O'Donnell Z01-B Team Edition

Hey allemaal,
Ik hang inmiddels al een tijdje rond op dit forum en vind het altijd harstikke leuk om bouwverslagen van mensen door te lezen. Echter zie je soms wat dezelfde modellen terug komen. Dat deed me er aan denken dat ik zelf een buggy heb die nog niet zo heel populair is in nederland, en hier ook nog niet bij staat.
Het zijn geen super kwaliteit foto's, ik heb deze toentertijd nog gemaakt met mijn mobiele telefoon omdat ik niets anders voor handen had.

Ik heb dus een O'Donnell Z01-B, de buggy van O'Donnell Racing. Misschien zegt het je (nog) niets, in nederland zijn er ook niet zo heel veel die er mee rijden. In amerika echter is het een heel groot merk waar zelfts wereldkamioenschappen mee worden gewonnen.

Ze zijn begonnen met de Z01-B (buggy) en de Z01-T (truggy), en daarna kwamen ook de Z01-B Team Edition uit en binnenkort ook de Z01-B SG las ik onlangs.

Anyway, hier wat foto's met beschrijving van de tijd dat ik hem gebouwd heb.
Ook heb ik de Team Edition kit eender deze dagen besteld. Als deze upgrade kit binnen is dan maak ik ook hier foto's van en maak ik er een verslagje van.

Hopelijk hebben jullie er iets aan :) p.s. ik heb bij alle foto's de onderste 30 pixels eraf gehaald, die verwijzen naar mijn website en ik wil niet het risico nemen dat ik gewaarschuwd wordt, dus het kan zijn dat op sommige plaatjes een klein stukje van het plaatje weg is.

Desalniettemin veel plezier met lezen.

Hier de doos zoals hij binnen kwam. Alles was netjes ingepakt zoals je ziet.

Als eerst ben ik begonnen met het bouwen van de diffs. Dit is tevens de eerste stap van de handleiding. De handleiding is heel duidelijk. Alle onderdelen die in elke stap gebruikt worden staan er naast aangegeven.

Let hier even niet op het middelste diff op de tweede foto, ik heb hier wat tape omheen gedraaid ter aanduiding van mezelf dat dit het voor-diff is i.v.m. olieviscositeiten. Verder zijn ze namelijk identiek.

Hier had ik de achterophanging bijna af. De shocks nog niet, dat is volgens de handleiding een van de laatste stappen.

De voorophanging heb ik helaas geen foto's van gemaakt. Ik ben zo intensief bezig geweest dat ik echt maar heel weinig foto's heb gemaakt .Wel zonde.

Hier heb ik het middendiff gemaakt en ook op de bodemplaat gemonteerd.

De achterophanging erbij gemonteerd en vervolgens ook de voorophanging.

Wat extra dingen zoals de radiobox en servo mounts gemonteerd.

En zicht van de andere zijde:

De motor die ik er gelijk bij heb genomen. Een Sirio EVO 2 Kanai edition.

En hier op de buggy.

Hier is hij eigenlijk helemaal af. Nu was het nog wachten tot de body klaar was.

Op deze foto was ook de body net gespoten :)

Wat kan ik verwachten bij de Team Edition upgrade kit?
Features
  • O'Donnell Z01-B Team Upgrade Kit ODOC0110
  • Upgrades the original Z01-B to the Z01-B Team Version
  • Offers superior handling, quicker steering response, faster cornering speeds and greater rough track stability
  • Lightweight platform improves acceleration and simplifies maintenance

Contents
  • Front arms, castor blocks, steering arms and shock towers
  • Rear hubs for more camber and roll center adjustments
  • Lightweight extended front wheel hubs
  • Lightweight carbon fiber top plate
  • Carbon fiber servo tray
  • No-drag brake pad springs
  • Precision Pivot ball arm mounting system, front & rear
  • Lightweight chassis with improved component layout
  • Lightweight CVA drive axles, front & rear
  • Lightweight precision Big Bore shocks
  • Lightweight, large 83mm x 43mm dish wheels
  • Compact battery box with two lids- one for Lipo and one for NiMH
  • Compact receiver box with carbon fiber support
  • Extended wing mount for improved stability

De upgrade komt dus als ik deze eenmaal binnen heb. Hiervoor zal ik de eerste post dadelijk reserveren.

Voor meer informatie kijk op de officiele website van O'Donnell Racing of op Z01-B.com.

Laatst bewerkt:
altijd leuk om een buggy opbouw te zien. Idd rijden er te weinig oom donalds in Nederland, maar dat komt komend seizoen vast wel goed. Wel meerijden met de Xceedcup he!

Of ik wedstrijden ga rijden moet ik nog even kijken, ik kan het natuurlijk wel in overweging nemen. Ik heb nog nooit echt op officiele banen gereden, enkel een beetje bashen en op onze eigen baan. Ik zal het in overweging nemen. :p

Even een update, ik zie nu net in de webshop waar ik hem besteld heb dat de prijs van de kit is veranderd van 95 dollar naar 325 dollar. Ook bij towerhobbies waar hij voor een vergelijkbare prijs stond, is deze veranderd naar 300+.
Ik heb inmiddels per mail contact met ze opgenomen over hoe of wat; dus even afwachten wat er gaat gebeuren :) Ik hoop in elk geval dat ze het gewoon versturen, aangezien ik ook direct betaald heb bij het bestellen.

Ik houd jullie op de hoogte.

op site stond dat het een tijdelijke aanbieding was :mrgreen:.
dus als je hem voor $95 hebt heb je veel mazzel gehad.
gr Sander.

Hoi,

Weer een update, vannacht een mailtje gehad waar ik behoorlijk vrolijk van werd.
Thank you for contacting us.

Since you have placed the order before the price change, so it will still be $95.

We will ship your order on next Tuesday for you.

If you have any other question/concern, please feel free to contact us again.

Ofwel, ik krijg hem mooi voor 95 dollar in huis :D Met mijn wat kleinere pakketjes was het bij deze webshop altijd binnen 3 dagen na verzending in huis, ik ben benieuwd of het dit keer ook zo snel gaat; dit is namelijk qua formaat niet zo heel groot, maar wel groter dan mijn vorige pakketjes.

Als je kijkt dat enkel een losse bodemplaat al 85 dollar kost, dan is dit echt belachelijk goedkoop.

Keep you posted :)

Pakketje ligt op het postkantoor. Ik ga het vanmiddag ophalen. Helaas 30,55 euro extra kosten; maargoed dan is het voor ~115 euro nogsteeds een heel mooie prijs.
Vanavond meer :)

Nou, daar komt het eerste stukje dan.
Toen ik vandaag bij het postkantoor aan kwam, liep de beste man van TNT (die tevens naar me keek en naar het pakketje wees, ofwel dit is de jouwe, want we kennen hem zowat al van de vele pakketjes die hier wekelijks binnen komen),
en ben hem even daarna gaan ophalen.

Een relatief klein doosje, ik gok zo'n 2Kg. Alles zit in zakjes verpakt.
Echter loop ik wel tegen een tegenvaller, de hele auto moet uit elkaar; want sommige onderdelen van het origineel heb ik nodig om de team edition ervan te maken.

Laat ik maar beginnen.
Dit is het doosje. Niet veel eye candy, maar het gaat om de inhoud he ;)

Snel alle zakjes uit de doos gehaald.

Aangezien ik even geen zin had om mijn auto helemaal uit elkaar te halen, ben ik begonnen met het maken van de shocks.
Hier zie je het verschil, links is een big bore front shock, de rechte is een standaard rear shock.

Hier zijn alle shocks af.

Nou, dit was het begin van het uit elkaar halen. Zoals je ziet had ik de shocks er al vanaf gehaald, omdat ik daar enkele onderdelen van nodig had.

Even een vergelijking van een van de verschillen met de standaard en team kit.
De bovenste is de standaard bodemplaat, de onderste is van de team kit. Zoals je ziet is er veel meer uit gefreest om gewicht te besparen.

Zelfts in de arm mounts zitten zowel voor en achter kogellagertjes in om het extra soepel te laten bewegen.

De gehele achterkant is af. Heel veel is hier niet veranderd, de grootste verschillen zijn de big bore shocks, een verlengde spoiler mount, de kogellagers in de arm mounts en nieuwe assen.

Hier ben ik begonnen met het monteren op de bodemplaat. Het middendiff zat 1 verschil in, en dat zijn heel kleine veertjes.
Deze veertjes zitten tussen de braking pads, die zorgen er voor dat de brakingpads weer uit elkaar gaan na het remmen.
Ik heb geprobeerd hier foto's van te maken maar de camera maakt helaas alleen maar wazige foto's als ik zo dichtbij fotografeer; ook met macro aan.

Ik vind het weer genoeg geweest voor vandaag; dus ik laat de spullen liggen en ga morgen weer verder :)

Wordt vervolgd.

Nou daar zijn we weer, met het vervolg :)

Nu kon ik beginnen aan de voorkant. Onder andere voorop een nieuwe vlinder. Tevens is deze wat kleiner dan de oude.

Hier is hij wat verder, met onder andere de stuurblokken eraan.

De stuurinrichting. Ook hier zaten een paar aanpassingen in.

Ik kon de voorkant op de bodemplaat gaan monteren. Zie hier het resultaat.

Hier een close up van een andere hoek.

De nieuwe bevestiging van de servo's. Ook de accu en ontvanger zitten nu in twee aparte doosjes om het gewicht beter te verdelen.

Hier is de gehele servo inrichting en de boxjes voor de ontvanger/accu op de bodemplaat gemonteerd.

Nou, hij is bijna af! Hier een close up van de voorkant. Mooie flinke dempers ;)

Een betere overall foto van het eindresultaat :)

Nou dat was het dan! Hopelijk hebben jullie er iets aan, en wellicht krijgt O'Donnell Racing in nederland ook wat meer bekendheid :-)
Groetjes!

nice! met zo'n buggy ben je bijna wel verplicht om eens te komen rijden op een baan waar ook wedstrijden worden gereden, kan je mooi ervaring opdoen en een wedstijdje meepakken, kom anders even kijken op Xceed Buggy Cup: Nieuws

Komend seizoen rijden er al wat meer ODonnell's mee, zeker op de 1e wedstrijd in Appingedam.

Kun je de auto eens wegen. Rijklaar zonder brandstof (dus met body, banden, accu, servo's, motor)?

Hooi daar zijn we weer. Even een paar plaatjes waar hij rijkaar is :)
Niet helemaal schoon, want ik heb van de week even in de straat test gereden.

Nou that's it :)

Zo, vandaag even lekker gereden. Tevens laten filmen, omdat ik een filmpje wou maken van mijn nieuwe motor (Alpha F850). Wat gaat dat ding heerlijk!!!
Ik ben het filmpje op dit moment aan het opslaan, straks uploaden. Wordt vervolgd ;)

Edit:

Laatst bewerkt door een moderator:
Vorige week mijn nieuwe body binnen gekregen. Eerst rustig aan ingesmeerd met Fasmask, gisteren gespoten (weliswaar door mijn zus, omdat ik echt het geduld niet heb voor airbrushen :p ).

Lochii, doet jou zus dat als werk of als hobby? Ik zou graag een 1/16 Baja Bug kap laten spuiten en zo te zien levert ze mooi werk af!!
Uiteraard tegen betaling! :cool:

edit: nogal offtopic maar aangezien je in Nijmegen woont en ik daar werk zou het mooi uitkomen...

Laatst bewerkt:
Lochii, doet jou zus dat als werk of als hobby? Ik zou graag een 1/16 Baja Bug kap laten spuiten en zo te zien levert ze mooi werk af!!
Uiteraard tegen betaling! :cool:

edit: nogal offtopic maar aangezien je in Nijmegen woont en ik daar werk zou het mooi uitkomen...

Haha nee, dat doet ze niet als werk en niet als hobby. Ze wou het gewoon graag voor me doen. het kapje is trouwens zeker niet puntgaaf hoor. Het was de bedoeling dat er aan de voorkant meer paars zat, maar omdat ik helaas op dat punt het kapje niet goed ontvet had bleef de verf niet goed hechten. Toen heeft ze geprobeerd om het een beetje weg te halen, maar toen wreef het een beetje uit. Gelukkig zijn het twee donkere kleuren dus het valt nouwelijks op, maar desondanks is het nog wel een leuk kapje geworden. Stickers doen altijd een hoop he ;) Verder was het kapje verder niet zo heel moeilijk hoor.

Ik woon overigens niet in Nijmegen, wel in de omgeving daarvan. Dit heb ik meer voor mijn eigen (schijn)veiligheid gedaan. Als ik mijn woonplaats namelijk instel, en iemand vind ergens mijn achternaam dan is mijn adres snel gevonden omdat er maar 2 families met deze achternaam in het dorp wonen, waar beiden modelauto's te vinden zijn ;)

Back