Ocean Servant

Hallo,

Mijn naam is Arie(arjan),woon en werk in IJmuiden/Amsterdam, ik ben 37 jaartjes jong:) en werkzaam bij Iskes Towage&Salvage. In 1989 begonnen met varen en inmiddels sinds 1996 kapitein en nu tien jaartjes werkzaam bij Iskes. Sinds vorigjaar is ''mijn'' bootje de Triton ASD 70tbp in de vaart gekomen en dat is een ware aanwinst voor de rederij en een voor mij een genot om mee te varen. Bij de bouw van de Triton ben ik in de laatste fase betrokken geweest waardoor ik honderde foto's heb kunnen maken en waardoor ik in contact kwam met een modelbouwer(Rob Haan), na het uitwisselen van foto's en ideen ben ik besmet geraakt met het modelbouw virus(bedankt rob):mrgreen:, op een gegeven moment werd ik door Rob uitgenodigd om eens te komen kijken bij de ''werkschependag'' te Heemskerk, Rob had diverse modellen meegenomen en liet mij met zijn Smit Polen varen, daar was ik zo van onder de indruk dat ik eigenlijk meteen verkocht was en zelf ook een varend model wilde hebben. Op dat moment wist ik nog niet hoeveel tijd er in de bouw van een model gaat zitten en had de gedachten van ''dat doe ik even'' (niet dus):( maar daar kwam gelukkig een hele mooie oplossing namenlijk een boot kant en klaar kopen(dat lukt mij wel), zo gezegd zo gedaan ik op zoek naar een mooi model, kom ik er achter dat het meerendeel van de aangeboden modellen allemaal hetzelfde zijn(met respekt)Smit Nederland/Rotterdam Happy Hunter, dit wilde ik niet want ik wil iets appart(wie niet):D gelukkig kwam de oplossing snel aan varen in de vorm van de Smit Mandji(Damen stantug2909) welke Rob mij te koop wilde aanbieden. Natuurlijk vondt ik dit meteen een super mooie oplossing waarvoor ik Rob nog steeds dankbaar ben en heb na een proefvaart meteen de deal gesloten. Inmiddels een paar weekendjes samen varen en slepen werd het toch tijd om zelf te gaan bouwen maar wat? Tijdens de weekendjes slepen was het antwoord daar op al aanwezig namenlijk de Ocean Servant, rob heeft de Ocean Servant namenlijk al gebouwd als sleep ponton en wat zou er nou nog mooier zijn als dit ponton zelfvarend en afzinkbaar te maken daar dit een model is wat relatief recht toe recht aan is zou dit voor een beginnende bouwer wel te doen zijn, na wat advies van rob en het veel lezen van bouwverslagen op dit forum(alle bouwers dank daarvoor) ben ik begonnen en heb er een project van kunnen maken die inmiddels al een paar maandjes onderweg is en waarbij Rob zijn intresse ook groeide en inmiddels medebouwer is geworden. Ik denk dat er nu genoeg geluld is:sleepy: en dat het tijd is voor wat foto's:p.

[URL="
- Triton connecting to Noble Piet v Ede[/URL]

Laatst bewerkt door een moderator:
Nu hoor ik julie denken : mooi lul verhaal maar waar zijn de foto's van het bouwverslag?:rolleyes:

Info betreffende het model:
Schaal 1:50 2.170 x 600 x 150
Vanwege de lengte van het model hebben we besloten om het in twee delen te bouwen dit vanwegen transport. Met onze eerste berekeningen komen we op een draagvermogen van ong 195kg en een laadvermogen in ballast water van ong 60kg(voorstebak) en 50kg(achterstebak), dit zou betekennen dat er een eigengewicht van ong 85kg in zou moeten komen en dit is in 1 geheel niet te tillen vandaar twee bakken 85:2, een goede 40 kg is te tillen met twee man.

hee Arjan, het forum gevonden ;)
Ben benieuwd naar de Ocean Servant.
In oktober al sleepklaar?
Groetjes Adam

zo is dit filmpje ook in het verslag om het compleet te maken.

Arie welkom op het forum en gefeliciteerd met het bouw-virus!

groeten, Brandaris

Ocean Servant en zo

He Arie en kornuiten, ik heb Belgïë dan wel gemist ( peper het me maar in), maar van het slepen wil ik niets missen hoor, ik ben er ook de 11-de okt. Denk met de Amsterdam, de eerste maal te water...
Zie jullie aan de vijver Heemskerk.....

B.K

Triton

Hallo Arjan,

Heb jij als kapitein van de Triton niet een leuke set tekeningen van je boot en is dat niet leuk schaal 1:50 te maken? ,,zo niet vraag je het toch aan krullebol Iskes?!
grt
Hawser

Laatst bewerkt:
Hallo Arjan,

Heb jij als kapitein van de Triton niet een leuke set tekeningen van je boot en is dat niet leuk schaal 1:50 te maken? ,,zo niet vraag je het toch aan krullebol Iskes?!
grt
Hawser

Die vraag is mij eerder desteld en een model maken van de Triton zou idd super zijn, vergeet niet ik ben een beginnende bouwer die het geluk heeft dat een ervare man(rob) mee helpt met de bouw van de OS. Als dit project is afgerond dan wil ik zeker een sleepboot bouwen van iskes maar de keus is nog niet gemaakt of dit een ASD of een tractor sleepboot word (denk aan Sirius/Saturnus of Arion) tegen die tijd hoop ik genoeg ervaring te hebben om zelf een romp te maken, wat betreft tekeningen van de Triton/Brent/Ginger heb ik idd misschien een mazzeltje maar zover ben ik nog niet en een ander probleem is schottels 1:25 (dit is de schaal die ik zou willen bouwen) Graupner schottel type 2 is een mooie maat maar niet
op de juiste schaal en daar onze varende sleepboten 1:25 zijn zou het mooi zijn als we in die maatvoering door zouden bouwen en het zou zeker mooi zijn als we de trekkracht van de Mandji/Polen kunnen halen(5.2kg 90mm schroef diameter):worship: graupner schottel max 68mm met de juiste motor ong 3.5/4kg trekkracht. We zien wel wat de toekomst brengt.:rolleyes:

groetjes Arie.

Ocean Servant (OS)

[URL="
- Ocean Servant in aanbouw.[/URL]

Misschien heeft de oplettende kijker al gezien dat de kop en de kont van de OS aangepast zijn, dit ivm verbetering van de vaareigenschappen, nu zullen mensen denken(is niet meer origineel) klopt als een bus maar we hebben besloten de aanpassing toch door te voeren daar dit onderwater zit en niet meer zichtbaar is. De kop is stomper geworden 45 graden ivm meer weerstand door het water, het varende sleepmodel van de OS heeft de originele boeg en deze boeg geeft ons het idee dat de bak te snel door het water vaart, en er wordt een boegschroef(misschien twee) ingebouwd. Het achterschip heeft meer de vorm van een ASD schip gekregen en twee skeggen(nog niet op foto) die voor meer zijwaartse druk moeten zorgen, we denken dat door deze aanpassingen de OS beter zal varen en als het afzinken gaat lukken dan heeft de OS een diepgang van ong 22 cm en dan is het volgens ons nog mogenlijk om te manoevreren, zeker met wind en eventuele lading aan dek zal de OS een wind vanger zijn. De schottels draaien op het filmpje op 12v en we hebben ze ook op 6v laten draaien, 12v kwam een beetje wild over dus we denken dat het 6v wordt. Later meer info en foto's.

Groetjes Arie.

das erg netjes, ben benieuwd hoe dit zal varen als het af is..
Is dit in het 1:1 schip ook echt om mee te varen of meer om mee te positioneren en positie te behouden?

zo is dit filmpje ook in het verslag om het compleet te maken.

Arie welkom op het forum en gefeliciteerd met het bouw-virus!

groeten, Brandaris[/QUOTE]

Bedankt hiervoor, hoe krijg je het filmpje op deze manier in beeld?

Ocean Servant (OS)

das erg netjes, ben benieuwd hoe dit zal varen als het af is..
Is dit in het 1:1 schip ook echt om mee te varen of meer om mee te positioneren en positie te behouden?

Bij de 1:1 OS was ook voortsturing aanwezig, dit was bedoeld voor het gaande houden van de bak als de trekkende sleepboot ging bunkeren in een haven en bij het in possitie brengen voor afzinken.(dit hebben ze mij wijs gemaakt):rolleyes:. Bij onze OS is het vermogen(in verhouding) groter daar de OS compleet zelf varend wordt.

Ja ok, dat was idd wat ik zelf al dacht.
Maar opzich wel n leuk idee om hem eigen voortstuwing te geven.
Slepen kan altijd met iets wat in het water ligt :P
Succes met de bouw verder :thumbsup:

Zo Arie,

Succes met de bouw, ben benieuwd wat er van te zien is 11 oktober, onze tanker is er in ieder geval :cool:

Groeten,

Tom Boere

Wees voorzichtig met te veel spanning op de Graupner schottels!
Graupner adviseerd max 8V, ik heb ze zelf op 10V gehad maar dan wil je eigenlijk al niet zien hoe het lagersteun beweegt. :(
En nu heb jij er nog messing schroeven ondergehangen.
Je krijgt daar door veel meer "massa traagheid" aan het einde van je aandrijving, dus in principe nog ongunstiger.
Ik zou op voorhand het lagersteun verstevigen, voorkomen is tenslotte beter als genezen.

Back