ocilerende stoommachine

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Marc w, 10 apr 2021.

  1. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.217
    Locatie:
    Elburg
    Ziet er netjes uit Marc.
    Dat wobblertje gaat echt wel mooi lopen.
    Leuk zo'n V-2 cilinder.
    Groet, Ruud.
     
    Marc w vindt dit leuk.
  2. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    In vorige post uitte ik mijn bezorgdheid over de mechanische sterkte van de koppeling tussen de pistons en de as met vliegwiel.
    Toch maar voor het zekere gekozen en het stukje buis afgesneden gelijk met de messing plaat en dit samen met de as aan het overbrengings plaatje gesoldeerd.

    08 (2).jpg

    08 (3).jpg

    Laat ons hopen dat Henk gelijk heeft en het stukje veel meer kracht kan verdragen dan ik vermoed.
    Verder moesten de koppelings voetjes nog aan de zuigerstangen en de cilinders nog op het voetje gesoldeerd.
    Gelukkig was ik slim genoeg om eerst in de voetjes de stoomgaatjes te boren met behulp van de kruistafel. Eenmaal de cilinders er op gesoldeerd word het voor mij moeilijk deze nog netjes in te spannen. Daarna alles gesoldeerd en de stoompoort verder doorgeboord.
    08 (1).jpg
    Tot slot alles nog eens netjes opgekuist en alles gemonteerd. Uiteindelijk zat ik nog te tobben over de veren tot me plots inviel ergens nog een koppel veren te hebben liggen om koolstofborstel op het anker te drukken. Na wat zoekwerk deze gevonden onderaan een bakje :)
    08 (4).jpg
    08 (5).jpg
    En stilaan komt er een einde aan dit bouwverslag, alleen nog wat olie en luchtdruk zien te vinden.

    De compressor van mijn airbrush leek niet voldoende debiet of druk te kunnen leveren om het geheel rond te krijgen.
    Of had ik ergens een foutje gemaakt?
    Als ik de cilinders afzonderlijk aanstuurde lukte het wel aardig, dus even contact genomen met een ervaren clublid betreffende stoom.
    Na een visuele controle leek er echter niets mis te zijn, dus maar eens wat hogere druk erop gezet dan ik kon, en met wat hulp was ze uiteindelijk vertrokken.
    Na 5 minuutjes draaien de druk naar beneden gebracht en mijn machientje bleef het nog steeds doen.
    Terug thuis gekomen opnieuw met mijn compressortje een poging, en hoe langer het draaide hoe vlotter het telkens startte.
    Om te eindigen een filmpje met eerst beide cilinders afzonderlijk en we eindigen met de laagste luchtdruk waarop op eveneens het langzaamste tempo kan gedraaid worden maar de machine ook start.


    Nu op zoek naar een machine voor in mijn toekomstig schip en na de zomer ( het vaarseisoen ) starten we met het echte werk,
    tot later dus, Marc
     
    Jan Walpot, norwin, willemvdm en 7 anderen vinden dit leuk.
  3. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.217
    Locatie:
    Elburg
    Mooi gemaakt Marc !
    Op naar het volgende project.
    Groet, Ruud.
     
    Potter vindt dit leuk.
  4. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    ik zie dat het al weer bijna een jaar geleden is dat ik mijn eerste stapjes in de stoom wereld zette.
    Misschien wel het moment om de volgende sprong te wagen.
    Van een clublid het boek Dampf 33/34 te leen gekregen en we gaan daaruit onderstaande machine trachten te bouwen.

    stappenteller.jpg

    eens kijken wat we het komende weekend voor elkaar kunnen krijgen :)
    tot later , Marc
     
    JeroenDorr, Potter, Gea en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.176
    Locatie:
    Giessenburg
    Veel plezier met de bouw van je nieuwe machine Marc.
    Groet, Jan.
     
    Potter vindt dit leuk.
  6. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.217
    Locatie:
    Elburg
    Maak je ook hiervan weer een leuk bouwverslag met foto's?
    Leuk project.
    Groet, Ruud.
     
    Potter vindt dit leuk.
  7. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
    Het komende weekend voor elkaar kunnen krijgen.

    Leuk ding Marc.
    Succes
    en veel plezier met de bouw.

    Willum
     
    Potter vindt dit leuk.
  8. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Veel succes en plezier met het volgend project!
    Jeroen
     
    Potter vindt dit leuk.
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    weekendje is voorbij en is best productief geweest.
    Wel wat liggen klooien met alu grondplaat, maar uiteindelijk toch nog goedgekomen. Beetje met verkeerd toerental zonder snijolie bezig geweest zeg maar.
    Het vliegwiel ziet er heel wat beter uit dan mijn eerste exemplaar maar een goed oog merkt natuurlijk dat ik niet beschik over een verdeel apparaatje en dat het een kwestie is van dop puntjes juist te slaan waar ze dienen te staan.
    20220218_134310.jpg 20220218_154758.jpg 20220218_154750.jpg
    volgende keer ik wat tijd heb maar eens wat messing inspannen en deel 3 op de tekening trachten te maken.
    groetjes, Marc
     
    JeroenDorr, Potter, ozy en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Het ene weekend is het andere niet, en een planning dient om te wijzigen zeg ik wel eens regelmatig.
    Maar het is er uiteindelijk toch van gekomen. zonder noemenswaardige problemen ben ik er in geslaagd de steunen naast het vliegwiel te produceren.
    Het kleine schuine vlakje heb ik wel met een 45° freesje geklaard om niet de hele arm van de freesmachine te moeten kantelen.Deze had ik net met veel geduld netjes haaks gezet en uitgelijnd tov de tafel.
    Moeilijkste was nog de gaten onderaan, ik heb het dan over het bepalen van het nulpunt met een kantentester. Dit was helemaal nieuw voor mij maar ik denk dat ik het beet heb.
    De gaatjes klopten toch achteraf gezien :)
    20220402_201358.jpg
    20220402_201403.jpg
    20220402_201408.jpg
    ach ja, meteen ook maar enkel olie potjes op de draaibank gemaakt.
    Ben er zelf best tevreden over, op naar het volgende onderdeel.
    vgr Marc
     
    ozy, JeroenDorr, Potter en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.217
    Locatie:
    Elburg
    Ziet er goed uit Marc.
    Werken met een kantentaster moet je even door hebben, maar als je de truc snapt werk het fantastisch.
    Groet, Ruud.
     
    JeroenDorr, Potter en Marc w vinden dit leuk.
  12. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.176
    Locatie:
    Giessenburg
    Ziet er netjes uit Marc.
    Misschien als tip om het er nog echter uit te laten zien langere M3 boutjes gebruiken dan op tekening staat. Het lager helemaal doorboren zodat je bovenop het lager aan weerskanten een moertje kan plaatsen.
    Groet, Jan.
     
    Potter en Marc w vinden dit leuk.
  13. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    @jan, dan had ik de kantjes niet mogen afschuinen vrees ik, maar de tip neem ik mee naar de toekomst
     
    Potter vindt dit leuk.
  14. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.176
    Locatie:
    Giessenburg
    @Marc w, je moet het maken zoals jij wil maar het afschuinen hoeft geen probleem te zijn. Als je het lager doorboord hebt bovenop, met een iets grotere frees dan de moer, precies rond het gat en stukje vlak maken tot de diameter van de frees. Eventueel onder de moer een ringetje plaatsen.
    Groet, Jan.
     
    Potter vindt dit leuk.
  15. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    zo, eindelijk terug een kleine update, maar helaas voorlopig ook de laatste.
    Ben enkele weken geleden met spoed de operatie kamer ingerold. Door een zeer verkeerde beweging met belasting is mijn rechter schouderpees voor meer dan 3/4 van het bot gerukt met gevolg dat minimum 6 weken de schouder volledige rust moet krijgen waarna stilletjes opnieuw kan gedacht worden aan kleine beweging.
    Na 2 weken platte rust door de medicatie begin ik opnieuw weer terug actiever te worden en leer ik links handig te worden, wat me dik tegen valt.:)

    Voor mijn ongelukje had ik de draaibank en freesmachine nog wel wat uren laten draaien.
    Eerst uit 2 delen het eigenlijke motorblok gemaakt waar alles goed ging tot ik het gat ben gaan boren waar de 2 stukken op elkaar zijn geschroefd. De boor hapte te gretig en trok helemaal scheef weg. Als oplossing dan maar een groter gat gefreesd ( deze maat frees had ik wel liggen) dus voor we weer van start gaan toch nog maar wat freesjes van verschillende diameter aanschaffen.
    20220402_201518.jpg

    vermits we toch naar de draaibank verhuisd waren daar maar wat enkele uren blijven hangen om de zuiger huizen te maken, als ook de wangen voor de krukas en een dekseltje met doorgang voor de zuigerstang.
    20220402_201844.jpg
    20220402_201924.jpg

    20220402_201935.jpg

    20220402_201940.jpg

    Tot slot ook nog een olie potje voor op het motorblok en enkele bevestiging stangen en geleiders voor later.
    20220402_201751.jpg

    En zo staat alles nu dus te wachten tot ik terug voldoende kracht in mijn schouder heb om werkstukjes veilig in te klemmen om te bewerken.
    Merk net wel dat ik het laatste olie potje met een half maatje kleiner heb uitgeboord, gaan we dus nog corrigeren :)
    1 positieve noot, mijn vrouwtje wil me naar Waalre vergezellen zodat we daar toch aanwezig zullen zijn met enkele schepen en wat jullie in dit draadje hebben kunnen volgen.
    ZEKER TOT LATER, Marc
     
    Zeiler, JeroenDorr, ozy en 4 anderen vinden dit leuk.
  16. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.176
    Locatie:
    Giessenburg
    Voorspoedig herstel en fijne paasdagen Marc.
    Groet, Jan.
     
    Potter en Marc w vinden dit leuk.
  17. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Beterschap !!
     
    Potter en Marc w vinden dit leuk.
  18. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Zo, we zijn ondertussen een 8 maanden verder schouder is voor 80% hersteld, zij die me gezien hebben op de NVM modelbouwdag vragen zich dan af welke 20% nog ontbreekt, wel momenteel kan ik terug 3 Kg met gestrekte arm meerdere malen omhoog krijgen dat is ongeveer de helft van mijn andere arm :)
    De laatste maanden kon ik al wel licht werk gedaan krijgen en heb zo 2 lopende projecten kunnen afsluiten( sleper zeehond en Black Pearl ) en ben ik een klein nieuw projectje gestart sleper Valcke. alle 3 aanwezig op de NVM modelbouwdag.
    Maar vermits we hier op het stoom gedeelte zitten zullen jullie al wel vermoeden dat ik ook hier terug van wal ga steken met het vervolg van dit verslag.
    Afgelopen zomer heeft een clublid een nieuwe stoomketel geplaatst met meer inhoud op een van zijn schepen, in ruil voor de hulp die ik hem hierbij heb geboden en een kleine bijdrage voor het materiaal ben ik nu eigenaar van een keteltje dat voldoende groot is voor mijn machine. 90 x 155. Bij hem lag het keteltje naakt in het schip maar ik heb minder plaats en heb besloten om het toch maar te isoleren en te voorzien van een houten omkasting om mezelf te beschermen tegen verbranden bij aanraking.
    Het geheel is nog niet klaar maar kan toch al de foto's laten zien van mijn nieuwe start.
    20221217_103218.jpg
    20221217_103224.jpg
    20221217_103810.jpg
    20221217_103830.jpg

    20221217_104005.jpg
    en als laatste de nieuwe steun voetjes deze maak ik bewust van plaat zodat ik hier straks mijn hardsoldeer kunsten kan op oefenen voor ik de met het echte werk aan de stoomcilinders begin.
    Tot later, Marc
     
    ozy, norwin, Peter vd Lagemaat en 7 anderen vinden dit leuk.
  19. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Zuidholland
    @Marc w
    Wat een leuke machine is die 2-cilinder oscillerende uit boek Dampf 33/34.
    Voor als ik ooit tijd heb lijkt het me er een die ik wel aandurf te maken.
    Zou ik een setje kopieën van de tekeningen van je kunnen krijgen?
    Natuurlijk tegen vergoeding van de te maken kosten.
    Groet,
    Mallegat
     
  20. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Hier zijn we weer met het vervolg, Deze morgen lag alles gereed om een poging te wagen in het hard solderen.
    Ik heb het me bewust moeilijker gemaakt dan nodig om er wat van op te steken.
    De steunen van de ketel had ik zo vervaardigd dat er dwars plaatjes onder gelast moesten worden zodat deze straks met enkele boutjes aan de grote draagplaat kunnen bevestigd worden.

    20221231_093748.jpg

    het geoefend oog ontdekt onderaan R al mijn eerste poging om enkele moertjes vast te lassen, uiteindelijk is dit ook gelukt maar de eerste exemplaren vielen ofwel van het plaatje of ik kreeg het boutje er niet meer uit :) maar de volhouwer wint uiteindelijk.
    20221231_093653.jpg

    en dan nog een laatste plaatje na het afronden van de werken.
    20221231_105529.jpg

    Mijn ervaringen , niet te kwistig met flux want dan las je uiteindelijk alles vast, en de juiste bek en vlam om zo op een redelijke tijd de juiste temperatuur te bereiken.
    Heb uiteindelijk met 0.8 gelast en 1mm zilver.
    Nu het geheel nog wat zuiver maken , en om mijn eerste foutjes een beetje te verbergen de voetjes straks een zwart kleurtje geven :)
    tot later,
    Marc
     
    ozy, Potter en norwin vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina