Nut fan Ultramat 16

Student

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
Ik heb een klein vraagje over de Ultramat 16

Nu is het mij opgevallen dat de fan altijd aanslaat, en ook best luidruchtig is.
Aangezien ik zicht op mn accu's wil hebben als ze laden, staan hij in de woonkamer, waar veel herrie niet echt wenselijk is (om van commentaar naast je nog maar te zwijgen :mrgreen:)

Nu heb ik nog twee andere laders (1 computerlader, 1 net voor dat tijdperk), beide lipo laders, beide gebruiken geen enkele vorm van actieve ventilatie.
Het enige wat ik doorgaans met de laders doe is lipo's opladen, waarbij de Ultramat zich dus zeer irritant onderscheid van de ander laders.

Ik weet dat een lader zijn koeling nodig kan hebben bij het ontladen van batterijen, maar is deze koeling nodig bij het laden vancellen?
Ik heb ze alledrie nog niet op een spoortje van warmte kunnen betrappen tijdens laden....

Nu komt dus de vraag:
Is het veilig (voor apparaat en omgeving) om de fan van de ultramat uit te zetten voor (enkel) het laden van lipo's? Zijn hier grenzen voor?

Alvast dank

NEE, enkel om het feit dat modificatie je garantie verbreekt, en eventuele schade, voor eigen rekening komt.

OOK VERVOLGSCHADE, zoals brand door oververhitting, en dat soort kleine dingetjes...

De ventilator gaat niet altijd aan... bij mij tenminste, maar daarvoor moet je met lagere laadstromen laden. Ik weet niet of dat een alternatief is voor je.

Lagere laadstromen zijn voor mij niet echt een optie..

Ik laad met 1 C, pakketten van max 2500 mah. Lager als 1 c wil ik niet, gaat gewoon te lang duren.
Mijn andere accu's van 850 mah laad ik ook met 1 C, ook dan staat de fan constant te loeien.

Kleine aanvulling op mijn eerdere verhaal...
Proefondervindelijk ben ik er al achter dat een fan niet noodzakelijk is, aangezien deze bij mij al een keer vastgelopen is.
Ding eruitgehaald, en was erg verbaast dat alle compenten zo extreem koud waren. Dus het geheel eens aangezet zonder fan (kast open, continu warmte checken), en laat nu alles even koud blijven..

Na de fan weer gangbaar gemaakt te hebben alles weer aangesloten, en hij maakte net zoveel herrie als eerst.

Maar vandaar dus de vraag of de fan noodzakelijk is, en zo ja, vanaf welke laadstromen..

Let wel, ik spreek over laden, niet ontladen (dan weet ik 100 % zeker dat hij nodig is, koelblok van de Ultramat is erg klein in vergelijking met mijn fanloze laders..)

Ik laad mijn 3 cellen lipo's gewoon tussen 2,2 en 3A. Als het echt snel moet doe ik het wel eens sneller (mijn lipo's zijn 2200Mah).

Als ik de lader aan 2A of sneller laad laden begint hij na enkele minuten gegarandeert lawaai te maken, dan komt er ook wel echt warme lucht uit dus de fan staat dan niet voor niets te draaien.

Als ik echter mijn lipo's aan bv 0,5A laadt, kan hij een uur of langer laden zonder aan te springen, vaak zelfs de lipo volledig opladen zonder aan te springen. Als je dus trager zou laden (wat bij jou dus geen optie is) ZOU het zonder fan moeten kunnen.
Ga je echter toch gewoon normaal laden zou ik de fan er toch maar op laten zitten.
Als je echt zin hebt kan je er wel een trechtertje opmaken zodat je bv een 12cm (pc) fan kan gebruiken, die moet minder toeren maken voor dezelfde luchtverplaatsing en zal dan ook veel stiller zijn (een fan van bv het merk papst hoor je bijna niet).

Gewoon snel laden zonder fan zou ik dus zeker niet doen, tenzij je hem in de diepvries zet :-D

Tijdens het laden met balanceeraansluiting wordt er ook deels ontladen. Dat wordt namelijk gedaan door de balanceerfunctie. De ontlaadstroom per cel kan oplopen tot 300mA. Dat is dus 1,26W per cel (4,2V x 0,3A). Voor de transistoren in het balanceergedeelte is dat een flink vermogen en die moeten dus geforceerd gekoeld worden. Als je accu's in prima staat zijn met cellen die perfect in balans zijn, dan heeft de balancer minder te doen en zal de fan dus langer buiten gebruik blijven.

In de keuken of schuur laden is natuurlijk ook een eenvoudige optie. ;)

echte geruisloos 40x40mm fans zijn er wel maar kosten gauw 20 - 30 euro.

deze fans hebben geen lagers of assen meer. Deze worden in dwang gehouden door een magnetisch veld. kost wat maar dan heb je ook wat.

levensduur ca 100.000 uur dacht ik. *worden gebruikt in server kasten waar storing door defecte fans tot een minimum gebracht dienen te worden. En vaak zijn fans de onderdelen die de levensduur van een server welke 24/7/356 draait erg sterk verkorten.

Tijdens het laden met balanceeraansluiting wordt er ook deels ontladen. Dat wordt namelijk gedaan door de balanceerfunctie. De ontlaadstroom per cel kan oplopen tot 300mA. Dat is dus 1,26W per cel (4,2V x 0,3A). Voor de transistoren in het balanceergedeelte is dat een flink vermogen en die moeten dus geforceerd gekoeld worden. Als je accu's in prima staat zijn met cellen die perfect in balans zijn, dan heeft de balancer minder te doen en zal de fan dus langer buiten gebruik blijven.

In de keuken of schuur laden is natuurlijk ook een eenvoudige optie. ;)

Kijk, nu weet ik tenminste waar dat gekke ding voor dient!
Dat het geheel zonder fan niet warm wordt, is dus eigenlijk een complimentje voor mn accu's, die ondertussen toch wel aardig aan de leeftijd gaan raken :mrgreen:

@ Cheeta
Ik heb dat fannetje als eens uit elkaar gehaald, en het is zeer zeker geen slecht apparaat. Het is al een brushless fan, en uit de buizing is hij zeer zeker wel stil (stiller als de exemplaren die ik uit computers gesloopt heb)

De herrie is denk ik voornamelijk te wijten aan het feit dat de lucht door kleine openingetjes door de behuizing wordt getrokken..
Legt een extra belasting op de fan, samen met de turbulentie en alles zal dit voor de herrie zorgen

En in de schuur laden is mogelijk alleen niet practisch, aangezien deze een meter of 15 van mn woonkamer af staat. Met allerlei betonnen muren en buren er tussen. Daarbij is de berging vochtig :rolleyes:

Ik zal eens goed rond gaan kijken voor stille exemplaren of andere oplossingen. In ieder geval bedankt voor de hulp!

Dat is inderdaad een goeie!

hij hangt in een soort kunststof bakje...
Zal eens kijken of ik er iets tussen gerommeld krijg:yes:

resonantie geluid is het ergste irritante geluid dat je kan krijgen uit een fan.

het zou wel slordig zijn als ze dit niet ondervangen hebben maar wegens de low budget markt van tegenwoordig niet ondenkelijk.

En vaak zijn fans de onderdelen die de levensduur van een server welke 24/7/356 draait erg sterk verkorten.
Dan is deze server een aantal dagen van het jaar dus stuk... :mrgreen:

Wanneer een fan is vastgelopen, is het denk ik zowiezo tijd om er een andere in te zetten...

Back