NRW CUP zondag 22 September Losser

Discussie in 'F5J' gestart door funpeter7823, 30 aug 2019.

  1. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    858
    Locatie:
    Emmen
    Na de succesvolle en zonnige editie van 2018 moet er natuurlijk een vervolg komen in 2019.

    De inschrijving is inmiddels geopend via www.am-contest.eu .

    http://am-contest.eu/de_DE/wettbewerb?id=194

    Voor wie dit te veel moeite is kun je je ook aanmelden via een PB aan mijzelf.

    In de pauze worden de deelnemers en helpers voorzien van overheerlijke hamburgers.

    Check voor vertrek even de nieuwe locatie.

    https://www.google.nl/maps/place/Mensmanweg+&+Strengeveldweg,+7588+PG+Beuningen/@52.36031,7.0611278,17z/data=!4m2!3m1!1s0x47b822f4c59fff61:0x2052b1da9b9e85f

    Tot de 22ste, groet Peter
     
  2. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    NRW-cup
    Daarvoor gelden nog steeds de (afwijkende) regels als in 2018?

    Dus max 8 minuten vliegen, standaard minimaal 50 punten voor starthoogte in mindering?

    Leuk overigens!


    Groet

    Johnny
     
  3. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    858
    Locatie:
    Emmen
    Klopt helemaal Johnny. Starten onder de 100 meter levert niets op, en maximaal 8 minuten vliegen.

    Ben je weer van de partij @soarer ??
     
    Laatst bewerkt: 31 aug 2019
  4. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    858
    Locatie:
    Emmen
  5. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    Hoi,

    Begin maandag na 5 weken vakantie weer met werken :confused:. Dan weet ik ook hoe mijn rooster er rond de 22e uit ziet.
    Het was vorig jaar een leuke wedstrijd met een internationaal sfeertje. Dus heb er wel zin in.

    Johnny
     
  6. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    858
    Locatie:
    Emmen
    Inmiddels 18 deelnemers, de weersverwachting voor zondag is top.

    Inschrijven kan nog!!
     
  7. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    858
    Locatie:
    Emmen
    Wij zitten op 26 deelnemers, daarmee de grootste ééndaagse wedstrijd van het jaar, erg blij mee.

    Het weer voor zondag is nog altijd goed, ook de wind valt mee met 2 tot 4 meter.

    Wij gaan in 4 groepen vliegen, dat maakt het dat iedereen wat meer tijd heeft tussen zijn eigen vluchten.

    De indeling is inmiddels gemaakt, omdat er plekken in de indeling over waren zijn er een aantal dummy deelnemers toegevoegd.

    Wil je als dummy meedoen laat het mij dan even weten ? Funpeter7823@gmail.com
     
  8. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    858
    Locatie:
    Emmen
  9. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    858
    Locatie:
    Emmen
    Heb nog één plekje voor morgen, wie maakt mij los ??
     
    F3J-Karel vindt dit leuk.
  10. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Hoe was het vandaag?
     
    funpeter7823 vindt dit leuk.
  11. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    858
    Locatie:
    Emmen
    Doe morgen verslag.
     
    Justus vindt dit leuk.
  12. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    bedankt voor de leuke dag vliegen!

    Op de valreep kon ik dan toch meedoen, eigenlijk zou ik lekker gaan f3k-en met een paar mensen. De herdenking van Market Garden zorgde voor een gesloten luchtruim in de hele regio dus die afspraak kon helaas niet doorgaan. zaterdagavond dan maar besloten om een cx5 om te bouwen tot e-dlg die ik dan op zondag kan vliegen in Losser..... 2uur was ze klaar, alles werkt, lipo vol. Brian had me al eerder uitgenodigd om eens mee te doen en deze fun wedstrijd was erg geschikt. eenmaal op het veld was de conclusie dat de e-cx5 erg goed vliegt, maar dat de ontvanger veel verder van de regelaar moet zitten. Heel erg slecht bereik was het gevolg van mijn onwetendheid. stomme motoren;) Gelukkig was Brian meer dan vriendelijk door mij zijn e-vortex te laten vliegen, 2 groepen voor de mijne nog ff gauw zijn zender geprogrammeerd in mijn vliegmode, was ff stressen. Ideaal is anders maar het geeft wel aan hoe behulpvaardig men is voor ''nieuwkomers''. Het weer was uitstekend met vlagerige thermiek, turbulentie en bijna windstille momenten, uiteraard was de sink ook aanwezig.

    Behalve dat ik eea heb opgestoken over f5j ook gewoon een gezellige dag gehad, de hamburgers heb ik mij goed laten smaken btw!

    De start was echt compleet nieuw voor mij, om die 30 sec motorloop ook echt efficient en nuttig te gebruiken heb ik echt meer oefening nodig. mijn eerste vlucht ging zonder het te weten bijzonder goed, maar nadat ik een keer wat hoog was gestart wou ik in ronde 3 lager starten. dat was gelukt inclusief vlucht na 2 minuten. ouch, finetuning in tactiek is gewenst;) diezelfde fout later nog eens gemaakt, maar de allerlaatste vlucht heel fijn met een 1000 afgemaakt.

    De planning is om volgend seizoen een paar wedstrijden te vliegen, doe ik ook mee in de Master of Soaring competitie!

    Organisatie bedankt voor de gastvrijheid, we zien elkaar op een wedstrijd. Een bijzonder bedankje voor Brian, alle hulp tijdens de wedstrijd was meer dan prettig.

    Tot de volgende keer, Vincent Merlijn
     
  13. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    funpeter7823 vindt dit leuk.
  14. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    858
    Locatie:
    Emmen
    De tweede editie van de NRW CUP op het veld van MVC Losser was opnieuw een succes. Heerlijk zonnig weer met vaak lastige thermische omstandigheden.

    Voor aanvang van de wedstrijd bleek dat er gewoon de F5J regels van toepassing waren. Persoonlijk vind ik dit jammer. Van NRW Cup organisatie heb ik begrepen dat de oude regels niet het gewenste resultaat had, verdere instroom van nieuwkomers bleef uit. Gelukkig heeft Karel GliderScore goed in de vingers zodat alles vlot digitaal aangepast kon worden en op tijd gestart werd.

    Er waren uit eindelijk 25 deelnemers die meededen. Twee anderen waren voor niets gekomen door transportschade en omdat de verkeerde tippen waren meegenomen. Natuurlijk erg jammer.

    Een dergelijke wedstrijd kan natuurlijk niet zonder vrijwilligers. Vanuit de club was er veel support, er tijd in promotie gestopt en in de voorbereiding om alles soepel te laten verlopen. Gertjan had de gehuurde installatie van de subcommissie meegenomen, waarvoor dank, vooral omdat ik weet dat hij daar wel klaar mee is.

    Johan en Vincent vlogen met veel plezier hun eerste F5J wedstrijd, iets wat een mooie bonus is.

    De meeste wedstrijdvluchten waren uitdagend. Dat ondervonden ook de aanwezige Duitse piloten.

    Het podium bestond uit Karel, Lucas en mijzelf. Durf Karel en mijzelf wel een schouderklopje te geven omdat wij gedurende wedstrijd ook druk waren in de organisatie, al met al best knap. Johan was de beste Rookie.

    Ik zal later mijn eigen vluchten delen en de scores zodra deze binnen zijn.

    Na 16:30 uur ging iedereen tevreden naar huis, nagenietend van een mooie vliegdag en de kostelijke burgers in de pauze. En dat allemaal voor 15 euro aan inschrijfgeld. Kan het nog mooier ? Tot volgend jaar, hopelijk met meer deelnemers.
     
    jowa vindt dit leuk.
  15. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    858
    Locatie:
    Emmen
    Nadat duidelijk was geworden dat de regels veranderd waren was ik voor mijzelf niet geheel blij. Dit omdat ik alleen een Perfection LS van 1800/1900 gram mee had. Uitgaande van boven de 100 meter starten en 8 minuten te vliegen leek het mij een prima oefening voor een reservekist voor de laatste NK wedstrijd Alkmaar. Daarnaast waaide het minder dan voorspeld. Voordeel was wel dat als je één kist meeneemt er geen keuzestress is.

    De aanwezige concurrentie was aanzienlijk lichter, er stonden diverse Ultima 2's, Maxa's, een Prestige 2 en Explorers aan de start.

    Gezien de concurrentie was weinig gefocust bij de start van ronde 1, het voelde het koud aan. Met Alkmaar in gedachten koos ik ervoor om voor een start tussen de 190 en 200 te mikken. Dit als oefening. Dat lukt mooi met 194 meter. De meesten van de groep starten aanzienlijk lager. Dat bleek achter af niet de juiste keuze. Het ging tussen Johan en mijzelf, Johan vloog voor het eerst een F5J wedstrijd,maar kon met zijn piepschuim met hout kist mij niet echt pijn.doen. De eerste 1000 was binnen.

    In de tweede vlucht vloog ik tegen Vincent. Vincent had direct een 1000 gevlogen in zijn eerste vlucht. Voor mij was het daardoor direct "Game On". Ik wilde niet van hem verliezen. Het was rustig en warm rond de startplek, een goed moment om lager te starten en als eerste die dag onder de 100 meter te gaan. In een ruime bocht naar achteren gevlogen en direct de bel in. De meesten volgen vol, door ruim 60 meter lager te starten was het een mooie 1000.

    De derde vlucht was vergelijkbaar aan vlucht drie.

    Na de pauze werd duidelijk dat wij maximaal 6 ronden konden vliegen. Met de maximale punten op zak kon ik meer risico nemen. Dat pakte alleen in vlucht 5 niet goed uit. Down-wind ging ik te hoog. Achteraf bleek Peter Nelles Up-wind 40 meter lager te zijn gestart omdat hij de bel in vloog. Best balen wat ik moest in mijn vlucht flink knokken om boven te blijven, miste de ultieme beloning en een zekere winst voordat ronde 6 zou starten.

    Mijn grootste concurrent was uit eindelijk Jörg. Omdat hij zijn 6de vlucht had verkloot was ik voor mijn 6de vlucht al zeker van de winst. Hierdoor kon extra risico nemen in mijn laatste vlucht. Na hard werken pakte dit goed uit.

    Samenvattend was het duidelijk dat door het goede begin de wedstrijd steeds meer mijn kant op kwam. Gesteund door de behaalde punten kon ik steeds meer risico nemen en dat pakte goed uit. Blijkbaar waren de omstandigheden voor de meesten te lastig om constant te blijven scoren. De percentages lopen dan ook vrij snel naar beneden.

    Ook is het leuk om te winnen met een kist ontworpen in 2012 en de nieuwere generaties hiermee te verslaan.

    Hieronder deel nog de logjes van de diverse vluchten. Op naar Alkmaar.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    jve, jowa en Justus vinden dit leuk.
  16. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Hengelo
    Idem als Peter vloog ik ook met mijn reserve model, een Xplorer-2 3500 van ruim 1700 gram. 8 minuten moet dan wel te doen zijn vanaf 100+ meter. Echter werd het 10 minuten en vrije starthoogte wat ik niet als voordeel zie voor een instap maar goed. Komt nog bij dat er een keur aan lichte modellen aanwezig was dus zou het wel niet eenvoudig worden.
    Ondanks dat je als mede organisator veel randzaken op te lossen hebt en daardoor niet altijd de gewenste concentratie op kunt brengen ging het vliegen gaandeweg de dag steeds beter met een 3e plek als eindresultaat. Je "koopt" geen succes met een licht model dat is een illusie, het merendeel van mijn F5J modellen zijn omgebouwde F3J-ers.

    Hier de resultaten en vluchtscores
     

    Bijgevoegde bestanden:

    jowa, funpeter7823 en Justus vinden dit leuk.
  17. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    858
    Locatie:
    Emmen
    Nog een ander lijstje.

    Hieronder staat de score per deelnemer op basis van de gemiddelde score van de groep waarin hij vloog.

    De nummer 1 vloog in de meeste gemiddeld lastige groepen en de nummer 24 in de gemiddeld meest makkelijkste.

    1 3939 Winkler, Wilhelm
    2 4001 Nelles, Peter
    3 4003 Walvoort, Johan
    4 4056 Buendgen, Knut
    5 4144 Zwaan van der, Norbert
    6 4166 Sonntag, Hans-Werner
    7 4347 Dressel, Udo
    8 4359 Weiss, Uwe
    9 4407 Schuermann, Hans - Gerd
    10 4528 Keil, Wolfgang
    11 4534 Waehling, David
    12 4605 Nieuwhof, Wim
    13 4609 Zweers, Peter
    14 4611 Siemons, Gertjan
    15 4637 Syska, Jörg
    16 4713 Velthuizen, Eric
    17 4721 Stockhaus, Andreas
    18 4739 Dievelaar, Herman
    19 4765 Rußkamp, Lothar
    20 4805 Pilot 1, Dummy
    21 4818 Gouw van der, Brian
    22 4976 Pilot 2, Dummy
    23 4986 Planken, Lukas
    24 5013 Baalen van, Karel
     
    jowa vindt dit leuk.
  18. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dit had Joe Wurtz toch ook zo bekeken voor het WK?

    Ik vind het wat ingewikkeld en het is mij niet helemaal duidelijk wat je (wij) hier mee kunnen.
     
  19. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    858
    Locatie:
    Emmen
    Idd, heb het overgenomen van Joe.

    Het is even een half uurtje stoeien in Excel. Maar zal een eenmalige actie blijven.

    Je kunt wel een paar dingen eruit halen.

    Johan had pech om met een mindere kist in de lastigere ronden te vliegen.
    Karel en Lucas hebben de meer gunstige omstandigheden gebruikt om hun podium veilig te stellen.
    Ikzelf was echt op dreef :).

    Maar verder weet ik het ook niet.
     
  20. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    oost Gelderland
    Gisteren heb ik mijn eerste F5J wedstrijd gevlogen. Ik ben afgekomen op het principe van 8 minuten vliegen en de eerste 100 meter hoogte kost slechts 50 strafpunten. Daar ik het veld kende van de F3J vorige week dacht ik wel een leuke dag te kunnen beleven bij de NRW cup. Helaas vergrijsd ook de NRW cup en het toepassen van de reguliere F5J regels, om meer deelnemers te trekken(o.a. 12 deelnemers in Dingden) zetten mij al gelijk op achterstand.

    Ik vloog als nieuwkomer met een High Aspect van Art Hobby. Met een spanwijdte van 3.10 m bij 1800 gram [​IMG]
    met een vleugel belasting van circa 33 gram/dm. Geen partij tussen de Prestige 2 PK, de Xplorers (met winglets), de Barracuda, de Dynamic , Ultima II en noem maar op, zelfs een Nova met winglets. Alleen in de eerste twee rondes verschil kunnen maken. Door tactisch Peter te volgen naar de goede hoek en hoogte. Vervolgens met het materiaal, en matige talent, ruimschoots af moeten leggen in glijhoek. Waarna Peter boven mij ging vliegen. Als het bij mij niet lukt met het vinden goede lucht dan weet hij tenminste dat hij het langer uithoud dan ik. Met mijn beste resultaat van 975 in de tweede ronde ben ik best tevreden. Bij het echte thermiekdraaien kom ik met dit, (lijkt op) veredelde keukenkastje, zwaar te kort; hoewel ronde vijf weer best aardig ging. Kortom; bij makkelijke omstandigheden kan ik meer verschil maken en bij de moeilijkere lucht glij ik rustig naar onderen. Tijdens het vliegen ga ik uit van mijn eigen kracht en niet van andermans zwaktes. Juist de fouten van de toppiloten laten ruimte over voor de minder bedeelden. Je zag het gisteren in de eerste twee rondes duidelijk. De Duitse vliegers dachten weg te komen(letterlijk) met beperkte hoogtes in de groep van Peter en mij. Fout uitgepakt. Moeilijke omstandigheden of geluk? Voor mij pakte het goed uit. Ik heb gewoon gedacht dat ik die hoogte gewoon nodig had om boven te blijven. Lukas, de latere nummer twee in het eindklassement, startte slechts op 108 m. Landing werd gelijk beoordeeld maar hij landde bij 3:11 min.
    Hij is qua niveau en materiaal voor mij onbereikbaar. Toch is dat dan wel leuk dat het eventjes een keer lukt. Refererent aan het rijtje van Joe; nader analyserend; de piloot/vliegtuig afhankelijke factoren en de omgeving afhankelijke factoren maken samen het eindresultaat. Volgens de Duitse mede-piloten goed vliegwerk en een goed presterend model. Ik hou het bij geluk.........
     
    jve en Justus vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina