"O" ringen en de misverstanden daar over

Hallo allen

Laatste tijd zijn er wat problemen met afdichten van de O ringen in de bajonetsluitingen van de modelduikboten en mijn vraag hierbij is of de goede O ringen worden gebruikt en de juiste maat.

Er worden in het algemeen twee soorten O ringen gebruikt,de gewone ronde voor statische afdichting,dus in een groef met daar tegen een flens tegenaan geschroeft en dus niet meer beweegd,en O ringen met aan de buiten een plat kantje wat met het blote oog nauwelijks te zien is,die worden bv om plunjers in hydraulische cilinder gebruikt die bij het bewegen zorgd de O ring niet gaat rollen.

Bij bajonet sluitingen heb je twee soorten afdichtingen en die zijn de axiale ,bv de brandweer slang ,en de radiale afdichting zoals de Norbert Bruggen sluiting en juist hier voor is het beste om een O ring met een platte kant te kiezen want je gaat hem schuiven en ook nog een stukje draaien.

De gewone leverancier weet niet dat er O ringen zijn met platte kanten,ik zelf laat ze wel eens maken bij onze leverancier en zijn te maken in elk gewenste dikte en diameter en als je de goeie maat opgeeft moet de afdichting geen enkel probleem zijn,hier onder zal ik de naam vermelden waar wij onze ringen laat maken en zijn echt niet duur en wat is duur....als de boot vol water loopt?

Firma Biesheuvel

Buisterhuizen 24 33

6604LK Wijchen

tel.024 3789111

Gr.Joop

hallo

joop kon je niet een beetje vroeger komen met je bericht hahahahahahahah

ik heb inderdaad ronde O ringen in de brugge koppelingen zitten
het lekken bij mij is niet alleen het oring probleem zoals reeds uitvoerig bericht
maar inderdaad men spreekt niet over O ringen met een platte kant
er is een boekje wat over O ringen gaat en zo eentje hebben we op het werk liggen
maar daar wordt alleen over O ringen gepraat en niet over deze speciale
nu kan het zijn dat ze bij ons op de fabriek de andere niet gebruiken dat kan dus ook zijn

nu is de boot voorlopig dicht
(u2540) en de orka heeft een platte afdichting en deze is ook dicht
de rest laat ik met rust tot de lijm van Hein is geariveert en dan ga ik daar opnieuw de bajonetsluitingen van plakken

groeten raf

Back