ocilerende stoommachine

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Marc w, 10 apr 2021.

  1. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    hoy allen op dit deeltje van het forum.
    Na menig scheepje te hebben gebouwd en ik meer door toeval dan door gericht zoeken plots een draaibankje rijker werd moest dit stukje techniek me in staat stellen om netter en gedetailleerder te kunnen bouwen.
    Maar stilletjes begon ik ook meer aandacht te krijgen voor de stoomschepen in onze club.
    Natuurlijk hadden onze club leden die zich bezighielden met stoom dit al snel in de smiezen en begonnen ze wat te pushen. Tot op heden heb ik de boot nog afgehouden maar vermits mijn huidige projecten stilletjes aan teneinde lopen ga ik toch maar een poging wagen in de wereld van stoom.
    Ik ben slim genoeg om mijn eigen voetjes niet voorbij te lopen en heb beloofd al eens te starten met een vrij simpel machientje om te kijken of het me wel licht en om mijn draaibank wat beter te leren kennen vooraleer ik me waag aan de hete dampen zal dit eerste ( hopelijk) gewoon op lucht lopen.
    Wat wil ik gaan bouwen?
    Wel als het allemaal loopt zoals verwacht hoop ik binnen enkele jaren een clyde puffer rijker te zijn werkend op stoom,
    3132541033_53150aac3f.jpg

    Maar voor we zover zijn zal ik al eens trachten deze 2 cilinder ocilerende machine te bouwen en laten draaien.
    steam engine.png

    en waarmee moet ik me beredderen? Wel ik ga trachten met mijn ondertussen 1 jaar in mijn bezit zijnde draaibankje waarvan ik de bijtel slede kan omvormen naar frees tafel.
    01 (1).jpg
    01 (2).jpg

    En dan vragen jullie je michien nog af , hoeveel ervaring heeft die gast? WEL NIKS :)
    ben van opleiding elektricien / koeltechnieker maar durf van mezelf ondertussen wel vertellen dat ik best handig ben maar vooral dat ik veel zin heb om wat bij te leren en het me niets kan maken als iets niet voor de eerste of tweede keer lukt, volhouden tot het einde en uiteindelijk genieten van eindresultaat.
    voila weten jullie meteen wat vlees jullie in de kuip hebben,
    tot snel met de eerste resultaten,Marc
     
    Zeiler, norwin en Potter vinden dit leuk.
  2. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.232
    Locatie:
    Elburg
    Hallo Mark,
    Ook ik ben een paar jaar geleden aan een wobbler begonnen.
    Ik heb hier op het forum veel geleerd van de ervaren modelbouwers en van mensen die veel weten van techniek..
    Ik zou zeggen, durf te vragen en als je het niet goed begrijpt vraag je het gewoon opnieuw.
    Ik ben ook nog lerende en je vind hier veel kennis.
    Succes, ik ga je vorderingen volgen...
    Mooi draaibankje overigens !
    Groet,
    Ruud.
     
    Marc w vindt dit leuk.
  3. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Hallo Marc,

    Leuk draaibankje heb je daar.

    Zoals hiervoor al vermeld,schroom je niet om iets te vragen als je er niet uit komt.
    Er zit hier genoeg ervaring met verspaning in t algemeen en stoom machines in t bijzonder.

    Sowieso leuk eerste projectje.
    Ben benieuwd naar je verspanings belevenissen en ga t zeker volgen.

    Groet

    Pat
     
    Laatst bewerkt: 10 apr 2021
    Marc w vindt dit leuk.
  4. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.209
    Locatie:
    Giessenburg
    Hallo Marc.

    Voordat mijn vader overleed moest ik hem beloven zijn draaibank mee te nemen omdat hij niet wilde dat de draaibank verkocht werd.
    Doordat ik geen technische opleiding heb gehad durfde ik er het eerste jaar niet aan komen. Zomaar laten staan vond ik geen optie dus werd ik lid van NVM Rotterdam. In het begin had ik het idee tussen tovenaars te zitten. Door tijdens clubavonden ogen en oren goed open te houden, veel lezen ( Handboek Modelstoommachines ) en natuurlijk fouten maken leer je snel. Succes !

    Groet, Jan.
     
    Marc w vindt dit leuk.
  5. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik vind draaibankjes nogal interessant en deze ken ik nog niet.
    Kun je er iets meer over vertellen?
    T merk technika zegt me niet zo veel .
    Weet je waar ze gemaakt worden/werden?
     
  6. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Marc,
    Welkom in de club van bouwers van stoommachines.
    Je hebt een leuke draaibank, dus vele bewerkingen zullen geen probleem geven.
    Bedenk wel, dat problemen opgelost worden door het vragen naar oplossingen.
    Ik kijk uit naar het verslag over je vorderingen.
    Groet, Henk.
     
    Marc w vindt dit leuk.
  7. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Helaas moet ik je teleurstellen, ik heb zelf ook niets over dit merk gevonden en er waren geen papieren meer bij.De opschriften zijn in het Duits.
    Ik vermoed Oost Europees maar dat is een gok.
    Het was eigendom van een inmiddels 5 tal jaren geleden overleden lid en de weduwe deed het vorig jaar plots van de hand liefst aan een club lid.
    Er zijn verschillende stoommachientjes op gemaakt. Ik kan het dus niet op de draaibank steken mocht het niet lukken :)
     
    Potter vindt dit leuk.
  8. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    669
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Hallo Marc,
    Welkom op het forum. Zo’n Wobbler is een goed eerste projectje. Zo ben ik ook ruim een jaar geleden begonnen.

    Ik heb erg veel geleerd en heel veel hulp en tips gekregen, dus schroom vooral niet om vragen te stellen. Er is hier veel kennis en ervaring voor handen. Leuk draaibankje! Zoals je al meldde, eerst maar eens een paar proefstukjes maken. Krijg je een beetje een gevoel en kun je een beetje gevoel krijgen hoe zuiver je draaibank is en of er nog een beetje aan uitlijning oid moet gebeuren.

    Veel succes en plezier

    Jeroen
     
  9. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Marc w vindt dit leuk.
  10. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Wat een mooi draaibankje !!
    Zo een puffer op stoom heb ik ook gemaakt , ideaal project voor stoom.
    Er ligt een gasgestookte ketel in met een diameter 80.
    Als je wil maak ik wel wat foto's van de aandrijving. De boot zelf is nooit helemaal afgewerkt geraakt.
    Varen doe hij wel uitstekend.
    De stoommotor die je voorstelt zou ik niet nemen , dit is een enkelvoudig werkende twee cilinder en bijgevolg niet zelfstartend.
    Dirk
     
    Marc w vindt dit leuk.
  11. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Hey Dirk,
    Het is niet de bedoeling dat deze motor er in komt, deze diend enkel om wat ervaring op te doen in de brede zin van het woord.
    Ben dus zeker geintereseerd in enkele foto's van je schip en de stoom installatie
     
  12. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Laatst bewerkt: 11 apr 2021
  13. Ebro de Wit

    Ebro de Wit

    Lid geworden:
    10 nov 2019
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Velserbroek
    Marc,
    Wat gea al aan geeft dit machientje is niet echt geschikt voor de puffer. Er vanuit gaande dat de schaal 1:25 is, is de kracht niet afdoende, al moet er bij deze machine altijd een vertraging aan.
    Het toerental ligt hoog, en is niet zelf aanlopende.
    Mijn puffer is 1:25 schaal voortstuwing een 10V stuart, eh ja ook 1 cilinder, en dus niet zelf aanlopende.
    Maar met een start motor en slip exentriek is alles mogelijk.
    Ik zou het wel in dit soort machines zoeken.
    Want de machine die jij voor ogen heb heeft volgens mij een zuiger van 8mm. 12mm is volgens mij wel het minimum voor een 81cm boot.
    De ketel kan in het ruim.
    Maar oefenen op de draaibank ik zeg doen, een 1 cilinder oscilerend is al leuk om te maken.

    Groetjes Ebro
     
    norwin vindt dit leuk.
  14. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Vwb de draaibank: de firma lijkt nog steeds te bestaan: http://www.technika24.de
    Misschien is het mogelijk om hier documentatie te verkrijgen.
    (in mijn browser werkt het niet goed, maar dat kan aan Safari (Mac) liggen).
     
  15. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Les1 tracht geen tijd te winnen door een bewerking over te slaan.
    Gisteren 1 ste onderdeel gefabriceerd, het vliegwiel.
    Vermits de freestafel gemonteerd stond, dacht ik niet dat het nodig was om eerst de klauwen van de vaste kop te wisselen zodat ik eerst het afgezaagde stuk ijzer kon vlakken.
    Ik had immers de te boren gaten afgetekend en een dop puntje geslagen. Dus meteen boortje van 5 erin en voorboren en daarna uitboren met 10.
    Helemaal de mist in gegaan natuurlijk. Ik heb wel het vliegwiel verder afgewerkt om te zien of ik in de verdere stappen ook nog wat ging knoeien of niet.
    Verder alles netjes goedgekomen, heb de binnen kant wat verder uitgedraaid zodat het visueel nog net door de beugel kan.
    Ook het centergat was dus een beetje mis, dit heb ik opgelost door het gat zo groot mogelijk uit te draaien en dan een bus er in geperst.
    Voor mijn eerste vliegwiel , eigenlijk een beetje blij dat ik die fouten gemaakt heb, want nu vergeet je dat nooit meer.
    02.jpg

    02 (1).jpeg
    tot later, Marc
     
    Potter en Jan Walpot vinden dit leuk.
  16. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    die site heb ik een jaar geleden ook gevonden , maar je kan enkel de start pagina openkrijgen verder kan je nergens doorklikken, datum update veranderd ook niet.
    toch bedankt om even mee te zoeken
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  17. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Zoals beloofd enkele foto's van een puffer die ik 30 jaar geleden gemaakt heb , helaas nog steeds niet afgewerkt , ik ben geen boten bouwer.:(
    Model is 80 cm lang , de aandrijving is een dubbel werkende oscillerende tweecilinder met een boring van 10 mm.
    De ketel is gestookt met gas uit wegwerp patroons. Vaartijd ongeveer 3 X 20 minuten op een tank.
    De hele aandrijving is in een handomdraai te verwijderen.
    Dirk
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    EddyK, Zeiler, R Groen en 4 anderen vinden dit leuk.
  18. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.632
    Locatie:
    noord-limburg
    Dirk
    Jammer dat de machine niet loop.
    Wat is het probleem, wat ga je er aan doen?
    Zou zonde zijn van het mooie stukje werk.
    De coleman met brander doet het toch zeker.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Potter vindt dit leuk.
  19. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Gea bedankt om dit te delen,
    Stoom gedeelte ziet er prachtig uit, bootje kan inderdaad nog wat afwerking gebruiken mocht je er nog eens zin in hebben.
    Nu heb ik meteen een idee waar ik naartoe moet.
     
  20. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vragen:
    De machine, is dit een eigen bouw?
    Ik zie wel overeenkomsten met een Kirck machine.
    De ketel, zit de stoomafsluiter op de stoomdruk met zachtsoldeer?
    Over de brander heb ik geen vragen, instellen met de afsluiter op de patroon voor de ketel druk.
    In elk geval heeft de machine twee draairichtingen.
    Groet, Henk.
     

Deel Deze Pagina