OcCre HMS Bounty 1:45

Na twee jaar afwezigheid ga ik aan een nieuw project beginnen. De Duyfken waar ik mee bezig was heeft een verhuizing helaas niet overleefd (sorry Hans) en er waren privé omstandigheden die werkelijk alle zin om ook maar iets te willen doen qua werk en hobby om zeep hielpen. Inmiddels kijken we weer met frisse zin naar de toekomst en begon de zin om iets te bouwen ook weer te kriebelen.
Ik wil wel een schip dat mij ook echt aanspreekt zoals de Batavia. Maar volgens Hans zijn site is dat een schip voor de gevorderden (moeilijkheidsgraad 3+/4) dus dat gaat niet gebeuren. Toen zag ik laatst een programma over het eiland Pitcairn waar nu nog steeds afstammelingen van de muiterij op de Bounty wonen, niet meer dan 50 mensen geloof ik en toen dacht ik "dat gaat hem worden". Na leeswerk, bouwverslagen bekijken etc begon toch de twijfel want was deze ook niet te moeilijk? Gisteren de knoop door gehakt en hem besteld (met gedeeltelijk open romp). Beplanken is bij elk schip lastig en of ik nu 1, 2, of 3 masten moet doen maakt dan ook niet meer uit. En volgens mijn vrouw kun je eindeloos touw blijven kopen mocht je het knopen verprutsen. Ik heb wel gelijk het boek art of rigging besteld, lijkt me ook wel handig. Hopelijk komt de doos vrijdag binnen en kan ik misschien voor de kerst nog een begin maken, en jullie uiteraard verblijden met een paar foto's van de inhoud.

Ik heb al wel een vraag. Bij de Duyfken had ik verf mee besteld, wit geel, zwart, blauw etc. Kan ik deze ook gebruiken bij de Bounty of verschillen de kleuren dusdanig dat ik andere moet kopen?

Groetjes Edwin.

Dank allemaal. Helaas is het vanwege de kerstdrukte bij de pakketdienst niet gelukt om hem voor kerst te bezorgen. Is ook geen ramp want we hebben ook nog een andere hobby mocht er even tijd en gelegenheid zijn met de kerst. Het boek The art of rigging is wel binnen dus die kan ik alvast doorsnuffelen.

Van Patrick heb ik 2 linkjes gehad over de kleurstelling (ander forum) en het is leuk om te lezen dat er toch verschillend over gedacht wordt. En dan met name het blauw.

Welkom hier Edwin, de bounty dus een mooi schip, ik heb de Amati versie gebouwd dus ga ik deze uiteraard volgen
Succes met de bouw
Gr Koos

het is leuk om te lezen dat er toch verschillend over gedacht wordt. En dan met name het blauw.

Volgens mij weet helemaal niemand welke kleuren de Bounty precies had. Wel weten we dat de kapitein van het betreffende schip meestal zelf moest betalen voor extra luxe beschilderingen. Als je bedenkt dat de Bounty oorspronkelijk een kolentransportschip was (de Bethia) en dat luitenant Bligh niet heel vermogend was, is de kans klein dat het schip ooit geel en blauw is geweest. Vooral blauw scheen namelijk in die tijd erg duur geweest te zijn.
Het enige wat we zeker weten is dat de romp van de Bounty beslagen was met koper. Er zijn nagels en koperresten gevonden in Bounty Bay.

Laatst bewerkt:
Ik neem nog een stukje over wat gaat over de kleur blauw en dat het dus niet aannemelijk is dat deze kleur wordt gebruikt. Dus het sluit aan met wat Erik hier boven schreef. De kleur blauw was als grondstof blijkbaar nod duurder dan goud.

(Ook de kleur blauw bleek tot het eind van de 18e eeuw niet gebruikt te worden in de scheepvaart omdat de grondstof voor het pigment werd verkregen door een zeldzaam gesteente uit Afghanistan, de Lapis Lazuli (lapis lazur). Het was dus onbetaalbaar laat staan dat er grote hoeveelheden voorradig waren. Kobalt blauw is er pas vanaf 1810.)

@Erik en @Hans
Dat had ik inderdaad ook gelezen. Het blauw was waarschijnlijk een keuze van de replica uit de jaren 70 van de vorige eeuw wat schijnbaar een fantasie was van de bouwers.
Nadat ik dat gelezen had schoot mij ook een stukje van Pter (Peter) te binnen dat hij ooit geschreven had en dat hij het liefst de schepen in neutrale houtkleur bouwt en dat is uiteraard ook een idee want zelf vind ik dat ook veel mooier. Misschien dat ik de romp wit maak maar dat weet ik ook nog niet. Het koper op de romp sla ik in ieder geval wel over als jullie het niet erg vinden.

Er zijn bouwers, ook hier op ons forum, die het historisch correct bouwen hoog in het vaandel hebben staan, waar natuurlijk helemaal niets mis mee is. Zelf ben ik echter van mening dat je daar best wel wat van mag afwijken, natuurlijk niet teveel want het model moet uiteraard wel goed lijken op het origineel. Ik bouw ook graag in alleen houttinten, te zien aan de meeste modellen die ik heb gebouwd. Maar toevallig heb ik de Bounty ook gebouwd van de fabrikant Caldercraft en heb daar grotendeels de kleuren overgenomen van de bouwbeschrijving, waar ook blauw en geel is gebruikt, wat dus op zeker niet historisch correct is, maar ook zeker niet onaardig, te zien op bijgevoegd plaatje van het model;
IMG_6885_bewerkt-3.jpgDus een wit onderwaterschip, koper of gewoon houttint, het moet naar mijn mening allemaal kunnen, gewoon doen zoals je het zelf mooi vind zolang het model maar op de Bounty lijkt...;)

Ik ben alvast wat aan het zoeken naar info en nu kwam ik tegen dat Engelse schepen een koningsplank hadden die een kwart breder was als de overige dek planken. Tevens werd er het 4 planken systeem gebruikt in de tijd van Nelson maar zoals ik begreep alleen op oorlogsschepen en laat de Bounty van oorsprong nu geen oorlogsschip zijn.
Iemand een idee of het vier planken systeem met koningsplank (een beetje) correct is of is er een andere optie. En deden ze dat op alle dekken?

Bedankt Jan maar ik heb het boek al in PDF mogen ontvangen van Bert.

Vandaag is het pakket binnen gekomen en kunnen we de komende weken voor uit. Hoewel ik eerder denk dat het maanden gaat duren :). Inmiddels zit de valse kiel in elkaar en zijn er ook wat foto's genomen. Morgenavond zal ik ze wel even plaatsen, dan ook gelijk de bouwplank fabriceren waar die dan de komende tijd op mag staan. Voor nu is het bed tijd want over 4 uurtjes gaat de wekker weer.
De tijd vliegt voorbij als je bezig bent.

De foto's die ik gemaakt had van de doos met inhoud zal ik morgen maar eens bij daglicht over nieuw doen. Ik kan wel alvast het begin van de bouw laten zien.

Zoals vermeld was de doos dus gisteren binnen gekomen. Na het openen en het bekijken van de inhoud, het bestuderen van het boekje en de tekeningen was ik begonnen aan de valse kiel. Die bestaat uit 5 delen.
20231228_212056.jpg

Voorkant, middenstuk, achterkant en 2 stukken die aan de zijkant verlijmd moeten worden zodat de 3 eerder genoemde onderdelen aan elkaar zitten.

20231228_212017.jpg

In alle onderdelen zitten de uitsparingen voor de spanten en het is de bedoeling dat die mooi uitgelijnd worden. Hier heb ik 2 stukjes afval hout voor gebruikt die afkomstig zijn van het frame waar de spanten inzitten.

20231228_220346.jpg

En dat was gisteravond de stand van zaken. Vandaag heb ik de bouwplank in elkaar gezet en de eerste spant gemonteerd. Hier onder en boven kun je ook de verdikking zien in het midden wat het krom trekken volgens mij ook bemoeilijkt.

20231229_194405.jpg

20231229_202430.jpg

En dit zijn dan de eerste 6 onderdelen van de heel veel die nog volgen.

Laatst bewerkt:
Back