Nu gaat het gebeuren...

Hallo allemaal,

Na een jaar of 10 van alles te hebben gedaan met RC cars ga ik nu serieus proberen om het modelvliegen onder de knie te krijgen.
De gedachte en de interesse voor het heli vliegen is er al een aanzienlijke tijd maar omdat alle aandacht werd opgeslokt door het wedstrijd rijden met de auto ben ik er nog niet aan toegekomen.
Ik heb het heli topic al diverse malen gelezen in de afgelopen tijd maar kan niet echt een beslissing maken over het aanschaffen van een zender en heli.
Mijn gedachtes gaan uit naar;

Futaba 7c 2.4ghz
Trex 500 of 600

Mijn vragen hierover zijn;

Is dit een goede beginners combi?
Is het verstandig om me aan te sluiten bij een vliegclub om het heli vliegen onder de knie te krijgen?
Ben woonachtig in Den Bosch en weet iemand in de buurt een vliegclub waar men les geeft,al dan niet met leerling kabel?
Wat is voor deze combi de beste sim?

Het zijn een hoop vragen maar wil serieus beginnen en me iets aanschaffen waar ik de komende tijd goed mee voorruit kan.

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Gr Rogier

Klinkt als een prima combinatie, wel prijzig qua onderdelen als je crashed. Maar als je met een 450 start en daarna overstapt ben je netzoveel kwijt. Je krijgt vast het advies met een fp of coaxiaal te starten. Mijn ervaring is dat dat niet beslist nodig is.
Zorg wel voor voldoende budget voor vervanging van onderdelen want je zal zeker een keer crashen.

Laatst bewerkt:
betere heli sim is phoenix rc
volgens mij beter e 500, iets goedkoper herstellen en toch minder nerveus en beter zichtbaar dan e 450.
goed dat je direct naar e club wilt gaan, dat is een van de beste dingen die je doen kunt!
veel succes!!

Bedankt,

Het is natuurlijk met elke hobby zo dat je spares nodig hebt en daar hou ik wel degelijk rekening mee.
Met de heli die ik ga kopen blijf ik sowieso het eerste jaar vliegen tot het zover komt dat ik meer kan als de heli maar dat zal nog wel even duren denk ik....
Er moet natuurlijk ook gesleuteld worden en afgesteld en daar heb ik totaal geen kaas van gegeten.
Is het onverstandig om de heli tweedehands te kopen?
Ik zie hier namelijk nog wel eens een mooie voorbij komen waarbij de prijzen,natuurlijk niet onbelangrijk,ook best aantrekkelijk zijn.
De zender wil ik nieuw en ik lees wel eens de verschillen tussen de dx7 of de 7c maar rij al jaren met stuurwielzenders van Futaba en ik ben daar gewoon erg tevreden over qua bediening,duurzaamheid en mogelijkheden.
Die phoenix sim is best prijzig zag ik.Ik ga eens een oproep doen in het gevraagd topic voor een sim,misschien dat iemand er nog 1 heeft liggen en hem niet meer nodig heeft.
Nog tips waar ik op moet letten bij het vinden van een geschikte club of weet iemand een club in de buurt waar ik terecht kan als beginner?

tja prijzig...
geen sim zal je veel meer kosten vrees ik.
goede aan phoenix is dat ie dus steeds upgradeble blijft.
ik had bv een van 2 jaar oud, is nu gewoon up to date!

Hallo.

Voor 20 euro kan je ook een dummie zender kopen.
De goede software is vast wel ergens te krijgen.
Kan je de besturing mooi onder de knie krijgen.

Gr Erwin.

neh, geen dummie zender..
voelt anders aan, ander gewicht, andere weerstand in de sticks..
ja FMS.. die is bijna gratis....

Ik heb een topic in gevraagd geplaatst dus afwachten.
Wat betreft die dummy zender,ik koop me sowieso een nieuwe zender dus lijken mij de kosten van een dummy zender onnodig toch?

De kosten voor de sim heb je snel terug verdiend. Ik gebruik ook Phoenix en ben er erg tevreden over. Ook online kun je vliegen met je vrienden of compleet onbekenden.

De 500 is een mooie mix tussen betaalbaar/zichtbaar/stabiliteit. Een 450 is veel instabieler maar wat ik daar het meest lastige van vind is de zichtbaarheid. Vooral als je nog niet zo goed kunt vliegen. Voordeel van de 450 is dat deze erg goedkoop te herstellen is.

De 500 is iets duurder dan de 450 maar ook de onderdelen zijn goed betaalbaar. Een crash is meestal met een paar tientjes weer verholpen. Heli is mooi stabiel en er is veel voor te krijgen. Prima te upgraden ook.

De 600 wordt echt een stuk groter en daarmee ook een heel stuk duurder. Een crash kost je snel al meer dan 100 euro en kan flink oplopen. Voordeel bij deze heli is wel dat hij lekker stabiel is en goed zichtbaar.

Wat moet je nu kiezen? Voor de zender, volg je gevoel, zit wel goed. Koop in ieder geval de sim, kun je veel oefenen en uitproberen. De heli moet je een keuze maken op bovenstaande en adviezen van andere (ik heb een paar voor/nadelen opgenoemd)

Zit je helemaal niet om het geld verlegen en ben je niet bang voor de crashkosten, twijfel dan niet en neem de 600. Let wel dat het een flinke heli is dus ook de ruimte om op te bergen heb je echt nodig :)

Succes met deze leuke hobbie.

Thnx Burp,

Dit is wel iets heel anders dan 4 wielen en ik ga er vanuit dat ik nog wel een keer iets ga beschadigen (al probeer ik daar maar niet aan te denken)
Ik heb geen boom in de tuin staan waar de flappen aangroeien helaas dus crashkosten mogen van mij best lekker goedkoop zijn maar ik wil wel iets fatsoenlijks waar ik het vliegen mee onder de knie kan krijgen.Denk dat de 500 voor mij dan de beste keuze is.
Er is een hoop electronica te verkrijgen en ook daar wil ik betrouwbaar en degelijk materiaal in.Is de standaard align electronica afdoende of kan ik beter iets kopen zonder dit alles en zelf iets fatsoenlijks inbouwen?

de standaard is meer dan voldoende hoor om mee te starten!
ik vlieg nu bijna 3jaar en nu pas begin ik te tic-tokken.
en de 500 kan dat perfect aan!

groeten

Laatst bewerkt:
Bedankt,

Het is natuurlijk met elke hobby zo dat je spares nodig hebt en daar hou ik wel degelijk rekening mee.
Met de heli die ik ga kopen blijf ik sowieso het eerste jaar vliegen tot het zover komt dat ik meer kan als de heli maar dat zal nog wel even duren denk ik....
Er moet natuurlijk ook gesleuteld worden en afgesteld en daar heb ik totaal geen kaas van gegeten.
Is het onverstandig om de heli tweedehands te kopen?
Ik zie hier namelijk nog wel eens een mooie voorbij komen waarbij de prijzen,natuurlijk niet onbelangrijk,ook best aantrekkelijk zijn.
De zender wil ik nieuw en ik lees wel eens de verschillen tussen de dx7 of de 7c maar rij al jaren met stuurwielzenders van Futaba en ik ben daar gewoon erg tevreden over qua bediening,duurzaamheid en mogelijkheden.
Die phoenix sim is best prijzig zag ik.Ik ga eens een oproep doen in het gevraagd topic voor een sim,misschien dat iemand er nog 1 heeft liggen en hem niet meer nodig heeft.
Nog tips waar ik op moet letten bij het vinden van een geschikte club of weet iemand een club in de buurt waar ik terecht kan als beginner?

Ik sluit me een beetje bij de voorgaande adviezen aan: Sterker nog: ik durf wel zo ver te gaan om te stellen dat voor een beginner de 600 eigenlijk géén voordelen heeft t.o.v. de 600; de 500 is al ruim groot genoeg om een prettig vlieggedrag voor en beginner te hebben. Tevens worden accu's, laders en onderdelen alleen maar exponentieel duurder met de afmetingen.

Tweedehands is voor een beginner niet aan te raden: om veilig een tweedehands te kopen moet je weten waar je naar moet kijken, en als beginner kun je nou net dát niet! Dat is nl. méér dan met eigen ogen zien dat de verkoper de heli voorvliegt, je moet ook eventuele slijtagepunten, verborgen schade etc etc kunnen opmerken.
Ook kun je niet altijd uitgaan van de opgegeven reden voor verkoop: Voor hetzelfde geld was de heli van een beginner die geschrokken is van de moeilijkheidsgraad, snel de heli optisch gerepareerd heeft en weer van de hand doet. Meestal koop je met een tweedehands heli ook tweedehands ellende. Kortom, de factor geluk komt hier om de hoek kijken, en dat is nou net de factor die je juist volledig moet zien uit te sluiten. Ik zeg maar zo: geluk is niets meer dan de tijdelijke afwezigheid van ongeluk:D

Simmen is leuk, maar ik raad je dringend aan, éérst in werkelijkheid te leren vliegen, en de sim alléén te gebruiken om je "real life" vaardigheden te vergroten. Anders is de kans dat je op de sim verkeerde gewoontes aanleert, meer dan levensgroot. Ga bij een club vliegen waar men je GOED helpt: als je met wat goed bedoelde adviezen naar een afgelegen hoekje van het veld gestuurd word maar niemand komt even naast je staan om te kijken wat je nou precies doet en aanwijzingen te geven, sorry, maar zoek dan een andere club, of zoek een vliegschool. Zijn er ook in het zuiden van het land genoeg van. Koop een trainingskruis (of maak een hoepel van electriciteitsbuis, kosten minder dan 5 Euro).

Er word hier erg veel geschreven over onderdelen en dat je die nodig gaat hebben, maar mijn ervaring is, dat als men op boven bescheven manier begint, het meerendeel van de beginners leert vliegen zonder zelfs maar één keer schade te vliegen. Voor ik met mijn vliegschool begon heb ik zeker een man of tien leren vliegen op die manier (dus zonder sim, en zonder leraar-leerlingsysteem) en dat heeft nooit zelfs maar één rotorblad gekost....

Groet, Bert

Ik ga vanmiddag kijken bij de vliegclub in Nistelrode.
Bedankt alvast allemaal voor de goede tips en hou jullie op de hoogte wat de vorderingen zijn.
@Bert...woon je toevallig in de buurt? ;) Oldeberkoop klinkt ver weg vrees ik....

Ik ga vanmiddag kijken bij de vliegclub in Nistelrode.
Bedankt alvast allemaal voor de goede tips en hou jullie op de hoogte wat de vorderingen zijn.
@Bert...woon je toevallig in de buurt? ;) Oldeberkoop klinkt ver weg vrees ik....

Helaas.... Er is in Friesland (waar ik dus zit) ook een Berlikum, maar da's weer niet waar jij woont.... Beter even contact opnemen met GEVAHO, die heeft je zojuist hulp aangeboden zag ik, en die zit veel dichter bij jou in de buurt....

Groet, Bert

Gisteren mijn turnigy 6s lipo's binnen gekregen,zender Futaba 7c is ook onderweg.Zo dadelijk ga ik de 2 HK500GT's ophalen en nu alleen nog wachten op de electronica.

-Hobby King 401B AVCS Digital Head Lock Gyro
-3 X Turnigy MG930 Digital Metal Gear Servo 3.6kg / 26g / 0.14sec
-Turnigy Typhoon 500H Heli Motor 1800kv (500 Class)
-Align rce bl60g regelaar
-Align ds520

Zal proberen een leuk verslag te maken van de bouw...en tips zijn natuurlijk welkom :)

Back