o wie o wie kan mij helpen

Ik heb een probleempje.....hoe haal je een ,en kun je een speedmotor
uit elkaar halen.

Vanmiddag is er een inbus schroefje uit mijn hand gestuiterd en wat dacht je... precies door de opening van de motor, hij zit vast aan de magneet(anker) want ik hoor niets rammelen en kan de as nog gewoon ronddraaien.

Wie geeft me raad..(. gooi maar weg...koop een ander)
het een nieuwe motor.

Groet Theo.:sniper:

Ik snap niet zo veel van je post, maar volgens mij vraag je of je een speedmotor (borstelmotor?) uit elkaar kunt halen. Het antwoord is: Ja, je moet gewoon de twee lipjes die aan de achterkant over het plastic gebogen zijn even terugbuigen en dan kun je de achterkant eraf halen. Dan pak je de rest er ook zo uit.

Ik snap niet zo veel van je post, maar volgens mij vraag je of je een speedmotor (borstelmotor?) uit elkaar kunt halen. Het antwoord is: Ja, je moet gewoon de twee lipjes die aan de achterkant over het plastic gebogen zijn even terugbuigen en dan kun je de achterkant eraf halen. Dan pak je de rest er ook zo uit.

Olap, je bedoeld waar een uitsparing in zit, toch niet de kontakt punten

Het is een speed 600 eco van graupner.
Theo.

Ja, er zitten twee uitsparingen in het plastic en daar zit een ijzeren lipje in gebogen (van de motorbehuizing). Deze moet je eruit buigen en dan kun je de achterkant er zo afhalen.

Hallo Theo,

Zoals Olap al zegt, de beide lippen, waarmee het achterschild op de motor vast zit terugbuigen, afhankelijk van de materiaaldikte is dit vaak niet een kwestie van 'even' maar van serieus 'geweld'...

Vooraf even merken hoe het gezeten heeft, 180° gedraaid terugzetten levert geheid timingsproblemen op.

Dan met een tang de as beetpakken en het anker en het achterschild in één keer uit de behuizing trekken.

Niet eerst alleen het achterschild, want dan loop je het risico, dat je de borstels beschadigt, of op z'n minst van de collector trekt.

Het stelschroefje eruit peuteren en de zaak op dezelfde manier terugplaatsen, dus achterschild en anker tegelijk.

Groeten, Jan.

Dat van die 180 graden wist ik niet. Hoe zit dat? Het lijkt me eigenlijk dat dat niks uit maakt, omdat er alleen twee magneetjes aan de behuizing zitten.

Ja, maar het maakt toch ook niet uit of je de + of - aan de andere pool aansluit en de borstels zitten precies haaks op de lipjes.

Ik heb een probleempje.....hoe haal je een ,en kun je een speedmotor
uit elkaar halen.

Vanmiddag is er een inbus schroefje uit mijn hand gestuiterd en wat dacht je... precies door de opening van de motor, hij zit vast aan de magneet(anker) want ik hoor niets rammelen en kan de as nog gewoon ronddraaien.

Wie geeft me raad..(. gooi maar weg...koop een ander)
het een nieuwe motor.

Groet Theo.:sniper:

Ik heb hem eruit, wel eenklusje zeg...
Bedankt voor jullie hulp.
Theo.

Dat van die 180 graden wist ik niet. Hoe zit dat? Het lijkt me eigenlijk dat dat niks uit maakt, omdat er alleen twee magneetjes aan de behuizing zitten.
Hallo Olap,

Je hebt twee magneten, maar drie (of meer) motorpolen, de plaats van de koolborstels op de collector bepaalt de looprichting, én de voorkeursdraairichting, de meeste motoren draaien in één richting sneller dan de andere, deze 'voorontsteking' noem je timing.

Bij duurdere borstelmotoren kun je het achterschild verdraaien en zo het maximale toerental (en het stroomverbruik) regelen in één richting.

Bij borstelloze motoren kun je de timing niet veranderen, dat gebeurt in de afstelling van de regelaar.
Het idee is bij beide motoren hetzelfde, een foute timing zal in beide gevallen voor een hete, motor of erger, zorgen.

Groeten, Jan.

Nog een bijkomend verschijnsel van slechte timing is veel storing , wat ik 2 jaar geleden eens heb ondervonden colector was losgekomen op de as, niet te ontstoren :(

Oké, bedankt, de volgende keer als ik er weer eens één uit elkaar haal dus even markeren. Hoe zit het met de draairichting? Ik heb namelijk twee motoren in een speedboot gebouwd. De één moet rechtsom draaien en de andere linksom. De ene zal dus minder kracht gaan geven? Het zijn namelijk dezelfde (540) motoren.

Hallo Olap,

We gaan nu wel heel ver OT, maar Theo is al geholpen, dus die zal het niet erg vinden, neem ik aan...

Als je twee tegengesteld draaiende schroeven wilt aandrijven heb je verschillende mogelijkheden:
1) neutraal getimede motoren nemen, die zijn echter moeilijk te vinden in de Speed 540 hoek.
2) beide motoren open maken en het achterschild verdraaien tot ze voor en achteruit even snel lopen, dan heb je optie één.
3) één motor vertimen zodat die achteruit even snel loopt als de andere motor vooruit.
4) een motor van een tandwieloverbrenging 1:1 voorzien, zodat de uitgaande as de andere kant om draait, of, als dat te lawaaig is, met een 1:1 tandriemoverbrenging werken terwijl de motor naast de as opgesteld is (tegenovergesteld aan de andere motor).
5) twee van deze motoren nemen en een motor andersom monteren, dan lopen beide motoren dezelfde kant uit, maar de draairichting van de props is tegengesteld:
Hobby-Lobby Modellbau - Bühler 600 , 12 Volt
De vraag bij deze motoren is natuurlijk, of je op 12V voldoende toeren hebt voor een speedboot...

Het verschil in toeren is bij dit soort motoren niet zo vreselijk groot (afhankelijk van het gekozen type), misschien is het gebruiken van een regelaar per motor ook een optie:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 30A BRUSHED ESC
Eventueel aangestuurd via een mixerfunctie op je zender.

Groeten, Jan.

Die laatste optie gebruik ik inderdaad. Ik heb twee Turnigy 20A regelaars van Hobbyking en mix ze op mijn X-Twin zender. Ik kan de motoren dan wel een beetje bijtrimmen. Bedankt voor de uitleg.

Back