Oceanic van Bugsier 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door hawser, 25 jun 2009.

  1. hawser

    hawser

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    568
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    De echte
    [​IMG]

    Mijn volgend project is de Oceanic van Bugsier (1:50 net als de Holland IV) , gebouwd in 1969 dus 17 jaar na de Holland. Samen met de Artic (nu rondvarend als jacht) het antwoord op Smit Int. Een ding deden de Duitsers slimmer, ze bouwden nl. twee schroevers (ZZee 4 en WZee waren enkel schroevers) en dat vond de verzekering veel leuker. Topsnelheid was ongeveer 21 knts dus als een raket. Oceanic is nog steeds in de vaart, maar niet lang meer, ze ligt als een soort "Waker" in de Duitse bocht bij Helgoland standby. Ze wordt waarschijnlijk vervangen door de nieuwe "Magnus" van Harms.

    Ze zal gebouwd worden volgens de mailline norm dus verwacht geen hoge bouwsnelheid....zeg maar lekker lang genieten. Er gaan twee Robbe 1000 motoren in en ze heeft twee afgetopte 100mm (to 85 mm) schroeven van Raboesh en een Marx boegschroef.
    Let's have fun!
    grt
    Hawser
     
  2. _Hunter_

    _Hunter_

    Lid geworden:
    24 jun 2008
    Berichten:
    765
    Locatie:
    Lemmer
    dit blijf ik volgen!
     
  3. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten
    Ik volg ook:)
    Kant en klare romp?:confused:
     
  4. armando

    armando

    Lid geworden:
    24 feb 2006
    Berichten:
    1.206
    Locatie:
    rotterdam
    Oceanic & Artic & Wotan ?

    Vind het een heel bijzonder project!
     
  5. mkabel

    mkabel

    Lid geworden:
    1 sep 2008
    Berichten:
    597
    Locatie:
    nieuwegein
    ga ik ook volgen :D
     
  6. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Wotan is er één van vier uit een andere serie, kleiner en minder vermogen.

    Zet hem op Adriaan, ben heel benieuwd!
     
  7. hawser

    hawser

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    568
    Inbouw boegschroef

    Ik heb gekozen voor een Marx boegschroef, ik vind een enkele schroef natuurgetrouwer dan met twee schroeven. De inbouw ruimte was echter erg krap door de "inkempingen" (scoops) in de romp om de boegschroef effectiever te maken bij voorwaartse snelheid. Verder had ik nog een ander probleem. Het gat in de romp was 32 mm terwijl de buiten diameter van de Marx buis 36 mm was, uitboren gat in de romp was geen optie ivm met de inkempingen. Na een bezoek aan de bouwmarkt leverde de gekochte plastic hulp/verloopstukken geen oplossing.
    De oplossing lag in de overlengte van de Marx straal buis

    [​IMG]

    Ik heb van de overlengte een stuk van de buis afgedraaid van 36 mm naar 35 mm en een laatste stuk 36 mm laten staan. Vervolgens heb ik de ring doorgezaagd en een stuk er tussen uit gehaald en binnen de oorspronkelijke buis geschoven

    [​IMG]

    Hier zien jullie de tweede ring naast de al samengestelde hoofbuis en ring liggen, het zelfde principe dus als de eerste ring. Het boegschroef gat zit excentrisch om de boegschroef zoveel mogelijk in het midden te krijgen

    [​IMG]
    Zie alle delen in elkaar geschoven

    [​IMG]
    Allebei de ringen ingeschoven en het geheel vervolgens in de romp laten zakken en beide ringen weer naar buitengedrukt om aansluiting te maken op de romp

    [​IMG]
    Dit is vervolgens het resultaat aan de buitenzijde (nog niets gelijmd)

    [​IMG]

    Dit was weer het resultaat van een weekend werk, wordt vervolgd.
     
  8. Tom Boere

    Tom Boere

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    844
    Locatie:
    Nieuwegein
    Adriaan,

    slimme oplossing met een nuttig hergebruik van je afgezaagde stukjes buis, denk even aan het ruw maken en goed ontvetten bij het lijmen, man ik mag wel gaan starten met de Retriever, tis zo zomer 2010.....

    Keep up the good work !!

    Tom
     
  9. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Ziet er goed uit! Slim gebruik van materiaal en kennis. Daar gaat het hart van de echte modelbouwer sneller van kloppen.

    Ik blijf je draadje volgen!
     
  10. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Alleen heb je nu aan de binnenkant een opstaande rand Die het schroefwater niet bevorderd
    De rand is wel erg stijl zeg maar
    mvg
    Frederik:D :D
     
  11. Tinus-online

    Tinus-online

    Lid geworden:
    28 feb 2009
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Goudswaard
    als die mooi schuin afgeschuurd/draait word dan is de grootste weerstand voor het water wel verdwenen denk ik. :)
     
  12. zodan(jos)

    zodan(jos)

    Lid geworden:
    10 jul 2003
    Berichten:
    308
    Locatie:
    schiedam
    Zeer mooi model gaat zeker dit bouwdraadje volgen
     
  13. hawser

    hawser

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    568
    randen

    Meneer van Gent heeft gelijk, ik wil dan ook de overgang aan de binnenzijde nog met een beetje staalplamuur en schuren wat gladder maken. Ik maak me voor de rest niet zo druk over het rendement, de schroef zit vrij diep en zal geen lucht zuigen (en dat is vaak wel anders).
    grt
    Hawser
     
  14. hawser

    hawser

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    568
    Straalbuizen

    [​IMG]
    [​IMG]

    Zoals bovenstaande foto's laten zien zitten bij de Ocenanic grote straalbuizen onder en verder is ze voorzien van drie roeren! Een behoorlijke uitdaging om dat er een beetje fatsoenlijk onder te krijgen.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Een hele set-up gemaakt om alles goed uit te lijnen maar wat ik ook deed er klopte iets niet, het bleek dat de scheg (zie foto hier onder) 4 mm schuin weg liep. (Zie ook de hartlijn op het hout tov de scheg op foto onder) Uiteindelijk besloten. ivm zicht, de straalbuizen zo te plaatsen dat ze dezelfde afstand hebben tot de scheg maar dat betekend dat ze eigenlijk verkeerd zitten. Dit lijkt erger dan het is, tenslotte is het model 1.80 lang.
    Het wordt wel een probleem met het hoofdroer, dit moet wel verticaal lopen...we zien het wel maar ik kon moeilijk de romp gaan verzieken.

    [​IMG]

    Straalbuizen gefixeerd aan de bovenzijde (zie ook versterking bovenstaande foto) en onderzijde met 3 mm hardstalen staafjes. Als je met 40 kg omhoog loopt wil je wel dat de straal buizen er onder blijven zitten! De rest van de straalbuizen set-up moet er nu nog om heen worden gebouwd. Ik weet nog niet precies hoe ik dat ga doen...wordt vervolgd.







    Met vriendelijke groet


    Hawser
     
    Laatst bewerkt: 28 aug 2009
  15. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Dat wordt nog een leuke om die drie roeren netjes aan te sturen.
    Zo te zien zitten de roerkoningen niet op één lijn toch?
     
  16. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hawser, ik zie dat de binnezijde van de scheg hol is.
    Deze opvullen met polyester of een of andere hars.
    Daarnaaan de buitenzijde van de scheg aan BakBoord ook polyester opbrengen en aan StuurBoord affrezen of schuren met de dremel of vijl, tot je scheg recht is!

    Zo zou ik het oplossen !

    groeten, Brandaris

    PS. Adam was mij net voor, of ik type langzamer
     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2009
  17. skyhigh

    skyhigh

    Lid geworden:
    24 apr 2007
    Berichten:
    1.355
    Locatie:
    Utrecht .
    Roeren

    Hoi Adam,
    Ze zitten inderdaad niet op een lijn dus dat wordt ook nog een puzzel.
    Ik ga haar wel uitrusten met twee vaartregelaars om met haar max. te kunnen manuoevreren.
    grt
    Hawser
     
  18. hawser

    hawser

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    568
    Scheg

    Hoi Brandaris,
    Ik heb, wat jij voorstelt, ook overwogen maar met zo'n strakke romp verziek je meer dan dat je wil bereiken, alleen het hoofdroer wordt nog een uitdaging,voor de rest ziet niemand er iets van.
    grt
    Hawser
     
  19. Tom Boere

    Tom Boere

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    844
    Locatie:
    Nieuwegein
    Adriaan,

    het echte werk zo he, kost altijd veel tijd om te meten deze klussen, maar het ziet er netjes uit, is het een idee om de roeren met twee servo's aan te sturen, de buitenste samen en het hoofdroer een eigen servo...

    Tom
     
  20. hawser

    hawser

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    568
    Straalbuis details

    [​IMG]
    Aangezien de straalbuizen al vast zitten moest ik methode vinden om de grote straalbuis scheggen te bouwen die ook netjes pasten. Uiteindelijk malletjes gemaakt van balsahout
    [​IMG]
    En dan maar schuren en passen..en passen
    [​IMG]
    En toen begonnen om het om te zetten in plexiglas
    [​IMG]
    Na het compleet gebouwd te hebben zal ik het daarna weer in de lengte richting doorzagen en ruimte maken voor de stangen
    [​IMG]
    De bakboord straalbuis scheg is klaar..nu stuurboord nog
    [​IMG]
    Beide scheggen zijn gemonteerd en de hakken zijn inmiddels ook gemaakt...van plexiglas
    [​IMG]
    Ik vind het fijn spul om mee te werken en sterk!

    Toen waren we weer 10 dagen verder

    grt
    Hawser
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2009

Deel Deze Pagina