NVM knikspantsleepboot "Piet Janssen"

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Roel van Essen, 6 feb 2019.

  1. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Een kaar of 15 geleden, toen ik nog lid was van SMBV "Vaargroep Flevoland" begon de club met een 'clubproject': in clubverband een aantal sleepbootjes bouwen a.d.h.v. een tekening van de NVM.
    In hout. Relatief simpele scheepjes, echter wel stevig, aangezien voor op elk bootje een beugel zou komen om een balletje voort te duwen.
    De bedoeling was om de zenders tijdens evenementen in handen te geven van jonge belangstellenden, om zo 'bootbal' te spelen: de bal in teamverband in het doel van de tegenstander te manoeuvreren.
    Hiertoe moest de aandrijving en besturing hetzelfde zijn:
    een 35mm messing schroef en als roer een schroeftunnel.
    Mijn zoon Kor begon enthousiast aan de bouw, geholpen door een van de oudere leden van de vereniging, Dhr. Piet Janssen.
    Maar ja... kleine Kor werd groter, kreeg meer belangstelling in wezens die rokjes aan hebben en bovendien gingen wij verhuizen en hij ook.
    De romp van zijn balbootje, half afgebouwd, stond jaren lang bij mij in de hobbyruimte, in de hoop dat Kor nog een keer verder zou gaan met de hobby.
    Twee verhuizingen verder stond hij nog steeds bij mij. Dit najaar besloot ik het scheepje af te maken.
    Zo veel hoefde er niet meer aan te gebeuren: het roer moest er onder gehangen worden, een schroefaskoker, de schroefas moest uitgericht worden op de motor, ramen in de stuurhut, opbouw moest afgelakt, een mast er op, schoorsteen en machinekamerkap en de RC-elektronica, navigatieverlichting en een zoeklicht moest er nog in en op. De roertunnel paste niet omdat de roerkoning hiervan te kort was. Ik heb het scheepje voorzien van een home-made messingroer.
    Daar ben ik dit najaar en een deel van de winter mee zoet geweest.

    Vanavond kreeg de boot zijn nationaliteitsvlag (uiteraard rood-wit-blauw) en is ze officieel gereed.
    Een naam had ze een paar weken geleden al gekregen: Piet Janssen, met als thuishaven Biddinghuizen.
    Waarom?
    Piet heeft zoon Kor vaak met raad en daad bijgestaan, met name als het om houtbouw ging, iets waar ik toen weinig kaas van had gegeten. Piet overleed een jaar of 13 geleden; op zijn kist stond zijn enige varende scheepje: een varend model van de Dockyard V. Piet was bouwer van statische zeilschepen. Op de Nationale Modelbouwdagen in het ouwe Luchtvaartmuseum trokken zijn zeilschepen altijd heel veel bekijks.
    Omdat Piet zijn schepen vrijwel altijd met blanke lak behandelde, heb ik de opbouw van het scheepje met zijn naam ook in de blanke lak gezet. Alleen het dak van het stuurhuis is wit.

    Het scheepje heeft tot nu toe alleen nog maar badwater onder de kiel gehad; als het wat fraaier weer is, zal de proefvaart plaatsvinden.
    In de Betuwe, ver van Biddinghuizen.

    Achteraanzicht: de NL-vlag in top (kan ook op achterop de machinekamer geplaatst worden) en de vlag van Het Modelbouwforum aan de mast.
    01.jpg
    Vooraanzicht: in de stuurhut kan men (vaag) het stuurrad zien; nog door Piet Janssen gemaakt, evenals de hefboom voor de keerkoppeling. De fenders op de boeg bestaan uit stukjes siliconenslang, overtrokken met krimpkous. Daarna gekrompen met de föhn. onder de fenders de openingen voor de 'balbeugel'. als deze geplaatst is, zit hij diep in het schip tegen een 10mm dikke multiplex spant.
    02.jpg

    Zij-aanzicht
    03.jpg
    Bovenaanzicht. Navigatieverlichting (LED's) gaat aan zodra de accu is aangesloten; het zoeklicht bedient men met een servo met micro-switch erop. Het zoeklicht is een felle 3mm LED in een reflector. Die is opgesloten in een messing buisje, wat vervolgens is volgegoten met 2C-lijm. Een lensje uit een mini-zaklamp ervoor, klaar.
    04.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • 05.jpg
      05.jpg
      Bestandsgrootte:
      105,8 KB
      Weergaven:
      211
    Gerrit-Jan en Freubelaer vinden dit leuk.
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Leuk zo'n stukje nostalgie Roel. En mooi dat het niet in de Kliko verdwijnt en er zo een kleine hommage is voor iemand die zich in clubverband heeft ingezet. Is er nog iemand in Piet zijn voetsporen getreden, of is dit soort nestors langzamerhand een uitstervend ras? En zijn er nog enthousiaste jongeren (met het nodige geduld)? Gr. Klaas.
     
  3. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    prachtige gebaar en het levert een tof scheepje op, Heb je ook de bal beugel?
    Jongeren die willen varen zijn er bij ons elk jaar meer dan voldoende. En elk jaar nemen enkel vaders op verzoek van de jeugd het bouwplan van een springer mee om samen te gaan bouwen.
    Helaas op 3 jaar tijd nog geen enkel afgebouwd springertje mogen aanschouwen :(
    Maar we houden vol, zolang er bouwplannen worden meegenomen. Wie weet krijgen ze plots weer zin om met hun handen iets anders te doen dan over een scherm te wrijven.
     
    BasV vindt dit leuk.
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    @klaas: Vaargroep Flevoland is altijd een kweekvijver geweest voor jonge modelbouwers en gaat daar mee door. Natuurlijk zijn de technieken nu anders, maar toch... de ouderen bekommeren zich over de jeugd, totdat die plotseling belangstelling krijgen in twee-benige wezens met rokjes aan.
    Enfin, die levensfase kennen we allemaal wel.

    @Marc: balbeugel is in mijn bezit en past ook goed.
    Op de 1e zaterdag van Juni hoop ik de Piet Janssen mee te nemen naar Biddinghuizen, op de open dag van Vaargroep Flevoland.
    Dan kan ze samen met een aantal zusterschepen varen.
     
    BasV vindt dit leuk.
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Afgelopen zondag proefvaart. Héél vervelend in het zonnetje gezeten.
    Het bootje aardig aan de tand gevoeld.
    Resultaat: zeer stabiel, ze heeft er aardig de vaart in en een leuk vaarbeeld.
    Voor de lol het verbruik gemeten: volle kracht vooruit, in het water, stilgehouden model: 1,2A.
    In de brandstoftank liggen 2 x 4300 mAh accu's.
    De zender zal eerder leeg zijn dan het model, schat ik zo...

    1.jpg


    2.jpg
    Op voor- en achterschip trots de naam...

    3.jpg
    Deadslow ahead.

    5.jpg
    Full speed ahead op weg naar een klus.

    4.jpg
    Het achterschip wordt lekker omlaag getrokken.
    Kortom: proef geslaagd. Een paar CC water in de bilge, met een pipetje eruit gehaald.
     
  6. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Een leuk scheepje Roel :).
    Met zo'n slepertje zag ik ze hier vroeger nog wel eens een woonarkje aan- of afvoeren.
     
  7. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    mooi vaarbeeld .
    Roel, kan je mischien ook enkele foto's van de balbeugel en of het varen met de bal posten
    Wij hebben dit vorige zomer ook geprobeerd met enkele springers maar wij kregen de bal niet onder controle t.o.v. de wind.
    Kan helaas zelf geen foto's laten zien van onze poging ( wind was sneller met de bal weg dan er een foto was gemaakt )
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Marc, het spelen met de bal is geen makkie. De beugel is expres op zo'n hoogte gezet dat hij de bal onder het middelpunt aangrijpt. (de beugel zit vrij dicht op de waterlijn) Daarom is het spelen best wel een uitdaging. Ik heb nog nooit 'bootbal' met een 'balboot' gespeeld, maar wel een paar pogingen gezien. Als het een béétje waait is de bal inderdaad sneller weg dan je zou denken.
    Ik hoop op 01-06-19 in Biddinghuizen op de Open Dag van Vaargroep Flevoland te zijn; dan neem ik MS Piet Jansen mee en ga kijken of er anderen zijn die met hun balbootje willen varen...
    Foto's met de beugel erop zal ik binnenkort wel even maken.
     
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Succces Roel, hopelijk ben jij met je meer jaren dienst een beter ballenduw kapitein dan ik
     
  10. Bart!

    Bart!

    Lid geworden:
    9 sep 2016
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Papendrecht
    Gaaf ding hè. Bij de modelbouwvereniging Papendrecht hebben we in de jaren 80 zeker 10 van deze knikspantsleepbootjes gebouwd. Het was echt een jeugdproject, was ook goed te doen om hem netjes in elkaar te zetten.
     
  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Het grappige is: ik ben geen lid meer van Vaargroep Flevoland, maar van Vaargroep Overbetuwe.
    Maar één van de mede leden is de zoon van Piet Jansen, Han.
    Hij was destijds ook lid van Vaargroep Flevoland en heeft ook zo'n knikspantslepertje.
    Destijds gebouwd samen met z'n pa. En naar hem genoemd. Dat is de 'Pieter J.'
    Hij durfde er eerst niet mee te varen, bang dat hij het model zou beschadigen, maar na een flinke opknapbeurt heeft de 'Pieter J.' vorig jaar weer water onder de kiel gehad.
     
    Dikkie vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina