steeds zit de cilinderbus vast.

Nog andere opties?

Eric Schumacher

Dat houtje in de uitlaatpoort moet je niet meer doen: dat is een redelijke manier om de rand van de zuigerkroon te verzieken, die is maar van relatief zacht aluminium, en een stuiking van 0.01 mm is al voldoende om de hele set onbruikbaar te maken...

Weken in de WD 40 werkt, maar ga eens op zoek naar Brunox, dat werkt nog nét even een stukje beter als losweker dan WD 40.
Dat, en heetstoken, en héél voorzichtig met een stukje hard hout vanuit de opening van het achterdeksel, en dan moet hij er vroeg of laat uitkomen. Maar het kan soms een heel hardnekkige klemming zijn.

Heet stoken werkt het best, als je vlug heet stookt (zodat de voering een beetje "achterblijft" en eventueel stop je een prop nat papier of een natte lap in de voering, dat die wat koeler blijft. Niet te bang zijn, soms moet je tot 150 graden doorstoken.... (heter als dat durf ik niet overigens).
Als je met de natte lap werkt, en jemaakt de klus niet onmiddelijk af, vergeet dan niet om zo snel mogelijk die voering weer kurkdroog en brandschoon te maken, en daarna onmiddelijk in te olieën met een goede conserveringsolie. Oppassen met vingerafdrukken op vetvrij metaal.

Meestal is het een kwestie van óf hij valt er zo uit, óf je moet flink geduld hebben. Forceren moet je zoiets nooit.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Bert,

Het is gelukt. Echter ik moest de heteluchtoven tot 220 graden opstoken voor er beweging in kwam. Ik ga ervan uit dat door de gelijkmatige warmte verdeling er niets vervormd is. De verrotte lagers van de donormotor hadden ook het huis van de donor motor aangetast door de uitzetting. De lagerbus met zuiger is daarom in mijn motor gegaan. Ik heb nu weer een prima compressie.
Ik heb nog wel een vraagje over de gloeiplug. Die was ook zwaar aangetast. Er staat C 6 op. Ik heb er nu even een OS #8 ingezet. Die past prima wat draad betreft, maar is heel iets korter. Hij ligt dus iets dieper in de kop verzonken als je van binnen de losse kop kijkt. Is dat een probleem, of moet ik daar niet aan beginnen? Die Novarossi gloeipluggen zijn moeilijk te krijgen. Of is er een betere OS vervanger dan de #8? Ik gebruik 10 procent nitro in mijn brandstof.

Eric Schumacher

Met een hetelucht oven is het niet zo'n probleem qua vervormen. Ik gebruik meestal een brander en dan word het anders.

Jammer dat die rotte lagers het huis vernaggeld hebben, heb ik nog nooit meegemaakt.

Anyway, als het past, heb je goede kans dat het machientje wel weer goed gaat draaien.

Je plug (die C6) dat zegt mij niet wat, maar normaal gesproken doet een OS 8 het uitstekend in 10 cc motoren.
Als hij niet te diep weg ligt, zal het denk ik wel lopen. is maar een manier, en dat is proberen....

Groet, Bert

Bert,

Bedankt voor alle tips. Ik zal de motor weer inbouwen in de Futura, en daarna eens kijken wat ie doet. De twee huizen en cilinder en cilinderbus zijn exact gelijk op het oog. Hij zou het dus moeten doen. Ik zal je t.z.t. het resultaat nog even laten weten.
Mocht het helemaal niet lukken, dan heb ik nog een nieuwe (oude) OS Max 61 SX-HGL achter de hand. Ook een authentieke motor voor de Futura. Gevonden in Duitsland op Internet.
Dus de Futura zal zeker het luchtruim weer kiezen.

Eric Schumacher

Hoi Eric,

het is een heel avontuur geworden zeg, wat me overigens ook zeer nieuwsgierig maakt.
Waar vlieg je trouwens? Wildvlieger of ben je lid van de MVN of zo?
Ikzelf combineer het wildvliegen met de TRMC.

Steven

Steven,

Wildvliegen doe ik niet aan. Ik en mijn zoon van 11 vliegen bij de TRMC. Overigens vliegt alleen mijn zoon met heli's. Ik heb daar geen brevet voor. Ik dien bij het helivliegen als chauffeur, monteur, en natuurlijk financier. Ik vind de techniek van die heli's wel heel leuk, vandaar.

Eric Schumacher

Okay, het begint me te dagen......

Laat even weten wanneer je gaat invliegen! Dan zal ik even zien en hopen erbij te zijn.

Steven

De motor is weer ingebouwd. Ik kan hem nu goed door de compressie krijgen met de starter. Nog even in afwachting van nieuwe gloeipluggen (Novarossi C 6-S).
Morgen probeer ik het even met de oude gloeiplug, of met een OS #8. Moet ik hem eerst weer laten inlopen? Eigenlijk lijkt het me niet nodig. Samen met de zuiger is ook de zuigerbus vervangen, en die waren al op elkaar ingelopen.
Alles bij elkaar is het wel een echte restauratie met bijbehorende kosten geworden. Laten we hopen dat het de moeite waard was.

Bedankt in elk geval voor alle tips. Die hebben allemaal aan het resultaat bijgedragen. Ik laat het nog weten als alles goed loopt.

Eric Schumacher

De boel zit nooit 100% hetzelfde in elkaar, ik zou de zaak toch even minstens een halve liter wat vetter houden, kan nooit kwaad.
Wil je op zeker, doe dan minstens anderhalf tot twee liter wat vetter houden en niet gelijk vol belasten.

Ik doe dat al, als ik dezelfde motor uit elkaar haal en weer in elkaar zet.
Wellicht overdreven, maar liever dat, dan een motor die steeds onbetrouwbaarder wordt...

Groet, Bert

Bert,

In mijn standaard brandstof zit 10% nitro, 14% Titan en de rest Methanol. Dat gebruik ik ruim 10 jaar probleemloos, zowel voor mijn 4-takt (Saito en OS) als 2-takt. bedoel je met vetter gewoon enige tijd met een slag meer voor de naald, en dus wat meer rook, of moet ik (tijdelijk) meer olie gebruiken?

Eric Schumacher

Gewoon wat rijker zetten. Geen extra olie bijvoegen, dat leid over het algemeen alleen maar tot meer problemen (en je hebt een speciaal kannetje nodig, anders vergis je je bij je overige modellen)

Verder gewoon een of twee tankjes niet het volle vermogen vragen en niet te lang achter elkaar vliegen. Een tankje korte hopjes met vettere instelling, en een tankje heel rustig wat rondpruttelen is wel het minste wat ik zou doen, al was het maar om de motor te testen.

Vertoont hij dan geen raar loopgedrag, kun je dan weer heel geleidelijk terug naar je normale instellingen (geleidelijk: NOOIT in een keer naar "de juiste" afstellingen draaien)

Groet, Bert

Hij loopt!
Vanmiddag in de tuin, twee tegels op de skids.
Gelijk bij de eerste keer liep de gerenoveerde motor. Ik heb hem twee tankjes laten lopen met een vette afstelling.
Ik wacht nog even op de nieuwe gloeipluggen voor de laatste afstelling. Ik denk dat deze plug niet al te best meer is. Zonder te blijven gloeien via de kabels, slaat de motor af bij lage toeren.
Nu zijn die C 6-s Novarossi pluggen vrij koud, dus als een nieuwe het niet doet, probeer ik het eens met een warme O.S. #8.
Volgende week misschien invliegen. Ik moet eerlijk zeggen, met die grote rotor, en de Novarossi hoog in de toeren met een hoop rook is het een vervaarlijk monster. Heel wat anders dan electro.

Wordt vervolgd.

Eric Schumacher

Update;

Gisteren Novarossie C6-S pluggen ontvangen. Vandaag getest op het veld. Er stond zoveel wind, dat de instructeurs het vliegen niet aandurfden. Hij liep echter prima. Ook stationair. Volgende week de maiden. Volgens de broer van de vorige eigenaar heeft ie nog nooit zo goed gelopen als nu. Ik vind het wel leuk om die Heli met de vintage set-up weer in de lucht te krijgen. Het enige compromis is de GY-401 gyro i.p.v de oude 3D gyro van Robbe, een zeer sterk verlopende piezo gyro.

Groetjes,

Eric Schumacher

Gefeliciteerd met de restauratie van de motor!

Nu een foto van het geheel.... :)

Groet, Bert

Bert,

Hier alvast wat afbeeldingen van voor de restauratie. Maar van die nieuwe lagers, zuiger en zuigerbus zie je natuurlijk niets. Bij de (re) maiden zal ik ook een paar foto's proberen te maken. De Heli-oldie dagen in Eibergen hebben we dit jaar dus niet gehaald.
full
d, maar volgend jaar is de Futura nog weer wat vintager zullen we maar zeggen.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back