nu weer problemen belt raptor 50

nou eindelijk t gezeur met de losse fan achter de rug, eerste tank gehooverd, na t landen even een inspectie, zie ik ineens dat de belt heel los zit en dat zon rood geleide rolletje kapot is, en dat de staart as wat heen en weer kan bewegen...

hoe kan die belt zo in eens zo los gaan zitten? hij zat mooi gespannen en alles zat goed vast...

ga die geleide pullies maar metal bestellen maar missshien is er iemand die dit al vaker mee heeft gemaakt en die er een antwoord of oplossing voor heeft.

alvast bedankt!

nou eindelijk t gezeur met de losse fan achter de rug, eerste tank gehooverd, na t landen even een inspectie, zie ik ineens dat de belt heel los zit en dat zon rood geleide rolletje kapot is, en dat de staart as wat heen en weer kan bewegen...

hoe kan die belt zo in eens zo los gaan zitten? hij zat mooi gespannen en alles zat goed vast...

ga die geleide pullies maar metal bestellen maar missshien is er iemand die dit al vaker mee heeft gemaakt en die er een antwoord of oplossing voor heeft.

alvast bedankt!

Tsja het blijft een Raptor he, mijne had ook altijd wel wat, nooit erge dingen maar alijd die kleinigheidjes. Ik zou er nu ook die alu rollen inzetten als ik jou was, ik moet zeggen dat die alu tailcase ook een hele verbeterin was aangezien deze lichter loopt omdat er geen geleide rol inzit

Ik meen me te herinneren dat iemand tijdens de bouw al aangaf dat dat rode rolletje problemen op kon leveren? Hier of op RCP.

Edit: Op RCP:
Darkrider zei:
Mooi Bart om weer eens een raptor te zien.....!

Ter info:
op de foto is zo'n rood plastic wieltje te zien (weet de naam niet) maar deze geleiden de belt netjes de staartbuis in, 1 van de voorkomende foutjes van de raptor vond ik dat wanneer de belt iets te slap hangt, kan de riem langs dit wieltje gaan lopen...omdat dat plastic behoorlijk scherp kan zijn begint hij te snijden in je belt..met gevolg allemaal "witte poeder".
Ook gaat dat wieltje vaak kapot (lagertjes) omdat de kwaliteit daarvan niet helemaal lekker is.

Op mijn Raptor destijds heb ik beide wieltjes vervangen voor een aluminium.
Op je R30 zitten (als het goed is) er nog 2 op, ik zou ze omwisselen om problemen in de toekomst te verkomen.

:P

klopt robin, maar dat heeft mijns inziens natuurlijk niks te maken met de tension van de belt, btw zat op die r30 in het citaat ook alu, want die heb ik van die persoon overgenomen en t zelfde probleem deed zich voor...

nwolsink zei:
Tsja het blijft een Raptor he
Voorlopig tel ik 1 topic met een R50, en hoeveel met andere heli's ook al weer? ;)

Ik heb de mijne zelf gebouwd, en nooit dit soort dingen meegemaakt. Weet je zeker dat diegene die hem in elkaar heeft geknutseld het goed heeft gedaan?

bartjuuuuh zei:
en dat de staart as wat heen en weer kan bewegen

In de richting van de staart of haaks daarop? Als die lagertjes rot zijn kan de belt, ondanks jouw spannen, losser gaan zitten waardoor de belt over het rolletje schuift etc.

Laat je niets wijsmaken door fanboys, de Rap is een prima heli en heeft (Zoals alle andere heli's uit deze prijsklasse) soms gewoon wat tlc nodig om goed te gaan vliegen. Als je geen mazzel hebt moet je wat meer tlc erin steken..... Maar als het eenmaal goed is hoef je niks meer te stellen, en kun je gewoon vliegen ipv sleutelen.

Groetjes,

Ton.

Vlieg nu zo'n 2 a 3 jaar met dezelfde raptor 50V2. Zorg dat je de buitentemperatuur goed in de gaten houd. Bij koud weer moet de riem anders dan bij warm weer worden aangespannen. Zorg altijd dat deze vrij strak staat.

Check voordat je gaat vliegen of de riem niet kan slippen.
Heb dit regelmatig gehad met optoeren. Dan staat je staart een beetje te tikken en lijkt het alsof je motor niet lekker loopt. En dan lekker gaan draaien aan je motorafstelling en er een 30 minuten later achter komen dat je riem te slap staat.

Dit kun je makkelijk checken door de rotorkop vast te houden en voorzichtig te voelen of je riem tikt of doordraait als je draait aan de staartrotor. Volgens mij staat in de handleiding hoeveel mm je de riem mag kunnen indrukken.

Dus, gewoon volledig uit elkaar die staart. 2x Rode ringen bij het staarthuis volledig checken (ook lagers erin voelen of ze netjes en niet rauw lopen). Dan precies dezelfde actie in de staart.

~~ OffTopic maar belangrijk mode on~~
Houd daarbij de handleiding zodat je exact alles doet volgens handleiding en zet even een ringetje om de borgpen in je staartrotor tandwiel (PV0029) !!!

Vergeet trouwens ook niet je standaard staart te controleren en de PV0151 Tail Rotor Hub te vervangen door PV0499 SUS Tail Hub.

En natuurlijk de 2 inbus schroefjes om de Tail Hub op de as vast te zetten te voorzien van LOCKTITE !!! Heeft mij bijna een Raptor 90SE gekost waar die exact zelfde Tail Hub inzit (lekker dom he !!!).
~~OffTopic maar belangrijk mode off~~

ok thankz mannen, ik heb m zelf gebouwd en alles secuur gedaan, ik heb de 2 pulley's nu nieuw besteld maar dan van QUK, als mede de tailhub.

we zullen zien...

Overigens word het pennetje wat je tail pulley op de tail as meeneemt ook met een madeschroefje vastgezet, dus als je deze ook goed vastzet met genoeg locktite zal de pen er ook niet uitlopen.

Het op en neer bewegen van de staartas kan gebeuren als de losse kant van het rode tandwiel verkeerdom gemonteerd wordt. Dit is een montagefout die redelijk vaak voorkomt en zorgt ervoor dat de speling niet voldoende weggenomen wordt.

Gr. Paul

volgens mij zie ik wat je bedoelt paulH, thankz voor de tip.

edit, ff beter bekenen en ik kon t nog goed los krijgen, dit is de waardevolste tip in dit topic, nogmaals bedankt paulH,

zeer goede en zeer belangijke tip voor de bouwers van een raptor, dit staat niet duidelijk in de handleiding vind ik.

Laatst bewerkt:
Back