Nurflügel Hai van Wolfgang Werlein.

Sneek toch? Of doe je tegenwoordig alles op de fiets? Binnen 30 minuten ben jij met de auto aan een zeer fatsoenlijke helling. Perfect voor west/ noord-west. En knallen maar! :yes:

Vandaag de Hai met stabilisatie meegenomen naar het veld, waar m'n instructeur de honneurs zou waarnemen.
Dat duurde precies 15 seconden:
15 sec .JPG

15 sec 01.JPG

De boel is redelijk stuk, na een afzwaaier naar links, die niet meer te controleren was.
Hoe het precies kwam, weet ik niet,mijn handstart ging goed en toen begon de duik naar links.

Ik vermoed, dat het vol gas starten teveel moment genereerde, wat bij de nog lage snelheid niet meer uit te sturen was.

Het project Hai is hierbij ten einde; ik ga dit niet meer repareren, hooguit een nieuwe vleugel (schuim) op de gerepareerde romp maken.

Groeten, Jan.

Misschien te zacht gegooid?
Mogelijk; het toestel vloog in eerste instantie recht weg, de duik naar links begon na een meter of 10-15. De snelheid liep toen al op.

Ik heb alles wat nog heel was er af gehaald, het balsa verkruimelde onder m'n vingers, wat een troep is dat toch...
Ik heb de tekeningen, dus wellicht maak ik er nog een nieuwe vleugel voor.
Óf ik zet de romp van de Hai onder deze vleugel: https://www.modelbouwforum.nl/threads/schuimsnij-testobject-milan.284597/
De benodigde aanpassing is minimaal.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Dit scenario wilde ik nu juist voorkomen. Je zegt: met stabilisatie. Welke stabilisatie als ik vragen mag? Heeft de stabilisatie de tijd gekregen op de grond zichzelf 'op te starten'? Dit model staat erom bekend juist erg gemoedelijk te vliegen. Dus ik ben benieuwd naar de verklaring van de 'instructeur'.

Byme-D, dezelfde die ik al een paar jaar succesvol inzet in mijn kleine 84 cm DeltaWing.
Ik weet hoe 'ie werkt en de afstelling werkte perfect op de grond, inderdaad, even wachten tot de elevons gewiebeld hebben, ten teken dat de stabilisatie geïnitialiseerd is.

Vanwege de leeftijd en de tamelijk beroerde manier waarop de Hai in elkaar gezet was (en gerepareerd), bekruipt mij het idee, dat 'ie nooit goed gevlogen heeft.

Daarbij is mijn instructeur eentje van: 'starten doe je met vól gas', wat bij een Bixler met een 6" propje goed werkt, maar bij de Hai waarschijnlijk teveel proptorque ontwikkelt, dat 'm naar links deed wegduiken, vóór er voldoende voorwaartse snelheid was, waar de uitslag van de roeren iets mee konden...

Shit happens, de vorige poging stuurde ik zelf en bleef ik 38 seconden in de lucht voor ik 'm enigszins ongecontroleerd in het hoge gras kon landen. Toen was het erg turbulent en heb ik geen vol gas gebruikt...

'Verklaring' van de instructeur; ik had geen controle.

Groeten, Jan.

:( doodzonde... je analyse lijkt me prima. Zeker in combinatie met bijvoorbeeld te weinig motordomping en een wat achterliggend CG is een volgas-start al snel fataal. Dit was je aan de helling niet overkomen.

Tsja, die post heb je verwijderd. Deze… kijk ook even naar de wijze waarop ik een flying wing onderhanden neem. Deze crash was niet nodig. De Werling Hai staat nu juist bekend om de goedmoedige eigenschappen.

Ja, maar niet alleen bij de brug, ook verder naar boven, dus boven Urk. Nog geen 30min van je woonst. Wolfgang bedenkt op zich goede modellen.

Wolfgang wel, maar over de bouwer heb ik m'n twijfels.

Ik houdt het maar op een slecht gebouwd goed ontwerp, gecombineerd met onkunde over het starten/vliegen van een Nürflügel van mijn instructeur...

Groeten, Jan.

Die "instructeur" is dramatisch en had best wel even de hele bouw en instellingen na mogen lopen alvorens 'full-throttle' weg te vliegen.

Ik twijfel aan het idee dat hij nog niet snel genoeg vloog om te sturen want dit soort kisten moet je zonder wind en zonder motor gewoon met een handstartje weg kunnen gooien en uit kunnen laten zweven. Kon je zien wat de roeren deden toen hij weg dook?

Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik dat met een onbekend model altijd eerst doe: gewoon een simpel worpje om zwaartepunt en reactie op de roeren te testen.

Met de motor aan gaat het altijd veel sneller en moet je dus ook razend snel reageren, als cg niet goed is ben je dan dus ook al snel te laat en dst kan je met een trimworpje allemaal voor zijn

Zelf al jaren in het bezit van een Hai nummer 1. Er is later nog een nieuwere versie door Werling getekend en in de FMT uitgebracht.
Echt een superkistje, niet echt een thermiekzwever. Maar wel eens thermiek mee in de thermiek gehangen.
Maar gewoon een makkelijk en ook met wat meer wind te vliegen kistje. Ook met windkracht 4 of 5 is er nog goed mee te vliegen.

Ik twijfel aan het idee dat hij nog niet snel genoeg vloog om te sturen want dit soort kisten moet je zonder wind en zonder motor gewoon met een handstartje weg kunnen gooien en uit kunnen laten zweven. Kon je zien wat de roeren deden toen hij weg dook?

Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik dat met een onbekend model altijd eerst doe: gewoon een simpel worpje om zwaartepunt en reactie op de roeren te testen.

Met de motor aan gaat het altijd veel sneller en moet je dus ook razend snel reageren, als cg niet goed is ben je dan dus ook al snel te laat en dst kan je met een trimworpje allemaal voor zijn
Nee, dat kon ik niet, want ik was degene die het toestel gooide en 5 seconden later was het voorbij. De instructeur zei dat 'ie tegen stuurde, maar ik vermoed dat de luchtsnelheid nog te laag was om de roeren effect te laten hebben.
In combinatie met de torque van volgas was de duik naar links niet te voorkomen.

Zoals je hoger in deze thread kunt lezen heb ik de versie zonder stabilisatie proefgegooid toen het gras nog lekker hoog was, toen gleed de Hai mooi rechtuit.

Deze keer niet bij stil gestaan, want er was niks veranderd, anders dan het inbouwen van de (uitschakelbare) stabilisatie.
Zelf start ik een Nurflügel nooit vol gas en was dus overrompelt door het feit dat mijn instructeur dat wél deed...
Leermoment.

Bij de vliegsessie gisteravond had ik deze 84 cm span flying Wing mee: https://www.modelbouwforum.nl/
threads/flying-wing-opbouw.278428/
Daar ik bij de club alleen vlieg met de club Bixler, of m'n eigen clone, was het commentaar niet van de lucht; of ik recentelijk niet voldoende schade had gehad, en jíj durft...
Eerst een Lipo leeggevlogen in m'n Fusion (mét en zonder stabilisatie) als volgende toestel de flying Wing.
Na de laatste modificaties (ingepakt in laminaat en een neusverlenging, om zonder ballast uit te komen) vlieg ik deze FW vrijwel uitsluitend met de stabilisatie ingeschakeld, omdat 'ie wel erg snel is voor mijn bejaarde reflexen. Ik probeer het wel zonder stabilisatie, maar alleen op voldoende hoogte en bij rustig weer.

Onder grote belangstelling van de clubleden gestart en tot hun verbazing vloog de FW voorbeeldig en lukte de landing ook nog eens een keer. Dat goed landen is bij turbulent weer niet altijd een gegeven.

Weer een boel geleuter de mond gesnoerd...

Groeten, Jan.

Probleem met zulke stabilisatie is dat je niet weet wat hij doet. Mocht hij overtrokken zijn kan die stabilisatie het erger maken.
De instructeur stuurde tegen maar de stabilisatie wellicht ook en dan heft het elkaar op en bereik je niets. Is het een idee om je modelkeuze aan te passen aan je reactiesnelheid i.p.v. stabilisatie nodige hebben om ze in de lucht te houden?
Een klassieke 2-asser met lekker wat v-stelling is heerlijk en ontspannen mee te vliegen

Een Hai 1, heb hem zelf nooit gehad of gevlogen, is aërodynamische stabiel; als je hem recht weggooit zal hij gewoon recht verder zweven, dat heb je zelf al eens gezien. Enige wat ik kan concluderen is dat die stabilisatie heeft ingegrepen en daardoor een probleem veroorzaakt.

Qua snelheid blijf ik van mening dat elke worp waarmee hij vooruit kan zweven voldoende is om te sturen.

Back