oCCre Ulises

binnenkort beginnen met een nieuwe uitdaging, een sleepboot uit de jaren 60 geheel houtbouw.

full

de boot moet nog wel bestelt worden maar dat gaat binnenkort gebeuren.
ben alvast wel bezig met bepaalde onderdelen zoals een rookgenerator en een alternatieve aan en uitschakeling, maar daarover later meer.

full

groetjes piet

Laatst bewerkt door een moderator:
bouwdoos binnen

vandaag is de bouwdoos van de Ulises binnengekomen, ziet er goed uit dus nu kan de bouw gaan beginnen.

full

full

groetjes piet

in de bouwdoos was voor de schoorsteen een soort wc rolletje toegevoegd zoals ook voor het roer een standaard Robbe roer.
ik heb beide veranderd, de schoorsteen met een stukje pvc pijp en daarop latjes gelijmd, het Robbe roer gebruik ik ook niet en heb daarvoor een nieuw passender exemplaar gemaakt.
ook de schroefas is van Robbe en deze ga ik zeker niet gebruiken, daar moet nog een andere voor komen.
ik heb even een plaatje gemaakt van schoorsteen en roer.

full

groetjes piet

Mooi Piet, het roer past véél beter achter in de romp dan dat Robbe roertje wat erbij zit. De schoorsteen begint ook al mooi zijn vorm te krijgen.

heb de spanten op de kielbalk gelijmd, de volgende stap is nu afwijkend van de bouwbeschrijving, het hele spantengebeuren op een grondplaat haaks monteren om daarna te beginnen met de latjes op de zijkanten te plakken.
volgens de tekening gebruiken ze daarvoor kleine spijkertjes maar die ga ik niet gebruiken, kans op splijten van het hout is me veel te groot.

full

groetjes piet

Paul, daarom zit er zo'n enorm grote uitdaging aan dit soort bouwdozen.
het betekent dat je heel secuur moet werken en vooral bij de romp dat alles rechtblijft, en als de romp eenmaal bekleed is dan is het grootste werk gedaan en kun je aan het priegelwerk beginnen.
er zitten twee reddingsbootjes op de sleper en ook die worden gebouwd met spanten en latjes.
groetjes piet

Hallo Piet,
Echt een leuk slepertje. Welke schaal is deze en geef je het scheepje andere kleurstelling?

Succes met bouwen.

Groeten Paul

Paul, de schaal is 1:30, en ik ga proberen de zelfde kleuren te gebruiken alleen het blauw wordt waarschijnlijk iets donkerder.
groetjes piet

ik heb de bouwplank geprepareerd en het spantenframe er haaks op gemonteerd zodat ik de nodige latjes er al vast op kan lijmen.
als de lijmklemmen er af zijn kan ik hem in z'n geheel naar boven wegtrekken en dan nog de ontbrekende latjes er op lijmen.

full

groetjes piet

even weer een update van de vorderingen,
de eerste latjes zijn gelijmd, is wel een geduld werk maar dat geeft niet.

full

ook de andere schroefas gemodificeerd, op de foto de bijgeleverde Robbe as en daarboven de op maat gemaakte Raboesch as.

full

groetjes piet

het heeft weer even geduurd, de romp is van de plank en ik schiet toch nu wel aardig op met het dichtmaken, en als dat gebeurt is de binnenkant behandelen met epoxy zodat daarna de buitenkant glad geschuurd kan worden.

full

groetjes piet

de romp is helemaal met latjes dichtgemaakt en ik kan nu beginnen met aan de binnenzijde epoxy te smeren en daarna de buitenkant schuren.

full

binnenkant twee keer met epoxy behandeld en bij de laatste keer matjes ingeplakt, dus nu kan het schuren beginnen.

groetjes piet

foto van de behandelde binnenkant en even de motor en schroefas geplaatst, moet nog wel uitgelijnd worden.

full

groetjes piet

de vakantie is weer voorbij en heb dus weer tijd om wat aan de boot te doen, hierbij weer een paar foto's.
de dekken zitten erin en zijn beplankt en de andere foto geeft de motor en de roer servo.

groetjes piet

full

full

Back