Npo molniya molniya-1 bouw

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door seiran, 28 mei 2024.

  1. seiran

    seiran

    Lid geworden:
    23 jun 2012
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Joure
    Student...

    Gebruik jij trouwens wingtips op jou canard vlieger?
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.033
    Locatie:
    Rotterdam
    Dit is het ontwerp, vanuit het computerspel (crimson skies)
    [​IMG]

    [​IMG]


    voor het idee, dit is mijn gooi en smijt versie, versie 1
    [​IMG]

    dit is de bouw van versie 2, ronde romp, verder alle formaten etc identiek
    Bovenkant
    [​IMG]

    onderkant
    [​IMG]

    en een nieuwe neus, omdat de oude canard te zwak bleek te zijn voor de landingen
    [​IMG]

    [​IMG]

    Die canard:
    die van mij valt al onder functioneel, niet als sier
    je ziet dat bij mij de roeren ook niet groot zijn.
    Maar, net als het stabilo bij een conventioneel toestel
    want de elevator als roer is meestal ook niet perse groot. maar doet duidelijk wel een hoop

    alleen zit dat bij een canard toestel toevallig aan de voorkant.
    Dacht dat ik mijn canard 10% van het gewicht had gegeven, en daar is het zwaartepunt op bepaald.
    daarmee vliegt hij best netjes en gemoedelijk.

    Zoals eerder gezegd, ik heb hem qua afstellen in de zender als vliegende vleugel benaderd.
    Dus de 2 roeren in de hoofdvleugel (bij mij de bovenvleugel) doen aileron EN elevator.
    daarna heb ik een elevator signaal opgezocht, en dat naar 1 losse servo gemixt in de zender.
    dat werkt eigenlijk heel erg goed.
    voor dit toestel :D
     
    Laatst bewerkt: 10 jun 2024
  3. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.411
    Bij ons op de club was ook een bouwer van dit toestel.

    Proefruns gemaakt op het veld, maar ik heb hem nooit zien vliegen.

     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.033
    Locatie:
    Rotterdam
    Als ik hem zo zie, lijken er wel een paar wijzigingen te zijn in het ontwerp
    De romp lijkt langer in verhouding, canard kleiner
    ben benieuwd of het ding gevlogen heeft :D

    ben ook wel benieuwd naar de snelheid waarmee het ding van de grond wil..
    ik weet van de mijne dat eenmaal in de lucht, hij best langzaam kan vliegen
    maar dat hij met de start toch wel een zeer stevige zet wil hebben
    tot het punt dat ik mijn 500 gram kistje eigenlijk aan mn elastiek wil knopen..
    hij heeft gewoon wat vaart nodig voor die canard.
    en het is een pusher, dus heeft ie zowieso al wat extra vaart nodig

    ik wil hem persoonlijk nog steeds een keer groot maken..
    retracts erin, liefst ook een brandstoffer erin
    maar voor je zo'n investering doet, wil ik toch weten wat het ontwerp doet en wil
    internet heeft in totaal denk ik 2 of 3 vliegende versies, als ik de fora moet geloven..
    en geen ervan is er echt heel duidelijk over
    dus in zoverre heb ik hem ook echt vanaf 0 moeten bouwen :D
    uitslagen, zwaartepunt, niets was bekend..
    heb ik nu wel. stel, iemand wil wat :D
    ik heb ook niets aan het originele ontwerp veranderd, alle verhoudingen, hoeken, roerformaten etc zijn hetzelfde als het overzicht vanuit het spel toendertijd
     
  5. seiran

    seiran

    Lid geworden:
    23 jun 2012
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Joure
    Lang geleden van dat spel te hebben gehoord maar euhm mooi model was daar niet op gekomen om zo eentje te maken. Ik had eerst wel andere voorstelling bij jou model toen je er over sprak althans niet van die computer spel.

    Ik ben nu op zoek naar een ander model om te maken ten tijden deze op de printer ligt.

    Geen idee nog wat, spoken paar dingen door me hoofd. Geen canard vliegtuig daar ben ik wel over uit maar ook geen vliegende wc pot.
     
  6. seiran

    seiran

    Lid geworden:
    23 jun 2012
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Joure
    Net ff inspiratie op gedaan bij africa aviation.
    20240608_164440.jpg

    Motor pod met esc "luchthapper" geinspireerd door de nose cowling van een fokker dr 1 maar dan anders

    Deze ga ik bekleden met papier mache
    (Komen mog meer spars/ribs bij.

    Ik noem hem happy simple aircraft

    Word mijn test bed voor een programma genaamd wing helper.

    Het word een high wing, met een hele simple body, hoge staart beam (Tube) dat in geschoven kan worden voor transport maar ook als extra mogelijkheid om de cg/balans aan te passen door de lengte te veranderen van de staart beam, aka verder in of uit te schuiven.
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2024
  7. seiran

    seiran

    Lid geworden:
    23 jun 2012
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Joure
    De body als je ziet op de screenie, word een "hangende" 1 soort flying ugly stick achtig idee. Ondersteund door 5 plankjes van 3 mm dik en 20 mm hoog en 230 mm lang. Elke spar of rib hoe je ze maar wilt noemen bevat een mogelijkheid om de tailboom te locken.
    Vandaar ook in en uit schuifbaar.

    De hoogte en horizontale vleugels krijgen een heel simpel systeem af gekeken van hoe de fan bladen van een jet engine in plaats gelockt worden zo dat ze easy vervangbaar zijn zonder lijm.

    Voor de hoofd vleugel ben ik nog een beetje in twijfel of ik beide ailerons met 1 top mounted servo of beide een aparte servo gebruik.

    Heel groot word hij niet de bedoeling dat je hem in een vrij grote rugtas kunt vervoeren. (bij wijze van) Vandaar ook de in schuifbare tailboom. Vleugel word max 400mm per kant. Hangt er vanaf welke vleugels ik ga gebruiken. Vandaar ook test bed in wing helper zitten paar leuke ontwerpen maar geen zin om voor elke type vleugel nieuwe romp te maken, met dit toestel kan ik straks verschillende vleugels uit proberen Met een paar handelingen de lengte veranderen en andere vleugels monteren.
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.033
    Locatie:
    Rotterdam
    Om de buitenkant van de romp te maken, kun je evt ook gebruik maken van krimpfolie
    daar zijn de meeste kisten mee bekleed
    zoek op Oracover
    heb je een strijkboutje voor, sommigen doen het met een hete fohn
    beetje warm maken, lijm activeert
    warmer maken, de boel krimpt en trekt strak

    om dan tussen de ribben in te zorgen dat de folie niet zo omlaag gaat, maak je meestal gebruik van "stringers"
    reepjes balsa, zeg 3x3 mm tot 5x5 mm, die in de rib worden opgenomen, en in de lengterichting langs de romp lopen.
    daar gaat de krimpfolie op liggen, en zo wordt het mooier rond.

    Het is ook niet zo zwaar, en ook zeker niet zo kwetsbaar als papier machee
    zo is mijn versie 2 ook gemaakt.


    voor je idee hier:
    Tail
    hou in de gaten dat als je de tail inschuifbaar maakt, je hem wel altijd op dezelfde afstand uitschuift
    elevator uitslag op 400 mm is leuk, maar schuif je hem maar 200 uit is het opeens niets
    die staart is een hefboom, des te langer des te netter te sturen met weinig uitslag
    korte staart = korte hefboom, wendbaar.
    kan wel zijn dat de uitslag op 400 mm veel te klein is bij 200 mm

    vleugel:
    dan moet je wel heel goed in de peiling houden wat je invalshoek van de vleugel is.
    normaal zorg je dat 1 vleugel precies vast zit op zijn invalshoek. profiel maak je ook in de romp.
    als jij meerdere vleugelprofielen gaat testen, past jouw ontvangende kant niet
    dus moet je per vleugel zorgen dat het middendeel wel past
    of een andere voorziening maken dat de invalshoek niet wijzigt per keer opzetten
    als die invalshoek niet klopt per keer opzetten, is dat meteen het verschil tussen een kist die geweldig vliegt, of helemaal niet vliegt.

    servo's
    is natuurlijk een tik persoonlijk
    zelf vind ik 2 prettig, omdat je dat ook netter af kunt stellen via de zender. en wat minder geklooi, omdat je "gewoon" twee hevels aan de aileron vast zet.
    en je kunt bepalen waar die kracht de aileron in gaat, wat belangrijker op langere ailerons
    1 kan ook, dan moet je alleen even zorgen dat de overbrenging vanaf midden vleugel naar de ailerons klopt..

    Romp:
    wat voor hout ga je gebruiken voor die 3mm latjes?
    in multiplex achtig materiaal zou ik gevoelsmatig nog "ok" zeggen, balsa is dat te krap
    ook een voordeel als je stringers en krimpfolie gaat gebruiken, voegt best veel stijfheid en sterkte toe
     
    MadRay66 vindt dit leuk.
  9. seiran

    seiran

    Lid geworden:
    23 jun 2012
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Joure
    Waar in te haken op uw betoog/verhaal.

    Eerst maar ff de simpele dingen.

    Het type hout, ik kon je er geen antwoord op geven, ik ben geen expert in te zien aan de structuur en kleur etc wat voor hout het is.

    Gevraagd aan iemand die er iets meer verstand van heeft dan ik.
    Vuren of berken.

    Beter gezegd de gratis verf roer stokken die je bij menige bouwmarkt hebt liggen.

    Servo.. tsja in dit vliegtuigje stop ik me "junk" rc onderdelen. Kast vol liggen met esc's motoren noem het maar op.

    Kans dat het een brakke /zwakke esc is is groot. Dus 1 servo minder geeft de andere iets meer "lucht" ja liefste vlieg ik ook met 2 servos in plaats van 1 voor aileron maar ja als ik er 1tje moet op offeren dan is dat wel de gene.

    Papier mache en waarom geen krimfolie.

    De romp word niet belegt met papiermache.
    Alleen de vleugels.

    Waarom geen krimfolie de precieze redenen is mijn ribs zijn niet van hout maar pla en om daar met een hete strijkbout overheen te gaan, liever niet dan wel.
    Het zou wel kunnen hoor dar hoor je me niet zeggen echter zul je nog voorzichtiger te werk moeten als bij hout en krimfolie alleen de kans dat het "mis" gaat is vele malen groter. (Vervorming van het plastic)

    Sinds ik mijn 3d printer heb neem ik de moeite niet meer om zelf tig ribs uit te zagen. (Lui)

    De romp beleg ik 9 van de 10 keer met karton van speelgoed dozen/verpakkingen.
    Mijn favo hierin is van playmobil
    1mm dik redelijk sterk, als je goed rekening houd met de naven kun je goed buigen heeft een mooie gladde kant die ik vaak voor de binnen kant gebruik en de normale bruine karton kleur wat eigenlijks de binnenkant is kun je bespuiten en doen mee wat je wilt.

    Mijn serieuzere vliegtuigen bekleed ik hier ook de vleugels mee. De ribs zijn meer vormgeving dan daadwerkelijke structuur.
    Tuurlijk heeft het wel structurele waarden alleen weer anders dan bij balsa wings.

    Het is ook maar net in welke richting je print in waar het item zijn sterkste kanten heeft.

    Jij was ook de gene die zei waarom niet pla light weight.

    Mijn ribs wegen 1 gram met gewone pla plus soms wel ietjes meer 1,22 gram bijvoorbeeld. Ik kan 10 ribs gebruiken van de zelfde grote en dan zit ik op 10 tot 12 gram. 12 tot 15 min per rib als ik ze print op 0.185 mm dus minder dan 0,2 mm per laag ze zijn bijna met zo sterk misschien wel sterker dan balsa.

    Ik weet niet of pla lw en met name wat het extra kost hier tegen op weegt. Daarom vroeg ik je om je gram per meter geloof ik dat ze dat wegen. Althans bij mijn pla plus is dat 1,35.

    Kost me 0,03 cent per rib aan materiaal ex stroom.

    Met mijn printer hoef ik ze nauwelijks na te bewerken, zeer weinig verschil in afwijkingen per rib wat ik met hout wel eens de mist mee ben in gegaan (te veel geschuurd aan 1 kant bijvoorbeeld)

    Alles wat ik er in stop print ie ook.
    Redelijk plug and play zeg maar.

    Het gaat meer om hoe je iets tekent dan hoe je printen moet.

    Pla lw weight is wel de go to stuff wanneer je je hele vliegtuig romp vleugels plus skin wilt printen, met pla plus althans die ik heb bij een redelijke grote volledige geprinte rc cessna moet je niet raar op kijken dat ie dan gauw een 1,5 kg weegt misschien zelfs wel meer zonder enkele electronica.

    Never dat je een redelijk size rc plane kunt printen met pla plus en verwachten dat je beneden de 250 gram blijft. Zelfs met pla lw gaat je dat vaak niet eens lukken en hele kleine modelen vind ik persoonlijk geen hol aan.

    Voor mijn rc boten is dat gewicht niet erg en zelfs vaak wenselijk. Rc autos ja daar is het ook niet super wenselijk al dat extra gewicht.

    Vliegtuigen. Tsja beetje een paradox want in wezen willen we allemaal gewoon kunnen vliegen met meer dan een pakje boter zonder gezeik en gezeur toch zo als we jaren lang hebben gedaan zonder echte problemen.

    Maar ja de wet schrijft nu eenmaal bepaalde eisen voor, super leuk vind ik ze niet met name dan de 250 gram limiet

    Dus ja ga je andere wegen zoeken.
    En dat was voor mij papier mache, je kunt het zo dik of dun maken als je zelf wilt.
    Kost geen drol, zelfs de lijm kun je zelf maken, eens wat anders dan vleugels bespannen met aldi boodschappen tasjes of tape of kaft folie etc. Alles waar ik maar geen hitte bron voor nodig ben (krimfolie)

    Rc vliegtuigen klinkt misschien gek maar super serieus neem ik dat niet althans de veiligheids regels wel uiteraard maar betreft modelen en het bouwen en of crasht of niet.

    We zijn geen boeing of airbus die rekening moeten houden met minimaal 100 plus personen vervoeren dag in dag uit per vlucht.

    Het gaat om het lol hebben en plezier beleven. Zowel aan het bouwen, prutsen, ontwerpen, gekke dingen proberen (binnen de grensen offcourse) niet zoals peter sripol deze week een video heeft gepost van een vliegende werkende grasmaaier.
    Leuk dat het kan maar roept bij mij ook weer aantal punten op dat ik denk is het wel zo slim om zulk soort video's te posten..

    Verder ik heb een kast vol liggen met rc electronica.
    Iets van 30 esc's, 40 motoren, tig volledige flightcontrollers (gps range finder 433mhz telementry etc)

    Tig vtx jes.
    Tig zenders waarvan 1tje bereik heeft van 10km maar die gebruik ik nooit en ook nog nooit gebruikt behalve range test.

    Iets van 30 servo's
    Schermen, brillen, 5000 schroeven 5000 moertjes in verschillende soorten en maten,200 setjes aan propellors in allerlei soorten en maten.

    Daarom zei ik ook als je in de buurt woont kom eens langs maar ja als ik je profiel info lees dan denk ik aan groen wit en niet die van stad groningen en dat is helaas letterlijk andere kant van nederland.

    Moet er toch eens wat mee doen he. Hahahha zal me vrouw ook blij mee zijn met meer kast ruimte.

    Dus als iets crasht en het gaat stuk tsja jammer dan, heb wel genoeg vervanging liggen.
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.033
    Locatie:
    Rotterdam
    kijk, nu heb ik meteen wat achtergrond wat je al gedaan hebt qua bouw :D

    Qua warmte en folie, hoef je niet zo bang voor te zijn.
    zolang je normaal doet.
    ik heb folie op schuim in sommige kisten, dat schuim smelt sneller dan jouw printdelen (denk ik)
    zolang je de strijkbout maar zodanig zet dat de lijm net activeert (meestal op half)
    en je folie even zo knippen dat niet niet al te veel heet hoeft te stoken om strak te trekken

    qua hout
    meestal in de vliegende modelbouw zit je op balsa voor dingen zoals ribben, indekking, stringers etc.
    Vuren voor de onderdelen waar gewoon kracht bij nodig is. Blok waar een landingsgestel in gezet wordt of een blok hout waar de vleugel op geschroefd wordt.
    meestal kleine delen.
    Multiplex vaak voor romp ribben, schot waar de motor aan hangt.

    Hobby: dit is precies waarom ik aan vliegtuigen begonnen ben :D
    beetje knutselen, bouwen, testen.
    af en toe wat nieuws proberen. ik ben meestal van iets te stevig bouwen (zwaar)
    al gaat het de laatste tijd beter

    dit type vliegtuigen, lekker snel bouwen, niet te moeilijk, qua electronica wel opletten dat het nog een beetje klopt met de servo's
    heb je 2 servo's die echt anders reageren op de zender (ene veel langzamer dan de ander) zou ik die niet samen gebruiken
    je weet zelf wat de servo's hebben meegemaakt..
    is het vorige toestel zachtjes geland, daar kapot verklaard, of zat er een magistrale crash bij?
     

Deel Deze Pagina