Ode aan het Fijne Zwevertje van Guy

Arnold 85

Vriend van modelbouwforum.nl
Hallo allemaal,

Alhier aan de keukentafel een beginnende vlieger/bouwer die met veel plezier het Fijne Zwevertje van Guy/Gurodewa aant bouwen is.
Ik was eigenlijk benieuwd naar mensen die dit zwevertje ook gebouwd hebben en er al lekker mee gevlogen hebben.
Het zou leuk zijn voor de ontwerper om hier een draadje te hebben met ervaringen en vliegverhalen.

Tevens wil ik met dit draadje Guy bedanken voor het ontwerp en het ook nog willen delen van het Fijne Zwevertje!

Groeten,
Arnold

8b9f1484fdc36e975a27ef3807d60bdb.jpg
 
Inmiddels helemaal afgebouwd een klaar voor de maiden flight.
427635ef83abd8b4b8406076e2d93ed8.jpg

642 gram, met lipo....
c234f1726d4980db284808218480ee35.jpg


We wachten op rustig, wat warmer en droog weer....

Groeten, Arnold
 
Het is bijna zover, gisteren nog effe de volgende wijzigingen aangebracht:

De Towerpro servo's vervangen door rc plus servo's, kraken een stuk minder en hier heb ik iets meer vertrouwen in.

Omdat de maat anders is en de plek van de servo's iets verandert is, ook nieuwe stuurstangen gemaakt.
1070748084d94a5ef02cfca2eaa25666.jpg


I.v.m knakpulsen(weet niet hoe relevant dit is met 2.4 ghz) plakband over mn stuurkabels geplakt, deze schuiven langs elkaar in de koolstof buis, gewoon die doorzichtige huis, tuin en keuken plakband.

Er zat speling op de kwiklinkjes bij de roeren, verholpen met een stukje omgebogen verenstaal van de exacte dikte en vastgelijmd met een klein druppie op het "vorkje".

Gebalanceerd! De ene vleugel woog 5 gram meer dan de andere, misschien ben ik pietleuterig maar nu hangt ie ook mooi in balans, verholpen door een klein gaatje en een beetje kit erin te spuiten met een dun tuitje.

Klaar voor de maiden, als het zaterdag redelijk weer is gaat ie mee naar het veld, wellicht wil een collegavlieger em invliegen, of ik het zelf ook aandurf zien we dan nog wel......nieuwe kist en nieuwe zender is voor mij misschien wat teveel van het goede[emoji23]

Wie weet zaterdag meer!!

Groeten, Arnold
 
Laat me raden: de RC PLus servo's had je over van de Piper?

Mooi bouwseltje!
Wat bedoel je met knakpulsen?
Plakband over stuurkabels?

Zie ik dat goed dat de beide stuurstangen in dezelfde geleider gaan (ken het ontwerp niet)
5 gram verschil op de vleugel ging je niet merken hoor, maar het is waarschijnlijk beter voor het gemoed om dit te verhelpen :-)

Succes met de maiden!
Zwaartepunt checken, roeruitslag checken, afstandtest doen. En dan gaan. Het zal vast fijn vliegen!
 
Als staal met staal in contact komt kan dit de zender storen, dat bedoel ik met knakpulsen.
Ze lopen samen in een koolstof buis naar de staart.....plakband gaat staal op staal contact tegen.

Idd, over van de piper[emoji23]

De roeruitslagen laat ik nog effe checken, zwaartepunt kan volgens mij niet beter, de maiden check heeft ie al gehad!

Dank je, word vervolgd.....


Groeten, Arnold
 
Moi!... de aansturing kon wel wat netter zo daar te zien in het servo compartiment. Moin, moin... ;)

Speling in servohevels haal je domweg weg met een drupje CA lijm in het boorgaatje met stangetje te mikken. Als dat uitslijt opnieuw druppen.
De servohevels laten zich niet verlijmen. Indrogen en bewegen.

De enige speling die je hier dan nog hebt is die van de servo tandkast...

Voorbeeldje van m'n Enigma F5B

DSCN6110-LR.jpg


De Z-bends zijn bij mij in het algemeen zeer kort. Langer is niet nodig, sterkte is niet aan de orde. Er uit schieten doen ze ook niet.
Demontage bij onderhoud is iets gerieffelijker, dan die lange tengels. Dus zo kort mogelijk gedremeld en de scherpe kantjes op de knipkant afgerond. Dat monteert veel beter. Minder gepiel.

Hier heb ik voor de aansturing van een welfklep zelfs een garen-CA geborgde stuurstang toegepast. In het staal zit een miniem dremel-sleufje... en dan maar takelen en druppen... Vast genoeg, met een mes kan je het wegsnijden. In vlucht laat het niet los. Stukje van een speld erbij voor de schaal...

DSCN6135-LR.jpg



Uitslagen zullen in de orde van 1,5 tot 2 mm wezen?

Knakpulsen is 2,4 Ghz minder gevoelig voor. Zal niet zo snel in een zwever ontstaan. Ook niet bij langs elkaar geleidende stalen stuurstangen.
Mijn eHawk had daar ook geen last van, liepen echter wel door een carbon buis... in die zin dan door koolstof mantel afgeschermd.

Knakpulsen tref je vooral bij trillingen van brandstofmotoren. Zwiepende stalen stuurstangen geven een magnetisch veld af dat het signaal van de ontvanger behoorlijk kan verstoren als de antenne langszij loopt. Bij een dissonant lopende brommer heb je dan jutterende servo's. Draait die motor in een Samba ritme, kan je met je swingende servo's een feestje bouwen... als achtergrondpercussie :yes:

Patent model geworden! Leuk hoor!? Veel vliegplezier.

Groetjes Bas
 
Klopt, de spaghetti verenstalen slingeren er lustig op los, op een of andere manier klikken metaal en ik niet zo[emoji23]
Voor dit kleine zwevertje wil het nog gaan denk ik, bij een 3d kist word het anders[emoji15]

Goede tips weer! Is het handig om het staal in te vetten? Of plakt de ca niet aan de stuurstang?
Bij de servo's heeft tie ook iets speling, het is minimaal, maar als het makkelijk te verhelpen is.....

Groeten, Arnold
 
Heb je de roerhoorntjes uitgeboord en geeft het iets teveel speling?
Ik gebruik altijd een reststukje dat ik verhit en smelt dan het gaatje groter.
Perfect passende gladde verbinding!
 
Als het gaatje te klein is boor ik het voorzichtig uit met een stukje afgeknipte draad van dezelfde dikte, is het gaatje te groot dan heb ik lang geleden op Cap Blanc Nez van Jean-Claude zaliger geleerd om op de kwik-link of de Z-bend en drupje groene zap te doen, nachtje laten uitharden en d
 
Als het gaatje te klein is boor ik het voorzichtig uit met een stukje afgeknipte draad van dezelfde dikte, is het gaatje te groot dan heb ik lang geleden op Cap Blanc Nez van Jean-Claude zaliger geleerd om op de kwik-link of de Z-bend en drupje groene zap te doen dat kruip tussen de het roerhoorntje en de aansturing, nachtje laten uitharden en 's anderendaags met effe voorzichtig aan het roer wringen tot lijm lost op de stang en je hebt een perfect passende aansturing, klinkt misschien een beetje raar maar werkt perfect en heb het al talloze keren toegepast.

Dirk
 
Had ik reeds gegegeschreven.. ZZZZZ....Zapp..p is CCCC...CA-lijm
emoji23.png

Cyanide Acrylaat-laat.... zonder die CA-truc was de hele F5B competitie al die jaren onmogelijk geweest... :weetnie:

Nee... je hoeft niet in te vetten. De lijm gaat werken als een lager. Ook al kleeft het aan het staal, het nylon laat zich niet verlijmen.
De truc werkt ook bij epoxy hevels. Die zaag en vijl ik zelf. De lijm hecht aan de een of de ander beter. Voordat de lijm volledig is uitgehard beweeg je het al los, de kwiklinkverbinding of Z-bend is dan spelingsvrij.

Kijk! En die boren? Ja natuurlijk staan die ook hier... goed gereedschap is immers het halve werk ;)
Goed zo Nico!:yes:
 
Klinkt helemaal niet raar, alleen als mn servoheveltje te grote gaten hebt moet ik ze kleiner maken....
Ik ben al aardig aant investeren geweest de laatste tijd, ze komen op mn verlanglijst!
 
Laatst bewerkt:
Zal eerdaags eens een busje scoren van die groene ZZZZZAP!

Allemaal bedankt voor de tips!!

Groeten, Arnold
 
Maiden geslaagd! Eerst laten invliegen door een gewaardeerd clublid, iets trim hier en daar en daarna zelf nog effe gevlogen!
Mooi rustig kistje, blijft mooi in balans!
Bij het landen moest ik een draai maken, ging niet helemaal volgens planning, 1 vleugelpen gebroken, repareren en gaan maar weer!

Het geeft een goed gevoel om een zelfgebouwde kist te vliegen, ik ben tevreden!☺

Groeten, Arnold
 
Waarom is de achterlijst met zoveel werk verlijmd? je kunt de ribben toch gewoon laten stuiken op de lijst i.p.v. al die lastige inkepingen te moeten maken?
 
Back
Top