ocilerende stoommachine

Voorlopig gaat het sneller dan ik gehoopt had, de krukas is opnieuw volledig gemonteerd met enkel extra m3 inbus boutjes zodat het een stevig geheel is geworden.
(deze x met 90° verdraaiing ipv 180° ) gaat waarschijnlijk het zelf aanlopen ten goede komen.
Nu gaat het hopelijk een kwestie worden om enkele kleine onderdeeltjes opnieuw te maken en deze keer de schroefdraad recht erop ipv schuin.
Hiervoor heb ik ondertussen al enkele houders aangeschaft om het draad snijkussen in de losse kop te plaatsen van de draaibank.
Vorige draad snijdingen zijn gebeurd met de losse hand in de bankschroef wat eigenlijk op een fiasco is uitgelopen want eigenlijk is er maar 1 van de 5 echt ok gebleken.

Heb nog wel een vraagje waarop ik zelf geen antwoord op kon verzinnen. in 1 richting draaide de machine merkbaar trager , iemand hier een idee over waar ik dat moet gaan zoeken.
alvast tot later, Marc
31.jpg
 
Heb nog wel een vraagje waarop ik zelf geen antwoord op kon verzinnen. in 1 richting draaide de machine merkbaar trager , iemand hier een idee over waar ik dat moet gaan zoeken.
Hoogst waarschijnlijk in de exacte plaatsing van de stoompoorten in de spiegel t.o.v. het draaipunt van de cylinder..
Bij een oscillerende machine is dat de "timing" en tevens de " mate van opening".

Stel, dat één van beide poorten zodanig geplaatst is dat die niet helemaal volledig opent. De omkering van de draairichting gebeurt door inlaat en uitlaat te wisselen op die poorten in de spiegel.
Als je de stoomtoevoer op de niet helemaal openende poort hebt staan, dan moet de onder druk staande stoom (die dus een kleiner volume heeft) door een smoring, maar dat is niet zo erg, die stoom is "samengeperst", en kan de afgewerkte stoom (die geéxpandeerd is en dus een groter volume heeft) door de wijd openstaande poort ontsnappen. Niks aan de hand.

Draai je nu de richting om, dan wisselen inlaat en uitlaat van plek. Nu moet de toevoerstoom door een wijd openstaande poort, en dat levert niks extra's op, die stoom staat onder druk en is samengeperst. Dat wil wel... Maar die afgewerkte stoom, die ge"expandeerd is en dus een vel groter volume heeft, DIE moet nu door dat kleinere gaatje. Dat wil niet makkelijk, en de cylinder kan zijn afgewerkte stoom niet goed lozen. Dat remt, dat werkt de arbeidsslag aan de andere kant van de zuiger tegen, en de machine draait minder hard, minder soepel ook waarschijnlijk.

Dat zou tenminste mijn gok zijn.
 
de aftekenmal er eens terug opleggen en controleren, wie weet....
denk er net aan dat ik de omkeerkraan aan de andere zijde had moeten proberen te voeden om te zien wat er dan gebeurd.
Is voor een volgende keer dat ik dat eens ga proberen. heb ook gemerkt dat bij 1 cilinder de afdichtingskoord aan de zuigerstang dichting weg was.
Heb vandaag teflon dichting ringen hiervoor gemaakt. de omkeerkraan is alvast getest en goed bevonden, tot 4 bar is de teflon ring dicht rond de kraanspindel, en toen barste de silicone slang die ik er tussen had staan met een knal open.
Was me dat efkes verschieten. Maar het werkt wel :thumbsup:.
 
Als ik stoompoorten voor occilerende machines wil maken in de spiegel doe ik het volgende:
een stalen pennetje dat goed past in de cilinder stoompoort daar slijp/draai ik een scherp puntje aan.
Dan zet ik de machine in elkaar en het puntje moet net buiten de cilinder steken.
Ik werk meestal met veertjes om de cilinders op hun tuimelas vast te zetten, dus deze er ook op.
Nu de krukas een paar keer rond draaien en daarna alles weer afnemen.
Nu heet het stalen pennetje een klein boogje op de spiegelplaat afgetekend, de uiterste punten van het boogje is het center van de stoompoort.
Boor de gaatje en vlak de spiegel op schuurpapier (watervast) zodat het ingekraste boogje weg valt.

Dan moeten de stoompoorten op de perfecte plek zitten.

Ik heb het met een boormal geprobeerd, lukte niet altijd 100%, maar de kras methode werkt altijd.
 
Het gaat wel zeer langzaam maar ben blij dat ik toch nog eens een kleine vordering kan laten zien.
Ketel en brander staan vast op de bodemplaat/bak. leiding naar gastank is maar een testje om te zien hoeveel plaats ik nodig heb en waar ik alles moet gaan voorzien.
Maar ook aan het schip zelf is nog wel wat werk.

33 (5) - kopie.jpg


33 (2).jpg

tot later, Marc
 
Ziet er mooi uit Marc maar er blijft niet veel ruimte over om de machine achter de ketel te plaatsen.
Groet, Jan.
 
Jan,van de as mag nog wel een stuk af,hier moet uiteindelijk enkel een polier op voor de snaaraandrijving van de as die straks naast de ketel moet doorlopen.
Maar het ruim gaat vol zitten eenmaal alles er in zit.
 
hier moet uiteindelijk enkel een polier op voor de snaaraandrijving van de as die straks naast de ketel moet doorlopen.
Hou er rekening mee, dat een tussenas, en twee riemen, EN alle DRIE de assen op zijdelingse trek belast en in glijlagers draaiend, echt "ENORM veel" vermogen vreet.
En met "enorm veel" bedoel ik dat relatief, want je hebt met zo'n machientje hooguit en Watt of 10 om mee te beginnen.

Ik denk, zonder dollen, dat het echt het overwegen waard is om te proberen de ketel wat hoger te plaatsen en de as er onderdoor te laten lopen.
 
Heb ondertussen in het bouwverslag van het schip, van Ebro de Wit een tip gekregen hoe de ketel en machine om te draaien in het ruim.
Ga dit eens rustig bekijken want dat zou alles een stuk eenvoudiger maken.
 
Dit is mijn "puffer"
Jaaaren geleden gebouwd en zal waarschijnlijk nooit klaar geraken.
Hij heeft al wel heel véél gevaren.
Motor zit hier dus achteraan en de radio vooraan in een waterdicht compartiment.
Gasvoorraad is met een wegwerp tankje.
De aandrijving kan in 15 seconden verwijderd worden voor onderhoud of schoonmaak.
Lengte van het bootje is ongeveer 82 cm
Dirk


20250307_143326.jpg


20250307_143419.jpg
20250307_143531.jpg
 
Marc, Zit nog even aan je verschillende toerentallen te denken bij voor- en achteruit. Zou het wisselen van de cilinders enig effect kunnen hebben, of past dat niet? Gr. Klaas.
 
Back
Top