Nu NiMH, straks LiPo

• Topicstarter Topicstarter Dudok12
  • Startdatum Startdatum
D

Dudok12

Guest
Voor zoon's (en mijn :)) verjaardag heb ik een Traxxas Stampede VXL (met brushless motor) gekocht met een Graupner Ultramat 6 en 2x Graupner 3000 mAh NiMH accus. Hiermee hebben we gereden (leuk!), eerst nog in training mode en dat is nu nog even rap zat als noob's in het RC gebeuren, maar nog even en we gaan voluit...

We doen nu 20-/ 30 minuten met een accu, maar dat wordt straks vast minder, als we harder (durven) gaan. Als ik nog harder wil en/of langer wil kunnen rijden, moet ik dan hierna betere NiMH accu met grotere capaciteit gaan kopen, zoals een Corally 4600 mAh of is een LiPo 2S/3S de weg om te gaan?

BTW: een hoge eindsnelheid is niet echt wat ik zoek en met het bijgeleverde tandwiel komt er al meer (eind-)snelheid... Ik wil meer koppel en langer rijden op een accu... Klopt het dat voor mij dan een LiPo 3S niet nodig is?

De Ultramat 6 kan LiPo 2S en 3S accus laden. Wel heb ik dan een balancer nodig. Wat zijn de ervaringen met de Ultramat 6 + (Graupner) balancer + LiPos? Ben ik wellicht niet beter af met een andere lader met ingebouwde balancer, of wordt dit veel duurder dan alleen een balancer?

Dank voor jullie geduld...

wel lipo's zijn iets duurder maar geven méér vermogen, een 3s is afgeraden, tov een nimh accu gaat de snelheid bijna X2.

een lipo heeft ook meer zorg nodig, niet te ver ontladen of overladen, niet te warm rijden(60+°) enz...
rijtijd met bv een 4000mah lipo is altijd wel wat langer dan de rijtijd met een 4000mah nimh.

bij een nimh heb je al bovenstaande niet en kan je gewoon rijden hoe je wilt.

maw : ga voor een 2s als je meer power zoekt en geen schrik hebt van de extra zorgen, blijf bij nimh als je je geen zorgen wilt maken dat je je lipo overbelast.

een andere lader is misschien sowiso aan te raden, gewoon zodat je wat sneller kunt laden.
een ultramat 16 is wel een goede lader voor lipo's, zeker een aanrader en makkelijk 2de hands te vinden.

En daarbij kun je met een lipo veel langer op een bepaalde snelheid rijden. Bij nimh ga je steeds langzamer

Inderdaad. 3S lipo heb je gewoon heel veel vermogen, en ligt je top rond de 90 met standaard tandwielen met een stampede denk ik. 2S lipo zal zoiezo harder gaan dan NiMH. Je spanning zakt niet in, lipo is lichter (dus meer snelheid), en een hogere spanning dan 6S nimh.
Maargoed, je acceleratie met lipo zal wel zeker een hoop toe nemen. Ik trek (met mijn bandit dan, de buggy variant) bij ca. 90km/h nog wheelies op 3s lipo..
Die hoge acceleratie is trouwens ook al bij 2S lipo ;)

Als je nimh accu's van 4500mah of iets dergelijks hebt zul je waarschijnlijk iets harder gaan (pak en beet misschien 5km/h) omdat je accu (vaak) meer vermogen kan leveren.

Tja, verder denk ik niet dat je meer kan doen. ALs je meer acceleratie wil hebben en minder acceleratie kun je overwegen een kleinere pinion te pakken. Let er dan wel op dat je niet té licht vertand. Dan wordt je motor niet erg veel belast en maakt hij vaak al heel gemakkelijk hoge toeren. Kan resulteren in een oververhitte motor.

Tjonge ,jonge allemaal wel leuk wat jullie zeggen en het klopt ook ,maar iedereen vergeet even dat deze meneer een nimh regelaar gebruikt ,voor een lipo gebruik je een regelaar die daarvoor geschikt is M.A.W een die op 3 Volt afschakeld om te voorkomen dat je de accu naar de filisteinen helpt dan wel opblaast en met een bec of niet ,ergo eerst de regelaar vervangen voor het juiste type (afhankelijk van je motor en de bijbehorende stromen) en daar de lipo op aan passen

De Traxxas Stampede VXL kan met een regelaar geleverd zijn welke beide accutypes ondersteund. De regelaar die ze in de RTR set meeleveren, kan ook 3s lipo's aan.

Daarbij kun je best een 'NiMH' regelaar gebruiken met lipo's, als je zelf op rijtijden en prestaties let. Wil je wat meer zekerheid, kun je ook een externe lipo-safe gebruiken.

Ik heb ook een regelaar die geen lipo afslag heeft en toch met een 2s lipo gereden. Het klopt inderdaad dat je daarmee extra vermogen hebt. Maar omdat je zelf de rijtijd in de gaten moet houden, rijdt dit niet relaxed. Ik doe het bijna niet meer en ben nog opzoek naar een esc die lipo ondersteund. MAAR, als je wilt experimenteren... het kan wel en het is fun!

Ik heb ook een regelaar die geen lipo afslag heeft en toch met een 2s lipo gereden. Het klopt inderdaad dat je daarmee extra vermogen hebt. Maar omdat je zelf de rijtijd in de gaten moet houden, rijdt dit niet relaxed. Ik doe het bijna niet meer en ben nog opzoek naar een esc die lipo ondersteund. MAAR, als je wilt experimenteren... het kan wel en het is fun!

Als je een lipo cut-off koopt dan sluit je die aan op de balancer kabel, en als hij bij 3 volt de cel komt stopt de auto met rijden. Die dingen zijn niet heel duur denk ik

Dank voor deze discussie en een aantal antwoorden op mijn vragen! Zoals idd opgemerkt door Hezik ondersteund de regelaar 2S en 3S lipos. De regelaar schakelt naar 50% Vmax als de spanning terug loopt en stopt ermee als de spanning te laag wordt, om de lipo te sparen.

Ik ga maar eens lezen over 2S lipo accus voor in de Stampede VXL, want op basis van wat Lochii schrijft, is een 2S voor ons een mooie aanvulling en is 3S voorlopig een beetje veel van het goeie.

De Graupner Ultramat 6 kan ook 2S en 3S lipo accus laden, maar dan heb ik een (Graupner) balancer nodig. Heeft iemand ervaring met de Ultramat 6 + balancer? Ben ik wellicht niet beter af met een andere lader met ingebouwde balancer, of wordt dit veel duurder dan alleen een balancer?

Ik zie een hoop dingen die niet kloppen!

Een Lipo heeft niet zoveel aandacht nodig als een cellen accu! een Lipo laad men vaak gebalanceerd en blijft goed. Men denkt niet na dat een Cellen accu niet gebalanceerd wordt en daarmee enorm slecht in balans is.
Ook leg je een NiMh vol weg en pak ej hem een maand later dan kan hij al wel kapot zijn.
De 1e nacht verliest hij al 1000-1500 milis. (op bijvoorbeeld intellect paketten)

Ook Hoeft een lipo niet altijd met een balancer geladen te worden. Indien je af en toe de spanning van beide cellen meet weet je ook hoe je pack er aan toe is.
Wanneer je steeds onbalans hebt is of het pakket slecht of je vraagt teveel van het pakket.

De regelaar zonder lipo afslag maakt niet direct uit. Ik stel juist mijn regelaar in op een 4 volt afslag ipv de lipo afslag. Daarmee zakt hij minder snel is als mijn lipo inzakt. Ook zitten mijn lipos zo nu en dan onder hun minimale spanning, echter doen ze het nog perfect! nog nooit een stuk gehad. Gewoon gelijk opladen.

Ook leveren NiMh niet meer vermogen! Een NiMh accu zakt enorm in als je hem belast. Blijkbaar nog het voltage gemeten tijdens het rijden? Een lipo houd de 1e 3 minuten bij mij een spanning vast van boven de 7 volt. Een NiMh hield tijdens Piekbelasting een spanning vast van 1.7 volt over een heel pack! (6cellen) Oke dit is maar heel kort, maar zegt genoeg over wat een cellen pakket kan leveren. Een beetje goede wedstrijd accu van nu houd een stuk meer vast en zal dus ook hard gaan.

Voor in de stampede is een 2S lipo al heel leuk. met 3S ga je bij 50km/u nog op zn achterwielen. Hier loopt hij met een 5.5 turns EZ run op 3S lipo 86 km/u op zn achterwielen.

Back