Oceanic

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Armira, 25 aug 2022.

  1. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Goeden middag
    Heb de Fairmount alpine af
    Heb een model van de oceanic gekregen moet nog opgeknapt worden en nog geheel RC maken
    Is er ook iemand die Fotos van de oceanic heeft heb er een paar op internet gevonden maar geen detail foto's of foto's van de schroeven
    Heb gezien dat er een topic van Hawser is maar kan de fotos niet openen
    Zal hier weer verslag uitbrengen wil deze ook weer met arduino uitrusten


    IMG_20220824_171815.jpeg
     
    k-k, Bert V, Marc w en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. R. Lub

    R. Lub

    Lid geworden:
    10 mrt 2006
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Sneek
  3. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    idd genoeg foto's op die cd's
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Dank je zal eens kijken
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Oceanic 57038_023.jpg

    Rien, Als je me per Conversatie even je e-mailadres stuurt kan ik de foto even mailen en is er verder in te zoomen. Er is hier ook een foto dat ze in een zware zee opbokst. Heb het altijd een mooi en indrukwekkend schip gevonden. Op deze foto lijkt het voorschip minder plomp dan bij het model. Wel eens gehoord dat de werf de tekeningen niet vrij wilde geven. Veel te bang voor plagiaat. Succes verder met de remake! Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 26 aug 2022
    Herby63 vindt dit leuk.
  6. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Ben eerst nog de zwarte zee aan het opknappen
    En intussen maar eens kijken wat voor motoren en straalbuizen ik moet gaan bestellen voor de oceanic zit eraan te denken dezelfde als de Faimount te gebruiken van brūhler motoren met 3000 rpm de schroefen zullen wel iets kleiner worden de Faimount heeft schroefen van 55 mm hier zitten nu schroefen van 30 mm onder ik wil naar 40 mm
     
  7. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Bedankt voor de foto

    Heb ook mailtje gestuurd naar Steinhagen modeltechniek voor de cd te bestellen heb echter nog geen antwoord gekregen


    Heb dit model van de oceanic gehad maar moet wel hoop aan gebeuren ook maar eens kijken hoe dat werkt met een Plastik romp heb tot nu toe altijd houten casco's gemaakt
    Moeten ook nieuwe schroefassen in en evt straalbiuzen
    Wat ook nog wel een probleem je word is de drie roeren die op de foto in het dok staat
    Maar eens kijken hoever ik kom
    De schroeven zitten nu oon de kokers vast gelijmd en volgens mij zijn het ook erg dunne assen die erin zitten IMG_20220827_162347.jpeg IMG_20220827_162527.jpeg
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Rustig eens bekijken Rien en een schetsje maken. En wat spullen bij elkaar zoeken waar je de straalbuizen en roeren van kunt maken. Zie ik daar 2 linkse schroeven? Dan heeft de vorige er maar een slag naar geslagen. Zijn de assen krom of geroest? Bas (Acura, op het Forum) heeft gereageerd en wat plaatjes naar me gemaild. De postduif zal inmiddels wel bij jou zijn. Gr. Klaas.
     
  9. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Heb de fotos binnen Dank je ,

    Ga eerst de zwarte zee afmaken dan de oceanic en dan de cap Domingo ook een model die ik heb gehad en geheel gerestaureerd moet worden dus werk genoeg


    De oceanic en cap Domingo wil ik RC gaan maken

    Dus aardige uitbreiding van de vloot IMG_20220824_171851.jpeg IMG_20220824_171725.jpeg IMG_20220824_171553.jpeg
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  10. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Goede morgen

    Even vraagje moet nog motoren bestellen voor de oceanic
    Was van plan twee straalbiuzen met bijpassende schroevenbij modelbouwshop te bestellen

    https://www.modelbouwshopnederland....s-geschikt-voor-schroef-oe-40-mm/#description

    Wat voor motoren kan ik hier het beste voor gebruiken, zat te denken aan deze
    Help me alstublieft met kiezen!

    € 19,09 | 38 Buismotor Met Montagebeugel 12V 24V Dc Motor Montagebeugel
    https://a.aliexpress.com/_uvTrr1

    De vraag is enkel wat is de beste toerental en zijn deze motoren sterk genoeg
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Rien, Heb geen ervaring met deze motoren, maar ze lijken me niet verkeerd. Wat me wel opvalt is dat onder belasting het toerental zowat halveert. Zelf zou ik voor de 12 Volt 7.000 toeren versie gaan in combinatie met een 4 blads Raboesch schroef. Als je de schroef met toerental en spoed doorrekent dan kom je op 3.500 x 60 x 4 : 100.000 = 8,4 km. Zelf ga ik voor het gemak maar uit van 50% slip en dan komt er 4,2 km/uur uit. De theoretische rompsnelheid van je boot ligt rond de 4 km/uur. Volgens mij heb je dan een motor met optimaal rendement. Ik heb geen idee of je iets hebt om zelf van 40 mm PVC einddoppen een paar straalbuizen te maken. Als je dan de schroeven aftopt naar 38 mm kom je wat voordeliger uit. Als de askokers nog goed zijn zou ik alleen RVS assen kopen en dan voor de schroef een messing moertje met rubber ringetje zetten. Aan de binnenkant een stelring. Als je die askokers dan vult met uierzalf heb je een goede afdichting en voldoende smering. Ben er vanuit gegaan dat er 4 mm assen in je Oceanic zitten. Al een keuze gemaakt voor motorregelaars?Kijk maar of je iets aan deze info hebt. Succes ermee! Hieronder de link naar de assen. Gr. Klaas.
    https://www.rc-point.nl/rc-boten-sc...4mm-290mm-m4-r350-62-envelop/a-64973-20000345
     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2022
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Rien, Heb er erg in dat ik bovenstaande tekst heb verandert. Het viel me pas later bij de motorgegevens op dat onder belasting het toerental min of meer halveert.. Vandaar dat ik een 7.000 toerenmotor heb doorgerekend met 3.500 toeren. Gr. Klaas.
     
  13. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Goeden avond
    wist niet hoe je dat berekend heb motoren van 3500 rpm besteld en gebruik een dual h bridge als regelaar met arduino zou eens kunnen kijken voor pvc vind die straalbiuzen met schroeven nogal duur
    Zit er ook over te denken eerst zonder buizen te gaan proberen
    Nog even vraagje Plastik schroeven werkt dat ook op de Fairmount had ik messing schroeven maar heb de schroeven van de bouwdoos nog liggen dus zat eraan te denken dat eens te proberen die zijn 43mm 3 blads
    Assen en kokers heb ik zelf nog liggen
     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2022
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Rien, Bij plastic schroeven verwacht ik geen problemen. Vroeger had ik achter mijn Bugsier 3 een 60 mm plastic 3 blads schroef. Die deed het prima. Later een 60 mm Rivabo en 55 mm Raboesch messing schroef gekocht. Door omstandigheden waren die voor half geld. Anders waren ze me te duur. Uiteindelijk de 55 mm achter de boot gehouden. Die trekt op achteruit minder gauw lucht. Aan mijn Smit Finland hangen een paar plastic Chinese afgetopte schroeven. Die presteren ook goed. Dus gewoon proberen met die dingen en een plastic straalbuis maken. Lukt dat dan is de voldoening des te groter. Succes ermee!
     
    Armira vindt dit leuk.
  15. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Heb even geïnformeerd maar vind 105 € beetje veel voor 2 cd's dus eerst nog maar even verder kijken
     
  16. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Zwarte zee is weer klaar dus nu maar eens aan de oceanic beginnen
    Heeft iemand een idee en of evt tekening hoe je het beste 3 roeren tegelijk kan aansturen met RC
    Als ik het goed heb gezien heeft de oceanic 3roeren IMG_20220917_083545.jpeg
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zitten de roerkoningen op één lijn Rien? Zo niet, kijk even in Bas zijn bouwverslag van de Theodor Heuss. Zitten ze wel op één lijn dan één roer met een L-vormig heveltje en de andere met een I-vormig. Wel even kijken dat de ene poot van de L de andere niet raakt. Een en ander afhankelijk van de ruimte in het achterschip. Begrijp dat je nog 2 roeren toe moet voegen. Gr. Klaas.
    https://www.modelbouwforum.nl/threa...stauratie-van-een-theodor-heuss.268191/page-7
     
    Laatst bewerkt: 17 sep 2022
  18. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Moet nog twee roerkoningen inbouwen model heeft er nog maar 1 wilde ze wel op gelijke hoogte plaatsen wil de straalbiuzen van de bouwdoos van de Fairmount gebruiken
     

    Bijgevoegde bestanden:

  19. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Of zou dit ook met 1 roer werken heb maar heel weinig plaats voor 3 roeren [​IMG]
     

    Bijgevoegde bestanden:

  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Rien, Hoe zitnu de hevel aan de roerkoning? Indien er voldoende hoogte is zou je 3 I-vormige hevels kunnen nemen voor de verbinding ussen de roeren onderling en deze boven de hevel aan het middenroer zetten. Dat originele roer kan wel de helft korter. In wezen heeft dat met roeren achter de straalbuizen geen functie meer. Dit schrijvende vraag ik me af waarom het origineel het middenroer heeft (gehouden). Misschien om bij gestopte motoren nog een beetje stuur te hebben. Het is natuurlijk een sleepboot uit het tijdperk; Jachthonden van de Oceaan. Ze waren snel (terplaatse), maar om aan te maken werkte de lengte in hun nadeel. Toch straalden deze schepen iets uit. Op z'n minst snelheid en kracht. Jouw model zal aangepast een heel ander vaargedrag vertonen! Succes ermee! Wat komt er in de machinekamer? Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina