NVM-multiswitch

Discussie in 'Werkschepen' gestart door wim1943, 18 feb 2020.

  1. wim1943

    wim1943

    Lid geworden:
    25 apr 2019
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Soest
    Hallo botenbouwers, mijn naam is Wim en ik lees al een poosje mee op dit forum.
    Ik ben in het bezit gekomen van een "Dusseldorf" blusboot waaraan al wat gebouwd was, maar nooit afgebouwd. En ik ben nu al een aardig eind onderweg en heb wat elektronica nodig om alle uitbreidingen te schakelen. Zou zo'n multiswitch daarvoor een goede mogelijkheid zijn? Ik heb van mijn drone-avonturen een
    10-kanaals Flysky zender overgehouden, goedkoop maar werkt prima die is o.a uitgerust met een 3-standen schakelaar waar ik de encoder op zou kunnen aansluiten.
    ik zou minimaal 6 schakelaars nodig hebben.
    Bij voorbaat dank voor iedere input,
    Groet, Wim
     
  2. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Wim,

    In theorie zou het moeten werken, echter hangt het af van wat factoren in de zender.
    Vooral of dat de drie-standen schakelaar Min schakelend is.
    Dit zou je kunnen meten met een multimeter (weerstand), via de middelste pin van de schakelaar en de Min (GND).
    Als de multimeter 0,00 Ohm aangeeft, is het Min schakelend en kun je de NVM gebruiken.
    Mocht het niet 1,2,3, werken, probeer het kanaal te reversen.
    Om alle kanalen te benutten, zijn er max vier drie-standen schakelaars nodig. (die vijfde is alleen nodig, als je twee modules in je model gebruikt)

    Een andere factor is de spanning in je zender, welke accu zit erin ?
    Daar de Arduino of exact 5V nodig heeft, of anders minimaal 7,5V tot maximaal 16V.
     
  3. wim1943

    wim1943

    Lid geworden:
    25 apr 2019
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Soest
    Hallo Marten, Dank voor je reactie, de 3-standen schakelaar is wel min-schakelend dus dat zou moeten kunnen. de spanning van de zenderaccu is te laag met 4 nimh accu's, zal dus een step-up schakeling moeten gebruiken, gaat vast lukken!
    bedankt voor je advies,
    Groet, Wim
     
  4. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hoi Wim,

    Er zijn ook Arduino Nano op 3.3V te verkrijgen, echter draaien deze wel op een andere kloksnelheid.
    Op zich verwacht ik daarmee geen problemen.
    Ik weet zo even niet wat die dan minimaal aan spanning nodig hebben.
    Maar wellicht net in het bereik van die 4,8V.
    En anders inderdaad een step-up converter.
     
  5. wim1943

    wim1943

    Lid geworden:
    25 apr 2019
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Soest
    Marten, bedankt voor je reactie. Heb net nog even gemeten aan de schakelaar, maar de midden draad ligt keurig aan massa..
    Heb nog wel een vraag, kunnen de originele draden gewoon aangesloten blijven? Wat twijfel daarover omdat ik ergens een ander schema gezien waar de draden losgenomen moesten worden. dank en groet, Wim
     
  6. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hoi Wim,

    De originele draden kunnen blijven, daar ze geen sluiting kunnen veroorzaken.
    Zo kun je de schakelaar nog gebruiken in een ander model, waar geen NVM multiswitch gebruikt word.
     
  7. wim1943

    wim1943

    Lid geworden:
    25 apr 2019
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Soest

Deel Deze Pagina