NXT vs CX5

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door spedter, 11 jan 2019 om 09:08.

1. spedter

spedter

Lid geworden:
    13 jun 2009
    zoals de titel al zegt..

Momenteel vlieg ik met een NXT en een flitz light, waar mijn voorkeur toch naar de NXT gaat.
    Ik zit er dan ook sterk over te denken om nog een Stream aan te schaffen, maar ben ook zeer benieuwd naar de Concept X5.
    Op de F3K wedstrijden zie ik dat veel mensen van een NXT over zijn gestapt naar een CX5.
    Ik ben dan ook wel benieuwd naar de verschillen in vlieg eigenschappen tussen deze 2 dlg's.
    Ik kan natuurlijk investeren in een NXT, dan weet ik wat ik in huis heb, maar waar ik bv naar benieuwd ben is de werphoogte.
    Zelf gooi ik niet super hoog. Met de Flitz 2 zit ik tussen de 45 en 50 meter. Met de NXT weet ik het niet, maar denk dat ik ook zo rond dezelfde hoogte gooi.
    Maar ben eigenlijk meer benieuwd naar de vliegeigenschappen tov de NXT.
    Ik kan mijn geld maar 1x uitgeven helaas, anders wist ik het wel.. :D

2. jaap27

jaap27

Lid geworden:
    15 sep 2008
    Naar mijn idee geeft de cx5 de lucht beter aan. Ook kan de cx5 beter overweg met verschillende zwaartepunten en weertypen. er lijken meer sweetspots te zijn dan bij de nxt.

Voor mijn gevoel loopt de nxt iets beter en sneller (je moet de nxt sneller vliegen).

Volgens mij vliegt de cx5 iets makkelijker maar vereist meer skills om het optimale eruit te halen.

Het heeft mij veel tijd gekost om te wennen aan de cx5 na de nxt.

Note: de nxt is slijtvaster dan de cx5

spedter vindt dit leuk.
  3. spedter

spedter

Lid geworden:
    13 jun 2009
    Hoi Jaap,

Je schrijft: "
    Die snap ik niet helemaal..
    als die makkelijker vliegt dan maak je toch ook minder snel fouten en haal je dus sneller het optimale eruit?

Hoe is jou ervaring met de werphoogte?

Gr Edwin

specialpainter.nl vindt dit leuk.
  4. jaap27

jaap27

Lid geworden:
    15 sep 2008
    Werphoogte is uitstekend.

Vwb het vlieg gedrag. Ik beschrijf mijn eigen ervaringen. Ik vind de cx5 beter vliegen dan een nxt maar haal niet dezelfde tijden als met de nxt. Dat ligt wellicht aan mijn kunsten als piloot.

Een vergelijking als voorbeeld:
    Ik heb een hele lichte nxt van 180g. Die vliegt geniaal. Geeft alles aan, draait weg op een scheet maar toch vlieg ik daarmee op wedstrijden lagere tijden ivm een zwaardere nxt.

Dus zeg het maar. Misschien vlieg ik de cx5 te licht, te langzaam, te achterlijk cg.

Ik zet voorlopig in op cx5...

spedter vindt dit leuk.
  5. bieze

bieze

Lid geworden:
    17 jun 2014
    Jaap, lees je voorgaande post nog eens terug... Ik denk dat ik kan volgen wat er nu niet staat. ;)

spedter en jaap27 vinden dit leuk.
  6. specialpainter.nl

specialpainter.nl

Lid geworden:
    24 mrt 2012
    lol, ik heb t je al zo vaak gezegd Jaap...;)

Veel verschil is er niet, doordat de cx5 een laagdekker is zou de, in theorie, weerstand iets minder zijn dwz het vliegtuig heeft minder last vd bestaande weerstand, wat dan weer resulteert in een hogere werphoogte en het afleggen van afstanden zou ook iets beter moeten zijn. Dit verschil is echter voor de gemiddelde piloot minimaal merkbaar. Dit is ook wat jaap aangeeft; pas wanneer je echt op je top van je kunnen gaat vliegen zul je die verschillen gaan merken. Daarnaast moet je toch behoorlijk wat vlieguren maken om de juiste afstelling te vinden en dan moet je er nog echt goed aan wennen, dit geld voor elke kist die je optimaal wil afstellen en vliegen. Het is dus best wel wat waard om een vloot te hebben met dezelfde kisten. conclusie; De NXT en de CX5 zijn beide je geld waard. in mijn ogen kan je niet fout gaan met 1 van beide. Beide kisten worden door dezelfde bouwer gemaakt waar jaap en ik bevriend mee zijn, dus helemaal objectief zijn we niet. tegenwoordig is de kwaliteit van meerdere bouwers zeer goed te noemen, in dat opzicht zijn er meerdere kisten die ook prima zijn. De flits idd, maar volgens mij is zo'n vortex 3 ook niet slecht. Bamf ziet er wel kek uit, zelfs het EK is ermee gewonnen maar persoonlijk vind ik een heks op een bezem een mooier vliegbeeld hebben. Goedkopere modellen zoals de lime, nrg, chilli en weet ik niet meer zien er goed uit, afwerking is zelfs ook nog behoorlijk goed, maar ik trek de meer complexere ontwerpen zoals die vleugelprofielen zwaar in twijfel. Daarbij zeg ik wel dat je het in de juiste context moet zien. Voor wedstrijden en zeer veelvuldig gebruik( zeg elke dag wanneer mogelijk..) zijn mijn inziens de laatste groep modellen minder geschikt. wil je gewoon lekker dlg-en op je vrije dag dan kan zoiets best aan je wensen voldoen.

Veel plezier en hopelijk tot ziens op een van onze evenementen!

7. spedter

spedter

Lid geworden:
    13 jun 2009
    Hoi Vincent, duidelijk verhaal.
    Ik denk dat het verschil voor mij dan idd te klein zal zijn.
    Maar ik merk wel een duidelijk verschil qua vlieggedrag met mijn Flitz.
    Heb veel gevlogen met mijn Flitz 2, omdat ik een paar maanden nadat ik mijn NXT bij Laurynas had gekocht vol de grond in gooide!
    Auw!! :frustie: Foutje van mij. Heb er wel van geleerd, want nu heb ik een soort van beveiliging op mijn zender gemaakt zodat de kans zeer klein is dat dit weer gebeurd.
    Affijn, omdat ik dus ook nog een Flitz 2 had heb ik daar veel mee gevlogen.
    Maar na reparatie van mijn NXT kon ik deze is eindelijk vergelijken met elkaar. Ik kreeg nooit echt feeling met deze kist, totdat ik mijn cg 1 a 2 mm verschoof en ik was verliefd!
    Mijn voorkeur gaat nu ook uit naar de Stream. Hij vliegt iets dynamischer dan de Flitz en dat ligt mij beter heb ik gemerkt.
    Ik denk dat ik dan ook maar eens op zoek ga naar een 2e (hands) NXT ipv een CX5.

Hopelijk? Ik ben er zeker weer bij dit seizoen! ;)
    Gr Edwin (je weet wel, die Edwin die onderaan de uitslagen van het NK staat, niet die Edwin die altijd boven mij eindigt. :))

specialpainter.nl, flytonio, macedh en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina